Obecnie ok. 35% stron na świecie działa na CMS WordPress. Nic dziwnego zatem, że wiele osób zadaje pytanie o pozycjonowanie strony WordPress. Jest to obecnie najpopularniejszy system do zarządzania treścią na świecie. Na początku głównie wykorzystywany na bloga, ale obecnie funkcjonują na nim również skomplikowane serwisy. Korzysta z niego wiele uznanych marek takich jak Sony, Microsoft, CNN i inne. Łatwość edycji treści oraz obsługi sprawia, że dużo klientów wybiera ten system. Czy pozycjonowanie stron opartych na WordPressie jest łatwe?
- 1 Optymalizacja SEO WordPress
- 1.1 Skuteczne pozycjonowanie stron
- 1.2 Hosting
- 1.3 Wersja PHP
- 1.4 Protokół http/2
- 1.5 Kontroluj aktualizacje
- 1.6 Korzystaj jedynie z lekkich lub autorskich szablonów
- 1.7 Ogranicz liczbę ładujących się wtyczek
- 1.8 Minifikacja skryptów – HTML, CSS, JS
- 1.9 Przyśpieszanie strony za pomocą cache
- 1.10 Kompresja GZIP
- 1.11 Optymalizacja obrazów
- 1.12 Wordpress indeksowanie strony
- 1.13 Optymalizacja techniczna – podsumowanie
- 1.14 WordPress pozycjonowanie wtyczka
- 1.15 Yoast SEO plugin dla WordPress
- 1.16 Meta dane podczas używania Yoast SEO
- 1.17 Poprawna struktura serwisu i przyjazne linki
- 2 Content – kluczowy czynnik pozycjonowania stron WordPress
- 3 Linkowanie
- 4 Pozycjonowanie WordPressa lokalnie
- 5 Pozycjonowanie WordPress – podsumowanie
Optymalizacja SEO WordPress
Podstawowym elementem, który składa się na pozycjonowanie jest optymalizacja WordPress. Zaczniemy od samego początku, czyli od optymalizacji technicznej, która jest bardzo ważna, a wiele firm konkurencyjnych pomija te aspekty z uwagi na większy stopień trudności ich wprowadzenia.
Mimo wszystko jeśli chcesz, aby Twoja strona oparta na WordPressie wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwań, od konkurencji to musisz w czymś być od nich lepszy.
Sprawdź też: Audyt SEO – czyli o audycie SEO pod wyszukiwarkę Google
Skuteczne pozycjonowanie stron
Jeśli czujesz, że nasza firma będzie strzałem w dziesiątkę, możemy od razu przejść do pracy nad Twoją stroną internetową.
Hosting
Jeśli jest taka możliwość, skorzystaj z dobrego serwera. Zapoznaj się z opiniami klientów, które łatwo można znaleźć na Facebooku, czy też Google Maps. Dobry dostawca zwykle udostępnia nieodpłatnie swoje usługi na okres próbny, więc bez problemu będziesz mógł je przetestować przez pewien okres. Jeśli jest taka możliwość, skorzystaj z prywatnego serwera, np. VPS z prywatnym adresem IP a nie shared-hosting, na którym wspólnie funkcjonuje setki innych stron.
Wersja PHP
Sprawdź, jaka wersja PHP jest uruchomiona obecnie u Ciebie na serwerze. Jeśli Twoja strona już od dłuższego czasu funkcjonuje w Internecie to najprawdopodobniej jest to wersja 5.x. Zmień wersję na 7.x. Wielu dostawców umożliwia prostą zmianę wersji PHP w panelu administracyjnym. Wersja PHP ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o prędkość działania stron i skryptów, które na niej się znajdują. Drugą ważną kwestią jest też bezpieczeństwo: wyższa wersja PHP dodatkowo zabezpiecza Twoją instalacje WordPress.
