Jeszcze kilka lat temu efektywne pozycjonowanie wymagało opracowania kompleksowej strategii SEO oraz jej umiejętnego wdrożenia. W dzisiejszych czasach to nie wystarcza, bowiem Google bierze pod uwagę również aspekty UX, czyli wszelkie doznania, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z danej strony www. Strona internetowa musi być przyjazna dla użytkownika oraz odpowiadać na jego potrzeby. Połączenie tych obydwu elementów (tj. SEO oraz UX) pozwala nam dostosować witrynę w taki sposób, aby internauci oraz roboty Google’a uznawały naszą domenę za wartościową. W dzisiejszym artykule przedstawimy, jak SXO wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania oraz jakie dodatkowe korzyści niesie ze sobą. Zapraszamy do lektury!
- 1 Czym jest SEO?
- 2 Czym jest SXO?
- 3 Jakie działania składają się na SXO?
- 4 Na co zwrócić uwagę podczas audytu SXO? – 9 elementów
- 5 Od czego zależą koszty SXO?
- 6 Czy warto zainwestować w działania SXO?
- 7 Dlaczego SXO jest skuteczne?
- 8 Kiedy można spodziewać się efektów SXO?
- 9 SXO – co to jest i jak wpływa na e-commerce? – podsumowanie
- 10 FAQ SXO – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Czym jest SEO?
SEO jest procesem mającym na celu zwiększenie pozycji naszej strony w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez działania off-site (np. pozyskiwanie odnośników zewnętrznych, tworzenie wizytówki GMF) i on-site (np. dodawanie meta tagów, pisanie tekstów na bloga).
Czym jest SXO?
SXO to połączenie wszystkich działań pozycjonerskich wchodzących w skład SEO oraz elementów UX (User Experience), które obejmują również techniczną optymalizację strony m.in. pod kątem jej wydajności, użytecznego i przyjaznego designu czy responsywności. Dobre UX zwiększa nam możliwości oraz szansę na zyskanie potencjalnych klienta (np. przez optymalizację współczynnika konwersji).
Czym różni się SEO od SXO?
Celem SEO są wysokie pozycje w wyszukiwarce Google - w interesie klienta leży poprawne dostosowanie sklepu internetowego pod kątem użyteczności. Celem SXO jest zmaksymalizowanie efektów SEO - czyli wysokie pozycje + odpowiednie dostosowanie strony internetowej dla potencjalnego klienta w celu osiągnięcia konkretnych celów biznesowych.
Sprawdź też: Co to jest UX i jaki ma wpływ na SEO?
Jakie działania składają się na SXO?
SXO jest bardzo złożonym procesem wymagającym wdrożenia kompleksowej strategii SEO, content marketingu i różnorodnych działań analitycznych. Podczas implementacji Search Experience Optimization warto również zadbać o web development, a także optymalizację aspektów UX i UI zapewniających przyjazny oraz intuicyjny interfejs witryny.
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)
Działania SEO pozwalają pozyskać ruch z organicznych wyników wyszukiwania (tzw. SERP-ów). Wymagają jednak zatrudnienia specjalisty od pozycjonowania, który zadba m.in. o wartościowy link building (czyli pozyskiwanie wartościowych linków np. za pomocą artykułów sponsorowanych), a także optymalizację altów i meta tagów (np. meta title i meta description). SEO to również regularne wdrażanie zmian według najnowszych wytycznych Google’a.
Content marketing
Wartościowe treści nakłaniają potencjalnego klienta do zakupu. Content marketing pod kątem SXO to przede wszystkim odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników wpisywane w Google, odpowiedni układ tekstów oraz ich jakość. Znaczenie mają również nagłówki (H1, H2, H3 itd.), poprawne formatowanie i objętość opracowywanych materiałów. Pozycjonowanie strony powinniśmy zawsze zacząć od dobrze opracowanych treści.
