W dzisiejszym artykule dowiesz się, co to jest techniczne SEO i dlaczego rozwój strony internetowej bez technicznego SEO jest zupełnie nieefektywny. Elementy optymalizacji technicznej, które znajdziesz w naszym wpisie, mają znaczący wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Zadbanie o nie pomoże uwolnić potencjał internetowej i polepszyć widoczność strony w sieci. Czasem poprawa elementów technicznego SEO potrafi w kilka dni poprawić widoczność strony i współczynnik konwersji, co ma przełożenie na lepsze wyniki finansowe.
- 1 Co to jest techniczne SEO?
- 2 Techniczne SEO na przykładzie
- 3 Dlaczego moja strona może być słaba pod względem technicznym?
- 4 Kiedy techniczne SEO jest dla Ciebie ważne
- 5 Techniczne SEO – 12 najważniejszych elementów
- 5.1 1. Indeksowanie
- 5.2 Przyjazne adresy URL
- 5.3 Szybkość ładowania strony
- 5.4 Wygląd i działanie strony mobilnej
- 5.5 Użyteczność witryny
- 5.6 Uporządkowanie danych (schema markup)
- 5.7 Szyfrowanie https (certyfikat SSL)
- 5.8 Doświadczenie użytkownika (user experience)
- 5.9 Optymalizacja indeksowanych stron
- 5.10 Duplikacja treści
- 5.11 Profil linkowy domeny
- 5.12 Architektura serwisu
- 6 Zalety technicznego SEO
- 7 Wady technicznego SEO
- 8 Podsumowanie informacji o technicznym SEO
Co to jest techniczne SEO?
Techniczna optymalizacja strony (techniczne SEO) to działania z obszaru web development, UX i SEO, które wpływają na algorytm Google i które mają na celu poprawę pozycji w wyszukiwarce Google.
Dotyczy to np. zrozumienia zawartości strony przez roboty i jej indeksowania, co ma wpływ ostatecznie na uplasowanie strony na danej pozycji na listach wyszukiwania. Bez dobrego technicznego SEO nie jesteś w stanie wysoko wspiąć się w wynikach organicznych.
Sprawdź: SEO – co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku
Techniczne SEO na przykładzie
Dla zobrazowania – na potrzeby wpisu porównajmy sobie stronę internetową do samochodu. Każdy samochód nieco inaczej wygląda i posiada sporo funkcji, dzięki którym działa. Konstrukcja i schemat działań pojazdu jest niewidoczny i nieznany dla zwykłego użytkownika (np. schemat działania silnika). Nie bez powodu jedne samochody uważamy za lepsze, a drugie za gorsze pomimo tego, że oba rodzaje spełniają swoją podstawową funkcję i poruszają się po drodze.
Podobnie jest ze stronami internetowymi – każda strona nieco inaczej wygląda, posiada inny tekst, inne obrazy, inną nawigację. Każda witryna posiada też swoją konstrukcję i funkcjonalności, dzięki którym się wyświetla. Funkcjonalność ta jest z reguły niewidoczna dla zwykłego użytkownika Internetu – podobnie jak w przypadku samochodów, nie przenikamy wzrokiem przez karoserię i bez rozebrania silnika na części nie wiemy tak naprawdę co jest w środku.
Niektóre strony szybciej działają, tak samo jak niektóre samochody szybciej jeżdżą czy też stabilniej trzymają się w zakrętach. Zaplecze techniczne wpływa jednak w bardzo dużym stopniu na pozytywne doświadczenia w obsłudze strony przez użytkownika, jak i również przez wyszukiwarkę Google. Czasem błahe dla Ciebie rzeczy, np. niedziałający link w nawigacji, indeksowanie nieistotnych stron w Google, niepoprawna architektura informacji etc., mają istotny wpływ na funkcjonowanie całej witryny.
Sprawdź: Strony WordPress – czym wyróżnia się dobra strona WordPress?
Dlaczego moja strona może być słaba pod względem technicznym?
W większości przypadków dzieje się to wtedy, kiedy chcemy pozornie zaoszczędzić na realizacji strony internetowej. Zlecamy jej wykonanie niesprawdzonej firmie lub też osobie, która nie ma odpowiedniej wiedzy w obszarze SEO.
