Ile trwa pozycjonowanie strony? Jak długo trzeba czekać na efekty?

Zastanawiasz się, ile trwa pozycjonowanie strony? Kiedy jesteśmy na etapie tworzenia strategii marketingu internetowego dla naszej firmy, to bez względu na to, czy próbujemy wdrożyć i realizować ją sami, czy we współpracy z zewnętrzną agencją, mamy tendencję do zapominania o jednym, jakże ważnym czynniku jakim jest prognozowany czas, po jakim pojawią się pierwsze efekty Twoich działań.

Z naszej strony dokładamy wszystkich starań, aby klienci rozumieli, że na efekty marketingu internetowego należy poczekać. SEO przypomina bardziej bieg długodystansowy, niż sprint, z tym że nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć, ile ten bieg potrwa. Naszych klientów staramy się przygotować na to, że na pierwsze efekty SEO należy poczekać przynajmniej ok. pół roku, czasami nawet rok.

Ile czasu trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie w Google to proces ciągły, pierwsze efekty w przypadku nowych witryn widoczne są od 6 do 12 miesięcy. W przypadku funkcjonujących już serwisów, w których zmiany z zakresu technicznego SEO mogą znacznie usprawnić witrynę – efekty mogą przyjść nawet w przeciągu 1-3 miesięcy.  

Dlaczego musimy czekać na efekty pozycjonowania?

Na pierwszy rzut oka taki okres może się wydawać, że to dosyć długo, zwłaszcza jeżeli zastanawiamy się nad alternatywami takimi jak płatne reklamy lub widzimy oferty agencji, które obiecują nam błyskawiczne efekty. Skąd zatem tak długi czas oczekiwania na rezultaty gdzie indziej?

Porównajmy SEO do budowy domu. Na fakt, że domu nie postawimy w tydzień, wpływa po pierwsze ilość pracy, którą należy wykonać – uzyskać niezbędne pozwolenia, przygotować projekt, zadbać o przyłącza, fundamenty, ściany, podłogi, dach, okna… Możemy starać się przyspieszyć ten proces, zatrudniając doświadczoną ekipę z odpowiednią liczbą pracowników, ale pojawia się tutaj druga kwestia – nawet zatrudniając stu fachowców nie przeskoczymy tego, że beton musi mieć czas, aby się zawiązać a fundamenty osiąść w ziemi.

Oczywiście znajdziemy ekipy, które będą nam obiecywać postawienie budynku w dwa tygodnie czy miesiąc, ale w rezultacie albo znikną po przyjęciu zaliczki, albo postawiony dom będzie wymagał za kilka lat generalnego remontu ze względu na wilgoć czy wadliwą instalację. Jeżeli absolutnie nie chcemy czekać, ponieważ musimy pilnie gdzieś zamieszkać, możemy po prostu wynająć gotowy dom.

Pozycjonowanie wymaga czasu

Dokładnie to samo ma miejsce w przypadku kampanii SEO. Zakres prac wchodzących w prowadzenie kampanii SEO jest naprawdę bardzo szeroki: początkowy audyt SEO, niezbędne zmiany w obrębie strony, link building, copywriting, aż wreszcie raportowanie i kontrola wyników. Jeżeli firma dopiero wchodzi na rynek i chce konkurować z organizacjami, które są obecne w Internecie od kilku czy kilkunastu lat, już na starcie ma duże zaległości.

ile czasu trwa pozycjonowane strony obraz 2

Teoretycznie te zaległości można odrobić szybciej, jeżeli nie będziemy próbować robić tego sami, a pomoże nam ekipa doświadczonych specjalistów. Niemniej jednak pojawia się tutaj ten drugi czynnik, czyli słynny dylemat każdego PM – „dziewięć kobiet nie urodzi dziecka w miesiąc”. Niezależnie od ilości linków, które pozyskamy czy treści, które opublikujemy, Google po prostu nie będzie indeksować naszej witryny szybciej, niż w swoim określonym tempie. Nie ma możliwości przeskoczyć z siódmej strony wyników wyszukiwania na miejsce w pierwszej dziesiątce w 1 miesiąc, tym bardziej na konkurencyjne słowo kluczowe i w przypadku nowej domeny.

Warto tez wiedzieć, że nowe strony internetowe są przez Google na początku umieszczane na swego rodzaju „kwarantannie – Google Sandbox”, zanim w ogóle zaczną być brane pod uwagę w rankingach. Problemem może być także z drugiej strony witryna o długiej historii, ale która wcześniej przez Google była już odfiltrowana ze względu np. na złe praktyki SEO lub powiązania z pewnymi branżami, takie jak np. erotyczna.

