Strony WordPress z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. To system CMS, z którego korzystają wielkie marki. Obecnie WordPress ma udział na poziomie 60% wśród systemów CMS (systemów do zarządzania treścią), co czyni go najpopularniejszym CMS na świecie. Czy WordPress to dobry wybór dla strony internetowej dla firmy? Czy WordPress jest dobrą platformą pod pozycjonowanie i SEO? Czy na WordPressie mogą powstać bardziej rozbudowane projekty? Czym różni się źle zaprojektowana strona na WordPressie od tej dobrej? Odpowiedzi na te i jeszcze więcej pytań znajdziesz w dalszej części naszego wpisu.

WordPress – co to jest

WordPress to system do zarządzania treścią (CMS) na licencji Open Source (GPLv2). System zarządzania treścią to narzędzie, które ułatwia zarządzanie najważniejszymi aspektami witryny – np. zdjęciami, treścią, ustawieniami, bez konieczności posiadania wiedzy na temat programowania i konieczności edytowania kodu poszczególnych podstron.

Czy WordPress jest dobrym systemem CMS?

Zdania w środowisku co do tego systemu CMS są podzielone, zwłaszcza wśród programistów – zwolenników nowych technologii. Chociaż też nie bez powodu – ciężko wyobrazić sobie pasjonata programowania, który z zapałem i entuzjazmem pracuje na platformie, który ma dług technologiczny na poziomie kilkunastu lat. To normalne, że programiści szukają coraz to lepszych i nowoczesnych rozwiązań oraz takie rozwiązania będą promować – co nie oznacza również, że nowoczesne technologie nie posiadają swoich wad.

Odpowiadając na pytanie z nagłówka: Tak, WordPress jest dobrym systemem CMS – dla blogów, stron firmowych, małych sklepów internetowych, średniego rozmiaru projektów. Nie bez powodu takie marki jak Microsoft, Sony, czy Bloomberg zaufały WordPress’owi.

Kiedy WordPress nie jest dobrym systemem CMS?

WordPress nie nadaje się jednak do bardziej zaawansowanych projektów, typu autorska rozbudowana aplikacja, system księgowy, system rezerwacji, giełda itd. W przypadku bardziej zaawansowanych witryn, które muszą powstać według określonych wytycznych, często też zbudowanych stricte pod dany projekt trzeba koniecznie stawiać na autorskie rozwiązania.

WP może być wykorzystany jako landing page aplikacji, ale nie angażujmy na siłę do tego WordPressa, ponieważ nie to jest jego przeznaczeniem. Zaufaj swoim programistom i wykorzystaj nowe technologie i odpowiednie frameworki, jak np. React czy Angular.

Czy wszystkie blogi, strony firmowe, średnie projekty oparte na WP są dobre?

Nie jest tak w każdym wypadku. Wiele stron opartych na tych CMS jest źle skonstruowanych. Temat jest bardziej złożony, niż nam się wydaje, ponieważ na dobrze zaprojektowaną stronę internetową wpływa wiele czynników. CMS to jedynie oprogramowanie – jego zainstalowanie, włączenie szablonu, dodanie wtyczki jest łatwe nawet dla średnio zdolnego informatyka. Czym zatem charakteryzują się dobre strony WordPress?

prowadzenie bloga obrazek 2

Prowadzenie bloga – wskazówki i porady

Dobre strony WordPress

Abstrahując od tego, że dobra strona WordPress powinna zostać zaprojektowana wokół celu biznesowego danej firmy, trzeba również wziąć pod uwagę bardziej techniczne aspekty:

Projektowanie zgodnie ze standardami – gotowe szablony

Dobrze zaprojektowane witryny, bez względu już na oprogramowanie, nie powstają na gotowych, uniwersalnych szablonach. Na rynku istnieją firmy, które zajmują się tworzeniem stron WWW hurtowo i które na jednym szablonie potrafią stworzyć nawet kilkadziesiąt stron dla różnych branż, począwszy od budowlanej, aż do pogrzebowej.

