Polub nasz artykuł

Płatne reklamy – dlaczego PRZEWAŻNIE nie działają?

Wydawanie pieniędzy na płatne reklamy, które i tak ostatecznie nie przyniosą efektów nie brzmi jak rozsądna strategia. Raz po raz firmy inwestują w płatne kampanie reklamowe, które nie przynoszą im sukcesów z tego samego powodu: nie są znane swoim odbiorców. Nie ma zaufania, nie ma rozpoznawalności danej marki, a więc koszt kliknięcia pozostaje wysoki i ciągle wzrasta.

Płatne reklamy, a mizerny efekt

płatne reklamy obrazek 1

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego tak wiele płatnych kampanii reklamowych, zwłaszcza wśród nowych firm i nowych produktów, czy nawet nowych rynków, na których chcą się wypromować, nie przynosi skutku? Po prostu nic z nich nie wychodzi? Widzieliśmy ten scenariusz już bardzo wiele razy, zwłaszcza wśród start-upów i małych przedsiębiorców.

Jak to zwykle wygląda? CEO, czy właściciel firmy stwierdza „Hej, mamy taki a taki nowy produkt, jest świetny. Wypromujmy go”. Idą z tym pomysłem do swojego działu marketingu lub specjalnie w tym celu zatrudnionej agencji reklamowej, a oni na to „Tak, pewnie. Wykupię nam trochę reklam online. Pomogą nam się trochę z tym wypromować i zdobyć konwersję”.

Za parę miesięcy wracamy znowu do naszego departamentu lub agencji z pytaniem „No i jak tam idzie nam ta płatna kampania?”. Oni na to „Cóż, tak średnio. Mam złe wieści”. Standard.

Płatne kampanie reklamowe – nieprzerwany cykl

płatne reklamy obrazek 2

Praktycznie zawsze taka nieudana kampania jest wynikiem właśnie takiego obrotu zdarzeń. Mamy nową firmę, nowy produkt lub nowy rynek i robimy dla nich kampanię. Zamawiamy płatne reklamy, a  kampania ma na celu coś sprzedać albo zwiększyć ekspozycję firmy na rynku i w efekcie także konwersję. Kupuje się więc reklamy na Facebooku, Instagramie, może nawet LinkedIn i Twitterze. Pewnie używany jest też AdWords. Wszystkie te źródła mają na celu sprowadzenie ruchu na stronę klienta i przełożenie tego ruchu na wzrost sprzedaży i obrotów.

Ale to, co się dzieje naprawdę, to wysoki koszt kliknięcia. Na początku jest taki, ponieważ jest to nowa kampania – żadna z tych platform nie miała wcześniej doświadczenia z tym produktem lub firmą, więc naturalnie otrzymamy wyższą niż normalnie cenę za kliknięcie w reklamę, dopóki nie będziemy w stanie udowodnić im, że gwarantujemy wysokie zaangażowanie, co obniży nam koszty.

Ale tak się nie dzieje. Zamiast udowadniać platformie, że potrafimy angażować odbiorców, okazuje się, ze mamy niskie zaangażowanie, niski wskaźnik kliknięć w reklamę, niski wskaźnik konwersji.

Dlaczego płatne reklamy często są z góry skazane na porażkę?

porazka platne reklamy

Zanim to wyjaśnimy, porozmawiajmy o tym, co się dzieje w takiej sytuacji. Kiedy te wskaźniki są niskie, kiedy masz niski wskaźnik zaangażowania odbiorców, nikt nie reaguje na Twoje płatne reklamy na Facebooku ani Instagramie, nikt w ogóle nie klika w żadne Twoje reklamy, Twoje koszty pokazywania tej kampanii większej liczbie osób wzrastają, a w rezultacie tym trudniej jest sprawić, aby taka kampania przynosiła zyski i ukazuje się mniejszej liczbie osób.