Sprawdź też: SEO dla dużych firm i korporacji – wskazówki i strategie

Od czego zależy jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Nie jest jednak tajemnicą, że w przypadku niektórych witryn pierwsze efekty SEO pojawiają się znacznie szybciej, niż dzieje się to przy innych stronach. Ponieważ SEO to tak złożona materia, na szybkość i efektywność jej działań wpływa bardzo wiele czynników. Każdy z nich może pomóc przyspieszyć lub spowolnić proces pozycjonowania strony. Kilka z tych najważniejszych przedstawiamy poniżej:

Słowa kluczowe

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że to, na jakie słowa kluczowe staramy się pozycjonować ma ogromne znaczenie. Nie tylko musimy sobie zdawać sprawę z tego, czego w Internecie szukają nasi potencjalni klienci, ale także zdecydować się, na jakie słowa kluczowe chcemy się pozycjonować. W pierwszej części na szczęście pomagają nam specjalne narzędzia. Dedykowane narzędzia SEO generują nam pełne listy tych keywordów wraz ze wskazaniem częstotliwości ich wpisywania przez użytkowników.

Te informacje są dla nas niezwykle ważne właśnie po to, żeby podjąć odpowiednie decyzje. Pierwszym instynktem może być chęć pozycjonowania się na te najbardziej popularne słowa kluczowe, które są wyszukiwane dziesiątki tysięcy razy w ciągu miesiąca. Jednak musimy pamiętać, że te same słowa kluczowe są najbardziej pożądane przez naszą konkurencję – jeżeli my dopiero zaczynamy kampanię, podczas gdy inne firmy od miesięcy czy od lat pozycjonują się na te keywordy, nie będziemy w stanie z nimi konkurować.

Nic straconego: z pomocą przychodzą nam tzw. frazy długiego ogona. To mniej popularne słowa kluczowe, ale często zaczynamy nasze kampanie SEO właśnie od zawalczenie o tę część tortu ze względu na dużo mniejszą konkurencję i możliwość poprawienia swojej pozycji w efektywny sposób.

Odpowiednie praktyki i strategia SEO

Słowa kluczowe oczywiście są ważne, jednak to nie one stanowią o sukcesie lub porażce strategii SEO. W fazie planowania kampanii jest bardzo wiele decyzji do podjęcia, jednak nie musimy na szczęście dokonywać wszystkich tych wyborów sami. Dobre agencje SEO będą w stanie dobrać odpowiednie strategie i praktyki SEO tak, aby uzyskać jak najlepszy efekt dla naszej witryny.

Kluczem jest jednak pojęcie „dobra agencja marketingowa". Obecnie rynek ten jest niezwykle konkurencyjny, co możemy łatwo zauważyć już na etapie wyboru partnera. Łatwo jest zostać skuszonym niskimi cenami lub obietnicami natychmiastowych efektów, jednak bardziej niż pewne jest, że prędzej czy później pożałujemy chęci zaoszczędzenia na tym aspekcie.

Uważaj na Black hat SEO!

Z naszego doświadczenia wynika, że podejrzanie tanie agencje marketingowe, te obiecujące złote góry i wszystkie inne z kategorii „zbyt piękne, aby było możliwe” wszystkie operują na podobnych standardach. Niestety są to dość niechlubne standardy, określane popularnie jako black hat SEO, czyli czarne praktyki, na które Google patrzy bardzo nieprzychylnie. Należy do nich:

- spamowanie słowami kluczowymi, czyli nienaturalne upychanie dużej ich ilości w treściach, - tworzenie stron zapleczowych, w celu zamieszczania na nich linków prowadzących do naszej głównej strony lub takich, które tworzone są z myślach o innych słowach kluczowych, ale które przekierowują użytkownika do głównej witryny; - spamowanie innych stron internetowych czy forów celem reklamowania swojej strony przez dodawanie linków do witryny.

Takie działania potrafią w krótkim okresie przyśpieszyć proces pozycjonowania, ale w perspektywie długofalowej najczęściej kończy się to drastycznymi spadkami lub też nawet nałożeniem filtra od Google. Stosowanie tych i innych praktyk z zakresu black hat SEO może mieć bardzo negatywne skutki dla naszej witryny – od spadku na liście wyników wyszukiwania czy zmniejszeniu przez Google zaufania do danej domeny aż po kompletne wykluczenie danej strony z indeksowania przez Google.

Branża, w której się znajdujesz

Ten czynnik ma podobne znaczenie w SEO, co w przypadku innych typów marketingu. Powszechnie wiadomo, że im bardziej niszowa jest nasza branża i mniejsza nasza konkurencja, tym łatwiej jest zostać numerem jeden. W przypadku SEO znaczenie ma nie tylko to, jak duża jest nasza konkurencja, ale też jaka jest ich historia.