Na pierwszy rzut oka taka strona najczęściej wygląda normalnie, może nawet nowocześnie, ale w środku siedzi np. szablon multipurpose – czyli ogólnodostępny kombajn, który posiada mnóstwo niepotrzebnego kodu, który ma zły wpływ na funkcjonowanie całej witryny. Ciężko też oczywiście wymagać, że za kilkaset czy nawet tysiąc złotych dostaniemy autorski i indywidualny projekt, przygotowany przez doświadczony zespół.
Warto jednak pamiętać o tym, że strona internetowa dla firmy to istotny element, jeśli myślimy poważnie o reklamie i pozyskiwaniu klientów w Internecie.
Często również zdarza się, że sama strona internetowa jest dobrze przygotowana pod względem technicznym, jednak nigdy nie była optymalizowana pod SEO, teksty są słabej jakości, a do domeny nie prowadzą żadne wartościowe linki przychodzące – wtedy również strona nie będzie wyświetlać się wysoko w Google.
Sprawdź: Strona firmowa – na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strony dla firmy?
Kiedy techniczne SEO jest dla Ciebie ważne
Techniczne SEO (techniczna optymalizacja witryny) powinno być dla Ciebie ważne, jeśli chcesz EFEKTYWNIE pozycjonować swoją stronę internetową i konsekwentnie budować widoczność w Internecie. Techniczne SEO nierzadko również wpływa na współczynnik konwersji np. sprzedaży.
Działania SEO
Jak wiemy, m.in z naszych wcześniejszych wpisów, działania SEO możemy podzielić na dwie grupy:
ON-PAGE-SEO – czyli działania optymalizacyjne prowadzone bezpośrednio w witrynie w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Do najważniejszych działań w tym obszarze możemy zaliczyć:
- Dodawanie treści oraz ich optymalizacja – np. tworzenie opisów kategorii, tworzenie postów na blogu, tworzenie poradników.
- Techniczne SEO – optymalizacja struktury serwisu, kodu, które wpływają na odczyt strony przez użytkowników oraz wyszukiwarkę.
OFF-SITE-SEO – działania podejmowane poza witryną w celu osiągnięcia wysokich lokat w wyszukiwarce Google. Do najważniejszych działań w tym obszarze możemy zaliczyć:
- Pozyskiwanie linków – np. poprzez wysokiej jakości artykuły sponsorowane.
- Redystrybucja treści – np. promowanie stworzonych treści za pośrednictwem kanałów społecznościowych.
Jeśli chcemy skutecznie pozycjonować się w wyszukiwarce konieczne musimy połączyć oba te obszary SEO. W innym wypadku nasze działania będą nieskuteczne lub też efekty nie będą proporcjonalne do możliwego wyniku, który można by było uzyskać w danej jednostce czasu.
Nie bez powodu też każdy dobrze prosperujący sklep internetowy regularnie takie audyty techniczne przeprowadza. Dlaczego? Takie serwisy z reguły ciągle się rozbudowują, a zaimplementowane nowe rozwiązania często mogą negatywnie oddziaływać np. na SEO.
Sprawdź też: Reklama firmy w Internecie – sposoby reklamy
Techniczne SEO – 12 najważniejszych elementów
Jak już wiesz, techniczne SEO jest motorem pozycjonowania i od optymalizacji technicznej wiele zależy, jeśli chodzi o widoczność w wyszukiwarce Google. Poniżej zamieszczamy najważniejsze elementy, na które z pewnością trzeba zwrócić uwagę podczas prac pod kątem technicznego SEO.
1. Indeksowanie
Tak samo jak helikopter bez śmigieł nie jest w stanie unosić się w powietrzu, tak samo pozycjonowanie bez poprawnego indeksowania nie jest w stanie funkcjonować. Co to jest to indeksowanie? Krótko mówiąc indeksowanie to proces komunikacji strony z robotami wyszukiwarki Google. Po prostu wskazujesz robotom, które informacje mają gromadzić i przetwarzać.
Ważne, aby roboty gromadziły informacje, które są przydatne dla wyszukiwarki i użytkowników – np. produkty, kategorie, artykuły – nie potrzebujesz jednak zduplikowanych podstron, dokumentów PDF, thin pages etc. W ten sposób przepalasz tylko crawl budget i szkodzisz samemu sobie.
Jak sprawdzić czy moja strona jest poprawnie indeksowana?
