Prace związane z link buildingiem zaliczamy do obszaru off page SEO (czyli działań związanych z pozycjonowaniem prowadzonych poza witryną). Pozycjonowanie stron zawsze wymaga pozyskiwania linków z innych domen. Warto mieć na uwadze, że proces ten naturalnie ewoluuje – algorytm Google stale się zmienia, przez co metody zdobywania linków również.  Jeśli chodzi o linki, warto być na bieżąco, ponieważ pozyskiwanie linków starymi metodami może zaszkodzić witrynie i zmniejszyć jej widoczność. Sprawdź, co to jest skuteczny link building i jak pozyskiwać linki.

Sprawdź też: SEO – co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku

Typy linków

  • Linki wewnętrzne – elementy nawigacyjne osadzone w obrębie jednej domeny.
  • Linki zewnętrzne – elementy nawigacyjne prowadzące do naszej domeny z innych domen.

Co to jest anchor tekst?

Anchor tekst (nazywany również kotwicą) to tekst linku, który znajduje się pomiędzy zamykającym, a otwierającym znacznikiem tagu HTML. Po kliknięciu w anchor tekst, użytkownik przenoszony jest pod określony adres URL.

							
							
					Przykład linka z anchorem umieszczanym w kodzie HTML:
<a href="https://contentninja.pl">Anchor tekst</a>				
			

Atrybuty linków

Pozyskując linki zewnętrzne warto również pamiętać o ich atrybutach. Obecnie jest ich kilkanaście, ale najważniejsze w kontekście SEO są linki przychodzące z atrybutem dofollow oraz nofollow.

							
							
					 Atrybuty przypisywane są do znacznika HTML (konkretnie do <a></a>)				
			

Używane są w celu instruowania robotów wyszukiwarek, za którymi linkami powinien podążać, a za którymi nie.

Odnośniki z atrybutami dofollow przekazują nieco mocy domenie odsyłającej (tzw. link juice), a dodatkowo roboty wyszukiwarek odwiedzają stronę z linka, co może wpłynąć na jej ponowne przedefiniowanie i uplasowanie na wyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej. 

							
							
					Przykład linku dofollow: <a href="https://contentninja.pl" rel="dofollow">Link</a>
Przykład linku nofollow: <a href="https://contentninja.pl" rel="nofollow">Link</a>				
			

Link building – definicja

Link buildingiem nazywamy proces pozyskiwania linków z innych stron internetowych do własnych. 

Istnieje wiele technik link buildingu – zazwyczaj im większy budżet, tym link building jest bardziej efektywny z uwagi na możliwość współpracy z dużymi i wpływowymi serwisami. Wielu specjalistów SEO uważa, że link building jest jednym z najtrudniejszych elementów ich pracy. Wiele agencji SEO outsourcuje pozyskiwanie linków do innych, wyspecjalizowanych firm w tym segmencie.

Możemy wspomnieć również o link buildingu wewnętrznym – czyli o linkowaniu do innych podstron w obrębie jednego serwisu w celu podbicia innych słów kluczowych. Linkowanie wewnętrzne często jednak jest już zaliczane do działań SEO on-site (czyli działań pozycjonerskich prowadzonych w obrębie witryny), dlatego też w tym artykule nie będziemy szerzej rozpisywać się na ten temat.

Dlaczego link building jest ważny w SEO?

Nawet najlepiej zaprojektowane podstrony oraz najwyższej jakości treści będą niewidoczne dla użytkowników, jeśli nie będą odpowiednio zoptymalizowane pod SEO i przy tym wzmocnione odpowiednim linkowaniem.

Musimy pamiętać, że pozycję naszej strony w wyszukiwarkach ocenia AI, czyli sztuczna inteligencja, i robi to na podstawie pewnych parametrów. Jednym z nich są właśnie linki, kierujące do naszej strony. Jeśli będą do nas linkowały witryny wysokiej jakości to w dużym uproszczeniu Google potraktuje naszą witrynę jako godną zaufania.

Sprawdź też: Audyt SEO

Bez linkowania nie możemy rywalizować z konkurencją

Bez odpowiedniego profilu linkowego nie jesteśmy w stanie efektywnie rywalizować z konkurencją. Oczywiście intensyfikacja zdobywania linków jest różna od konkurencyjności słów kluczowych, na jakie chcemy być widoczni. Jeśli interesuje nas widoczność na niszowe, lokalne słowa kluczowe to często wystarczy drobne linkowanie, np. w postaci linków z serwisów typu NAP. 

ile kosztuje audyt SEO

Niemniej jednak jeśli chcemy wyświetlać się w wyszukiwarce na frazy z dużym wolumenem miesięcznych zapytań (np. kredyt gotówkowy), to obecnie nie ma możliwości pojawienia się w wyszukiwarce na tak konkurencyjne słowo kluczowe w TOP10 (mówimy oczywiście o wynikach bezpłatnych) bez zaplecza w postaci wysokiej jakości linków przychodzących.

