ContentNinja.pl

Strategia SEO – jak ją skutecznie opracować?

  • Ostatnia aktualizacja: 10 października, 2021 o godz. 16:45
  • Dobrze opracowana strategia SEO pozwala nam osiągnąć naturalny, organiczny wzrost popularności naszej strony w Internecie. W ten sposób budujemy też większe zaufanie wśród naszych potencjalnych klientów i użytkowników – mają oni tendencję do pokładania mniejszej wiary w reklamy, a chętniej zwracają uwagę na strony, które wydają się być bardziej popularne wśród innych użytkowników. Jak opracować dobrą strategię SEO? O tym, w naszym artykule. 

    Czym jest SEO i marketing internetowy?

    SEO to termin, który większości nowoczesnych przedsiębiorców i specjalistów ds. marketingu jest doskonale znany. Zwykle używa się go w kontekście kampanii promocyjnych strony internetowej danej firmy czy jej sklepu internetowego. Jednak możemy śmiało stwierdzić, że nie każdy wie o SEO tyle, ile powinien – często jedyne skojarzenie, które mamy, to idea, że SEO to coś związanego z marketingiem internetowym.

    To oczywiście nie jest błąd – SEO to element marketingu internetowego, jednak często pojęcia „SEO” i „marketing internetowy” używa się właściwie zamiennie. Na czym polega różnica? Marketing internetowy to zbiór działań mających na celu promowanie danego przedsiębiorstwa właśnie za pomocą Internetu. Będziemy do niego zaliczać różnego rodzaju reklamy, kampanie marketingowe, współpracę z influencerami etc. SEO natomiast to skrót od angielskiego wyrażenia search engine optimization i polega na działaniach mających na celu poprawę pozycji strony internetowej na listach bezpłatnych wyników wyszukiwania.

    Dlaczego SEO jest ważne?

    Tradycyjne formy marketingu internetowego, takie jak kampanie i płatne reklamy, wymagają ciągłych nakładów finansowych, aby były skuteczne. W momencie, kiedy rezygnujemy z opłacania reklam, natychmiast znikają one z Internetu, a wraz z nimi przepadają nasze dotychczasowe wysiłki i spada widoczność naszej firmy w Internecie. Działania SEO wprawdzie często wiążą się również z kosztami takimi jak np. zatrudnienie specjalistów w tej dziedzinie, jednak te koszty i włożony wysiłek zwykle pozostają takie same przez cały czas trwania kampanii, podczas gdy jej rezultaty często z miesiąca na miesiąc stają się coraz lepsze.

    Czym jest strategia SEO?

    Strategia SEO to kompleksowy i taktyczny plan działań, który ma na celu zwiększenie widoczności strony w darmowych wynikach wyszukiwania Google na kluczowe dla działalności słowa kluczowe. Strategia SEO najczęściej opracowana jest na kilka do max kilkunastu miesięcy – głównie ze względu na dużą zmienność rynku.

    strategia seo obraz 1

    Strategia SEO powinna być zatem elastyczna i możliwa do przedefiniowania na nowo i możliwa do dostosowania do nowych zmiennych. Strategia SEO często jest tworzona jedynie na potrzeby wewnętrzne, tak aby koordynowanie projektem w zespole było uporządkowane i skuteczne. 

    Dlaczego strategia SEO powinna być elastyczna?

    SEO mocno zmieniło się na przestrzeni ostatnich 10-15 lat i ciągle jego zasady podlegają nieustannym aktualizacjom i innowacjom. Być może sam pamiętasz, jak jeszcze kilka lat temu w Internecie łatwo było natknąć się na strony firm, których treści stanowiły często mało spójne logicznie zlepki słów kluczowych, często zupełnie ignorujące zdrowy rozsądek i zasady gramatyki.

    Współcześnie takie „SEO” nie tylko nie ma szansy powodzenia, ale wręcz zaszkodzi stronie. Google, które operuje najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, nieustannie pracuje nad swoimi algorytmami, aby na najwyższych miejscach list wyników wyszukiwania pojawiały się najbardziej wartościowe strony, spełniające oczekiwania użytkowników. 

