Prace związane z link buildingiem zaliczamy do obszaru off page SEO (czyli działań związanych z pozycjonowaniem prowadzonych poza witryną). Pozycjonowanie stron zawsze wymaga pozyskiwania linków z innych domen. Warto mieć na uwadze, że proces ten naturalnie ewoluuje – algorytm Google stale się zmienia, przez co metody zdobywania linków również. Jeśli chodzi o linki, warto być na bieżąco, ponieważ pozyskiwanie linków starymi metodami może zaszkodzić witrynie i zmniejszyć jej widoczność. Sprawdź, co to jest skuteczny link building i jak pozyskiwać linki.
- 1 Co to jest link?
- 2 Link building – definicja
- 3 Dlaczego link building jest ważny w SEO?
- 4 Zalety link buildingu
- 5 Jak prowadzić skutecznie link building?
- 6 Sposoby i metody pozyskiwania linków
- 6.1 Blog internetowy
- 6.2 Godne zaufania katalogi
- 6.3 Linki konkurencji
- 6.4 Monitorowanie linków konkurencji
- 6.5 Artykuły sponsorowane
- 6.6 Przechwytywanie domen
- 6.7 Artykuły gościnne
- 6.8 Linki z domen partnerów
- 6.9 Prowadzenie profili firmowych na stronach zewnętrznych
- 6.10 PBN – private blog network
- 6.11 Budowa świadomości marki
- 6.12 Wytyczne Google – link building
- 7 Link building – podsumowanie
- 8 Skuteczny link building – popraw widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google
Sprawdź też: SEO – co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku
Co to jest link?
Link to element nawigacyjny, który umożliwia użytkownikom i wyszukiwarkom poruszanie się między stronami w Internecie. W działaniach SEO najczęściej link jest powiązany z fragmentem tekstu zwanym anchorem. Link możemy umieścić również jako element graficzny lub też jako tzw. naked URL, czyli po prostu „goły” adres URL.
Typy linków
- Linki wewnętrzne – elementy nawigacyjne osadzone w obrębie jednej domeny.
- Linki zewnętrzne – elementy nawigacyjne prowadzące do naszej domeny z innych domen.
Co to jest anchor tekst?
Anchor tekst (nazywany również kotwicą) to tekst linku, który znajduje się pomiędzy zamykającym, a otwierającym znacznikiem tagu HTML. Po kliknięciu w anchor tekst, użytkownik przenoszony jest pod określony adres URL.
Przykład linka z anchorem umieszczanym w kodzie HTML:
<a href="https://contentninja.pl">Anchor tekst</a>
Atrybuty linków
Pozyskując linki zewnętrzne warto również pamiętać o ich atrybutach. Obecnie jest ich kilkanaście, ale najważniejsze w kontekście SEO są linki przychodzące z atrybutem dofollow oraz nofollow.
Atrybuty przypisywane są do znacznika HTML (konkretnie do <a></a>)
Używane są w celu instruowania robotów wyszukiwarek, za którymi linkami powinien podążać, a za którymi nie.
Odnośniki z atrybutami dofollow przekazują nieco mocy domenie odsyłającej (tzw. link juice), a dodatkowo roboty wyszukiwarek odwiedzają stronę z linka, co może wpłynąć na jej ponowne przedefiniowanie i uplasowanie na wyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej.
Przykład linku dofollow: <a href="https://contentninja.pl" rel="dofollow">Link</a>
Przykład linku nofollow: <a href="https://contentninja.pl" rel="nofollow">Link</a>
Link building – definicja
Link buildingiem nazywamy proces pozyskiwania linków z innych stron internetowych do własnych.
Istnieje wiele technik link buildingu – zazwyczaj im większy budżet, tym link building jest bardziej efektywny z uwagi na możliwość współpracy z dużymi i wpływowymi serwisami. Wielu specjalistów SEO uważa, że link building jest jednym z najtrudniejszych elementów ich pracy. Wiele agencji SEO outsourcuje pozyskiwanie linków do innych, wyspecjalizowanych firm w tym segmencie.
Możemy wspomnieć również o link buildingu wewnętrznym – czyli o linkowaniu do innych podstron w obrębie jednego serwisu w celu podbicia innych słów kluczowych. Linkowanie wewnętrzne często jednak jest już zaliczane do działań SEO on-site (czyli działań pozycjonerskich prowadzonych w obrębie witryny), dlatego też w tym artykule nie będziemy szerzej rozpisywać się na ten temat.
Dlaczego link building jest ważny w SEO?
Nawet najlepiej zaprojektowane podstrony oraz najwyższej jakości treści będą niewidoczne dla użytkowników, jeśli nie będą odpowiednio zoptymalizowane pod SEO i przy tym wzmocnione odpowiednim linkowaniem.