Tworzenie linków wymaga czasu, wysiłku i nierzadko konieczności zainwestowania sporej liczby pieniędzy. Dla Google to też pewny wyznacznik, bo z pewnością trudniej zdobyć X linków wysokiej jakości w przeciągu miesiąca, niż X treści. Ostatnie zmiany algorytmu Google również dają nam mocny sygnał, że linki dla Google są jednym z najważniejszych wyznaczników podczas oceny stron internetowych.

Sprawdź też: Copywriting – co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny

Zalety link buildingu

link building obraz 4
Większa widoczność w wyszukiwarce Google i innych wyszukiwarkach
Większa wiarygodność i wzmocniony wizerunek
Szybsze indeksowanie nowo utworzonych podstron
Możliwość wykorzystywania mocy domeny

Im więcej wysokiej jakości linków przychodzących, tym wyższa powinna być Twoja pozycja w wyszukiwarce Google, co przełoży się na wyższy poziom ruchu organicznego i konwersje. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie linki są sobie równe, a niektóre z nich mogą nawet spowodować zmniejszenie widoczności witryny, a w skrajnych sytuacjach nawet ograniczenie widoczności.

Sprawdź też: Ruch organiczny i ruch płatny – jaki wybrać i który pozwoli nam zarobić?

Jak prowadzić skutecznie link building?

Dobry link building zawsze poprzedza rzetelna analiza profilu linkowego domeny oraz konkurencji. Musisz pamiętać, że nie wszystkie linki są równe i, że istnieją różne techniki i metody ich pozyskiwania.

Sprawdź, na co szczególnie zwrócić uwagę podczas planowania linkowania:

Linki kontekstowe

Staraj się umieszczać linki w tych miejscach, w których faktycznie pasują kontekstem i mogą stanowić źródło wejścia przez potencjalnego użytkownika. Przykład? Zaniechaj pozyskiwania linków słabej jakości np. z profili for internetowych, a wybierz kontekstowe anchory z artykułów sponsorowanych.

Linki z atrybutem dofollow

Dobry profil linkowy domeny powinien zawierać wysoki procent linków z atrybutem dofollow. Linki z atrybutem nofollow nie przekazują mocy domeny, a roboty wyszukiwarek nie śledzą dalej strony.

Linki bez terminu ważności

Staraj się umieszczać linki w miejscach, które nie wygasną po pewnym czasie. Często wydawcy różnych serwisów zmieniają atrybuty linków zawartych w artykule sponsorowanym na atrybuty nofollow lub też całkowicie usuwają odnośnik po danym okresie.

Linki z mocnych domen

Warto sprawdzić parametry domeny z której chcemy pozyskać link, takie jak np. domain rating, url rating, czy też w naszej opinii jeden z ważniejszych, tj. organic traffic. Warto również prześledzić profil linkowy domeny i sprawdzić, czy domena z której chcemy pozyskać link ma wiarygodny profil linkowy, a nie podbity niskiej jakości linkami.

Linki z domen z potencjałem

Oczywiście nie musisz pozyskiwać linków jedynie z bardzo mocnych serwisów – możesz postawić również na te mniejsze lub średnie serwisy z możliwym potencjałem na dalszy rozwój.

Zadbaj o to, aby profil linków wyglądał naturalnie, a źródła linków były wartościowe.

Warto również różnicować profil linkowy naszej domeny i pozyskiwać również linki nofollow. Linki dofollow są oczywiście bardziej wartościowe pod kątem SEO, ale warto również zadbać o to, aby profil linkowy domeny był naturalny.

Linki tematyczne

Pamiętaj, że linki kierujące do Twojej domeny powinny pochodzić z witryn, które są ściśle związane z tematem Twojej witryny. Nie ma sensu zdobywać linków z miejsc, które nie są tematycznie powiązane z witryną docelową. Pamiętaj, że cel linków to mimo wszystko przekierowanie użytkownika z punktu A do punktu B – linki nie są tylko dla robotów wyszukiwarek internetowych. Kierując się tą strategią, możesz zdobyć również potencjalnych klientów.

Różnicowanie anchorów

Umieszczając linki w witrynach trzecich, warto korzystać z różnych anchorów. Wyróżniamy m.in. exact match, partial match, zero match, naked url oraz anchor brandowy. Zbyt częste lub też przeoptymalizowane użycie anchorów może zostać uznane przez Google jako manipulacje. Google zdecydowanie premiuje profile linkowe ze zróżnicowanymi i naturalnymi kotwicami.