O ile Twoja witryna nie jest nowa, to prawdopodobnie jest już zindeksowana. Możesz sprawdzić jak podstrony Twojej strony wyświetlane są w wyszukiwarce Google. W tym celu przejdź do wyszukiwarki Google i wpisz site:domena.pl, tak jak poniżej na zdjęciu.
Jeśli Twoja witryna nie jest zindeksowana, utwórz konto w Google Search Console, sprawdź stan zindeksowania i wyślij prośbę o zindeksowanie strony.
Co sprawdzamy podczas indeksowania?
- Google Search Console – w narzędziu możemy sprawdzić, czy i kiedy nasza witryna była indeksowana, czy istnieją jakieś błędy indeksowania, jak nasza strona indeksuje się na urządzeniach mobilnych, ile stron mamy zindeksowanych etc. – wszystko najważniejsze informacje mamy w jednym miejscu.
- Mapa witryny – to lista wszystkich ważnych adresów URL w Twojej witrynie. Informuje też Google, kiedy każda strona była ostatnio aktualizowana i jej priorytet w stosunku do innych stron w witrynie. Mapa strony zapewnia szybkie i poprawne indeksowanie witryny.
- Niepotrzebne strony w indeksowaniu – możemy użyć tagu <meta name = ”robots” content = ”noindex”> dla takiej podstrony lub poprzez narzędzie Google Search Console.
- Robots.txt – jest to plik składający się z kombinacji komend zgodnych z wytycznymi Robots Exclusion Protocol – jest to tzw. język dla botów. Dzięki temu możemy ograniczyć dostęp do indeksowania pewnych zasobów, które dla wyszukiwarki są zbędne, np. pliki PDF.
Przyjazne adresy URL
Adresy w Twojej witrynie powinny być przyjazne i łatwe do zrozumienia zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników. Długie, enigmatyczne ciągi kodowanych liter i cyfr nie przekazują żadnych informacji o stronie. Na stronie zachowaj proste i zrozumiałe adresy URL.
Wskazówki:
- Krótszy adres generalnie zawsze jest lepszy.
- Używaj myślników do oddzielania słów.
- Używaj małych liter.
- Upewnij się, że w adresie URL znajduje się słowo kluczowe.
- Unikaj duplikowania słów kluczowych w adresie URL.
- Nie stosuj długich węzłów np. kategorii w sklepie internetowym.
Szybkość ładowania strony
To, czy szybkość ładowania strony wpływa pozytywnie na SEO, czy też nie jest od wielu lat przedmiotem dyskusji na wielu forach i grupach związanych z pozycjonowaniem. Wystarczy sobie odpowiedzieć na pytanie czy wolne ładowanie strony może w jakikolwiek sposób pozytywnie wpłynąć na witrynę?
Nawet jeśli szybkość ładowania strony nie ma bezpośredniego przełożenia na algorytm Google, to ma bezpośredni wpływ na użytkowników i ich zadowolenie. A kiedy Google zobaczy, że duża część użytkowników wchodząc na Twoją stronę po przekierowaniu z listy SERP zaraz ją opuszcza (bo ta wolno się ładuje), to może słusznie uznać, że Twoja witryna nie jest wartościowa dla użytkowników.
Powolne czasy ładowania zwiększają współczynnik odrzuceń i jest to teza nie do podważenia.
Ważne jest, aby w kontekście poprawy szybkości ładowania strony:
a) przetestować szybkość strony np. za pomocą narzędzia Google Page Speed;
b) podjąć kroki w celu optymalizacji szybkości strony.
Co więcej, narzędzie Google Page Speed dokładnie wskaże Ci elementy, które wymagają poprawy.
Najczęstsze kroki, które musi podjąć właściciel witryny w celu optymalizacji szybkości ładowania strony to:
- Optymalizacja obrazów (kompresja, użycie lazy load, użycie nowych formatów np. WEBP)
- Włączenie pamięci podręcznej przeglądarki po stronie WWW (jest to opcja, którą możemy uruchomić na serwerach apache lub ngnix, pozwala ona na skrócenie czasu wczytywania elementów na stronie użytkownikom).
- Ograniczenie liczby przekierowań w witrynie.
- Kompresja skryptów JS oraz stylów CSS.