Musimy pamiętać, że pozycję naszej strony w wyszukiwarkach ocenia AI, czyli sztuczna inteligencja, i robi to na podstawie pewnych parametrów. Jednym z nich są właśnie linki, kierujące do naszej strony. Jeśli będą do nas linkowały witryny wysokiej jakości to w dużym uproszczeniu Google potraktuje naszą witrynę jako godną zaufania.
Sprawdź też: Audyt SEO
Bez linkowania nie możemy rywalizować z konkurencją
Bez odpowiedniego profilu linkowego nie jesteśmy w stanie efektywnie rywalizować z konkurencją. Oczywiście intensyfikacja zdobywania linków jest różna od konkurencyjności słów kluczowych, na jakie chcemy być widoczni. Jeśli interesuje nas widoczność na niszowe, lokalne słowa kluczowe to często wystarczy drobne linkowanie, np. w postaci linków z serwisów typu NAP.
Niemniej jednak jeśli chcemy wyświetlać się w wyszukiwarce na frazy z dużym wolumenem miesięcznych zapytań (np. kredyt gotówkowy), to obecnie nie ma możliwości pojawienia się w wyszukiwarce na tak konkurencyjne słowo kluczowe w TOP10 (mówimy oczywiście o wynikach bezpłatnych) bez zaplecza w postaci wysokiej jakości linków przychodzących.
Tworzenie linków wymaga czasu, wysiłku i nierzadko konieczności zainwestowania sporej liczby pieniędzy. Dla Google to też pewny wyznacznik, bo z pewnością trudniej zdobyć X linków wysokiej jakości w przeciągu miesiąca, niż X treści. Ostatnie zmiany algorytmu Google również dają nam mocny sygnał, że linki dla Google są jednym z najważniejszych wyznaczników podczas oceny stron internetowych.
Sprawdź też: Copywriting – co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny
Zalety link buildingu
Im więcej wysokiej jakości linków przychodzących, tym wyższa powinna być Twoja pozycja w wyszukiwarce Google, co przełoży się na wyższy poziom ruchu organicznego i konwersje. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie linki są sobie równe, a niektóre z nich mogą nawet spowodować zmniejszenie widoczności witryny, a w skrajnych sytuacjach nawet ograniczenie widoczności.
Sprawdź też: Ruch organiczny i ruch płatny – jaki wybrać i który pozwoli nam zarobić?
Jak prowadzić skutecznie link building?
Dobry link building zawsze poprzedza rzetelna analiza profilu linkowego domeny oraz konkurencji. Musisz pamiętać, że nie wszystkie linki są równe i, że istnieją różne techniki i metody ich pozyskiwania.
Linki kontekstowe
Staraj się umieszczać linki w tych miejscach, w których faktycznie pasują kontekstem i mogą stanowić źródło wejścia przez potencjalnego użytkownika. Przykład? Zaniechaj pozyskiwania linków słabej jakości np. z profili for internetowych, a wybierz kontekstowe anchory z artykułów sponsorowanych.
Linki z atrybutem dofollow
Dobry profil linkowy domeny powinien zawierać wysoki procent linków z atrybutem dofollow. Linki z atrybutem nofollow nie przekazują mocy domeny, a roboty wyszukiwarek nie śledzą dalej strony.
Linki bez terminu ważności
Staraj się umieszczać linki w miejscach, które nie wygasną po pewnym czasie. Często wydawcy różnych serwisów zmieniają atrybuty linków zawartych w artykule sponsorowanym na atrybuty nofollow lub też całkowicie usuwają odnośnik po danym okresie.
Linki z mocnych domen
Warto sprawdzić parametry domeny z której chcemy pozyskać link, takie jak np. domain rating, url rating, czy też w naszej opinii jeden z ważniejszych, tj. organic traffic. Warto również prześledzić profil linkowy domeny i sprawdzić, czy domena z której chcemy pozyskać link ma wiarygodny profil linkowy, a nie podbity niskiej jakości linkami.
Linki z domen z potencjałem
Oczywiście nie musisz pozyskiwać linków jedynie z bardzo mocnych serwisów – możesz postawić również na te mniejsze lub średnie serwisy z możliwym potencjałem na dalszy rozwój.
Zadbaj o to, aby profil linków wyglądał naturalnie, a źródła linków były wartościowe.
Warto również różnicować profil linkowy naszej domeny i pozyskiwać również linki nofollow. Linki dofollow są oczywiście bardziej wartościowe pod kątem SEO, ale warto również zadbać o to, aby profil linkowy domeny był naturalny.