Ekspozycja kampanii na Twoich odbiorców jest więc mniejsza, a koszt dotarcia do kolejnych osób jest coraz większy. Dzieje się tak, ponieważ:

  • Odbiorcy, do których chcesz dotrzeć, nigdy wcześniej nie słyszeli o Twojej firmie czy produkcie. Nie wiedzą, kim jesteś.
  • Nie znają Twojej firmy, nie ufają ani nie lubią jej, więc nie klikają w reklamy. Nie klikają. Nie udostępniają. Nie lajkują. Nie kupują.

Nie angażują się w Twoją kampanię w żaden ze sposobów, który pozwoliłby na obniżenie kosztu kliknięcia, a właśnie przez to Twoja kampania  nie przynosi zysków.

Widzimy wielu marketerów, którzy myślą właśnie w ten sposób – zgadzają się na płatne kampanie dla nowych firm czy produktów, które chcą zacząć swój cykl życia na rynku właśnie od rozreklamowania się. Oczywiście od tej reguły są pewne odstępstwa – widzieliśmy również kampanie nowych marek czy produktów, które wpasowywały się dobrze w reklamy na Instagramie, angażowały użytkowników i nie wymagały wcześniejszego oswojenia ich z daną marką. Widzieliśmy również firmy, które dobrze radzą sobie na lokalnych rynkach za pomocą kampanii AdWords – zwłaszcza w obszarach, gdzie brak znajomości marki przed znalezieniem jej w Internecie nic nie zmienia w nastawieniu klienta.

Nie jest to więc tak, że takie kampanie nigdy się nie udają. Ale bardzo często – wystarczająco często – właśnie tak się dzieje, więc dlatego nazywamy to głównym powodem, dla którego płatne kampanie się nie udają.

Jest jedno rozwiązanie i pewnie Ci się nie spodoba. Mianowicie…

Content Marketing

płatne kampanie obrazek 1

Musisz sprawić, aby Twoi odbiorcy znali Twoją markę zanim wydasz pieniądze na płatne reklamy

Co oznacza konieczność inwestowania w organiczne kanały – content, SEO, prasę, PR czy sponsorowanie eventów, jak wolisz. Cokolwiek, co pozwoli na wypromowanie Twojej marki i jej produktów i zwiększenie jej rozpoznawalności.

Zauważono nawet, że reklama telewizyjna Twojej marki może obniżyć koszty kliknięcia i zwiększyć zaangażowanie odbiorców, ponieważ będziesz im już po prostu znany. Podobnie może zadziałać reklama w prasie i inne kampanie offline, czasami nawet także klasyczne reklamy outdoorowe.

Druga opcja to z kolei…

Reklamuj się głównie (lub wyłącznie) tym odbiorcom, którym jesteś już znany

Możesz osiągnąć to za pomocą systemów takich jak platformy retargetingu i remarketingu Google.
Więcej o retargetingu możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów:  Promocja strony internetowej – 10 świetnych sposobów

Możesz zrobić też to samo za pomocą Facebooka, poprzez customizowanie odbiorców kampanii poprzez dodanie adresów mailowych lub ograniczenie widoczności kampanii do osób, które już śledzą Twoją stronę. Podobnie działa to na Instagramie i Twitterze. Dzięki temu możesz uzyskać lepsze zaangażowanie odbiorców, więcej kliknięć w reklamy, zwiększyć współczynnik konwersji, zmniejszyć koszt za kliknięcie i dotrzeć ostatecznie także do szerszej grupy odbiorców.

Jeżeli jednak tego nie zrobisz, to musisz być przygotowany na to, że inwestycja w płatne reklamy się nie powiedzie. Wiele osób i agencji straciło przez takie porażki pracę czy klientów. Dlatego też inwestuj najpierw w rozpoznawalność swojej marki lub znajdź nisze, w których rzeczywiście płatna reklama dobrze się sprawdzi. Będziesz o wiele bardziej zadowolony z efektów.

To byłoby na tyle! Czekamy oczywiście na Wasze komentarze i wiadomości, w których podzielicie się swoimi doświadczeniami z płatnymi kampaniami. Trzymajcie się!