Dobra strona WordPress posiada najczęściej własny, autorski szablon, który jest stworzony zgodnie z najnowszymi standardami oraz wytycznymi dla danej branży i klienta. Kod w takich motywach jest zwięzły i nie zawiera setek tysięcy linijek kodu, jak w przypadku motywów uniwersalnych.

Pluginy – zbędne wtyczki

Dobrze zaprojektowana strona oparta na WordPressie nie potrzebuje do funkcjonowania wielu wtyczek. Pluginy dodatkowo obciążają stronę i w przyszłości powodują problemy funkcjonalne.

W repozytorium WP istnieje wiele wtyczek, których funkcjonalność można skrócić do kilku linijek kodu dopisanych do pliku szablonowego functions.php.

Na rynku istnieją firmy, które nawet nie znają się na programowaniu, jedynie na konfiguracji wtyczek i szablonów. Unikaj takich firm! Oprócz tego, że wtyczki obciążają stronę to z czasem trzeba je aktualizować. Co więcej, jeśli przez autora nie będą aktualizowane, za jakiś czas stracą kompatybilność z systemem CMS WordPress, czego finałem będzie utrata funkcjonalności witryny.

Oprócz tego, że duża ilość pluginów wpływa negatywnie na funkcjonowanie strony to dochodzi również kwestia bezpieczeństwa. Im więcej pluginów jest aktywnych na Twojej witrynie, tym jest bardziej narażona na ewentualne luki w oprogramowaniu.

Oczywiście nie chcemy demonizować i zabraniać używania wtyczek, ale niech ich ilość używana jest w granicach rozsądku i nie przekracza >10.

Optymalizacja SEO

Pamiętaj, że nie każda firma, która zajmuje się profesjonalnym tworzeniem stron internetowych, musi zawierać taką usługę w ramach swojej oferty. Programistę czy grafika najczęściej przy tworzeniu stron internetowych zwykle nie obchodzi SEO, bo nie wchodzi to w zakres ich pracy. Oczywiście przygotuje witrynę zgodnie z wytycznymi, ale dalsza optymalizacja SEO nie jest już jego zadaniem.

A optymalizacja SEO jest przydatna! Nawet niepozycjonowane witryny, jeśli działają w niszowej branży, mogą wyświetlać się wysoko w Google nawet jedynie poprzez optymalizację. Optymalizacja SEO to podstawa do zwiększania widoczności strony w Google. Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę przy użyciu Internetu, taka optymalizacja pod pozycjonowanie jest wymagana – chyba, że zamierzasz ładować tysiące złotych w reklamy Adwords.

Web performance – szybkość i optymalizacja

Co prawda obecnie nie ma oficjalnego potwierdzenia, że szybki czas ładowania jest jednym z czynników, wpływających na SEO, ale wiadomo na pewno, że szybki czas ładowania witryny wpływa pozytywnie na naszych klientów. Trudno się z tym nie zgodzić - jeśli strona ładuje się podejrzanie wolno, istnieje duża szansa, że użytkownik straci cierpliwość i wyjdzie z naszej strony.

Design i prostota - tzw. web usability

W dzisiejszych czasach szablon przede wszystkim powinien być estetyczny, funkcjonalny oraz łatwy w obsłudze przez potencjalnego użytkownika. Twój klient docelowy powinien móc w prosty sposób poruszać się po nawigacji, docierać do interesujących go treści, czy też dokonywać interakcji. Strona nie powinna odbiegać funkcjonalnością i łatwością obsługi od stron konkurencyjnych.

Pamiętaj, że strona firmowa przede wszystkim ma podobać się Twoim klientom. Często właściciele, zwłaszcza mniejszych firm, próbują sami stworzyć design, posiłkując się swoimi subiektywnymi odczuciami – nie idź tą drogą, zaufaj profesjonalistom.

Elementy konwersji

Dobrze zaprojektowanie witryny, bez względu na to, czy są na WordPressie czy nie, powinny posiadać jasne, czytelne i zrozumiałe elementy wzywające do akcji. Skoro zdecydowałeś się na stworzenie strony, to najprawdopodobniej chcesz dzięki niej osiągnąć jakiś cel. Celem może być sprzedaż, wypełnienie formularza, rozbudowanie newslettera i inne. Ułatw w takim razie swoim potencjalnym klientom spełnienie Twojego celu i zaprojektuj jasne i wyraźne CTA (call – to – action).

