Audyt SEO – czyli o audycie SEO pod wyszukiwarkę Google

  • Home / Wszystkie / Audyt SEO –…
co w audycie SEO powinno się znależć

Skoro trafiłeś na tę stronę, zapewne mniej więcej wiesz, co to jest audyt SEO, mimo wszystko nie zaszkodzi przypomnieć definicji. Audyt SEO jest dokumentem w którego skład wchodzi kompleksowa ocena witryny internetowej pod kątem jej dostosowania do głównych wytycznych związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.

Dobrze przygotowany audyt pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych powinien zawierać elementy odpowiedzialne za pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google. Należy przy tym pamiętać, że audyt SEO nie obejmuje wdrożenia rekomendowanych usprawnień wskazanych przez specjalistę. Jest dokumentem wskazującym elementy do usprawnienia, jeśli chcemy systematycznie zwiększać widoczność w Internecie, a przy tym pozyskiwać co raz to więcej ruchu z kanału organicznego.

Jaki powinien być audyt SEO?

Indywidualny

Audyt SEO przede wszystkim powinien być dokumentem stricte przygotowanym pod dany serwis internetowy. Każdy serwis na swój sposób jest indywidualny, więc wszelkie szablonowe zastosowania świadczą o złym podejściu do sporządzenia tego dokumentu.

Realny

Dokument powinien być rozbudowany, szczegółowy, ale i również możliwy do zrealizowania. Dla przykładu, jeśli mamy w sklepie internetowym 30000 produktów, a w przygotowanym przez firmę audycie SEO widnieje informacja, że dla każdego produktu powinniśmy przygotować unikalny opis to w rzeczywistości nic nam po takiej informacji. Oczywiście, taki zabieg z pewnością pozytywnie wpłynąłby na pozycje w wyszukiwarce Google, ale w rzeczywistości najczęściej spełnienie takiego zalecenia jest po prostu nierealne.

Oparty na rzeczywistych danych

Dokument, który w założeniu ma służyć do poprawy pozycji strony internetowej, powinien powstać na podstawie wiarygodnych i prawdziwych danych. Takie dane najczęściej można przygotować i zweryfikować za pomocą profesjonalnych narzędzi płatnych, dedykowanych dla specjalistów od spraw SEO. Przykładem takich narzędzi jest np. Ahrefs, Senuto, Moz, Screaming Frog Analyzer, SurferSEO, Semrush, Majestic itd… Są to narzędzia, które w pewnych obszarach SEO są w stanie dla nas przygotować informacje, które indywidualnie nie jest w stanie przygotować najlepszy ekspert (a z pewnością nie tak wydajnie).

Rzeczowy

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że audyt SEO powinien być również merytoryczny – zalecane elementy powinny zostać krótko omówione, a proponowane wdrożenia adekwatne co do tematyki serwisu i profilu działalności.

Audyt SEO online

Audyt SEO

Zastanawiasz się, czy istnieje skuteczny audyt SEO online? To od razu rozwieje Twoje wątpliwości i powiem, że nie istnieje. Co więcej, wątpię aby takie narzędzie w ogóle kiedyś powstało. Na SEO wpływa szereg wielu czynników, które łączą się w całość, jest zbyt dużo zmiennych i różnych sytuacji na samej stronie, aby taki dokument traktować jako w ogóle pomocny. Darmowy audyt SEO online jest w stanie wygenerować podstawowe informacje o witrynie, takie jak np. szybkość ładowania strony, liczbę linków wychodzących, liczbę znaków w tytule strony, liczbę znaków w opisie strony, estymowany ruch itd… Niemniej jednak wypadałoby się zastanowić, co uzyskasz dzięki tym informacjom? Czy będziesz w stanie na ich podstawie zasugerować jakiekolwiek skuteczne zmiany? Audyt SEO powinien być przede wszystkim odpowiedzią na to, w jaki sposób zwiększać widoczność w Internecie i budować ruch organiczny. Powinien zawierać jasne zalecenia, uzasadnienie oraz prognostykę.

Jakie zagadnienia wchodzą w skład audytu SEO?

W poprzednim akapicie wspominaliśmy o audytach SEO online – doprecyzowując, oczywiście istnieją narzędzia online którymi specjaliści od spraw SEO się posługują i na podstawie których pracują oraz tworzą audyty SEO. Chodzi nam o to, że nie ma uniwersalnego narzędzia SEO, które wykona za nas kompleksowy audyt witryny. Niemniej jednak istnieje np. profesjonalne narzędzie które zbierze nam wszystkie ważne informacje o strukturze, stronach i treściach znajdujących się w witrynie – i na jej podstawie specjalista tworzący audyt SEO wyciągnie stosowne wnioski oraz przygotuje listę elementów do poprawy. Nie wiem czy wiesz, ale nieoficjalnie mówi się, że na algorytm Google wpływa nawet tysiące czynników.