Protokół http/2
Obecnie, już większość renomowanych dostawców serwerów obsługuje protokół http/2 na swoich serwerach, ale mimo wszystko warto na to zwrócić uwagę podczas wyboru hostingu. Nowy protokół ma duży wpływ na szybkość ładowania strony, obsługuje kilka typów treści, scala wiele połączeń w jedno i kompresuje nagłówki, oszczędzając przy tym dodatkowe dla nas kilobajty.
Kontroluj aktualizacje
WordPress cały czas się rozwija. Codziennie powstaje setek aktualizacji do wtyczek, które wychodzą w celu poprawy funkcjonalności lub zlikwidowania różnego rodzaju błędów w funkcjonowaniu. Co jakiś czas sam system CMS jest aktualizowany – aktualizacje najczęściej dotyczą bezpieczeństwa, ale i również co jakiś czas sam WordPress jest udoskonalany, również pod kątem technicznym. Nie zaniedbuj swojej strony i cyklicznie ją aktualizuj, tak aby cały czas była na czasie.
Korzystaj jedynie z lekkich lub autorskich szablonów
Obecnie wykorzystywanie szablonów, tzw. „multipurpose”, czyli tzw. motywów uniwersalnych, które nadają się do wszystkiego jest plagą na rynku. Co więcej, na ich podstawie pracuje obecnie większość agencji. Na pierwszy rzut oka szablon wizualnie wygląda dobrze, ale w rzeczywistości jest to po prostu ściągnięty i dostosowany szablon dla klienta.
Posiada on mnóstwo niepotrzebnych elementów, które obciążają stronę i wpływają m.in. na szybkość ładowania strony, już nie wspominając o prawdopodobnych błędach technicznych, które pojawia się z czasem (m.in. poprzez brak aktualizacji kilkunastu komponentów, bez których strona nie będzie działać poprawnie).
Wybieraj firmy, które stworzą dla Ciebie autorski szablon, napisany przez doświadczonego programistę. Unikniesz w ten sposób błędów, za które w przyszłości i tak będziesz musiał zapłacić.
Ogranicz liczbę ładujących się wtyczek
Jak już wspominaliśmy, każda kolejna wtyczka to dodatkowy czas, którego potrzebuje użytkownik na wyświetlenie danej strony. Postaraj się ograniczyć liczbę wtyczek do minimum, a jeśli nie ma takiej możliwości (bo np. dane wtyczki są niezbędne), to ogranicz ich ładowanie. Na przykład nie potrzebujesz aby wtyczka Contact Form 7 ładowała się na Twojej każdej stronie – nawet na tej, na której nie ma formularza kontaktowego. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, pomoże Ci w tym wtyczka: Asset CleanUp: Page Speed Booster
Minifikacja skryptów – HTML, CSS, JS
Kolejnym ważnym aspektem w kontekście optymalizacji technicznej jest minimalizacja skryptów. Głównie chodzi o pliki HTML, CSS, JS znajdujące się w motywach oraz wtyczkach. Dobrą praktyką jest uporządkowanie i zoptymalizowane wszystkich plików, tak aby pozbyć się pustych linii, komentarzy oraz scalić kilka plików skryptów w jeden, co zredukuje liczbę odwołań. Minimalizacja skryptów to szybsza praca strony, mniejszy transfer i jeden z czynników wpływających na pozycje w wyszukiwarce.
Przyśpieszanie strony za pomocą cache
Gdy otworzymy przeglądarkę i uruchomimy witrynę, to musi ona załadować sporą ilość elementów, m.in. arkusze stylów, grafiki, pliki CSS, skrypty JS i inne dodatki. Wykorzystując cache przeglądarki (tzw. pamięć podręczną) sprawiamy, że kiedy użytkownik raz wejdzie na naszą stronę i załaduje wszystkie potrzebne do wyświetlenia strony zasoby, to przechodząc na kolejną podstronę nie będzie musiał już robić tego ponownie. Jak się zapewne już domyślasz, znacznie przyśpieszy to proces ładowania strony.