Linki tematyczne
Pamiętaj, że linki kierujące do Twojej domeny powinny pochodzić z witryn, które są ściśle związane z tematem Twojej witryny. Nie ma sensu zdobywać linków z miejsc, które nie są tematycznie powiązane z witryną docelową. Pamiętaj, że cel linków to mimo wszystko przekierowanie użytkownika z punktu A do punktu B – linki nie są tylko dla robotów wyszukiwarek internetowych. Kierując się tą strategią, możesz zdobyć również potencjalnych klientów.
Różnicowanie anchorów
Umieszczając linki w witrynach trzecich, warto korzystać z różnych anchorów. Wyróżniamy m.in. exact match, partial match, zero match, naked url oraz anchor brandowy. Zbyt częste lub też przeoptymalizowane użycie anchorów może zostać uznane przez Google jako manipulacje. Google zdecydowanie premiuje profile linkowe ze zróżnicowanymi i naturalnymi kotwicami.
Wytyczne Google
Warto zapoznać się z oficjalnymi wytycznymi od Google I starać się nie naruszać przyjętych reguł. Stosowanie niedozwolonych praktyk przeważnie zawsze kończy się byciem odfiltrowanym przez Google lub też gwałtownymi spadkami po aktualizacji algorytmu Google.
Dbaj o naturalny profil linkowy
Jeśli wcześniej pozyskiwałeś linki ze słabej jakości miejsc, pamiętaj, że możesz poprosić Google o zrzeknięcie się ich. W tym celu użyj narzędzia Disavow.
Strategia i harmonogram link buildingu
Link building to przede wszystkim ciągła praca. Stwórz harmonogram działań, który jest realny dla Twojego budżetu i możliwości. Ustal parametry domeny i liczbę linków, które możesz miesięcznie pozyskiwać i trzymaj się tego konsekwentnie. W strategii uwzględnij również taktykę i metodę pozyskiwania linków. Z reguły im trudniejsza jest strategia i wymagająca od Ciebie więcej zaangażowania, tym lepsze wyniki zobaczysz.
Sposoby i metody pozyskiwania linków
Jak już wspominaliśmy, zdobywanie linków jest stosunkowo trudnym elementem SEO; istnieje jednak wiele metod pozyskiwania linków, od których możesz zacząć już nawet dziś.
Blog internetowy
Jest to podstawowy, skuteczny i naturalny sposób zdobywania linków. Stwórz bloga internetowego i publikuj na nim treści, które odpowiadają na problemy użytkowników z Twojej grupy docelowej. Z prowadzenia bloga internetowego wynikają same plusy – zdobędziesz dodatkowy ruch organiczny, będziesz mógł rozszerzać linkowanie wewnętrzne oraz masz duże pole do popisu, jeśli chodzi o pozyskiwanie linków przychodzących. Wpisy możesz również redystrybuować w kanałach social-media.
Pamiętaj, że w przypadku prowadzenia bloga bardzo ważna jest regularność w publikowaniu treści. Upewnij się również, że Twoje treści są kompletne, trafne, dobrze zoptymalizowane pod SEO i lepsze od treści konkurencji. Tylko w ten sposób zachęcisz użytkowników do dzielenia się nimi.
Sprawdź też: Jak budować linki w 2020 roku
Ekstra materiały
Możesz także spróbować uzyskać jak najwięcej linków przychodzących przez utworzenie tzw. viralowej treści, czyli takiej masowo udostępnianej przez użytkowników w Internecie. Viralowe treści najczęściej udostępniane są w takich formatach jak: filmy, wideo, nagrania z webinarów.
Przykładem takich treści są np. filmy firmy codetwo.com
Godne zaufania katalogi
Oczywiście czasy, w których pozyskiwanie linków ograniczało się do dodania strony do kilku katalogów bezpowrotnie minęły. Takie katalogi internetowe nie przynoszą żadnej wartości, a Google większość z nich zbanowało z list wyszukiwania.
Ale też nie wszystkie katalogi internetowe są złe. Linki z serwisów typu NAP (Name – Address – Phone) szczególnie bardzo pomocne są w przypadku pozycjonowania lokalnego. Dobrym wyborem są katalogi firm, które są dołączone jako uzupełnienie do witryny z określoną tematyką. Umieszczenie Twojej firmy w takich katalogach ułatwia indeksowanie w głównych wyszukiwarkach i pomaga ludziom znaleźć Cię online.
Linki konkurencji
Jeśli prześledzisz działania swojej konkurencji, prawdopodobnie zauważysz, że posiadają wspólne linki zwrotne. Spróbuj pozyskać linki z tych samych miejsc, co konkurencja. W branży takie działanie nazywane jest relinkowaniem. Zestawienie linków, które pozyskała konkurencja możesz prześledzić m.in. dzięki narzędziu Ahrefs.
Monitorowanie linków konkurencji
Konkurencja nie próżnuje – cały czas również pracuje nad coraz większą widocznością oraz stale pozyskuje linki przychodzące. Monitoruj domeny konkurencji, a będziesz na bieżąco z ich sytuacją i będziesz miał możliwość szybkiej reakcji.
Artykuły sponsorowane
Warto budować sieć zaprzyjaźnionych wydawców oraz serwisów. Artykuły sponsorowane to jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie wartościowych linków przychodzących.
Przechwytywanie domen
Możesz również pozyskiwać domeny z rynku wtórnego, które np. były prowadzone przez pewien czas, mają historię, dobry profil linkowy domeny, a następnie wykorzystać je jako przekierowanie.
Artykuły gościnne
Istnieje wiele serwisów i blogów, które oferują publikacje artykułów gościnnych. Pamiętaj, że takie artykuły zazwyczaj muszą być wysokiej jakości. Warto również zbadać, czy warto opublikować artykuł wysokiej jakości na domenie docelowej – nie ma sensu publikować wysokiej jakości treści w serwisach, z których nic nie będziemy mieć.
Linki z domen partnerów
Wiele linków wysokiej jakości możesz również pozyskiwać poprzez współpracę z partnerami biznesowymi, czy choćby poprzez wsparcie lokalnych fundacji, czy stowarzyszeń.
Prowadzenie profili firmowych na stronach zewnętrznych
Możesz również partycypować w życiu społeczności w serwisach zewnętrznych. Odpowiadaj na pytania użytkowników, udzielaj odpowiedzi na zagadnienie branżowe, z pewnością nadarzy się wiele okazji na reklamę swoich produktów lub usług i przy tym zamieszczenie linka.
PBN – private blog network
Jest to już bardzo zaawansowana metoda pozyskiwania linków, którą stosują największe podmioty na rynku, np. Rankomat. Polega ona na stworzeniu tematycznych serwisów wysokiej jakości, które mają za zadanie wspierać domenę główną.
Zaletą takich witryn jest również możliwość wprowadzenia do TOP10 większej ilości domen i zdominowanie wyników SERP na dane słowa kluczowe.
Budowa świadomości marki
Świadomość marki można zbudować poprzez marketing offline, wysoką jakość usług i produktów, czy też marketing internetowy. Im większa świadomość marki wśród społeczności, tym większa szansa na publikację linków do Twojej domeny na różnych stronach internetowych przez użytkowników.
Wytyczne Google – link building
Musisz wiedzieć, że link linkowi nie jest równy i podczas zdobywania linków musisz być ostrożny, aby też nie zdobywać ich w sposób niezgodny z wytycznymi Google lub też ze źródeł słabej jakości, które mogą jedynie zaszkodzić.
Upewnij się, że linki, które zdobywasz są naturalne i pochodzą z dobrych miejsc. Wszelkie zdobywanie linków podejrzanymi metodami, może zostać zinterpretowane przez Google jako próba manipulacji rankingiem witryny i w rezultacie Twoja witryna zostanie zbanowana.
Dobry link building
Zły link building
Link building – podsumowanie
Zdobywanie linków to proces żmudny, czasochłonny oraz kosztowny, a przy tym nie ma jednej uniwersalnej metody, która pozwoli na osiągnięcie sukcesu w każdej branży. Przy link buildingu niezwykle ważna jest kreatywność specjalisty oraz znajomość SEO.
W kontekście link buildingu ważne jest kierowanie się zasadą „mniej, ale lepiej”. Dlatego też nie pozyskuj linków przychodzących na siłę ze słabej jakości miejsc, a celuj w mniejsza liczbę, ale za to pochodzących z dobrych źródeł. Wtedy też nie będziesz musiał się obawiać dużych zmian w rankingu widoczności strony przy aktualizacjach algorytmu Google.
Pamiętaj też, że sam link building nie wystarczy, jeśli Twoja strona jest źle zoptymalizowana pod SEO, czy też tworzysz treści słabej jakości. Link building to tylko element off-page SEO i jest jedną ze składowych w procesie skutecznego pozycjonowania.
Skuteczny link building – popraw widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google
Chcesz poprawić widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania? Prześlij nam adres swojej strony www, bezpłatnie przeprowadzimy analizę profilu linkowego domeny oraz przedstawimy ofertę. Pozyskamy dla Ciebie jedynie wartościowe linki najwyższej jakości!
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.
Luca
says:A istnieje jeszcze coś takiego jak katalogi, gdzie dodawało się stronę do kategorii ? To znaczy na pewno, ale czy to ma jeszcze jakiś sens ? … bo polski adder i publiker, to już nie istnieją, co znaczy że trochę przespałem …
Pytający
says:Istnieje narzędzie, dzięki któremu sprawdzimy organic traffic?
Bartosz
says:Tak, np. Ahrefs 🙂