Sprawdź jakie obszary obejmuje audyt SEO

Poprawność architektury technologicznej serwisu

Kod jak i użyta technologia ma wpływ na funkcjonalność serwisu, użytkowników, jak i na wyszukiwarkę Google.

Meta dane

Czyli reguły w obrębie utworzonych podstron w serwisie.

Indeks strony

Lista linków dostępnych do Twojej strony z poziomu wyszukiwarki Google. Niektóre strony, mogą szkodzić serwisowi, czy też przepalać tzw. crawl budget.

Adresy URL

Struktura logiczna tworzonych adresów URL w obrębie serwisu, np. kategorie w sklepie internetowym itd…

Struktura serwisu

Dobra struktura serwisu jest ważna w kontekście budowy pozycji strony, wykluczenie bezwartościowych stron z mapy, czy tych mniej wartościowych jest ważne.

Linkowanie wewnętrzne

Sprawdzenie, czy na stronie istnieją podstrony do których użytkowników NIE jest w stanie trafić z poziomu nawigacji, linków w artykułach itd… Sprawdzenie poprawności linkowania wewnętrznego, stosowania anchorów, ocena nawigacji.

Kwestie techniczne serwisu

Wszystko co związane ze sferą techniczną, m.in. szybkość ładowania strony, certyfikat SSL, działanie na urządzeniach mobilnych, analiza problemów z konsoli.

UX

Niektóre audyty SEO uwzględniają również analizę zachowań oraz doświadczeń użytkowników na stronie.

Analiza profilu linkowego

Aktualna pozycja strony, jeśli chodzi o linki przychodzące, jakość linków przychodzących, ocena sytuacji i zalecenia

Treści

Czyli wszystko co związane z contentem na stronie, czy jest w sposób prawidłowy publikowany oraz dystrybuowany, czy tekst jest prawidłowo tworzony, czy tekst jest widoczny dla robotów w Google, czy słowa kluczowe używane są faktycznie wartościowe.

Analiza konkurencji

Prawda jest taka, że dobrze prosperująca konkurencje, najprawdopodobniej w przeszłości popełniała już Twoje błędy. Dlatego zawsze dobrze podpatrywać dobrych i skutecznych metod promocji u konkurencji.

Historia ruchu organicznego oraz widoczności w Google

Ocena oraz analiza obecnej sytuacji i prognostyk na przyszłość. Np. trend spadkowy po wprowadzeniu nowego algorytmu Google – zależności.

Sugestie co do strategii SEO

Niektóre audyty, takie jak nasze, posiadają mały draft, jeśli chodzi o strategię SEO. Draft przedstawia kluczowe czynniki, które wpłyną na wzrost strony internetowej, w tym i konkretne słowa kluczowe, na których na początku działań serwis powinien się skupić.

Weryfikacja strony na podstawie analizy heurystycznej

Specjalista na podstawie własnego doświadczenia oraz wiedzy, powinien przejrzeć stronę i wyszczególnić wszystkie elementy do poprawy.

Ocena jakościowa podstron

Analiza zagrożeń związanych np. z duplikacją treści, sprawdzenie poprawności użycia linków kanonicznych, thin content itd…

Google Search Console

Analiza błędów zgłaszanych przez Google .

Architektura serwisu

Ocena, czy serwis internetowy jest dobrze zbudowany, czy sekcja main content jest poprawnie wydzielona, czy struktura informacji w stopce jest przygotowana według wytycznych, czy sidebar nie zawiera elementów niewskazanych, np. znaczniki H1, H2 itd…

Sugestie co do poprawy wizualnej części strony

estetyka oraz prawidłowe wyeksponowanie kluczowych elementów również wpływa na ocenę strony przez wyszukiwarkę Google.

Sporo tego, co? A wyobraź sobie, że to nie wszystko… Sprawdź też: Pozycja w Google. Od czego zależy i jak ją polepszyć?