Być może Twoja witryna znajduje się w branży, która jest nowa i dynamicznie się rozwija, co oznacza wiele podobnych tematycznie stron, które są relatywnie nowe i nie mają mocnego zaplecza. Lub na odwrót – próbujesz swoich sił w branży, która istnieje od lat na rynku i kluczowe pozycje są od dawna zajęte przez tych samych graczy. Dla tych dwóch scenariuszy będziemy potrzebowali dwóch różnych strategii. Trzeba pamiętać, że zarówno „nowa” jak i „stara” konkurencja może realizować strategię SEO lub nie. Jeżeli strony internetowe, z którymi chcesz konkurować, nie są odpowiednio zoptymalizowane pod SEO lub brakuje im dobrego zaplecza linkowego, to być może znajdują się na wysokich miejscach ponieważ po prostu nie ma dla nich konkurencji. W tej sytuacji wyniki możemy ujrzeć szybciej, niż się tego spodziewamy.

Ilość włożonej dotąd pracy w SEO

Jednym z najważniejszych w naszej opinii czynników jest to, co do tej pory działo się na Twojej witrynie. Jest to jedna z pierwszych rzeczy, które sprawdzamy podczas audytu strony internetowej. Czynniki takie jak struktura strony, jej kod źródłowy, opublikowane na niej treści i zgromadzone linki decydują o tym, jak przyjazna dla SEO jest Twoja strona.

Jednym z typowych scenariuszy, które widzimy, to przypadek witryn, które są zupełnie nowe i chcą dopiero rozpocząć pierwsze działania SEO. Z jednej strony nowa strona to swoista carte blanche, gdzie zwykle nie popełniono jeszcze żadnych błędów, a sama witryna ma nowoczesne zaplecze techniczne, jednak z drugiej strony nie posiada absolutnie żadnych treści, linków i innych ważnych dla SEO aspektów. W przypadku konkurencyjnych branż jest to zwykle problem, ale staramy się go rozwiązać skupiając się na frazach długiego ogona i odpowiedniej strategii linkowania.

Wcześniej popełniane błędy SEO

Inny, mniej pozytywny scenariusz, to sytuacja, w której dana witryna ma już sporą historię i to niezbyt pozytywną. Najczęściej dzieje się tak wtedy, kiedy zgłasza się do nas firma współpracująca wcześniej z inną agencją, która nie była profesjonalną firmą i stosowała np. black hat SEO lub inne praktyki, niemile widziane przez Google. Niektórzy klienci też często nieświadomie kupują domeny ze złą historią.

Tutaj trzeba przygotować się na to, że będziemy musieli na efekty czekać dużo dłużej. Pierwszym celem nie będzie bowiem wywindowanie pozycji strony na liście wyszukiwarek, ale często sprawienie, aby Google w ogóle zaczęło ją indeksować i przychylniej na nią patrzeć. Do działań w tym zakresie należy praca nad usunięciem złych linków i pozyskaniem nowych, dobrej jakości, zmiany w kodzie strony i regularne publikowanie dobrej jakości treści.

Podsumowanie – Ile czasu trwa pozycjonowanie strony? Jak długo będę czekać na efekty pozycjonowania?

W przypadku nowych witryn – na pierwsze wyniki pozycjonowania trzeba czekać od 6 do 12 miesięcy. W przypadku rozwiniętych już serwisów, często zmiany z zakresu technicznego SEO pozwalają usprawnić widoczność domeny w bardzo krótkiej perspektywie czasu. Oczywiście – przy założeniu, że cały proces pozycjonowania będzie prowadzony skutecznie i systematycznie. W przypadku powierzenia pozycjonowania niekompetentnej agencji SEO – wyniki prawdopodobnie nigdy nie nadejdą. Ważne dlatego jest, aby trzymać cały czas rękę na pulsie i weryfikować działania firmy, której powierzyliśmy opiekę nad swoją stroną internetową. 

Sprawdź też: Jak sprawdzić pozycjonowanie? Sprawdź, czy Twoja agencja od SEO pomaga, czy szkodzi

Wybierz skuteczną firmę SEO i nie trać czasu

Wiesz już, ile czasu powinno trwać pozycjonowanie strony internetowej. Tak naprawdę, ile stron internetowych, tyle tak naprawdę możliwych scenariuszy kampanii marketingu internetowego. Kluczową kwestią jest zrozumienie, że porządnie przygotowane i realizowane SEO potrzebuje czasu.

Obecnie to skomplikowany proces, na który wpływa bardzo wiele czynników. Owszem, ciężka praca i cierpliwość przy SEO zwykle są odpowiednio wynagradzane, ale błędy mogą nas słono kosztować.

Dlatego tak ważne jest wybranie odpowiedniej agencji SEO z właściwym zapleczem specjalistów. W ten sposób możemy liczyć wyłącznie na działania poparte doświadczeniem i odpowiednią wiedzą, które korzystnie przysłużą się naszej stronie, zamiast jej zaszkodzić.

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak SEO może pomóc Twojej stronie? Skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz