Co to jest SEO? – zastanawia się wiele osób chcących zwiększyć swoją widoczność w Internecie. SEO, z ang. Search Engine Optimization, dosłownie oznacza optymalizację stron www pod silnik wyszukiwarki. To zakres działań zorientowanych na poprawę widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Na proces optymalizacji składa się wiele czynników, o których szerzej opowiemy w dalszej części naszego artykułu.

Definicja SEO według ContentNinja

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja witryny w celu zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Teoretycznie jest to prosta definicja, a w praktyce jednak niesie ze sobą wiele znaków zapytania. 

Wystarczy wpisać w Google słowa „SEO – co to jest”, a dwie pierwsze strony wskażą nam sprzeczne informacje. Jedna strona uważa, że pojęcie SEO jest równoznaczne z pozycjonowaniem, druga zaś, że SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne pojęcia. Jak zatem my rozumiemy tę definicję?

Obydwa terminy odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych, ale w praktyce oba te terminy w Polsce mogą określać całkowicie inne działania.

SEO - co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku 1

SEO i pozycjonowanie – czy pozycjonowanie to jest to samo, co SEO?

Na świecie problem ten nie występuje zbyt często, ponieważ nie ma innego odpowiednika terminu na wyraz „pozycjonowanie”. W Polsce natomiast używane są dwa wyrazy naprzemiennie, tj. jest SEO i jest pozycjonowanie.

Search engine optimization na świecie oznacza ogół procesów mających za zadanie budowę widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania z tzw. listy SERP, (z angielskiego Search Engine Result Page).

W Polsce SEO często jest utożsamianie jedynie z jedną gałęzią pozycjonowania. Pomimo tego, że istnieje wyraźny podział on-page SEO i off-site SEO to w dalszym ciągu obszary te można rozbić na dodatkowe „mikro działania SEO” (do skutecznego pozycjonowania stron pod kątem wyszukiwarek konieczne jest prowadzenie prac związanych z samą witryną, jak i poza nią).

polskie seo

SEO w Polsce

Pozycjonowanie w Polsce najczęściej jest rozumiane i „sprzedawane” jako kompleksowe działania mające na celu poprawę rankingu i widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google (czyli połączenie działań on-page SEO i off-site SEO).

Nie jesteśmy specjalistami językowymi, ale wiemy, że w praktyce w Polsce działania SEO i pozycjonowanie mogą oznaczać całkowicie inny zakres pracy.

Kupując usługę SEO dopytaj dokładnie, co będzie wchodzić w zakres pracy, bo być może wprowadzone działania (np. sama optymalizacja witryny pod SEO i poprawa kodu), na nic się nie zdadzą jeśli na stronę nie zostanie wprowadzony żaden content, czy też nie będą podejmowane działania off-site.

Zależy Ci na pojawianiu się w wynikach Google na frazy związane z lokalizacją? Poczytaj na ten temat: Pozycjonowanie lokalne – zalety, dla kogo jest usługa?

SEO to nie zawsze pozycjonowanie, ale pozycjonowanie to zawsze SEO

Usługa SEO nie musi oznaczać procesu pozycjonowania witryny, natomiast proces pozycjonowania witryny zawsze będzie zawierać usługę SEO.

 

SEO - co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku 2

Usługa SEO może ograniczyć się jedynie do poprawy kodu na stronie i wyeliminowania błędu, który wpływa niekorzystnie na wyszukiwarki internetowe. Przykładem takiego błędu może być skrypt, który blokuje renderowanie strony przez roboty Google. Naprawienie takiej usterki może przynieść natychmiastowy i gigantyczny wzrost pozycji w wyszukiwarkach internetowych, ale jest to usługa jednorazowa.

Pozycjonowanie nie może być usługą jednorazową. Na proces pozycjonowania składa się szereg regularnych działań z zakresu on-page SEO i off-site SEO, o których szerzej opowiemy w następnym akapicie.

Oferta na pozycjonowanie

Chcesz regularnie przez kanał organiczny pozyskiwać potencjalnych klientów? Myślisz o zwiększeniu ruchu na stronie? Wykorzystaj potencjał wyszukiwarek internetowych i za pomocą naszej firmy zwiększ widoczność swojej strony internetowej. Na Twojej stronie internetowej, wprowadzimy wszystkie niezbędne poprawki optymalizacyjne i zaczniemy prace nad pozycjonowaniem.

Pozycjonowanie strony – Działania SEO

Prace związane z SEO możemy podzielić na dwa obszary:

On-page SEO (działania optymalizacyjne prowadzone w obrębie witryny)
Off-page SEO (działania optymalizacyjne prowadzone poza witryną)

Na algorytm Google wpływa ponad kilkaset czynników – część z nich dotyczy działań optymalizacyjnych na stronie (np. meta tagi, nagłówki hierarchiczne, content, linkowanie wewnętrzne itd…), a część z nich poza stroną (np. social media, linki przychodzące, anchory).

Algorytm Google podczas oceny witryny uwzględnia wszystkie możliwe czynniki mające wpływ na pozycje strony w rankingu wyszukiwarki. Na podstawie tej oceny algorytm wyszukiwarki wyświetla dane podstrony w odpowiedniej kolejności na listach wyszukiwania dla konkretnego słowa kluczowego.

Wpływ na ocenę i pozycję strony w rankingu wyszukiwarki mają zarówno działania wewnętrzne, jaki zewnętrzne. Aby proces pozycjonowania był skuteczny zakres działań musi zawierać prace on-page SEO, jak i zewnętrzne off-page SEO. Ważne, aby optymalizacja SEO np. on-page zawierała wszystkie możliwe czynniki mające wpływ na ocenę i pozycje strony w rankingu wyszukiwarki. Prowizoryczne działania z dwóch obszarów również nie zapewnią wysokich lokat w wynikach wyszukiwania w Google.

SEO on-page, czyli pozycjonowanie na stronie

SEO on-page (znane również jako „SEO on-site”) to określony zakres działań podejmowany w celu optymalizacji treści stron internetowych dla wyszukiwarek i użytkowników. To głównie treści wpływają na to, jak Google oceni naszą witrynę.

Oprócz tego, że dostarczamy świetny content, to musi być on również doskonale zoptymalizowany pod wyszukiwarki jeśli chcemy osiągać efektywne rezultaty. Główne obszary optymalizacji SEO on-page dotyczą optymalizacji nagłówków, www, poprawy linkowania wewnętrznego, kodu witryny, szybkości ładowania strony, architektury informacji i innych elementów mających wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce internetowej.

O ile jeszcze jesteśmy w stanie sobie wyobrazić działania pozycjonerskie bez działań off-site, o których opowiemy szerzej w następnym akapicie, tak bez jakichkolwiek działań on-page osiągnięcie jakichkolwiek rezultatów jest praktycznie niemożliwe. Elementy on-page mają kluczowy wpływ na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania (SERP) i najczęściej nieprawidłowa strategia w tym obszarze pracy świadczy o nieudanej strategii w całości.

SEO off-site, czyli pozycjonowanie poza stroną

SEO off-site (znane również jako „SEO on-site”) to określony zakres działań podejmowanych poza własną witryną w celu wpłynięcia na pozycje rankingu na stronach wyników wyszukiwania (SERP).

Prace te najczęściej mają charakter pozyskiwania linków przychodzących, a działania są najbardziej skuteczne jeśli pozyskujemy linki dofollow z wysokiej jakości źródeł (najlepiej np. z serwisów z dużym ruchem organicznym, tematycznym, posiadającym małą dystrybucję linków wewnątrz).

Optymalizacja witryny pod kątem czynników pozycjonowania poza samą stroną daje sygnał wyszukiwarce internetowej, że jest wiarygodna, popularna, a treść jest na tyle ciekawa, że inni internauci się nią dzielą.

Optymalizacja strony, czy pozyskiwanie linków?

Zastanawiasz się, na co warto bardziej przeznaczyć swoje zasoby? Chociaż nie znamy zasad algorytmu używanego przez wyszukiwarkę Google to istnieje badanie, które mówi, że czynniki związane z SEO off-site wynoszą obecnie ponad 50% wagi współczynnika rankingu. Oczywiście algorytm Google jest cały czas aktualizowany i np. za rok to badanie może być już nieaktualne. Mimo wszystko rola linków w dalszym ciągu powinna być bardzo ważna, ponieważ nie istnieje żaden inny racjonalny sposób na wyrażenie wiarygodności strony internetowej.

