Kiedy widzimy, że nasza strona internetowa z jakiegoś powodu obniżyła swoje notowania na liście wyników wyszukiwania Google, to zdecydowanie nie jest dla nas przyjemne odkrycie. Sytuacja ta może być tym bardziej frustrująca, jeżeli nie mamy pojęcia, z jakiej przyczyny spadek pozycji w Google się pojawił.
- 1 Spadek pozycji w Google - 9 przyczyn wewnętrznych
- 1.1 Zmiany w plikach robots.txt lub .htaccess
- 1.2 Problemy techniczne związane z serwerem i hostingiem
- 1.3 Złośliwe oprogramowanie
- 1.4 Nowa wersja strony internetowej
- 1.5 Twoja witryna oraz domena jest nowa
- 1.6 Kanibalizacja
- 1.7 Toksyczne linki
- 1.8 Zmiany w Twoim profilu linkowym
- 1.9 Spadek w jakości Twoich treści
- 2 Spadek pozycji w Google - 6 przyczyn zewnętrznych
- 3 Spadek pozycji w Google – podsumowanie
Pozycja naszej strony w rankingach wyszukiwania Google jest zależna od bardzo wielu czynników, które mają dodatkowo różną wagę. Niektóre z nich bardzo łatwo jest zmienić tak, aby pozytywnie wpłynęły na to, na jakim miejscu plasuje się nasza witryna, w przypadku innych potrzeba niekiedy sporo pracy i czasu. Aż wreszcie niektóre z nich to czynniki zupełnie od nas niezależne, których nie możemy po prostu przywrócić do poprzedniego stanu (np. aktualizacja algorytmu Google lub świetna kampania SEO konkurencji).
Spadek pozycji w Google - 9 przyczyn wewnętrznych
Zacznijmy od przyjrzenia się zmianom w technicznych strukturach Twojej strony, które mogły spowodować spadek w rankingu wyników wyszukiwania Google’a.
Zmiany w plikach robots.txt lub .htaccess
Oba te pliki zawierają swojego rodzaju instrukcje dla robotów wyszukiwarek i ważne informacje o tym, jak powinny one Twoją stronę “czytać” i przetwarzać zawarte na niej informacje. Wskazują, które podstrony wyszukiwarki powinny ignorować, a które indeksować oraz kontrolują przekierowania dla Twoich stron i treści.
Zmiany w tych plikach czasami mogą odbić się w niekorzystny sposób na pozycji Twojej strony w rankingu Google. Dzieje się tak na przykład wtedy, kiedy wprowadzane są w sposób niezamierzony, a np. przez zewnętrzne wtyczki lub nawet w wyniku ataku hakerskiego.
Wiele wtyczek np. WordPress’owych potrafią namieszać w obu tych plikach, więc warto używać je rozważnie (a im mniej, tym lepiej – generalnie).
Nierzadko właściciele stron zupełnym przypadkiem pogarszają sytuację swojej strony w rankingu poprzez wprowadzanie zmian w plikach robots.txt czy .htaccess w sposób nieumiejętny, jednocześnie np. blokując indeksowanie większej części witryny.
Jeżeli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności webmasterskich, dobrym pomysłem będzie skonsultowanie się ze specjalistami w tej dziedzinie zanim podejmiemy się zmian na własną rękę.
Problemy techniczne związane z serwerem i hostingiem
Krótkie, przejściowe kłopoty z dostępnością witryny zdarzają się nawet największym graczom. Takie sytuacje nie powinny jednak mieć negatywnego wpływu na pozycję Twojej strony na liście wyników wyszukiwania, nawet jeżeli witryna jest wyłączona z obiegu na dzień czy dwa, zanim problem zostanie usunięty. Jeżeli jednak strona pozostanie niedostępna przez dłuższy czas – kilka czy kilkanaście dni – to z pewnością będzie mieć zły wpływ na jej pozycję w rankingu, dlatego tak ważne jest szybkie reagowanie, kiedy widzimy, że strona lub dana podstrona w obrębie serwisu nie otwiera się prawidłowo.