Jak powinien wyglądać audyt?

ile kosztuje audyt SEO

Nie ma uniwersalnego szablonu dla audytu SEO. Jak już wcześniej wspominaliśmy, powinien być przede wszystkim merytoryczny oraz możliwy do zrealizowania. Powinien zawierać elementy, które faktycznie mogą usprawnić proces pozycjonowania w raz z odpowiednim uzasadnieniem oraz podstawą do takiej interpretacji. Audyt SEO wcale nie musi też być wielostronicowym dokumentem, co często według wielu specjalistów jest kryterium zasadniczym, jeśli chodzi o dobrze przeprowadzony audyt. Niesłusznie. Lanie wody zza czasów szkolnych lat nie jest dobrym pomysłem.

Kiedy widoczne są efekty po audycie SEO?

To już zależy od Ciebie. Czyli od kiedy zaczniesz prace nad wdrożeniem istotnych usprawnień, które zostały wymienione przez specjalistę w audycie SEO. Efekty zależą od ilości poprawionych elementów, ale i również od dodatkowych koniecznych działań, które serwis musi podjąć w celu zwiększenia ruchu organicznego (np. pozyskiwanie linków, opracowanie oraz publikacja artykułów sponsorowanych…) Niemniej jednak pierwsze efekty po wdrożeniu zaleceń od specjalisty nie powinny pojawić się później niż po kilku miesiącach. Monitorować efekty możesz, np. poprzez narzędzie Senuto (widoczność słów kluczowych w Google), Google Analytics (ruch), czy też Google Search Console (aktywność użytkowników na listach wyszukiwań, wyświetlenia, CTR).

Audyt SEO cena

Jak już wiesz, wszystkie darmowe narzędzia do tworzenia audytów SEO są po prostu nieskuteczne. To znaczy skuteczne są, jeśli chodzi o założenia, które realizują, ale nieskutecznie dla Ciebie. Nie tego szukasz. Audyt SEO jest również dokumentem, na którym nie powinniśmy zbytnio oszczędzać, ponieważ możemy jeszcze pogorszyć sytuację swojego serwisu. Jeśli audyt SEO zostanie przeprowadzony przez osobę, która dopiero zaczyna przygodę z SEO lub też przez specjalistę, który ma braki w wiedzy lub też nie jest na bieżąco z branżą to pewnie domyślasz się, że zasugerowane zmiany przez te osoby mogą być zupełnie nieskuteczne, kosztowne, a do tego szkodliwe. Standardowy audyt SEO powinien kosztować co najmniej 1000 zł, a dokładna cena powinna zostać przedstawiona przez firmę, dopiero po zapoznaniu się z potrzebami klienta oraz zakresem audytu.

Co po audycie?

99% audytów SEO nie uwzględnia procesu implementacji zaleconych elementów do poprawy. Do audytu SEO warto wybrać firmę, która również będzie w stanie technicznie zająć się modernizacją oraz wprowadzeniem ulepszeń. Będziesz miał wtedy pewność, że audyt SEO będzie zawierał elementy, które realnie da się wdrożyć do serwisu. W innym przypadku, jeśli Twoja wiedza z zakresu programowania oraz tworzenia stron internetowych nie jest zaawansowana, po otrzymanym audycie SEO nie będziesz w stanie oszacować, czy zalecone przez danego specjalistę działania są w ogóle możliwe do zrealizowania. Nie będziesz też w stanie ocenić  efektywności takiego audytu.

Dokument powinien zawierać elementy, które faktycznie usprawnią stronę pod kątem zwiększenia jej widoczności w Google, ale tym samym nie powinien być oderwany od rzeczywistości, tylko dopasowany do klienta i jego możliwości. Sugerujemy zatem wybrać firmę, która również jest w stanie zobowiązać się, co do wdrożenia zaleceń. Jeśli firma jest uczciwa, nie powinna mieć również żadnego problemu z podpisaniem umowy, która gwarantowałaby skuteczność wprowadzonych zmian omówionych w audycie. Jeśli jesteś zainteresowany profesjonalnym audytem SEO i interesuje Cię od razu możliwość wdrożenia poprawek – zgłoś się do nas.

Audyt SEO Wrocław

audyt SEO obraz

Nasza agencja działa na terenie całego kraju, ale jeśli jesteś z Wrocławia lub z okolic, wygodnie Ci będzie trafić do naszego biura, w którym chętnie Ci ugościmy. Jeśli masz jakieś dalsze pytania związane z audytowaniem SEO – wpadnij do nas, pokażemy Ci jak wygląda przykładowy audyt SEO oraz jak w praktyce wygląda jego wdrażanie. Chyba, że jesteś już od razu gotowy do skorzystania z naszych usług to oczywiście jest nam niezmiernie miło za powierzone zaufanie. Zapraszamy w każdym razie do kontaktu!