W praktyce wygląda to tak, że chcąc wyświetlać się w rankingu wyszukiwarki internetowej na konkurencyjne słowa kluczowe, trzeba posiadać odpowiedni autorytet oraz wiarygodność. Bez tego wyszukiwarka internetowa nie "wpuści" nas na wysokie pozycje, które zajmowane są przez duże marki, nawet jeśli posiadamy najlepsze treści. Aby dołączyć do tego grona, ktoś musi „poręczyć” za nasze treści, a w pewnym sensie takim poręczeniem są właśnie linki przychodzące. Także działania off-page, jak i on-page powinniśmy prowadzić po równo.

SEO - co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku 3

Profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie stron

Abyś mógł zrozumieć na czym polega profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych lub też optymalizacja strony www, musimy najpierw wytłumaczyć, jak działa wyszukiwarka internetowa oraz co dokładnie wpływa na skuteczność pozycjonowania.

Działania pozycjonerskie, jak i zakres prac mogą diametralnie różnić się w firmie A i w firmie B. Mając wiedzę na temat profesjonalnego SEO będziesz w stanie podjąć właściwą decyzję co do wyboru właściwej firmy lub też będziesz mógł we właściwy sposób ukierunkować swoje samodzielne działania w kierunku poprawy widoczności strony w sieci.

Zobacz też: Skuteczne pozycjonowanie stron – na czym to polega?

O wyszukiwarce Google

Nie ma tajemnicy w tym, że kiedy piszemy o pozycjonowaniu i poprawie widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych, to mamy głównie na myśli wyszukiwarkę Google. Jest to obecnie najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, a w Polsce 97 proc. polskich internautów korzysta ze stron Google. 

pozycjonowanie w google obrazek 1

Choć teoretycznie możliwe jest również pozycjonowanie pod kątem innych wyszukiwarek, takich jak Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Yandex to w praktyce nie ma to sensu, ponieważ Google jest właśnie najczęstszym wyborem internautów w Polsce i większości krajów na świecie.

W zasadzie jest to też aktualnie najbardziej dokładna wyszukiwarka internetowa, która zwraca wyniki i treści, których użytkownik faktycznie szuka i potrzebuje. Także, jeśli mówimy o pozycjonowaniu w wynikach wyszukiwania, mamy na myśli głównie właśnie zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania Google.

Zrozumienie mechanizmu funkcjonowania wyszukiwarki Google należy do podstaw SEO. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych cechuje się właśnie na jak najbardziej ścisłym dostosowaniu do zasad wyszukiwarki.

Jak działa wyszukiwarka Google

Na funkcjonowanie wyszukiwarki Google główny wpływ ma specjalny algorytm, który dla całej branży SEO jest niczym enigma. To właśnie algorytm definiuje czynniki według których tworzona jest lista rankingowa stron internetowych. Ilość czynników, które wpływają na pozycje strony w wyszukiwarce internetowej jest tajemnicą, wiemy tylko tyle, że tych czynników jest ponad kilkaset.

Warto przy tym dodać, że algorytm Google jest cały czas aktualizowany. Przynajmniej raz w roku Google na tyle modyfikuje swój algorytm, że w branży SEO powoduje to prawdziwe trzęsienie ziemi. Drobnych zmian w aktualizacji algorytmu w przeciągu roku jest również kilkaset, niemalże codziennie wprowadzone są jakieś poprawki.

Aktualizacje algorytmu oczywiście nie powstają po to, aby uprzykrzyć życie użytkownikom, a wręcz przeciwnie - zmiany maja na celu dostarczanie wyników jak najbardziej dopasowanych do zapytań użytkowników wyszukiwarki. W ostatnich latach duże zmiany algorytmów zyskały nazwy sympatycznych zwierząt jak np. pingwin, panda, koliber itd.

W dużym uproszczeniu działanie wyszukiwarki Google można podzielić na trzy procesy:

1) Skanowanie – Wyszukiwarka zdobywa informacje o stronach w sieci.

2) Indeksowanie – Google Bot po znalezieniu strony analizuje jej zawartość.

3) Wyświetlanie wyników – Na podstawie zebranych danych algorytm Google ocenia witrynę i wyświetla jej w rankingu na danej pozycji.

Jeśli chcesz się dowiedzieć jak dokładnie działa wyszukiwarka Google, zachęcamy do przeczytania oficjalnego artykułu, który został przygotowany przez Google.