Treści - content marketing

Profesjonalne witryny internetowe posiadają unikalne, merytoryczne, bogate i co najważniejsze wartościowe dla Twojego potencjalnego klienta treści. Losowe i niespójne umieszczanie tekstów czy komunikatów na stronie wpływa negatywnie na cały Twój wizerunek. Content jest również podstawowym narzędziem SEO – bez contentu nawet najlepsza agencja SEO na świecie nie będzie w stanie wypozycjonować Twojej witryny.

Jak pisać teksty SEO w 2020 roku? SEO copywriting od A do Z

Treści - content marketing

Profesjonalne witryny internetowe posiadają unikalne, merytoryczne, bogate i co najważniejsze wartościowe dla Twojego potencjalnego klienta treści. Losowe i niespójne umieszczanie tekstów czy komunikatów na stronie wpływa negatywnie na cały Twój wizerunek. Content jest również podstawowym narzędziem SEO – bez contentu nawet najlepsza agencja SEO na świecie nie będzie w stanie wypozycjonować Twojej witryny.

Bezpieczeństwo

SSL to podstawa. Jeśli przechowujesz dane użytkowników, one również powinny być zabezpieczone. WordPress z uwagi na swoją popularność jest bardzo podatny na różnego typu pingowanie oraz odpytywanie przez boty – warto zablokować możliwość wykonywania tego typu akcji.

Ruch i widoczność

I to co lubimy najbardziej, czyli ruch i widoczność. Niestety nawet najlepiej zaprojektowane strony internetowe są niestety bezużyteczne, jeśli nie posiadają ruchu i widoczności. Mimo wszystko jeśli Twoja strona internetowa została zaprojektowana profesjonalnie, masz o wiele większy potencjał rozwoju i wszelkie działania marketingowe są bardziej efektywne.

Podsumowanie – co wyróżnia dobrą stronę internetową

Stworzenie dobrej strony opartej o CMS WordPress wymaga pracy oraz specjalistycznej wiedzy. Postawienie witryny WWW o pierwszy lepszy szablon, nawet płatny, z byle jakimi treściami oraz brakiem optymalizacji SEO nie sprawi, że Twoja firma się rozwinie. Teoretycznie zaoszczędzisz pieniądze na stworzeniu witryny, ale w rzeczywistości stracisz te, które mógłbyś zarobić dzięki lepszej jakości stronie. Tak to działa. A może uważasz, że czegoś brakuje nam jeszcze w liście? Daj znać w komentarzu, czym jeszcze według Ciebie wyróżniają się dobrze zaprojektowane strony WordPress.

WordPress - strona

Chcesz mieć swoją, profesjonalną stronę internetową dla firmy opartą o system CMS WordPress? Wybierz doświadczoną firmę, z której będziesz zadowolony. Stworzymy dla Ciebie wyjątkową witrynę, w pełni zoptymalizowaną pod SEO oraz dostosowaną pod najnowsze trendy oraz wytyczne. Kiedy witryna, będzie już gotowa, możemy Ci pomóc w wypromowaniu strony internetowej. Mamy w tym duże doświadczenie.

Strony Wordpress - czym wyróżnia się dobra strona Wordpress? 1

Czy strona internetowa WordPress się dobrze pozycjonuje?

Gdzieś w kuluarach często mówi się, że strony oparte o CMS WordPress są faworyzowane przez Google i dobrze się je pozycjonuje w odróżnieniu od innych CMS. Jest to oczywiście nieprawda, choć nie oznacza to tego, że strony oparte o WordPressa się pozycjonuje inaczej, czy też trudniej.