Kompresja GZIP
Kompresja danych dotyczy przede wszystkim plików: HTML, CSS, JS. Włączenie kompresji GZIP powoduje zmniejszenie przez serwer strony jeszcze przed zrenderowaniem danych przez użytkownika i ich dekompresją przez przeglądarkę. W efekcie użytkownik nawet nie uczestniczy w procesie dekompresowania plików, a zyskuje na tym, ponieważ strona ładuje się szybciej. Jeśli chodzi o włączenie kompresji GZIP to możesz zrobić to przez .htaccess, niektórzy usługodawcy oferują też taką możliwość z poziomu panelu administratora, np. cPanel.
Optymalizacja obrazów
Jednym z najważniejszych elementów w kontekście przyśpieszenia ładowania strony jest optymalizacja obrazów. Obecnie pliki zdjęć i obrazów przeważnie najwięcej ważą na stronach internetowych dlatego warto zastosować się do kilku dobrych praktyk. Po pierwsze, używaj prawidłowych rozmiarów zdjęć na stronach. Często ludzie kupują zdjęcia, np. z banków zdjęć bardzo wysokiej jakości o dużej rozdzielczości, a następnie bezpośrednio wrzucają je na stronę. Takie zdjęcia często ważą nawet ponad kilkanaście MB! Po drugie, kompresuj zdjęcia oraz grafiki przed wrzuceniem na stronę, np. przez narzędzie: https://compresspng.com/pl/. Po trzecie, zastosuj CDN, czyli chmurę, która znajduje się w różnych lokalizacjach na świecie, przez co zdjęcia będą wczytywane z innych źródeł niż serwer. Jeśli jest taka możliwość, używaj grafik wektorowych .SVG oraz formatu .WEBP.
Wordpress indeksowanie strony
Mapa strony to ważny element w kontekście SEO – jest to dosłownie mapa dla robotów wyszukiwarki. Wskaż zatem robotom strony które są ważne w kontekście Twojej witryny. Wiele stron internetowych indeksuje mnóstwo niepotrzebnych podstron, przez co przepala swój tzw. crawl budget. Jest to również niebezpieczne pod kątem SEO. Nawet jeśli masz wartościowe treści na stronie, a indeksujesz przy tym wiele śmieciowych, Google może uznać Twoją stronę w swoim rankingu jako niskiej jakości, przez co nie będziesz miał możliwości wspinać się wysoko w Google!
Optymalizacja techniczna – podsumowanie
Wymieniliśmy najważniejsze elementy, które należy zoptymalizować pod kątem technicznym tak, aby użytkownik miał największy komfort podczas użytkowania strony. Google oficjalnie jakiś czas temu zakomunikowało, że szybkość ładowania strony wpływa na proces pozycjonowania, co do niedawna było tylko domysłem wielu specjalistów od spraw WordPress seo i nie tylko.
Dlatego warto zadbać, aby nasza strona internetowa pod kątem technicznym była stworzona poprawnie. W ten sposób też cały proces pozycjonowania będzie mógł odbywać się bez żadnych przeszkód. Zalecamy, aby pozycjonowanie stron WordPress zacząć właśnie od optymalizacji technicznej, która wpływa na przyśpieszenie działania strony.
Sprawdź też: Profesjonalne strony internetowe
WordPress pozycjonowanie wtyczka
Podczas tworzenia tego artykułu zauważyliśmy wiele zapytań pod to słowo kluczowe. Czy zatem istnieje jakaś wtyczka do WordPressa, która pozycjonuje strony? Nie. Pozycjonowanie to efekt ciągłej i systematycznej pracy, tworzenie nowych treści, optymalizacja, pozyskiwanie linków przychodzących wysokiej jakości etc. Żadna wtyczka Ci tego nie zapewni!
