Pozycja w wyszukiwarce Google zależy od kilkuset czynników, przy czym nie wszystkie są jawne. Algorytm Google jest ściśle tajny i nikt nie zna wszystkich powodów wpływających na ranking stron internetowych. Od wielu lat setki, a nawet tysiące firm zajmujących się SEO bada wpływ algorytmu Google na wyniki wyszukiwań. Między innymi dzięki tym firmom i osobom możemy wyszczególnić najważniejsze czynniki wpływające na pozycję w Google.
Google Monitor
Pamiętaj również, że pozycja w Google jest ruchoma, tj. dzisiaj możesz być na samym szczycie, a za rok spaść już całkowicie z list wyszukiwań z uwagi na zmiany w algorytmie Google. W kuluarach mówi się, że tych zmian rocznie w algorytmie Google może być nawet kilkaset. Dlatego bardzo ważnym elementem w kontekście promocji strony internetowej jest stałe monitorowanie pozycji w Google oraz reagowanie na nadchodzące zmiany oraz wytyczne Google. Poniżej możesz sprawdzić najważniejsze zmiany w algorytmie Google na przestrzeni ostatnich lat.
Średnia pozycja w Google
Jak już wcześniej wspominaliśmy, na pozycję w Google wpływa kilkaset czynników owianych tajemnicą. Warto mimo wszystko przeczytać tekst od Google na temat tego jak działają algorytmy wyszukiwania, tak aby móc zrozumieć cały mechanizm. Jeśli już przeczytałeś tą krótką, ale jedocześnie interesująca lekturę, to przejdziemy teraz do przedstawienia nieoficjalnych czynników, od których pozycja w Google jest zależna.
Tytuł strony
Może nie tyle, co na pozycjonowanie, ale na pewno na wskaźnik CTR ma wpływ title strony. Warto mimo wszystko zadbać o to, aby tytuł strony nie był długi (do 60 znaków) oraz zawierał słowo kluczowe. Według Conductor umieszczenie liczby w tytule strony zwiększa o 36% szanse na kliknięcie w naszego linka z poziomu listy wyszukiwań. Przykładem dobrego tytułu strony np. dla frazy kluczowej “Kredyt hipoteczny” będzie “Kredyt hipoteczny w 2020 roku | Porównaj kredyty hipoteczne”.
Opis strony
Opis strony według wielu specjalistów ds. SEO nie ma w dzisiejszych czasach żadnego wpływu na pozycję w wyszukiwarce, niemniej jednak zalecamy, aby opis był unikalny, nie dłuższy niż 160 znaków oraz zawierał słowo kluczowe.
Dobrze dobrany opis z pewnością nam nie zaszkodzi, a jedynie pomoże algorytmowi Google w momencie dopasowania strony do danego słowa kluczowego. Warto również zwrócić uwagę na to, że Google pogrubia słowo kluczowe zawarte w opisie, a więc może to również wpłynąć na wyższy wskaźnik CTR.
Adres URL
Słowo kluczowe powinno zawierać się również w adresie URL. Warto również zadbać o to, aby sam odnośnik nie był długi i był przyjazny, bez żadnych zbędnych separatorów i danych. W dzisiejszych czasach Google źle traktuje strony z przestarzałymi odnośnikami URL, które nie posiadają słowa kluczowego w adresie, a które generowane są jedynie poprzez ciąg losowych liczb lub znaków.
Domena
Pozycja w Google zależy również bardzo dużo od samej domeny. Sami wielokrotnie doskonale się o tym przekonaliśmy. Najtrudniej pozycjonuje się domeny nowe, niedawno co zarejestrowane. Tym bardziej, że nowe domeny są w pewien sposób “limitowane” przez Google i nie ma możliwości, aby na świeżej domenie przebić się wysoko na listy wyszukiwań w przeciągu kilku miesięcy na konkurencyjne słowa kluczowe. Dlatego przy nowych stronach i domenach potrzeba przede wszystkim cierpliwości i regularnych, przemyślanych działań.