Pozycjonowanie to szereg określonych działań i bez względu na użyty CMS ich zakres nie jest zmieniany. Dla wielu agencji SEO WordPress jest po prostu narzędziem o wiele łatwiejszym do pozycjonowania, ponieważ znają ten system i np. łatwiej im skonfigurować pewne elementy, czy też dokonać zmian optymalizacyjnych.

agencja seo

Odpowiadając na pytanie: Tak, witryny oparte na WP pozycjonuje się dobrze, tak samo jak i inne witryny, jeśli zostały zaprojektowane w sposób prawidłowy. Jeśli strona oparta na WP zostanie źle zaprojektowana lub też prowadzone działania SEO będą nieskuteczne, to strona nie będzie się dobrze pozycjonowała. Niby logiczne, ale na ten temat istnieje wiele bajek, co też mam nadzieję, że obaliliśmy.

SPRAWDŹ TEŻ: Reklama firmy w Internecie – sposoby reklamy

Strona WordPress

Wskazaliśmy w artykule, czym wyróżnia się dobra strona WWW oparta na WordPressie, wiesz już też dokładnie do jakiego typu projektów wykorzystywany jest ten CMS. Czas teraz przejść do małego podsumowania w, którym wymienimy wszystkie zalety i wady, które strona WordPress posiada.

WordPress strona - zalety

Łatwy w obsłudze

Wiele firm decyduje się właśnie na skorzystanie z tego CMS z uwagi na jego intuicyjność oraz łatwość w obsłudze. W porównaniu np. do Joomli jest bardzo intuicyjnym i łatwym systemem do zarządzania treścią. Panel administracyjny jest przejrzysty, łatwo w nim dokonać wszelkich zmian, proces aktualizacji jest również prosty i możliwy do przeprowadzenia nawet przez osoby nie mające doświadczenia w obsłudze stron internetowych. Zarządzanie treścią, podmiana zdjęć, nie wymaga umiejętności kodowania, WordPress jakiś czas temu wypuścił intuicyjny edytor Gutenberg, który jeszcze bardziej ułatwia edycje elementów na stronie.

Społeczność WordPress (community)

WordPress posiada rozbudowaną społeczność użytkowników na całym świecie. Najprawdopodobniej jeśli napotkasz jakiś problem podczas obsługi WordPress’a i wpiszesz go w Google, to bez problemu znajdziesz rozwiązanie. Społeczność udziela bezpłatnego wsparcia na blogach, forach dyskusyjnych, czy też grupach społecznościowych.

Wtyczki (pluginy)

WordPress w swoim repozytorium ma ponad kilkanaście tysięcy darmowych wtyczek dostępnych do użycia. Dzięki wtyczkom możesz dodać różne funkcjonalności do strony, bez konieczności angażowania w to programisty.

Sklep WooCommerce

Sklep internetowy WordPress oparty o rozszerzenie WooCommerce jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które zamierzają prowadzić mały sklep internetowy max. do tysiąca produktów. WordPress w łatwy sposób pozwala na administrowanie sklepem internetowym za pomocą dedykowanego panelu.

Szablony WordPressa

Podobnie jak z wtyczkami, WordPress posiada w swoim repozytorium bardzo dużą liczbę szablonów zarówno płatnych, jak i bezpłatnych. Skórki i motywy odpowiadają za wygląd Twojej firmy, choć jak już wspominaliśmy warto wybierać autorskie rozwiązania w tej kwestii.

Łatwa optymalizacja strony www pod SEO

CMS WordPress jest prawdopodobnie znany każdej agencji, która zajmuje się profesjonalnie tworzeniem stron internetowych na świecie. Przejrzystość kodu, dostęp do przyjaznej dokumentacji, sprawia, że łatwo dokonać wszelkich zmian optymalizacyjnych pod SEO w oparciu o WordPressa.

Brak opłat za prowadzenie swojej strony

WordPress jest oprogramowaniem typu Open Source, co oznacza, że korzystanie z niego jest całkowicie bezpłatne. Dodatkowo serwis można rozwijać w przyszłości w przypadku stale rosnącej liczby użytkowników. Takiej możliwości nie masz w przypadku skorzystania z różnego rodzaju kreatorów stron jak np. Wix.