    Jaki jest cel strategii SEO?

    Celem strategii SEO jest najczęściej zwiększenie sprzedaży – celem biznesowym, który umożliwia zwiększenie sprzedaży jest np. zwiększenie ilości zamówień w sklepie, zwiększenie zainteresowania usługami, zwiększenie liczby wypełnionych formularzy na stronie itd. W każdej strategii SEO najważniejszym celem powinno być pozyskanie na stronę ruchu konwertującego.

    Dlatego też sama struktura dokumentu (czyli strategii SEO) nie jest tak ważna, jeśli kluczowe cele strategii nie zostaną osiągnięte. Przykładem może być np. nietrafiona strategia SEO, która uwzględnia promocje na słowa kluczowe, które w żaden sposób nie konwertują, ani nie zwiększają sprzedaży klientowi. 

    Jak zaplanować strategię SEO?

    Generalnie nie ma przyjętych jedynych i nienaruszalnych norm, które dotyczą tworzenia strategii SEO. Strategia SEO to przede wszystkim proces etapowy, który składa się z kilku ważnych kroków.  Na przykładzie naszego doświadczenia, możemy przyjąć, że planowanie każdej strategii SEO powinno obejmować 3 kluczowe etapy.

    1 etap strategii SEO – audyt i analiza strony www

    Audytujemy wszystkie możliwe obszary serwisu www – nawet, jeśli audyt SEO nie wchodzi w skład usługi; mimo wszystko analizujemy serwis www i ofertę klienta, aby poznać jego największe słabości i zalety, aby mieć możliwość wprowadzenia skutecznych rozwiązań.

    2 etap strategii SEO – planowanie i ustalanie harmonogramu działań

    Planujemy rozwiązania, staramy się przewidzieć rezultaty kampanii, ustalamy najważniejsze cele i przygotowujemy harmonogram działań, do którego cały zespół się dostosowuje.

    3 etap strategii SEO – wdrożenie zaplanowanych działań oraz analiza wyników

    Zgodnie z harmonogramem wdrażamy zaplanowane działania, które obejmują np. publikowanie treści oraz pozyskiwanie linków oraz stale monitorujemy oraz analizujemy wyniki.

    Strategia SEO – od czego zacząć?

    Istnieje kilka obszarów, na które szczególnie musisz zwrócić uwagę, tworząc i realizując strategię SEO.

    Znajdź odpowiednie słowa kluczowe

    Słowa kluczowe to wyrażenia używane przez nas w celu wyszukania interesujących nas informacji w Internecie za pośrednictwem wyszukiwarek. Na przykład kiedy szukamy ofertę na leasing samochodu marki Mercedes, wpisujemy w wyszukiwarkę “mercedes leasing” etc.

    Pamiętajmy, aby w strategii SEO znajdowały się słowa kluczowe realne do osiągnięcia i takie, które będą konwertowały (zwróć szczególnie uwagę na intencję użytkownika). 

    Zaplanuj treści

    Na przestrzeni ostatnich lat wytyczne co do sposobu konstruowania tekstów pod SEO zmieniały się wielokrotnie – jak już wcześniej wspominaliśmy, kiedyś po prostu liczyło się natężenie słów kluczowych na danej podstronie oraz liczba prowadzących do niej linków (jakość linka nie miała większego znaczenia).

    Doprowadziło to jednak do tego, że na szczytach list wyników wyszukiwania pojawiały się spamerskie strony sztucznie zapełnione słowami kluczowymi, które nie niosły ze sobą żadnych wartości. Obecnie prawidłowe stosowanie stosowanie słów kluczowych wymaga wcześniejszego zbadania rynku i konkurencji, stosowania szerokiego wachlarza keywordów oraz naturalnego wkomponowania ich w treści na stronie.