Nowa strona a pozycja w Google
Jeśli dopiero co planujesz stworzyć stronę internetową np. dla swojej firmy, warto zainteresować się usługą przechwycenia domeny. Taka usługa umożliwi Ci np. pozyskanie adresu po innym abonencie. Zastanawiasz się w jaki sposób? Rejestrując domenę internetową, jesteś jej abonentem i co rok musisz płacić za jej przedłużenie. Jeśli jej nie opłacisz, może trafić w ręce innego abonenta.
Przechwycony adres przez Google jest już znany, prawdopodobnie strona w wielu miejscach jest również podlinkowana, więc po prostu łatwiej Ci będzie zacząć. Warto jednak wcześniej sprawdzić profil linkowania takiej strony oraz to, czy nie ma na nią nałożonego filtra. Usługę przechwycenia domeny polecamy zamówić np. w serwisie Premium.pl. Przy analizie domeny warto zwrócić uwagę na takie czynniki jak: wiek domeny, profil linkowania, historia domeny, ewentualne kary od Google.
Pozycja w Google – content marketing
A według niektórych niemalże tylko i wyłącznie. My się z tym nie do końca zgadzamy, niemniej jednak z pewnością treść na stronie jest jednym z najważniejszych czynników. Jeśli chcesz, aby Twoja pozycja w Google była na samej górze, postaraj się, aby Twoja treść była lepsza od treści konkurencji. Na początek przeczytaj treści konkurencji i spisz, czego tam brakuje. Następnie stwórz jeszcze lepszy artykuł i go opublikuj. Przed publikacją zadbaj też o kilka elementów optymalizacyjnych.
Zagęszczenie słów kluczowych
W dzisiejszych czasach zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych w tekście jest traktowane niekorzystnie przez Google. Słowa kluczowe powinny być zamieszczane w tekstach naturalnie i w niezbyt dużych ilościach. Upychanie na siły fraz kluczowych w treściach z pewnością nie zwiększy jej widoczności. To już nie lata 2000. Wielu specjalistów uważa również, że w swoich tekstach warto również zawierać tzw. LSI Keywords, które pomogą algorytmowi Google powiązać Twoją stronę z konkretnym słowem kluczowym.
Ilość treści
Pozycja w Google, a ilość treści na stronie – istnieje silny związek pomiędzy tymi dwoma elementami. Podstrony z dużą ilością tekstu są bardziej premiowane przez Google. Wyszukiwarka automatycznie taką stronę traktuje jako wartościową (w końcu więcej się napracowałeś niż konkurencja), a dodatkowo zwiększasz swoją szanse na pojawianie się w Google na inne kombinacje słów kluczowych. Jeśli np. Twoja strona na dane słowo kluczowe pojawia się niżej niż strony konkurencji, być może warto rozszerzyć ją o dodatkowe akapity i nagłówki.
Polecamy również skorzystać z narzędzia SurferSeo, które wspiera proces optymalizacji strony. Narzędzie dostarcza aktualne dane z SERP dla danego słowa kluczowego – możesz np. podejrzeć, ile treści potrzebuje konkurencja, aby pojawiać się w TOP na dane słowo kluczowe. To tak w dużym skrócie.
Kanibalizacja słów kluczowych i duplikacja treści
Duży negatywny wpływ na pozycję w Google ma również tzw. kanibalizacja słów kluczowych. Jeśli masz ustawioną taką samą frazę kluczową np. na dwóch podstronach to istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, że którakolwiek z tych podstron będzie pojawiać się wysoko na listach wyszukiwań. Pamiętaj w takim razie, aby nie dublować słów kluczowych ani treści na żadnej z podstron.
Linki wewnętrzne oraz zewnętrzne
Linki z zewnątrz są jednym z najważniejszych elementów w kontekście budowy pozycji w Google. Często mało doświadczeni webmasterzy pozyskują linki ze słabych źródeł, co w żaden sposób nie wpływa pozytywnie na witrynę. A wręcz przeciwnie – szkodzi. Nie idź na skróty, pozyskuj linki tylko i wyłącznie z dobrych źródeł, a najlepiej z serwisów powiązanych tematycznie. W dzisiejszych czasach lepiej jest zakupić 1 wpis sponsorowany, niżeli 200 linków zapleczowych słabej jakości.