Analityka
SXO bez analityki nie istnieje. Jest w tym sporo racji, ponieważ regularna obserwacja oraz wyciąganie wniosków z wdrożonych zmian to aspekt niezbędny nie tylko w marketingu, ale również w każdej innej wymagającej dziedzinie życia. Podczas dostosowywania strony pod SXO warto korzystać ze sprawdzonych narzędzi statystycznych (np. Google Analytics lub Hotjar). W ten sposób możemy zmierzyć chociażby intuicyjność obsługi serwisu.
Optymalizacja UX i UI
Powszechnie wiadomo, że jeśli zadbamy o wszelkie aspekty związane z SEO, nasza strona będzie wartościowa dla robotów Google’a i użytkowników, a w konsekwencji po pewnym czasie „wskoczy” do czołówki SERP-ów. Nie jest to do końca prawdziwe stwierdzenie, ponieważ w 2022 roku należy również zadbać o optymalizację UX i UI, a co za tym idzie – sprostać designerskim i wydajnościowym oczekiwaniom wszystkich odwiedzających.
Pod kątem technicznym ważne są m.in.
- atrakcyjny i nowoczesny wygląd,
- optymalizacja ścieżki konwersji,
- pozytywne doświadczenie użytkownika (czytelność, łatwa nawigacja),
- responsywność,
- optymalizacja strony www pod kątem technicznym (np. pod kątem szybkości i wydajności).
- koncentracja wokół celów biznesowych stron www (cele biznesowe stron www są różne – np. pozyskanie leada, sprzedaż produktu etc.)
Z naszych doświadczeń wynika, iż strona powinna ładować się maksymalnie 3 sekundy, umożliwiać potencjalnym klientom znalezienie konkretnej informacji w krótkim czasie, a dodatkowo być dostosowana do smartfonów i tabletów. W innym wypadku użytkownik może się zirytować i pomimo oferty spełniającej jego wymagania – opuścić witrynę bez zainicjowania pożądanej konwersji.
Poprawa doświadczeń użytkowników jest ważna pod kątem biznesowym – możemy w ten sposób wzmocnić efektywność widoczności strony na kluczowe frazy branżowe w wyszukiwarce Google i zwiększyć liczbę klientów konwertujących.
Web development
Pozycja w Google zależy także od jakości kodu. Profesjonalni web developerzy, dostosowując domenę pod SXO, skrupulatnie debugują wszelkie mankamenty, poprawiają skrypty JS, doszlifowują style i kod witryny.
Wdrożenie czynników, które przedstawiliśmy powyżej, sprawia, że strona staje się doskonale przygotowana pod standardy XXI wieku, a co za tym idzie – jest gotowa, by przyciągać do siebie klientów i generować sprzedaż.
Warto jednak zwrócić dodatkowo uwagę na element CRO (z ang. Conversion Rate Optimization). Otóż ścieżkę konwersji należy przygotować w sposób pozwalający zbierać jak najwięcej „plonów” w postaci opłaconych e-koszyków czy też nowych leadów z dużym potencjałem na zakup danego towaru lub usługi. Oprócz tego, że na stronę z naturalnych wyników wyszukiwania dotrze sporo ruchu to jednak pod kątem biznesowym najbardziej powinien interesować nas pozyskanie konwertującego ruchu, który spełni nasz cel biznesowy.
Na co zwrócić uwagę podczas audytu SXO? – 9 elementów
Audyt SXO to bardzo ważny aspekt, gdy zależy nam na kompleksowym i w pełni świadomym dostosowaniu strony pod kątem pozycjonowania oraz doświadczeń użytkowników. Osobiście skupiamy się w tym wypadku zarówno na SEO, jednak ogromny nacisk kładziemy również na optymalizację techniczną strony. Przedstawiamy 9 najważniejszych elementów audytu SXO:
Bezpieczeństwo
Strona powinna posiadać protokół HTTPS, a dodatkowo musi przedstawiać użytkownikom wartościowe informacje, które nie wprowadzają ich w błąd (zwróćmy dodatkowo uwagę, czy domena jest wolna od podejrzanych programów/pluginów).