    Zbuduj bazę linków przychodzących

    Z naszych doświadczeń wynika, że kolejną kwestią kluczową dla sukcesu strony w Internecie jest link building, czyli pozyskiwanie linków przychodzących. Takie linki to po prostu odnośniki prowadzące do Twojej strony internetowej umieszczone na innej witrynie.  W jaki sposób możemy je pozyskać? Najlepszym sposobem na to jest regularne publikowanie wysokiej jakości treści, które będą chętniej udostępniane przez inne osoby oraz będą stanowić referencje dla innych treści. Teoretycznie.

    Oczywiście stworzenie dużej ilości dobrych treści pochłonie sporo czasu, energii, a także pieniędzy. Można ten sposób przyspieszyć decydując się na płatną publikację naszych artykułów w innych serwisach jako artykułów sponsorowanych.

    Jeśli mowa o linkowaniu, warto również przeanalizować linkowanie wew. i jeśli jest taka potrzeba to opracować jego rozbudowanie. 

    Zbadaj zaplecze techniczne i dostosuj strukturę strony pod SEO

    To aspekt, o którym wielu właścicieli firm wciąż zapomina. Jeżeli sama strona nie działa w sposób prawidłowy, zawiera błędy, kluczowe elementy są blokowane dla robotów, nie jest odpowiednio zoptymalizowana lub brakuje jej metadanych, które mogą odczytać roboty Google’a, to żadne wysiłki na polu słów kluczowych i pozyskiwania linków nie będą odpowiednio skuteczne.

    Do najważniejszych działań na tym polu należy zadbanie o optymalizację strony do wyświetlania na różnych urządzeniach mobilnych, stworzenie czytelnej mapy strony z jasną strukturą, pozbycie się niedziałających linków i zadbanie o prawidłowe metadane takie jak tytuły i opisy podstron.

    Sprawdź też: Techniczne SEO – co to jest? Na co zwrócić uwagę podczas audytu SEO?

    Jak z sukcesem wdrożyć strategię SEO?

    Wiemy już, jakie obszary związane z naszą witryną są najbardziej istotne w planowaniu i realizacji strategii SEO. Dostosowanie naszej witryny do wymagań wyszukiwarek może jednak zająć sporo czasu, a ponadto często będzie wymagać skorzystania z usług wyspecjalizowanej agencji SEO.

    Jednak na tym nasza praca nie powinna się kończyć. Nasze działania SEO powinny być prowadzone nieustannie i być nakierowane na naszych potencjalnych odbiorców i klientów. Powinniśmy znać ich oczekiwania i próbować dostarczyć im takich informacji, jakich poszukują.

    Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, w jaki sposób zapewnić sobie satysfakcję klientów, a zarazem wysokie miejsce na liście wyników wyszukiwania.

    Bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmów Google

    Google regularnie bada zachowania użytkowników i nieustannie stara się dopasować swoje narzędzia do ich oczekiwań. Algorytmy wyszukiwarki cały czas podlegają aktualizacjom, które często znacząco wpływają na sposób, w jaki strony są oceniane i klasyfikowane przez Google. Zwykle te zmiany i ich zakres nie są jednak wcześniej ogłaszane i specjaliści ds. marketingu czy SEO dowiadują się o nich dopiero w momencie, kiedy wchodzą one w życie. Warto obserwować profile Google w serwisach branżowych i społecznościowych oraz być na bieżąco z wiadomościami „z  branży”, aby nie zostać zaskoczonym i nie pozostać w tyle.

    Zmiany w algorytmach Google’a mogą działać zarówno na korzyść, jak i niekorzyść naszej strony. Zazwyczaj zmiany w rankingu związane są z dostępnością strony, prędkością jej ładowania, ilością reklam oraz obecnością treści, które Google może uznać za efekt złych praktyk czy spamu.