Linkowanie wewnętrzne jest również bardzo ważnym elementem składowym całego procesu pozycjonowania. Linki wewnętrzne to adresy w obrębie danej domeny. Umożliwiają one użytkownikom i robotom dotarcie do poszczególnych podstron witryny. Dobrze wykonane linkowanie pomaga robotom wyszukiwarek w indeksowaniu podstron. Oprócz działań stricte wspomagających dla użytkownika (UX), linkowanie wewnętrzne poprawia również pozycję słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.
Pozycja w Google – optymalizacja SEO
Wygląd strony
Pamiętaj, że według wytycznych Google, strona przede wszystkim ma być dostępna i odpowiadać na problemy użytkowników. Projektując wygląd strony internetowej, powinieneś wziąć pod uwagę grupę docelową, tj. profil swoich potencjalnych klientów i wedle ich preferencji zaprojektować design strony. Jeśli Twoimi głównymi klientami będą osoby w średnim wieku, uwierz, że wszechobecne trendy designerskie oraz nowoczesne nawigacje nie będą robić na nich wrażenia.
Powinieneś przede wszystkim zbytnio nie odstawać w tyle za konkurencją, a po prostu lepiej od nich dostarczać użytkownikom treści, których potrzebują. Forma prezentacji takich treści powinna być schludna, ale nieskomplikowana. Google przede wszystkim oceni odpowiedni rozmiar tekstu, czy tekst jest czytelny, czy sekcja main content jest dobrze rozdzielona itd… Niekonwencjonalne biblioteki i wodotryski nie zrobią wrażenia na AI Google.
Certyfikat SSL
Stosowanie protokołu HTTPs zdecydowanie ma pozytywny wpływ na pozycję w SERP’ach. Tym bardziej, że Google Chrome od dłuższego czasu zapowiada, że strony bez SSL będą traktowane przez ich wyszukiwarkę jako potencjalne zagrożenie. Dobre hostingi z reguły oferują możliwość wygenerowania darmowego certyfikatu od Let’s Encrypt.
Druga sprawa, że certyfikat SSL, tj. zielona kłódka przy adresie strony internetowej wpływa pozytywnie na samych użytkowników. W dobie dzisiejszych, co raz częstszych ataków przez różne osoby, użytkownicy stali się po prostu bardziej czujni. I słusznie. Sam w dzisiejszych czasach nigdy bym nie zrobił zakupów w sklepie internetowym bez https. Jeśli strona nie ma certyfikatu SSL to prawdopodobnie w żaden sposób nie szyfruje naszych danych!
Pozycja w Google Maps
Wysoka pozycja w Google Maps również może wpłynąć pozytywnie na pozycję Twojej strony internetowej. Podstawą wizytówki Google Maps jest jej adekwatne oraz prawidłowe uzupełnione o dane podstawowe takie jak:
- Nazwa firmy;
- Adres;
- Informacje kontaktowe;
- Opis o firmie.
Następnie warto zadbać o opinie, aby wśród naszych potencjalnych klientów móc wyglądać na osobę wiarygodną. W tym celu warto napisać np. do swoich zadowolonych klientów z prośbą o wystawienie opinii. Opinie w wizytówce Google nie tylko zwiększają wiarygodność wśród klientów, ale i również u Google.
Jak już uzupełnisz wszystkie te dane, dodaj kilka zdjęć ze swojej firmy. Może być to np. część asortymentu lub biura. Podlinkuj w kilku miejscach na swoich profilach social media i na kilka miesięcy starczy. Takie działanie może przynieść Ci wiele korzyści, a pracy z tym na 15 minut. Zdecydowanie warto i polecamy!