Spełnia dużą ilość dobrych praktyk SEO

Którymi można jeszcze łatwiej zarządzać, mając do dyspozycji takie wtyczki jak Yoast Seo, czy też Rank Math. Możemy stworzyć bezproblemowo strukturę serwisu, dokonywać przekierowań, wprowadzać linki kanoniczne, ustawić opisy ALT i inne.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – wskazówki SEO i porady

WordPress - wady

Oczywiście, CMS posiada również swoje wady, a strony oparte o WordPressa nie są idealne, choć prawdopodobnie idealna strona internetowa jeszcze nie powstała i wątpię, aby kiedykolwiek to nastąpiło. Nie przedłużając, sprawdźmy wady WordPressa.

Dług technologiczny WordPressa

Obecnie dla WordPressa dług technologiczny wynosi kilkanaście lat, co oznacza, że tyle czasu trzeba byłoby poświęcić, aby wprowadzić wszystkie zaplanowane poprawki do oprogramowania. Ważne, aby tego długu technologicznego nie zwiększać poprzez dodatkowe wtyczki. Pamiętaj, aby na bieżąco aktualizować oprogramowanie, motywy oraz wszystkie pluginy.

Zepsuty rynek - wielu amatorów WordPressa

W naszym artykule wspominaliśmy już, co wyróżnia dobrze zaprojektowane strony internetowe o WordPressa. Strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO, szybkości, motyw jest autorski, a proste skrypty dopisane do pliku szablonowego. Prostota oraz łatwość stworzenia strony na WordPressie przyciąga wielu amatorów, którzy korzystają z gotowych szablonów i wątpliwej jakości pluginów. Kosztem jest własnie wysoki dług technologiczny, o którym wspomnieliśmy, ponieważ wtyczki te realizują banalne funkcje, które doświadczony programista potrafi zoptymalizować i dodać do strony bez używania zbędnych wtyczek.

Efektem tego jest, że po kilku miesiącach lub maksymalnie latach funkcjonalność strony się psuje, wtyczki przestają działać same z siebie lub po aktualizacjach, przez co też często strony na WordPressie kojarzone są również jako nieprofesjonalne, a to jedynie zasługa chęci zaoszczędzenia pieniędzy i zlecenie wykonanie strony taniej firmy.

Bezpieczeństwo strony internetowej

W celu zapewnienia bezpieczeństwa swojej strony, należy szczególnie dbać o aktualizacje oprogramowania, wtyczek oraz motywów. Strony www oparte o WordPressa podatne są na wszelkiego rodzaju ataki oraz odpytywania przez boty. O tym, jak możesz zabezpieczyć swoją stronę, pisaliśmy m.in w tym artykule: 17 sposobów na zabezpieczenie WordPressa

Ile kosztuje strona WordPress

To, ile kosztuje strona internetowa oparta na systemie CMS WordPress zależy od wielu czynników. Z pewnością w Internecie znajdziesz wiele ofert, w których to wykonawca zobowiązuje się do zrealizowania strony internetowej już za kilkaset złotych, ale bardzo wątpliwe, żeby w ramach tej ceny stworzył on profesjonalną stronę, zgodną z najnowszymi trendami oraz wytycznymi oraz autorskim szablonem. Strona internetowa to narzędzie firmy do zarabiania pieniędzy, nie warto na tym polu oszczędzać. W naszej firmie cennik za wykonanie strony internetowej w oparciu o WP wygląda następująco:

Prosta strona internetowa (LP)

strona one-page -
od 1500-2000 zł brutto

Strona internetowa dla firmy

kilka zakładek, wraz z optymalizacją SEO -
od 3000 zł brutto

WordPress + Sklep internetowy -

od 3000 zł brutto

Kompleksowo, oferujemy również możliwość pozycjonowania stron internetowych.

SPRAWDŹ TEŻ: Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Cennik pozycjonowania

Zamów profesjonalną stronę opartą o CMS WordPress

Chcesz mieć swoją, profesjonalną stronę internetową dla firmy opartą o system CMS WordPress? Wybierz doświadczoną firmę, z której będziesz zadowolony. Stworzymy dla Ciebie wyjątkową witrynę, w pełni zoptymalizowaną pod SEO oraz dostosowaną pod najnowsze trendy oraz wytyczne. Kiedy będzie gotowa, możemy Ci pomóc w wypromowaniu strony internetowej. Mamy w tym duże doświadczenie.

Dodaj komentarz