Jednak jeżeli planujesz przeprowadzić na stronie jakieś prace, w związku z czym konieczne będzie jej wyłączenie na tydzień czy dwa, warto będzie wprowadzić odpowiednie zmiany na serwerze, które wygenerują kod 503 przy próbie otwarcia strony przez użytkownika. Dzięki temu roboty wyszukiwarek będą wiedziały, że brak dostępności witryny jest tylko tymczasowy i nie została ona permanentnie zlikwidowana.
Warto dodać również swoją stronę do Google Search Console – narzędzie poinformuje Cię, kiedy będzie problem z dostępnością robotów wyszukiwarek Google do danej podstrony.
Złośliwe oprogramowanie
Jeżeli Twoja strona nagle znacznie zwalnia lub całkowicie się zawiesza, obserwujesz, że jej pliki zostały nagle zmodyfikowane lub całkowicie usunięte nie przez Ciebie ani żadnego administratora witryny lub obserwujesz nagłe spadki pozycji i ostrzeżenia przed szkodliwymi treściami w wynikach wyszukiwania, to może oznaczać, że Twoja strona ma problem ze złośliwym oprogramowaniem (malware).
Malware to skrót od malicious software, czyli złośliwego oprogramowania. Jest tworzone z myślą o przejęciu wrażliwych danych, takich jak informacje klientów lub całkowitym przejęciu witryny. W sytuacji, kiedy Google wykryje obecność malware na Twojej stronie, nie obniży bezpośrednio jej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale będzie pokazywać użytkownikom ostrzeżenie przed malware na liście rezultatów, co może zniechęcić do odwiedzania Twojej strony.
W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi, które umożliwią Ci wykrycie i usunięcie złośliwego oprogramowania z Twojej strony. Kiedy uda Ci się go pozbyć, Google usunie też odpowiednie oznaczenie ze strony wyników wyszukiwania.
Sprawdź też: Zabezpieczenie strony WordPress – 17 sposobów
Nowa wersja strony internetowej
Spadek pozycji w Google często ma związek z nieumiejętnym wdrożeniem nowej wersji strony internetowej. Nawet, jeśli w Twojej opinii, strona internetowa wygląda nowocześniej i estetyczniej, to generalnie nowa wersja strony www może wpłynąć negatywnie na Twój biznes, jeśli nowa wersja strony www nie została umiejętnie zaimplementowana pod SEO.
Do najczęstszych błędów należy m.in.
– modyfikacja struktury adresów URL,
– nieprawidłowo zaimplementowane przekierowania 301,
– przeprojektowane elementy na stronie z pominięciem zachowania starej struktury,
– atrybut no-index.
Twoja witryna oraz domena jest nowa
Krótki czas obecności witryny w Internecie nie wydaje się być specjalnym problemem, jednak może powodować pewne problemy z ustabilizowaniem pozycji strony w rankingu wyników wyszukiwania.
Kiedy uruchomisz swoją stronę po raz pierwszy, nie ma sensu od razu wyszukiwać jej w Google, żeby sprawdzić, jak się pozycjonuje – musi minąć trochę czasu i pracy, zanim Google zaindeksuje ją po raz pierwszy i zacznie dopuszczać do wysokich pozycji na konkurencyjne słowa kluczowe.
Sprawdź też: Ile trwa pozycjonowanie strony? Jak długo trzeba czekać na efekty?
Kanibalizacja
To jeden ze związanych z SEO czynników, które mogą negatywnie wpływać na pozycję Twojej strony w rankingach. Kanibalizacją nazywamy sytuację, gdy tworzymy wiele podstron w obrębie domeny na to samo słowo kluczowe.