Szybkość ładowania strony
Co prawda opinie są w tej kwestii podzielone, jednak obecnie nie ma wielkich przesłanek za tym, że Google bardziej faworyzuje strony, które się szybciej wczytują, niemniej jednak podobno z roku na rok ma to się zmieniać. I Google ma kłaść na to większy nacisk. Warto w takim razie już za w czasu zadbać o to, aby być na bieżąco. Dodatkowo nie ukrywając – szybkość ładowania strony wpłynie tylko i wyłącznie pozytywnie na naszych użytkowników. Zadbaj w takim razie o takie elementy jak: minifikacja skryptów / html / css, optymalizacja grafik, kompresja, caching itd…
Dane strukturalne
Prawidłowe wdrożenie i stosowanie danych strukturalnych na stronie może pomóc w procesie pozycjonowania. Dane strukturalne to dodatkowe informacje na stronie internetowej, które pozwalają lepiej zrozumieć jej treść wyszukiwarce. Po implementacji danych strukturalnych możemy korzystać z dobrodziejstw danych rozszerzonych, które zdecydowanie zwiększają CTR na listach wyszukiwań. Danymi rozszerzonymi są np. gwiazdki, liczba opinii, cena, zdjęcie. Dane strukturalne oczywiście powinny zostać zaimplementowane zgodnie z wytycznymi od Google.
Mapa strony
Zamieszczenie w katalogu głównym mapy strony też jest dosyć ważnym elementem. Nie ma sensu, aby robot wyszukiwarki Google błąkał się po niespecjalnie ważnych adresach w obrębie Twojej witryny.
Kontakt
Zgodnie z nowym algorytmem Medic, posiadanie takich podstron jak kontakt, czy też polityka prywatności wpływa pozytywnie na wiarygodność witryny. Zadbaj o to, aby strona “Kontakt” posiadała wszystkie ważne informacje, takie jak: godziny otwarcia, adres firmy, nazwa firmy, telefon, mail, wskazówki co do dojazdu itd… Formularz kontaktowy nie jest wymagany, choć nic złego się nie stanie, jak go zaimplementujesz. Pamiętaj jedynie, aby zadbać o ReCaptcha, aby zabezpieczyć się przed potencjalnymi botami.
Wyższa pozycja w Google
Wysoka pozycja w Google to przede wszystkim ciągła i systematyczna praca nad stroną internetową. W procesie pozycjonowania wyróżniamy działania on-site i off-site. W skrócie działania on-site odnoszą się do zmian w obrębie samej witryny, zaś off-site – poza nią. Jak sam widzisz, samych najważniejszych elementów wpływających na pozycję w Google jest dużo, a też nie przedstawiliśmy wszystkiego. Dodatkowo za każdym elementem kryje się spora ilość pracy.
Na przykład wspominaliśmy o tym, jak ważne są treści. Oprócz ich napisania, poprawnego zredagowania i optymalizacji pod kątem SEO trzeba jeszcze wytypować słowo kluczowe, które jest wyszukiwane przez naszych potencjalnych klientów, poprzez które będziemy w stanie spełnić cel biznesowy i które na obecnym etapie pozwoli nam stosunkowo szybko pojawić się na listach wyszukiwań. Typowanie słów kluczowych na ślepo to zupełnie jazda bez trzymanki.
Monitoring pozycji słów kluczowych
Istnieje kilka metod weryfikacji pozycji w Google, ale naszym zdaniem, w dzisiejszych czasach jedyną słuszną metodą jest monitorowanie automatyczne. Zaoszczędzimy sobie w ten sposób wiele czasu, a do tego, istnieje mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Dodatkowo, duża przejrzystośść raportów, pozwala nam w łatwy sposób analizować nasze postępy. Jedynym minusem w monitorowaniu automatycznym jest to, że naturalnie będziemy musieli skorzystać z jakiegoś narzędzia zewnętrznego – najczęściej płatnego. Niemniej jednak, nie są to jakieś duże kwoty, a warto na bieżąco monitorować swoje pozycje w Google. Tym bardziej, że jak już wcześniej wspominaliśmy, aktualizacja algorytmu Google może całkowicie odwrócić trend.
Polecane przez nas narzędzia:
Google ranking stron - oferta

Jeśli chcesz, aby Twoja pozycja w Google była wyższa możesz zdecydować się na nasze systematyczne i skuteczne usługi. Posiadamy w naszej ofercie plany abonamentowe, które gwarantują Ci ciągłe i regularne, comiesięczne prace nad stroną i jej pozycją w Google.
Sprawdź: Jak pisać teksty SEO w 2020 roku? SEO copywriting od A do Z

Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.