    Skup się na odbiorcach

    Może się to wydawać nieintuicyjne,  ale planując i realizując kampanię SEO powinieneś skupić się nie na tym, jak dane treści zostaną odebrane przez Google, ale w jaki sposób wpasują się one w oczekiwania Twoich potencjalnych klientów. Z każdą kolejną aktualizacją algorytmów stają się one coraz bardziej wyczulone na wszelkie próby „oszukania” ich i tworzenia treści specjalnie w taki sposób, aby jak najbardziej trafiały one w wymagania silników wyszukiwarki. Internauci również stają się coraz lepsi w rozpoznawaniu autentycznych treści i omijaniu tych, które ewidentnie zostały stworzone w celu poprawy pozycji strony. 

    Tworząc treści naturalnie odpowiadające na potrzeby i pytania Twoich potencjalnych klientów, nie tylko zyskasz ich zaufanie, które potencjalnie może obrócić się w lepszą sprzedaż. Wysokiej jakości treści – unikalne, bogate w informacje i dopasowane do zapytań, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki – będą zauważane i lepiej oceniane także przez roboty Google’a.

    Używaj odpowiednich słów kluczowych

    W jaki sposób połączyć zatem oczekiwania użytkowników z tym, co pojawia się na naszej stronie? Co możemy zrobić, aby upewnić się, że potencjalni klienci trafią na naszą witrynę, a jednocześnie – że znajdą na niej informacje, których poszukują?

    Odpowiedzią na te pytania są słowa kluczowe. To za ich pomocą użytkownicy komunikują swoje oczekiwania wyszukiwarce, a także ich obecność na danej witrynie sugeruje wyszukiwarkom, jakie strony powinny pojawiać się na stronie z wynikami wyszukiwania. Po raz kolejny jednak warto podkreślić, że nie chodzi tu o wklejanie w tekst słów kluczowych na siłę – tu liczy się jakość, a nie ilość. Za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs czy Google Ads aby określić, jakie keywordy pomogą Twojej witrynie poprawić wyniki i zyskać więcej odwiedzin.

    Warto tutaj zwrócić uwagę na naszą konkurencję – dobrze jest przyjrzeć się słowom kluczowym stosowanym przez inne firmy w naszej branży, a także lukom w ich strategii, które możemy wykorzystać dla siebie. Konkurując z dużymi firmami obecnymi od dawna na rynku, nie ma sensu próbować od początku inwestować w najpopularniejsze słowa kluczowe, na które takie firmy pozycjonują się od lat – zamiast tego warto użyć tzw. „fraz długiego ogona”, które są mniej popularne, ale pomogą nam zacząć budować swoją pozycję.

    Zdobywaj wartościowe linki przychodzące

    O znaczeniu linków w budowaniu pozycji naszej witryny pisaliśmy już na początku tego artykułu. Wiemy już, dlaczego linki z zewnętrznych witryn są dla nas tak istotne – pomagają w budowaniu autorytety witryny i mają duże znaczenie dla Google’a podczas rankowania Twojej strony.

    Roboty wyszukiwarek Google „odkrywają” nowe treści także poprzez przeczesywanie innych stron, które do nich linkują i ocenę, jak te nowe treści wpasowują się w dane wyszukiwanie. To samo tyczy się także linkowania wewnętrznego – wprowadzenie do swoich treści linków odnoszących się do innych podstron na Twojej witrynie nie zajmie Ci wiele czasu i jest całkowicie darmowe, a może przynieść wymierne korzyści.

    Sprawdź też: Artykuły sponsorowane – wsparcie działań SEO

    Dbaj o aktualizacje witryny

    Myśląc o strategii SEO, powinieneś być świadomy tego, że nie powinna mieć ona wyznaczonej końcowej daty. SEO to proces, nad którym powinniśmy pracować nieustannie, aby nasza strona pozostawała na wysokich miejscach na liście wyszukiwania. Jak już wspominaliśmy, Google nieustannie rozwija i aktualizuje swoje algorytmy, a ponadto nasza konkurencja z pewnością również chciałaby zająć wysokie lokaty wśród wyników wyszukiwania.