Wytyczne Google

Warto zapoznać się z oficjalnymi wytycznymi od Google I starać się nie naruszać przyjętych reguł. Stosowanie niedozwolonych praktyk przeważnie zawsze kończy się byciem odfiltrowanym przez Google lub też gwałtownymi spadkami po aktualizacji algorytmu Google.

Dbaj o naturalny profil linkowy

Jeśli wcześniej pozyskiwałeś linki ze słabej jakości miejsc, pamiętaj, że możesz poprosić Google o zrzeknięcie się ich. W tym celu użyj narzędzia Disavow.

Strategia i harmonogram link buildingu

Link building to przede wszystkim ciągła praca. Stwórz harmonogram działań, który jest realny dla Twojego budżetu i możliwości. Ustal parametry domeny i liczbę linków, które możesz miesięcznie pozyskiwać i trzymaj się tego konsekwentnie. W strategii uwzględnij również taktykę i metodę pozyskiwania linków. Z reguły im trudniejsza jest strategia i wymagająca od Ciebie więcej zaangażowania, tym lepsze wyniki zobaczysz.

Sposoby i metody pozyskiwania linków

metody pozyskiwania linków

Jak już wspominaliśmy, zdobywanie linków jest stosunkowo trudnym elementem SEO; istnieje jednak wiele metod pozyskiwania linków, od których możesz zacząć już nawet dziś.

Skuteczne sposoby pozyskiwania linków:

Blog internetowy

Jest to podstawowy, skuteczny i naturalny sposób zdobywania linków. Stwórz bloga internetowego i publikuj na nim treści, które odpowiadają na problemy użytkowników z Twojej grupy docelowej. Z prowadzenia bloga internetowego wynikają same plusy – zdobędziesz dodatkowy ruch organiczny, będziesz mógł rozszerzać linkowanie wewnętrzne oraz masz duże pole do popisu, jeśli chodzi o pozyskiwanie linków przychodzących. Wpisy możesz również redystrybuować w kanałach social-media.

Pamiętaj, że w przypadku prowadzenia bloga bardzo ważna jest regularność w publikowaniu treści. Upewnij się również, że Twoje treści są kompletne, trafne, dobrze zoptymalizowane pod SEO i lepsze od treści konkurencji. Tylko w ten sposób zachęcisz użytkowników do dzielenia się nimi.

Ekstra materiały

Możesz także spróbować uzyskać jak najwięcej linków przychodzących przez utworzenie tzw. viralowej treści, czyli takiej masowo udostępnianej przez użytkowników w Internecie. Viralowe treści najczęściej udostępniane są w takich formatach jak: filmy, wideo, nagrania z webinarów.

Przykładem takich treści są np. filmy firmy codetwo.com

Godne zaufania katalogi

Oczywiście czasy, w których pozyskiwanie linków ograniczało się do dodania strony do kilku katalogów bezpowrotnie minęły. Takie katalogi internetowe nie przynoszą żadnej wartości, a Google większość z nich zbanowało z list wyszukiwania.

Ale też nie wszystkie katalogi internetowe są złe. Linki z serwisów typu NAP (Name – Address – Phone) szczególnie bardzo pomocne są w przypadku pozycjonowania lokalnego. Dobrym wyborem są katalogi firm, które są dołączone jako uzupełnienie do witryny z określoną tematyką. Umieszczenie Twojej firmy w takich katalogach ułatwia indeksowanie w głównych wyszukiwarkach i pomaga ludziom znaleźć Cię online.

Linki konkurencji

Jeśli prześledzisz działania swojej konkurencji, prawdopodobnie zauważysz, że posiadają wspólne linki zwrotne. Spróbuj pozyskać linki z tych samych miejsc, co konkurencja. W branży takie działanie nazywane jest relinkowaniem. Zestawienie linków, które pozyskała konkurencja możesz prześledzić m.in. dzięki narzędziu Ahrefs.

Monitorowanie linków konkurencji

Konkurencja nie próżnuje – cały czas również pracuje nad coraz większą widocznością oraz stale pozyskuje linki przychodzące. Monitoruj domeny konkurencji, a będziesz na bieżąco z ich sytuacją i będziesz miał możliwość szybkiej reakcji.

Artykuły sponsorowane

Warto budować sieć zaprzyjaźnionych wydawców oraz serwisów. Artykuły sponsorowane to jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie wartościowych linków przychodzących.

Przechwytywanie domen

Możesz również pozyskiwać domeny z rynku wtórnego, które np. były prowadzone przez pewien czas, mają historię, dobry profil linkowy domeny, a następnie wykorzystać je jako przekierowanie.