Wartościowy content
Jakościowy copywriting to podstawa (bezwartościowe i nieprzejrzyste teksty zawierające wklejone na siłę słowa kluczowe warto zastąpić treściami dopasowanymi do obecnych standardów).
Szybki czas ładowania witryny
Strona powinna ładować się maksymalnie 3 sekundy (w innym wypadku należy zatrudnić web developera, który odpowiednio zoptymalizuje m.in. kod źródłowy, grafiki oraz jej responsywność).
Layout strony
Rekomendujemy, żeby był przejrzysty i czytelny, bez zbędnych dodatków – tzw. “wodotrysków”.
Kolorystyka
Ten element zależy głównie od koncepcji Twojej firmy (kolorystykę brandową warto rozmieścić harmonijnie, a barwy nakłaniające do podjęcia konkretnego działania stosować z umiarem).
Nawigacja
Strona www musi być łatwa w obsłudze (w kontekście nawigacji warto zweryfikować linki wewnętrzne oraz dokładnie sprawdzić jej intuicyjność).
Call To Action
Wskaźnik konwersji zależy głównie od umiejętnie rozmieszczonych CTA (podczas audytów SXO wykonywanych dla naszych klientów zawsze sprawdzamy, czy tzw. buttony zwracają uwagę użytkowników i są odpowiednio usytuowane).
Responsywność
Standard już od kilku dobrych lat (Twoja strona powinna być dostosowana na różnych urządzenia – czyli do smartfonów, tabletów, komputerów i laptopów).
Core Web Vitals
Core Web Vitals to wskaźniki które wskazują, czy konkretna domena jest przyjazna użytkownikom pod kątem optymalizacji grafik oraz wydajności CSS lub Java Scriptu.
Reasumując, audyt SXO pomoże zweryfikować, jakie aspekty Twojej strony www są do poprawy. Poprzez wdrożenie najbardziej przydatnych zmian, użytkownicy staną się lojalnymi i zaangażowanymi klientami, którzy będą znacznie chętniej korzystali z dostępnych usług oraz produktów.
Warto również wspomnieć, iż kompleksowy audyt SXO pozwoli zaoszczędzić czas, a przede wszystkim pieniądze, ponieważ może być zlecony jednej firmie (co jest bardziej opłacalne, niż oddzielny audyt SEO i UX).
Sprawdź też: Jak pozyskać klienta? Pozyskaj nowych klientów efektywnie i mądrze
Od czego zależą koszty SXO?
Koszty SXO są uzależnione od wielu czynników – dokładnie tak samo, jak w przypadku ceny za pozycjonowanie. Załóżmy jednak, że Twoja strona firmowa została założona stosunkowo niedawno i nigdy nie była kompleksowo optymalizowana pod kątem UX oraz SEO. Zawiera kilka-kilkanaście podstron, nie posiada historii i żadnych kar od Google’a. Wówczas musimy się liczyć z kosztami w granicach od 1 000 do 5 000 złotych m/c.
Przed rozpoczęciem współpracy, wybrana agencja SEO wykona płatny lub darmowy audyt SXO (zazwyczaj jest w cenie pakietu). Pozwoli on wstępnie stwierdzić, jakie poprawki należy wdrożyć, aby doprowadzić stronę „do porządku”. Kolejny etap to opracowanie strategii działań długofalowych, za które będziemy musieli płacić wg. ustaleń (np. okresowo lub za osiągnięty efekt).
Przykładowe działania zawarte w większości pakietów SXO
Warto zapamiętać!
Konkretne ceny i działania agencji marketingowych zależą od naszych indywidualnych ustaleń i oczekiwań. Małe firmy chcą często po prostu ulepszyć obecne wyniki, a dodatkowo wprowadzić „w życie” strategię nowoczesnego marketingu – jest to inwestycja bardzo przystępna finansowo.
Najwyższe koszty SXO dotykają tzw. branżowych gigantów, którzy mają aspiracje, aby zostać liderem w danej dziedzinie. Wynika to z nakładów pracy oraz konieczności zatrudnienia indywidualnych fachowców wykwalifikowanych w różnych obszarach, zaczynając od web developerów, przez pozycjonerów, aż po zawodowych copywriterów.
Czy warto zainwestować w działania SXO?
Odpowiedź na pytanie pt.: „Czy warto zainwestować w działania SXO?” jest jednoznaczna – warto. Aby jednak przekonać Was do słuszności tego stwierdzenia, przedstawimy pokrótce kluczowe korzyści wynikające z optymalizacji strony według zasad Search Experience Optimization. Otóż połączenie aspektów SEO, UX i CRO sprawi, że pozyskasz więcej aktywnych kupujących, zbudujesz bardziej profesjonalny wizerunek swojej witryny, a co najważniejsze – poprawisz jej widoczność w SERP-ach.
Dlaczego SXO jest skuteczne?
Skuteczność SXO wynika z wielowymiarowego podejścia, kompleksowej optymalizacji domeny oraz możliwości wykonywania bardzo solidnych audytów, podczas których możemy zweryfikować każdy mankament (zarówno techniczny jak i pozycjonerski).
To nie wszystko, bowiem prawidłowe działanie strony po implementacji SXO jest również zasługą działań specjalistów, którzy skracają czas jej ładowania, dokładnie analizują ścieżki konwersji i weryfikują poszczególne rozwiązania (np. za pomocą wartościowych testów A/B).
Co wpływa na skuteczność SXO?
Przemyślane wdrożenie najważniejszych aspektów SXO poprawi pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania i m.in. jej wydajność, design, nawigację czy responsywność.
Kiedy można spodziewać się efektów SXO?
Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Pierwsze efekty SXO możemy zauważyć natychmiastowo (jeśli np. strona jest już widoczna w wyszukiwarce Google na konkretne frazy) - wtedy po wdrożeniu zaleceń UX wzrost konwersji może być momentalny. W przypadku nowych witryn, pierwsze efekty SXO zauważymy zazwyczaj po 3-6 miesiącach rzetelnych działań specjalistów w postaci zwiększonego ruchu na stronie pochodzącego z SERP-ów. Realne korzyści odczujemy natomiast po upływie 12-15 miesięcy jednoczesnej pracy nad SEO oraz UX – w tym czasie sprzedaż faktycznie wzrośnie, a tzw. gorące leady staną się codziennością.
SXO – co to jest i jak wpływa na e-commerce? – podsumowanie
Aktualnie nie ma bardziej skutecznego sposobu na poprawę pozycji firmy w wynikach wyszukiwania Google niż SXO. Musimy jednak zdać sobie sprawę, że są to działania bardzo skomplikowane wymagające ogromnej wiedzy i wieloletniego doświadczenia.
Łączone usługi SEO + UX oferuje wiele polskich jak i zagranicznych agencji, które do profesjonalnych działań angażują zawodowych copywriterów, web developerów oraz pozycjonerów najwyższej klasy. Kwestia dostosowania rozwiązania adekwatnego do naszych oczekiwań oraz budżetu, bo mówiąc szczerze – koszty SXO są bardzo przystępne w porównaniu do tego, co otrzymujemy w oddzielnych pakietach SEO i UX. W przypadku SXO liczy się osiągnięty cel biznesowy + pozycje, a w przypadku SEO firma najczęściej koncentruje się wyłącznie na wysokich pozycjach.
FAQ SXO – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat SXO.
Od czego zacząć optymalizację pod SXO?