    Te dwa czynniki powodują, że prace nad naszą witryną tak naprawdę nigdy nie będą miały końca. Zawsze będą rzeczy, które powinniśmy ulepszyć lub nowe treści do stworzenia, aby nasza strona utrzymywała swoją pozycję wśród innych i ciągle przyciągała nowych użytkowników. Można to połączyć z naszą strategią dotyczącą słów kluczowych – każdy keyword powinien prowadzić do kolejnych, a za nimi stać nowe treści.

    Zadbaj o techniczne zaplecze witryny www

    Nawet najlepsze treści i strategia słów kluczowych mogą pójść na marne, jeżeli Twoja strona nie będzie przyjazna dla użytkownika, wolna od błędów i ładować się odpowiednio szybko. Jeżeli witryna nie spełnia tych kryteriów, nie będzie godna zaufania w oczach użytkowników, a długi czas ładowania może ich zniechęcić i sprawić, że zwrócą się do konkurencji.

    Dla swoich klientów często przygotowujemy audyty stron internetowych, podczas których badamy również stan techniczny witryny. W końcowym raporcie wskazujemy nie tylko problemy, które napotkaliśmy, ale także rekomendujemy, w jaki sposób można je rozwiązać, np. poprzez aktualizację pluginów, optymizację strony czy drobne porządki w samym kodzie.

    Prowadź systematycznie działania

    W procesie pozycjonowania jednym z najważniejszych czynników jest systematyczność! Staraj się nigdy nie przekraczać terminów ustalonych w harmonogramie działań. 

    Stale monitoruj witrynę

    W procesie pozycjonowania bardzo ważne jest również monitorowanie strony www oraz weryfikacja podejmowanych działań. Jeśli założony plan nie przynosi skutku, warto wprowadzić zmiany, np. dooptymalizować tekst pod SEO. W procesie wdrożeniowym każdej strategii SEO należy uwzględnić czas i miejsce na monitoring i śledzenie pozycji witryny www przy pomocy narzędzi analitycznych. Pozwoli nam to na sprawne wprowadzenie zmian oraz zareagowanie w odpowiednim momencie. 

    Sprawdź też: Jak sprawdzić pozycjonowanie? Sprawdź, czy Twoja agencja od SEO pomaga, czy szkodzi

    Czy warto inwestować w SEO w 2021 roku?

    Poprzedni rok uświadomił wielu właścicieli firm, jak istotna jest obecność w Internecie i wysokiej jakości strona internetowa dla firmy. W 2020 znacząca część naszego codziennego życia przeniosła się do strefy online, a wraz z nią także zakupy – przez Internet kupowaliśmy ubrania, książki czy elektronikę, zamawialiśmy jedzenie, załatwialiśmy sprawy urzędowe. W wielu przypadkach nie mieliśmy po prostu innego wyjścia, kiedy fizyczne lokalizacje firm zostały zamknięte, ale sami też przyzwyczailiśmy się i polubiliśmy zakupy internetowe.

    Dlatego też można uznać, że SEO nigdy nie było tak istotne, jak teraz. Dla wielu firm jest to szansa na zaistnienie na nowych rynkach i pozyskanie nowych klientów. Firmy działające do tej pory lokalnie mają szanse zaprezentować swoje usługi na terenie całego kraju czy nawet Europy. Nie warto przegapić tej szansy na rozwój swojego biznesu – wykorzystaj SEO, aby wzmocnić swoją pozycję na rynku.

    Skuteczna strategia SEO + wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania

    Brzmi kusząco, prawda? Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie, skontaktuj się z nami i zrób to z dobrym planem SEO. Nie zawsze SEO jest najlepszym rozwiązaniem dla każdej działalności, ale wiedz, że zawsze uczciwie Ci podpowiemy – jaki rodzaj marketingu internetowego okaże się dla Ciebie najlepszy!

    Podoba Ci się nasza treść?

    Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

    Wystaw nam notę!
    Oceń: post
    Dodaj komentarz