Niemniej jednak pozycjonowanie WordPress z pewnością będzie sprawniejsze dla Ciebie jeśli użyjesz kilku pomocnych wtyczek. Poniżej przedstawimy Tobie popularne wtyczki wspomagające proces pozycjonowania strony internetowej. Dzięki nim ułatwisz sobie pewne procesy, które są ważne w kontekście SEO.
Yoast SEO, Rank Math
EWWW Image Optimizer, WP Smush
Broken Link Checker, SEO Internal links, Related Posts for WordPress, WP no base permalink
Wordfence
Sprawdź też: Zabezpieczenie strony WordPress
W3 Total Cache, Autoptimize
Easy Social Share
Yoast SEO plugin dla WordPress
Co prawda nie jest to idealna wtyczka i bardziej rekomendujemy użycie wyżej wspomnianego Rank Math, ale zdecydowanie jest to najbardziej popularna wtyczka WP. Dzięki Yoast SEO możesz w łatwy sposób sprawdzić, czy poprawnie zoptymalizowałeś swój wpis pod SEO.
Teoretycznie – ponieważ specjaliści od SEO analizują sytuację na dane słowo kluczowe w wyszukiwarce Google i w oparciu o model data-driven dokonują optymalizacji, ale jak to mówią – lepszy rydz niż nic. Na początek ta wtyczka na pewno się przyda. Jeśli Yoast daje Ci zielone światło to według wtyczki tekst jest dobrze zoptymalizowany i możesz go opublikować. W przypadku, gdy sygnalizator wskazuje pomarańczową lub czerwoną lampkę to znaczy, że nad tekstem należałoby jeszcze popracować. Może zapomniałeś dodać teksty alternatywne do obrazków, tzw. ALT†y, lub też nie użyłeś odpowiednich nagłówków. Wtyczka wskaże Ci, co powinieneś zrobić, aby Twój wpis był jeszcze lepszy. Inne wtyczki Yoast możesz sprawdzić tutaj: https://yoast.com/wordpress/plugins/
Meta dane podczas używania Yoast SEO
Meta dane to dosyć ważny element optymalizacji, który wpływa na pozycjonowanie Twojej strony na WordPressie. Podczas tworzenia treści zadbaj o to, aby każdy tytuł był unikalny oraz odpowiadał zawartości strony.
Tytuł strony
od 55 do 60 znaków
Opis strony
od 140 do 160 znaków
Zadbaj również o to, aby zarówno tytuł, jak i opis strony posiadał słowo kluczowe, które nawiązuje do tematu treści, które zamierzasz opublikować.
Poprawna struktura serwisu i przyjazne linki
Bez względu, czy swoją stronę zamierzasz pozycjonować lokalnie, czy też globalnie, bardzo ważna w kontekście każdej witryny internetowej jest prawidłowa struktura strony.
Dopilnuj, aby struktura w Twoim serwisie była maksymalnie logiczna oraz przejrzysta. Zadbaj również o przyjazne linki, choć w obecnych czasach jest to już standard.
Jeśli chcesz osiągnąć dobre efekty SEO to poprawna struktura serwisu Ci z tym z pewnością pomoże. Jeśli chcesz używać bloga jako narzędzia promocji, sprawdź też: Prowadzenie bloga – wskazówki i porady
Content – kluczowy czynnik pozycjonowania stron WordPress
Jeśli zastanawiasz się, jak pozycjonować stronę to warto, abyś czytał teraz uważnie. Jeśli chcesz wysoko plasować się w wynikach wyszukiwania na frazy powiązane z Twoją firmą, musisz stworzyć odpowiedni content, najlepiej lepszy od konkurencji. Wpisz słowo kluczowe, na które chciałbyś wyświetlać się w Google i przeanalizuj treści konkurencji.