- Priorytet dla sekcji „above the fold” – czyli przestrzeni, którą widzimy po załadowaniu się witryny.
- Załadowanie skryptów asynchronicznie .
- Włączenie CDN (czyli instalacja elementów strony w chmurze).
W przypadku serwisów opartych na WordPress jedną z najczęstszych przyczyn wolnego ładowania strony to bardzo duża liczba używanych wtyczek oraz szablonów multi-purpose, które nie zostały przygotowane indywidualnie pod projekt, wymagają wielu wtyczek, a skrypty oraz arkusze stylów są bardzo duże pod względem objętości.
Wygląd i działanie strony mobilnej
Google od pewnego czasu nadaje priorytet wersji mobilnej strony pod kątem rankingu i indeksowania. Twoim zadaniem jako właściciela witryny jest upewnienie się, że strona dobrze wyświetla się zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych.
Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia, czy Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych jest narzędzie Google Mobile Friendly. Skopiuj adres URL swojej witryny do narzędzia, a dowiesz się, czy Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.
Użyteczność witryny
Strona przede wszystkim powinna być użyteczna i przyjazna dla użytkowników. Unikaj zbędnych wodotrysków i bajerów, które negatywnie mogą wpłynąć na postrzeganie strony przez użytkowników.
Szczególnie zatem zwróć uwagę, czy:
- teksty na stronie są poprawnie sformatowane;
- elementy na stronie, np. buttony, są odpowiednio widzialne;
- wszystkie odnośniki funkcjonują prawidłowo;
- wszystkie obrazy mają tekst alternatywny;
- nagłówki na stronie odpowiednio oznaczone są znacznikami semantycznymi (np. H1, H2);
- nawigacja na stronie jest intuicyjna;
- witryna ma optymalne ustawienie strony głównej oraz podstron;
- czcionki na stronie są odpowiedniej wielkości;
- linki i anchory są odpowiednio używane;
- architektura informacji jest logicznie ułożona;
- ze strony głównej trafisz w każde miejsce serwisu;
- każda podstrona ma indywidualnie dopasowany tytuł;
- projekt graficzny zwraca uwagę na elementy, które są istotne.
Uporządkowanie danych (schema markup)
Nie ma żadnych potwierdzonych informacji na temat tego, że znaczniki schema mają jakikolwiek wpływ na SEO, jednakże z pewnością uporządkowane dane na stronie www wpływają na lepsze zrozumienie treści przez roboty Google.
Drugą korzyścią jest to, że w wynikach wyszukiwania przez rozszerzone informacje (rich snippet) nasza strona się wyróżnia, przez co możemy spodziewać się poprawy wskaźniku CTR (click through rate). Wyższy CTR ma już wpływ na pozycje w rankingu.
Przykładem rich snippets są np. gwiazdki przy stronie na listach SERP.
Szyfrowanie https (certyfikat SSL)
Certyfikat SSL i szyfrowanie https to w dzisiejszych czasach absolutny standard. W innym wypadku, Twoja strona będzie oznaczona jako niebezpieczna, jej potencjał będzie ograniczony, a użytkownicy zwyczajnie nie będą ufać tej stronie, a już na pewno nie będą dokonywać na niej transakcji.
Zainstalowany certyfikat SSL wskazuje użytkownikowi, że połączenie przeglądarki z witryną jest zabezpieczone odpowiednim szyfrowaniem (najczęściej za pomocą zielonej kłódki przy adresie URL).
HTTPS to bezpośredni sygnał rankingowy. Google naturalnie nie chce kierować swoich użytkowników do podejrzanych witryn, które mogą im zaszkodzić.
Doświadczenie użytkownika (user experience)
Doświadczenie użytkownika (UX) również nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale pośrednio jednak wpływa na ranking w wyszukiwarce Google. UX możemy określić jako całość wrażeń, których doświadcza użytkownik podczas korzystania z naszej witryny. Powolny czas ładowania, słaba nawigacja, zbyt długie formularze, nieestetyczny projekt graficzny, brak wezwań do akcji i inne elementy UX mogą wpływać na to, w jaki sposób użytkownik angażuje się na Twojej witrynie.