Najważniejsze czynniki wpływające na skuteczność SEO

Wspominaliśmy o tym, że algorytm Google przy ocenie stron www wykorzystuje setki różnych czynników, a ich pełna lista jest tajemnicą. Nie oznacza to jednak tego, że nic o tych czynnikach nie wiemy. Niektóre z nich oficjalnie zostały przez pracowników Google wyjawione. Nie znamy tylko pełnej listy czynników, część opiera się na domysłach specjalistów. Nie znamy również dokładnie „mocy” danego czynnika, czyli wagi jego udziału w całym algorytmie Google. Mimo wszystko w branży SEO są setki, jak nie tysiące specjalistów, którzy stale monitorują zmiany w wyszukiwarce Google, prowadzą własne strony internetowe i badają pewne zależności.

seo czynniki

Dzięki doświadczeniu takich osób i dzieleniu się przez nich wiedzą np. w postaci publikowanych case-studies możemy nieco bardziej zrozumieć działanie wyszukiwarki Google, a przy tym wyciągnąć odpowiednie wnioski przy pozycjonowaniu własnych stron internetowych w google.

Najważniejsze czynniki SEO w 2020 roku

Jak już wspominaliśmy, algorytm Google stale się zmienia, a tym samym zmieniają się i parametry wpływające na algorytm Google, który stale podlega aktualizacjom. Jeszcze kilka lat temu certyfikat SSL nie był czynnikiem rankującym, a w dzisiejszych czasach ma duże znaczenie. Przykładem odwrotnym do certyfikatu SSL mogą być domeny internetowe. Jeszcze kilka lat temu słowo kluczowe zawarte w nazwie domeny pomagało w pozycjonowaniu, dziś już nie. Weź zatem pod uwagę, że za kilka lat te najbardziej znaczące elementy mogą już nie mieć takiego znaczenia, jak kilka lat wcześniej.

Optymalizacja stron – najważniejsze elementy na stronie:

Jeśli zamierzasz skutecznie pozycjonować strony internetowe, musisz przede wszystkim na bieżąco śledzić nowinki w branży. Sprawdź, na jakie czynniki warto zwrócić uwagę w 2020 roku.

Content

Zwróć uwagę na jakość treści, ich oryginalność, wypełnienie tematu, format tekstu, stylistykę etc. Content Marketing jest fundamentem działań SEO. Dlatego też prowadzenie bloga jest jednym z głównych narzędzi SEO.

Optymalizacja treści

Dostosuj treści pod wyniki wyszukiwania i strony konkurencji.

Techniczne SEO

Aspekt techniczny na stronie internetowej jest również bardzo ważny, m.in sposób renderowania tekstów przez wyszukiwarkę, szybkość ładowania strony, użyta technologia, responsywność etc).

Linki zewnętrzne

Linki przychodzące najlepiej pozyskiwać ze stron wysokiej jakości, wtedy dajesz jasny sygnał Google, że Twoja witrygna jest godna zaufania.

Linkowanie wewnętrzne

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne i przemyślana architektura informacji to znaczący czynnik SEO.

Domena

Sama nazwa domeny nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale już jej profil linkowy, wiek domeny itd ma.

Bezpieczeństwo strony

Zawsze dbaj o swojego użytkownika, zapewnij mu bezpieczne korzystanie z Twojej witryny. Zadbaj o certyfikat SSL i bezpieczeństwo witryny.

Dobre UX

Wysoka użyteczność witryny od strony użytkownika, strona wygodna i przyjazna w nawigacji etc.

Architektura informacji

Przejrzysta, logiczna architektura informacji jest kluczowym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie stron.

Nie masz strony internetowej? W ramach naszej usługi, możemy stworzyć dla Ciebie profesjonalną stronę internetową. Posiadamy doświadczenie w tworzeniu profesjonalnych witryn, zoptymalizowanych pod SEO, które pozytywnie odbieraną są przez użytkowników i spełniają cele biznesowe.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Właściwa indeksacja strony, dane strukturalne, spójność danych teleadresowych, zweryfikowana usługa w Google Moja Firma, jasne regulaminy oraz dane kontaktowe, social media, sane strukturalne – Rich Snippets, meta tagi, mapa strony, przyjazne adresy URL, lokalizacja oraz konfiguracja serwera, CTR z wyników wyszukiwania.