Dlaczego to jest szkodliwe dla Twojej strony? Spójrzmy na to w ten sposób – kiedy wpisujesz daną frazę zadaniem Google’a jest przejrzenie miliardów stron internetowych i uszeregowanie ich według tego, jak użyteczne są dla Twojego zapytania. Jeżeli w obrębie tej samej domeny dane słowa kluczowe pojawiają się kilka razy ze względu na zduplikowane wersje strony, to jest duża szansa, że na liście wyników wyszukiwania pojawi się tylko jedna, a pozostałe trafią do pominiętych wyników wyszukiwania.
Sprawdź też: Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i kogo najczęściej dotyczy?
Toksyczne linki
Wiesz już pewnie, jak ważne jest link building i budowa zewnętrznych linków prowadzących do Twojej strony. Jednak czasami może się zdarzyć, że do Twojego profilu linkowego wkradną się linki, które nie są najlepszej jakości – nawet, jeżeli starasz się zwracać na to specjalną uwagę.
Twój profil linkowy to zbiór wszystkich linków kierujących do Twojej strony, dzięki którym Google może ocenić pozycję i autorytet Twojej domeny. Jeżeli – celowo lub przez pomyłkę – pozyskałeś nietrafiony link lub taki ze strony niskiej wartości, mogą one być traktowane jako spam, co poskutkuje tym, że odczujesz spadek pozycji w Google.
Niejednokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, kiedy strona danej firmy mocno spadła w wyszukiwarce Google, głównie z powodu nieumiejętnego link buildingu.
Sprawdź też: Artykuły sponsorowane – wsparcie działań SEO
Zmiany w Twoim profilu linkowym
Kontynuując temat linków, kolejnym powodem dla którego Twoja strona spada w pozycjach w Google, mogą być drastyczne zmiany w Twoim profilu linkowym. Czasami możesz nie być nawet tego świadomy – zdarza się, że jeden z najważniejszych linków o wysokiej jakości został usunięty przez właściciela strony. Rzadziej spotykane są “ataki”, kiedy to konkurencja (lub po prostu ktoś wyjątkowo złośliwy i posiadający zbyt wiele wolnego czasu) specjalnie linkuje do Twojej strony ze słabych, niskiej jakości stron internetowych.
O ile spadek w rankingu na skutek utraty dobrego linku lub nagłego pozyskania tych złych jest łatwy do zrozumienia i zaakceptowania, to czasami bywa, że pozyskanie linku wysokiej jakości również przyniesie spadek w rankingu Google’a bo okaże się toksyczny. Tymczasem wszystkie drastyczne zmiany w SEO, dotyczące np. linków czy treści na stronie, mogą powodować pewne gwałtowne zmiany pozycji w rankingu. Musi upłynąć nieco czasu – czasami nawet i kilka miesięcy – zanim sytuacja się ustabilizuje.
Spadek w jakości Twoich treści
W przeciwieństwie do zmian w profilu linkowym, negatywny efekt obniżenia jakości contentu na Twojej stronie objawi się obniżeniem pozycji w rankingu dopiero po dłuższym czasie. Na szczęście dla Ciebie, jeden wpis na bloga słabszy lub krótszy niż zwykle nie zrujnuje potencjału Twojej strony.
Spadek w jakości dodawanych treści to zwykle proces, który możemy zaobserwować na przestrzeni pewnego czasu. Treści dobrej jakości to te rozbudowane, oryginalne i bardzo szczegółowe, a jednocześnie napisane z użyciem prostego, poprawnego języka. Oczywiście tworzenie takich dobrze napisanych i przemyślanych treści tak, aby publikować nowe co tydzień czy każdego dnia to bardzo duże wyzwanie, wymagające sporych nakładów czasu, energii i pieniędzy. Czasami więc nawet najbardziej zaangażowanym osobom zdarza się opublikować coś, co nie jest wystarczająco dogłębne, oryginalne lub odpowiednio długie. Kilka takich postów pod rząd może niestety kosztować nas już obniżenie pozycji w rankingu.
Czy zatem lepiej jest nie publikować nic, niż publikować coś niższej jakości niż zwykle?