Na ich podstawie możesz opracować strukturę nowego artykułu i stworzyć najlepszą treść. Pamiętaj również, aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe. O tym, jak wyszukiwać słowa kluczowe pisaliśmy już na naszej stronie. Nie wybieraj słów kluczowych w ciemno – w rzeczywistości użytkownicy mogą wpisywać całkowicie inne słowa kluczowe szukając Twoich produktów lub też usług. Opieraj się na danych i ogólnodostępnych narzędziach takich jak np. Senuto.
Sprawdź też: Jak pisać teksty SEO w 2020 roku? SEO copywriting od A do Z,
Linkowanie
Linkowanie to bardzo ważny element podczas procesu pozycjonowania. Niestety sam content, nawet najwyższej jakości, nie będzie miał szans na przedarcie się do większej liczby potencjalnie zainteresowanych czytelników, jeśli strona nie będzie odpowiednio podlinkowana.
Odpowiednie linki dla Twojej strony to np. artykuły sponsorowane w powiązanych z Tobą serwisach tematycznie. Ewentualnie jeśli pozycjonujesz się lokalnie, wykorzystaj, np. lokalne serwisy informacyjne. Dodatkowo możesz redystrybuować swoje treści, np. w social mediach, wpisach na blogach, komentarzach na forum etc. Ważne, aby linki prowadzone do Twojej strony były wysokiej jakości!
Sprawdź też: Jak budować linki w 2020 roku
Pozycjonowanie WordPressa lokalnie
Pozycjonowanie lokalne przeważnie jest łatwiejsze od pozycjonowania globalnego, warto zatem wykorzystać potencjał platformy WP i zacząć wyświetlać się na pożądane słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania. Przykładem pozycjonowania lokalnego jest np. fraza “Strony internetowe Wrocław”.
Jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów z regionu i okolicy, zadbaj o:
- wyszczególnienie na stronie wszystkich danych adresowych (w tym numer telefonu, godziny otwarcia, NIP etc…);
- dodanie kodu schema;
- dodanie informacji np. o parkingu w okolicy i wskazówek dojazdu (możesz załączyć np. mapę z wizytówki Google Moja Firma), dzięki temu potencjalny klient sobie może samemu sprawdzić dojazd lub włączyć w nawigacji.
Analiza pozycji
Na proces pozycjonowania wpływa również analiza. Obserwuj na bieżąco wyniki strony, np. poprzez narzędzie Google Search Console lub Google Analytics i reaguj. Odświeżaj treści i uzupełniaj, kiedy widzisz, że strona ma szanse wejść np. do TOP10 lub interweniuj, kiedy strona na ważne słowo kluczowe zaczyna spadać. Sprawdź też:
Pozycjonowanie WordPress – podsumowanie
Na pozycjonowanie strony internetowej wpływa szereg czynników. Nie ma znaczenia, czy strona oparta jest na WordPressie, Joomla, czy innym popularnym CMS – działania są te same, tak samo jak i obowiązujące wytyczne. Niemniej jednak korzystanie z platformy WordPress może wspomóc i ułatwić proces pozycjonowania – np. pozycjonowanie sklepu internetowego opartego na PrestaShop nie już takie łatwe, bo po pierwsze, większość wtyczek do SEO jest płatna, a po drugie sama obsługa serwisu jest o wiele trudniejsza. WordPress zapewnia dostęp do darmowych pluginów SEO oraz gotowe narzędzia, jak np. zmiana struktury URL na przyjazne adresy za pomocą jednego kliknięcia oraz bardzo dobre wsparcie użytkowników (jak masz jakiś problem z WP, wystarczy spróbować wpisać odpowiednie zapytanie w Google).
Oferta na pozycjonowanie strony WordPress
Jesteś zainteresowany naszym pakietem na pozycjonowanie? Wyślij do nas wiadomość, a my sprawdzimy, co da się dla Ciebie zrobić! Jeśli nie masz strony internetowej to żaden problem, skontaktuj się z nami, a my sporządzimy stosowną wycenę.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.
adamnowak
says:Niby proste a jednak odkrywcze.