Optymalizacja SXO to proces, który należy rozpocząć od kompleksowego audytu. Poznamy wówczas konkretne mankamenty naszej witryny, naprawimy je i opracujemy strategię umożliwiającą wdrożenie długofalowych działań skutkujących realnymi korzyściami. Jeśli natomiast dopiero projektujemy stronę, warto wypisać sobie listę kroków pomocnych w uniknięciu najpopularniejszych błędów optymalizacyjnych (np. tych, które występują na etapach decyzji zakupowej, czyli tzw. ścieżkach konwersji).
Czy prosty audyt SXO na własną rękę jest możliwy?
Posiadasz stronę www i chciałbyś samodzielnie wykonać prosty audyt SXO? W teorii prosty audyt SXO na własną rękę jest możliwy pod warunkiem, że mamy podstawową wiedzę pozwalającą zweryfikować dane pochodzące z konkretnych narzędzi marketingowych (np. Screaming Frog).
Pamiętajmy jednak, że Search Experience Optimization to nie tylko pozycjonowanie, ale również aspekty UX, CRO, designu i psychologii marketingu, które wymagają od nas umiejętności analitycznych, a także web developerskich (np. znajomość podstaw CSS / JS i HTML).
Reasumując, teoretycznie można wykonać samodzielny audyt SXO. W praktyce natomiast polecamy skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji – będzie on na pewno dokładniejszy i bardziej rzetelny, niż ten przygotowany własnoręcznie (tym bardziej, jeśli się na tym nie znamy).
Skąd wziął się pomysł na SXO?
Pomysł na SXO narodził się naturalnie. Kilka lat temu internauci zwyczajnie przestali być usatysfakcjonowani z odwiedzania stron, które były wartościowe głównie dla robotów Google’a i zaczęli bardziej selekcjonować wszystkie witryny – i korzystać z tych, które odpowiadają na konkretne potrzeby użytkownika.
Dodatkowo zmianie uległy algorytmy Google, a co za tym idzie – wyszukiwarki zaczęły wymagać m.in. wydajności, nowoczesnego designu, intuicyjnej nawigacji, a przede wszystkim responsywności. Z racji tego, że jedyną opcją na wysokie pozycje w SERP-ach było skrupulatne dostosowanie strony pod SEO oraz UX, agencje marketingowe połączyły te usługi, co poskutkowało narodzeniem się SXO.
Jakie firmy potrzebują SXO?
SXO warto zastosować przede wszystkim w szeroko pojętej branży e-commerce i sklepach internetowych. Pozwoli to zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków, a także pozyskać dodatkowe zapisy do newslettera wpływającego na wizerunek marki oraz dodatkową konwersję. Znaczenie SXO w przyszłości w naszej opinii stale będzie wzrastać.
Działania SXO są również pożądane w branży usługowej (np. pomagają zwiększyć liczbę leadów przez wypełnienie formularza kontaktowego) oraz w serwisach contentowych, gdzie największym priorytetem jest zwiększenie czasu przebywania użytkownika na stronie.
Reasumując – celem SXO oprócz umiejscowienia wysoko słów kluczowych w wyszukiwarce Google jest również tak zoptymalizowanie witryny, aby klient, który na nią trafił wykonał działania, których oczekujesz (np. zakup produktu).
Zamów ofertę na usługę SXO!
Wiesz już, jakie korzyści SXO może przynieść Twojej firmie – nie wahaj się i skorzystaj z pomocy naszych specjalistów! Oprócz wysokich pozycji w wyszukiwarce Google, zadbamy również o kondycje Twojej witryny pod kątem UX – co przyczyni się do maksymalizacji efektów.
Copywriter w serwisie ContentNinja.pl – z branżą marketingową związany od 16 roku życia. Specjalizuje się w tworzeniu artykułów blogowych na zamówienie. Zależy mu na wyznaczaniu nowych trendów w dziedzinie content writingu i edukowaniu innych na tematy związane z e-commerce oraz SEO. Prywatnie wyznawca wszystkich serii GTA i PlayStation. Lubi również branżę nowoczesnych technologii.