W celu optymalizacji UX należy m.in.:
- sprawdzić współczynnik odrzuceń i konwersji w celu analizy i diagnozy potencjalnych problemów;
- zoptymalizować szybkość ładowania witryny;
- zoptymalizować witrynę pod kątem urządzeń mobilnych;
- sprawdzić zachowania użytkowników na stronie przy użyciu takich narzędzi jak HotJar;
- zaplanować i strategicznie rozmieścić elementy CTA.
Optymalizacja indeksowanych stron
Bardzo ważnym elementem w kontekście technicznego SEO jest również przeskanowanie witryny w poszukiwaniu uszkodzonych lub źle skonfigurowanych linków, które uniemożliwiają prawidłowe indeksowanie. Najlepszym narzędziem do pracy jest Screaming Frog lub Sitebulb.
Duplikacja treści
Duplikacja treści następuje wtedy, kiedy ten sam tekst pojawia się na innej podstronie lub innej stronie internetowej. Za duplikację najczęściej uważa się kopiowanie tekstów i powtarzanie ich na innych stronach.
Jeśli mamy np. kilka podstron w serwisie na to samo słowo kluczowe, powinniśmy zdecydować się którą z nich chcemy mieć widoczną na dane słowo kluczowe i użyć rel = canonical na pozostałych ze wskazaniem na konkretną witrynę.
Używaj także rel = canonical do wszystkich treści, które duplikujesz – np. paginacja etc.
Profil linkowy domeny
Analiza profilu linkowego domeny jest częstym elementem technicznego SEO i polega na wykluczeniu toksycznych linków – czyli linków słabej jakości, z wątpliwych źródeł – które szkodzą Twojej domenie.
Narzędzie disavow w Google Search Console pozwoli nam zrzeknąć się niechcianych linków.
Architektura serwisu
Jednym z najbardziej istotnych elementów technicznego SEO w naszej opinii jest architektura serwisu. Architektura informacji to logiczna organizacja struktury serwisu, która ułatwi wyszukiwarce Google zrozumienie treści, jak i potencjalnym użytkownikom ich odszukanie.
Przemyślana i dobrze wdrożona architektura informacji stanowi fundament dla wszelkich działań optymalizacyjnych.
Najczęstsze błędy, które występują w tym segmencie to kanibalizacja słów kluczowych, zbyt ogólne frazy, brak logicznej hierarchii, thin pages etc.
Sprawdź też: Wskazówki SEO – 16 ważnych wskazówek SEO w 2020 roku
Zalety technicznego SEO
Wprowadzone zmiany mogą uwolnić potencjał strony i zwiększyć ruch.
Poprawa w sferze technicznego SEO wpływa również na user experience, co może mieć przełożenie na wyniki biznesowe.
Dokonywane zmiany łatwo zweryfikować.
Możliwe szybkie wprowadzenie zmian.
Szybki rezultat działań optymalizacyjnych.
Standardy technicznego SEO rzadko ulegają zmianom.
Wady technicznego SEO
Wdrożenie zmian z obszaru technicznego SEO nierzadko jest kosztowne.
Nawet najlepsza optymalizacja techniczna na świecie nie nadrobi słabych tekstów i złej strategii pozycjonowania.
Podsumowanie informacji o technicznym SEO
Do przeprowadzenia rzetelnego audytu technicznego SEO z pewnością potrzebujemy specjalistów z zakresu web development, SEO oraz web designu, ponieważ to obszar pracy, który wymaga szerokiego zakresu wiedzy.
Często uważa się, że techniczne SEO dotyczy jedynie JavaScript i indeksowania, ale jest to mylne podejście do tematu – obszar pracy jest bardziej złożony, choć oczywiście zależy to od podejścia danej firmy, która przeprowadza techniczny audyt SEO.
Pamiętajmy jednak, że techniczne SEO jest jedynie jednym z wielu obszarów audytu SEO. Jedynie największe firmy cyklicznie decydują się na audytowanie serwisu specjalnie pod kątem technicznym.
Na etapie tworzenia strony internetowej czy sklepu internetowego warto wybrać firmę, która specjalizuje się również w SEO – masz wtedy duże prawdopodobieństwo, że strona zostanie poprawnie przystosowana do wymagań wyszukiwarek internetowych, a Twój potencjał na start nie będzie ograniczony.
A Wy co myślicie o technicznym SEO – czy w waszej opinii jest to element na który warto zwrócić uwagę podczas pozycjonowania? A może macie własne doświadczenia? Podzielcie się!
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.