Więcej czynników znajdziesz w naszym wpisie:
Audyt SEO – czyli o audycie SEO pod wyszukiwarkę Google

Metody pozycjonowania – techniki SEO

Pozycjonowanie to przede wszystkim proces, w którego w skład wchodzi różny szereg działań, z różną intensywnością i różnymi wykorzystywanymi zasobami. Ten proces może zostać również całkowicie inaczej prowadzony w zależności od wybranej techniki pozycjonowania. Podobnie jak malarz może namalować obraz pastelami lub wybrać farby olejne, tak samo specjalista ds. SEO może wybrać technikę pozycjonowania. Wyróżniamy głównie trzy techniki SEO: white hat SEO (które stosuje nasza firma), black hat SEO oraz grey hat SEO.

Technika black hat SEO to próba oszukania i wpłynięcia na algorytm Google w celu uzyskania szybkich efektów w bardzo krótkim czasie. To metoda często stosowana np. przez firmy pozycjonujące w modelu za efekt. Przykładem takich działań to np. masowe pozyskiwanie linków przychodzących ze stron słabej jakości, czy też ukrywanie treści na stronie.

Grey hat SEO możemy nazwać mieszanką praktyk white hat SEO oraz black hat SEO. Jest to również ślizganie się na krawędzi, choć nieco bezpieczniejsze, w zależności od specjalisty SEO.

white hat seo

White hat SEO

Strategia White Hat SEO obejmuje działania zgodne z oficjalnymi wytycznymi danej wyszukiwarki (w większości przypadków po prostu wyszukiwarki Google).

Działania te są długofalowe i zgodnie z założeniami prowadzą do zbudowania wartościowego serwisu. Obejmują one optymalizację witryny pod kątem jej wartości dla użytkownika oraz rozbudowy treści na stronie tak, aby były jak najbardziej kompletne i wyczerpujące, z korzyścią oczywiście dla internautów.

Według Google jeśli tworzone przez Ciebie treści są warte uwagi, inne strony będą do Ciebie linkowały, a linkowanie jak wiemy jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na pozycje na listach wyszukiwań. My osobiście ten proces dodatkowo wspieramy, ponieważ w praktyce bywa z tym różnie.

Na czym polega pozycjonowanie White Hat SEO

White Hat SEO zakłada udoskonalenie witryny w taki sposób, aby zawartość na danej stronie,w pełni udzieliła odpowiedzi użytkownikowi na szukane zagadnienie. Charakterystycznymi elementami dla tej techniki SEO jest:

tworzeniu wysokiej jakości artykułów;
zadbanie o układ i prezentacji treści;
optymalizacji meta tagów, stosowanie odpowiedniej struktury i hierarchii nagłówków;
optymalizacji architektury informacji i stosowanie przemyślanego linkowania wewnętrznego;
wsparcie urządzeń mobilnych;
optymalizacja kodu strony w celu zwiększenia szybkości ładowania strony i komfortu użytkownika;
udoskonalenie User Experience;
pozyskiwanie linków przychodzących wyłącznie ze stron wysokiej jakości;
odświeżanie treści;
regularne prace nad stroną;

Działania te możemy utożsamić z każdą popularną i wartościową witryną internetową. Stosując technikę White Hat SEO mamy pewność, że Google nigdy nie nałoży na nas kary i nie ograniczy radykalnie widoczności strony. Technika White Hat SEO jest bezpiecznym sposobem budowania wartości marki i widoczności jej w Internecie. Nie musimy obawiać się o spadki pozycji strony np. w przypadku zmian w algorytmie Google.

W skrócie ujmując: White Hat SEO to techniki zgodne z oficjalnymi wytycznymi Google. Prace są długofalowe, praktyki są stosunkowo czasochłonne, ale w rezultacie są skuteczne, a co najważniejsze – nie ma obaw, że na naszą stronę może zostać nałożony filtr lub zostanie zbanowana z listy SERP.

SEO - co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku 4

Black Hat SEO

Black Hat SEO to działania niezgodne z oficjalnymi wytycznymi wyszukiwarek lub też czynności, które oszukują algorytm i mają na celu osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce na dane słowa kluczowe w krótkim czasie. Stosowanie niedozwolonej techniki pozycjonowania nigdy nie jest mile widziane przez wyszukiwarki internetowe, w tym Google.

Takie strony, nawet jeśli osiągną krótkotrwały i widoczny wzrost, to po następnej większej aktualizacji algorytmu mają ucinane drastycznie zasięgi, co najczęściej jest skutkiem nałożenia filtra na domenę. Wyjście z filtra nałożonego przez Google nie jest łatwe i jest bardzo długim oraz pochłaniającym wiele zasobów procesem. Nie zawsze jest to też możliwe.

Na czym polega pozycjonowanie Black Hat SEO

Black Hat SEO najczęściej używają firmy, które oferują swoje usługi w tzw. pozycjonowaniu za efekt. Czyli firmy, które na pierwszy rzut oka wyglądają niesamowicie uczciwie, może aż nazbyt, ponieważ proponują rozliczanie się ze swoimi klientami dopiero za efekty pracy, tj. dopiero wtedy, kiedy strona pojawi się faktycznie w wyszukiwarce Google na ustalone słowo kluczowe.

Tutaj niektórym powinna się już pojawić czerwona lampka, ponieważ wygląda to aż za dobrze. Niestety wciąż wiele firm daje się na to nabrać. W rzeczywistości mało która firma wyda swoje własne pieniądze na treści, linki, optymalizację, audyt, prace programistyczne w celu zwiększenia widoczności obcej strony bez żadnej gwarancji. Niestety wiele firm SEO zostało jeszcze w przeszłości i działa na wypracowanych schematach, które funkcjonowały dekadę temu, ale to już temat na oddzielny wpis. W rzeczywistości działania te ograniczone są do bardzo kontrowersyjnych zmian optymalizacyjnych oraz podlinkowania domeny softem. Jeśli akurat strona na dane słowo kluczowe „zaskoczy”, to można zacząć pobierać regularnie pieniądze.

Najczęstsze praktyki black hat SEO to np. ukrywanie treści, kradzież treści, niedozwolone przekierowania, niskiej jakości linki przychodzące, treści niskiej jakości generowane automatycznie np. przez synonimizatory, maskowanie treści, strony przejściowe i inne.

Grey Hat SEO

Grey Hat SEO to technika pozycjonowania z użyciem działań, które nie należą w pełni ani do White Hat SEO, ani do Black Hat SEO. Najczęściej tej techniki pozycjonowania używają specjaliści do przeprowadzania różnych testów na serwisach własnych czy też zapleczowych, tak aby móc bardziej zrozumieć algorytm Google, czynniki rankingowe, czy też wagę tych czynników.

SEO - co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku 5

Na czym polega pozycjonowanie Grey hat SEO

Techniki Grey Hat SEO wynikają również stąd, że w wielu kwestiach Google nie wyraża się precyzyjnie, pozostawiając specjalistom wiele miejsca na własną interpretację. Przykładem jest np. PBN Network – czyli pozycjonowanie strony przez własną sieć blogów powstałych zgodnie z techniką White Hat SEO.

Techniki Grey Hat SEO nie są tak bezpieczne jak techniki White Hat SEO, więc specjaliści stosujący tę metodę powinni liczyć się z tym, że Google w pewnym momencie doprecyzuje zasady w danym obszarze i może uznać ich działania za ich naruszenie. W przypadku stosowania tej techniki pozycjonowania trzeba na bieżąco śledzić i monitorować sytuację w branży, jak i samych stron internetowych tak, aby móc w danym momencie odpowiednio zareagować i powstrzymać ewentualne spadki widoczności. Pozycjonowanie rozwija się bardzo szybko, technika, która dziś uznawana jest za zgodną z wytycznymi, już za jakiś czas może być niezgodna. W pozycjonowaniu eksperymentalnym, do którego możemy zaliczyć Grey Hat SEO trzeba cały czas trzymać rękę na pulsie i stale monitorować zmiany i w odpowiednim momencie stosownie zareagować.

Co to jest strategia SEO

Strategia SEO uwzględnia cele kampanii pozycjonowania oraz harmonogram planowanych działań w serwisie i poza nim. Działania te mają za zadanie zwiększyć widoczność strony w Internecie na jak najwyższe pozycje i na jak największą liczbę fraz w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

komu pomagamy seo

Priorytetem każdej strategii SEO powinno być spełnianie założonych celów biznesowych. Nieuwzględnienie celów biznesowych w strategii pozycjonowania jest dużym błędem. Celem biznesowym może być np. sprzedaż produktu, wypełnienie formularza na stronie etc.

Oczywiście sama strategia SEO to nie wszystko. Nawet jeśli zostanie perfekcyjnie przygotowana, to bez skutecznych i systematycznych działań na nic się nie zda. Niemniej jednak jest to niesamowicie ważny fundament pod skuteczne pozycjonowanie.

Co wchodzi w skład strategii SEO

Przygotowana strategia SEO dla serwisu internetowego powinna składać się z wielu elementów, tak aby przygotowany dokument był precyzyjny. Strategia powinna być również transparentna i możliwa do odczytania ze zrozumieniem dla klienta, czy nawet dla następnej agencji, która będzie kontynuowała prace na podstawie przygotowanej i opłaconej już strategii pozycjonowania. Musimy również pamiętać o tym, że wymienione elementy w strategii SEO powinny być wykonywane razem z odpowiednią częstotliwością. Dążymy do tego, że nie wystarczy jednie systematycznie publikować treści, czy też jedynie pozyskiwać linki przychodzące. Działania muszą być komplementarne.

Aby strategia miała możliwość powodzenia, potrzebna jest dobra strona internetowa dla firmy

Poniżej wymieniamy główne elementy, jakie składają się na kompleksową strategię SEO:

budowa listy słów kluczowych;
zaplanowanie contentu lub też jego rozbudowy w serwisie;
budowanie bazy linków;
kluczowe elementy optymalizacyjne uwzględniające obszar technicznego SEO;
ustalenie harmonogramu prac;
optymalizacja techniczna serwisu;
ustalenie architektury informacji wraz ze spójnym linkowaniem wewnętrznym;

Każda strategia powinna być indywidualna dostosowywana do sytuacji obecnej strony internetowej. Żadna strategia nie może być uniwersalna, dlatego też niektóre strategie kładą szczególny nacisk na treści, a inne skupiają się na technicznym SEO, a jeszcze inne na pozyskiwaniu linków. Wagę do danych działań na dany okres strategii powinna przypisać agencja, czy też osoba która daną strategię przygotowała. Strategia też powinna być elastyczna i dostosowana do dynamiki rynku i technologii.

Dlaczego strategia SEO jest ważna

Dobranie odpowiedniej strategii SEO jest najprawdopodobniej najistotniejszym elementem pod kątem efektywności kampanii pozycjonowania. Jeśli cele i działania na etapie tworzenia strategii SEO zostaną źle dobrane, to konsekwencją tego będzie źle przeprowadzona kampania. W rezultacie będzie to stracony potencjał, czas i pieniądze. Dlatego ważne, aby pozycjonowaniem zajęła się profesjonalna agencja SEO, która posiada doświadczenie w tym zakresie. Optymalizację strony możemy poprawić najczęściej w przeciągu kilku lub kilkunastu dni, lata źle prowadzonej strategii będzie trudno skorygować w stosunkowo szybki sposób.

Błędy popełniane w ustalaniu strategii SEO

Poniżej wymieniamy kilka typowych błędów, które popełniają osoby, zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych:

Zły dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe powinny zostać dobrze przemyślane pod kątem możliwości ich osiągnięcia oraz pod kątem intencji użytkownika. Dla przykładu jeśli prowadzisz kwiaciarnię online nie potrzebujesz, aby Twoja strona wyświetlała się na słowo kluczowe „kwiaciarnia warszawa”, które co prawda generuje dużą liczbę miesięcznych wyszukiwań, ale intencją użytkownika, który wpisuje to słowo kluczowe nie jest zakup kwiatów online, tylko najprawdopodobniej znalezienie kwiaciarni w Warszawie.

Wiele nieuczciwych firm specjalnie też dobiera mało konkurencyjne słowa kluczowe, które łatwo wypozycjonować, a nieświadomi klienci uważają, że firma jest skuteczna i kontynuują współpracę, w rzeczywistości nie mając z takiej kampanii żadnych efektów.

Nieosiągalne cele

Strategia SEO powinna uwzględniać cele, które są możliwe do zrealizowania w zaplanowanym okresie pozycjonowania.

Brak celów biznesowych

Trzeba pamiętać o tym, że osoba zlecająca pozycjonowanie robi to głównie z uwagi na to, że chce pozyskać klientów i zwiększyć swoje dochody przez dodatkowy kanał promocji. Kluczem dla niego jest zatem spełnianie celów biznesowych i jako doświadczony specjalista SEO, powinieneś te cele uwzględnić w strategii.

Zbyt sztywny harmonogram

Zaplanowany harmonogram powinien być elastyczny oraz możliwy do zmodyfikowania i zastosowania np. w sytuacji, kiedy trzeba będzie zaadaptować się do wprowadzonych zmian (np. firma zmieniła priorytet celów, nastąpiła aktualizacja algorytmu Google i waga rankingowa przechyliła się na inny czynnik etc).

Przeszacowanie zasobów

Działania wyznaczone w strategii SEO powinny zostać w pełni zrealizowane. Nie powinniśmy zawierać w strategii działań, co do których nie jesteśmy pewni, jeśli chodzi o możliwość ich zrealizowania. Pozycjonowanie stron polega głównie na skutecznej i systematycznej pracy.

Odpowiednie dostosowanie strategii pozycjonowania

Każdy e-commerce i każda strona internetowa jest przeważnie na innym etapie budowy i rozwoju. Jeśli zgłasza się do nas sklep internetowy i widzimy, że posiada on sporo błędów, które mogą zablokować potencjał rozwoju, należy uwzględnić w strategii audyt SEO. Jeśli zamierzamy stworzyć stronę internetową dla kancelarii, która działa tylko i wyłącznie na terenie danego miasta, powinniśmy uwzględnić strategię pozycjonowania lokalnego itd.

narzędzia seo

Przydatne narzędzia SEO

Zastanawiasz się, z jakich narzędzi korzystają specjaliści do pozycjonowania stron i poprawy ich pozycji w wynikach wyszukiwania? Narzędzia w branży SEO potrzebne są do diagnostyki, optymalizacji, pozycjonowania, linkowania, analizy. 

Nie ma niestety jednego, profesjonalnego narzędzia, który łączyłby wszystkie te obszary. Nie ma też narzędzia, które zagwarantowałyby nam sukces i wprowadziło np. za nas stosowne zmiany w celu poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Narzędzia służą specjalistom jedynie do upewnienia się, co do prowadzonych działań i do wyciągania wniosków na podstawie danych.

Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w procesie pozycjonowania stron możemy zaliczyć:

Analityka internetowa
Google Search Console, Google Analytics, Google Trends, Google Structured Data Testing Tool
Link building
Ahrefs, Majestic, Link Research Tools, Semrush
Analiza widoczności i pozycji
Senuto, Ahrefs, Semstorm
Wtyczki do WordPress'a, wspomagające proces pozycjonowania:
Yoast SEO, Rank Math, WP Super Cache, Autooptimize,

Strony WordPress – czym wyróżnia się dobra strona WordPress?

Narzędzia do analizy konkurencji:
Surfer SEO, Ahrefs
Diagnostyka
Sitebulb, Screaming Frog SEO Spider, Ahrefs
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych:
Sitebulb, Screaming Frog, Google Keyword Google Planyer, KeywordTool, Senuto, Ahrefs, SurferSEO, SEO Spider, Ahrefs
SEM
Google Keyword Planner, Merchant Center, Facebook Audience Insights

Uważasz, że któreś z narzędzi powinno jeszcze trafić na naszą listę? Daj znać w komentarzu. 

Usługi SEO

Skoro dotrwałeś do końca naszego artykułu, z pewnością wiesz już, co jest potrzebne do skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Jeśli chcesz popracować nad widocznością swojej strony, zwiększyć jej ruch, a tym samym i sprzedaż - zapraszamy do nawiązania współpracy w oparciu o skuteczne działania i transparentne warunki. Wystarczy, że wypełnisz nasz krótki formularz, a my przedstawimy darmową, wstępną i niezobowiązująca ofertę wraz z analizą dla Twojej strony internetowej.

Posiadamy również kompetencję oraz wiedzę z zakresu technicznego SEO. Oprócz tego, że przygotujemy dla Ciebie audyt SEO, będziemy w stanie kompleksowo wprowadzić wszystkie zalecenia. Jeśli nie posiadasz strony internetowej i dopiero chcesz zacząć promocje w Internecie - nie ma problemu. Zgłoś się do nas, tworzymy również profesjonalne strony internetowe, w pełni zoptymalizowane pod SEO pod kątem technicznym.

Jeśli potrzebujesz pomocy w optymalizacji strony, możesz również napisać komentarz pod naszym artykułem. Postaramy się pomóc! A jeśli nie wiesz, ile może to wszystko kosztować, sprawdź: Ile kosztuje pozycjonowanie.

Chcesz zobaczyć jakie jeszcze prace wchodzą w zakres marketingu internetowego? Sprawdź nasz wpis: Marketing internetowy

Dodaj komentarz