Artykuły gościnne

Istnieje wiele serwisów i blogów, które oferują publikacje artykułów gościnnych. Pamiętaj, że takie artykuły zazwyczaj muszą być wysokiej jakości. Warto również zbadać, czy warto opublikować artykuł wysokiej jakości na domenie docelowej – nie ma sensu publikować wysokiej jakości treści w serwisach, z których nic nie będziemy mieć.

Linki z domen partnerów

Wiele linków wysokiej jakości możesz również pozyskiwać poprzez współpracę z partnerami biznesowymi, czy choćby poprzez wsparcie lokalnych fundacji, czy stowarzyszeń.

Prowadzenie profili firmowych na stronach zewnętrznych

Możesz również partycypować w życiu społeczności w serwisach zewnętrznych. Odpowiadaj na pytania użytkowników, udzielaj odpowiedzi na zagadnienie branżowe, z pewnością nadarzy się wiele okazji na reklamę swoich produktów lub usług i przy tym zamieszczenie linka.

PBN – private blog network

Jest to już bardzo zaawansowana metoda pozyskiwania linków, którą stosują największe podmioty na rynku, np. Rankomat. Polega ona na stworzeniu tematycznych serwisów wysokiej jakości, które mają za zadanie wspierać domenę główną.

Zaletą takich witryn jest również możliwość wprowadzenia do TOP10 większej ilości domen i zdominowanie wyników SERP na dane słowa kluczowe.

Budowa świadomości marki

Świadomość marki można zbudować poprzez marketing offline, wysoką jakość usług i produktów, czy też marketing internetowy. Im większa świadomość marki wśród społeczności, tym większa szansa na publikację linków do Twojej domeny na różnych stronach internetowych przez użytkowników.

Wytyczne Google – link building

Musisz wiedzieć, że link linkowi nie jest równy i podczas zdobywania linków musisz być ostrożny, aby też nie zdobywać ich w sposób niezgodny z wytycznymi Google lub też ze źródeł słabej jakości, które mogą jedynie zaszkodzić. 

strony internetowe google

Upewnij się, że linki, które zdobywasz są naturalne i pochodzą z dobrych miejsc. Wszelkie zdobywanie linków podejrzanymi metodami, może zostać zinterpretowane przez Google jako próba manipulacji rankingiem witryny i w rezultacie Twoja witryna zostanie zbanowana.

Sprawdź, jakie są cechy charakterystyczne dobrego i złego link buildingu:

Dobry link building

Zły link building

Zdobywanie linków, które mają sens z punktu widzenia użytkownika, np. artykuły gościnne w tematycznych serwisach.
Zdobywanie linków przez spamowanie for internetowych, np. przez tani marketing szeptany.
Stosowanie zróżnicowanych anchorów, linkowanie w sposób naturalny i zgodny z kontekstem treści.
Stosowanie nadmiernie zoptymalizowanych anchorów, które nienaturalnie występują w tekście.
Pozyskiwanie mniejszej liczby linków, ale wysokiej jakości
Pozyskiwanie dużej liczby linków, bez względu na miejsce
Konsekwentna praca nad treściami w serwisie i stosowanie linkowania wewnętrznego w celu podbicia fraz.
Nieregularne publikacje w serwisie, słabe treści pod względem konkurencji, nieoptymalizowane pod SEO.
Systematyczne i konsekwentne pozyskiwanie linków
Szybki przyrost linków (strony o nienaturalnym profilu linków są często ograniczane przez Google)

Link building – podsumowanie

Zdobywanie linków to proces żmudny, czasochłonny oraz kosztowny, a przy tym nie ma jednej uniwersalnej metody, która pozwoli na osiągnięcie sukcesu w każdej branży. Przy link buildingu niezwykle ważna jest kreatywność specjalisty oraz znajomość SEO.

W kontekście link buildingu ważne jest kierowanie się zasadą „mniej, ale lepiej”. Dlatego też nie pozyskuj linków przychodzących na siłę ze słabej jakości miejsc, a celuj w mniejsza liczbę, ale za to pochodzących z dobrych źródeł. Wtedy też nie będziesz musiał się obawiać dużych zmian w rankingu widoczności strony przy aktualizacjach algorytmu Google.

Pamiętaj też, że sam link building nie wystarczy, jeśli Twoja strona jest źle zoptymalizowana pod SEO, czy też tworzysz treści słabej jakości. Link building to tylko element off-page SEO i jest jedną ze składowych w procesie skutecznego pozycjonowania.

Skuteczny link building – popraw widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google

Chcesz poprawić widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania? Prześlij nam adres swojej strony www, bezpłatnie przeprowadzimy analizę profilu linkowego domeny oraz przedstawimy ofertę. Pozyskamy dla Ciebie jedynie wartościowe linki najwyższej jakości!

1 Komentarz
Dodaj komentarz