Nieregularnie aktualizowana strona również może źle radzić sobie w rankingu Google’a – jeżeli dotąd nowe treści pojawiały się np. raz w miesiącu, a teraz od pół roku na stronie nic się nie dzieje, algorytm Google’a jest w stanie to wykryć i obniżyć pozycję strony na liście wyników wyszukiwania. Podobnie może się stać, jeżeli gwałtownie zmieni się format lub tematyka treści, które publikujesz – np. pisałeś dotąd o ubezpieczeniach, a nagle zaczynasz publikować treści dotyczące gotowania.
Sprawdź też:
- Copywriting – co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny
- Evergreen content – co to jest? Zalety, wady i zastosowanie – poradnik
- Duplicate content – dlaczego warto zadbać o unikalność treści?
Spadek pozycji w Google - 6 przyczyn zewnętrznych
Wymienione do tej pory czynniki wpływające na pozycję Twojej strony w rankingach Google były tymi, na które sami mamy jakiś wpływ – dotyczyły pozyskiwanych przez nas linków czy tworzonych treści. Są jednak pewne aspekty, na które ani właściciele firm, ani administratorzy stron internetowych czy specjaliści do spraw marketingu nie mają specjalnego wpływu – czynniki zewnętrzne dzieją się niezależnie od naszych planów i woli i jedyne, co możemy zrobić, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na pozycję naszej strony, to być na nie przygotowanym i potrafić odpowiednio odpowiedzieć.
Zmiany w algorytmie Google
Na przestrzeni lat Google wielokrotnie dokonywało różnych zmian w swoich algorytmach, aby dostarczać swoim użytkownikom coraz lepiej dopasowane rezultaty wyszukiwania. Zwykle ma to również wpływ na to, w jaki sposób indeksowane są strony internetowe. Do algorytmów, które miały w ostatnich latach największy wpływ na indeksowanie witryn, należą Panda i Pingwin, które nieźle wstrząsnęły całą branżą marketingu internetowego.
Google regularnie aktualizuje i odświeża dane w swoich indeksach, aby rankingi pozostały przewidywalne i zgodne z najnowszymi standardami. Nawet taki mały “refresh” danych może jednak zaszkodzić Twojej pozycji w rankingu. Niestety niewiele można na to poradzić – aktualizacje będą występować bez uprzedzenia. Jeżeli to duża aktualizacja, trzeba poczekać na oficjalne informacje dotyczące zmian, które zostały wprowadzone i podjąć działania, które pozwolą dostosować Twoją stronę do nowych wytycznych.
Jeśli prowadzimy działania SEO, zgodnie z tzw. white hat seo, z reguły nie musimy się obawiać spadków pozycji w Google przez aktualizację algorytmu.
Randomizacja
To zjawisko polegające na tym, że nasza strona internetowa nagle zmienia swoją pozycję w rankingu, mimo tego, że nie było żadnych zmian w obrębie naszej strony, jak i w obrębie samych algorytmów. Zwykle ma związek z losowym “przetasowaniem” pozycji w rankingu, który zwykle dość szybko wraca do poprzedniego stanu (nawet w kilka dni).
Jeżeli więc widzisz, że pozycja Twojej strony nagle spadła, a nie jesteś w stanie znaleźć żadnego wytłumaczenia dlaczego tak się stało, warto poczekać parę dni i zobaczyć, czy wszystko nie unormuje się samoistnie.
Kara od Google – działania ręczne obsługi Google
Pewnie wiesz już, że Google zwraca szczególną uwagę na wszelkie próby oszukania robotów wyszukiwarki w celu poprawy pozycji strony na liście wyników wyszukiwania. Te działania, które “przechodziły” kilka lat temu, dzisiaj mogą być już zupełnie nieakceptowalne przez Google.
Należy do nich m.in. “upychanie” na siłę w tekście jak największej liczby danych słów kluczowych, nawet jeżeli przez to treści są pozbawione sensu lub niepoprawne gramatycznie. Użytkownicy gołym okiem byli w stanie zauważyć, że taki tekst nie był napisany dla nich, a jedynie z myślą o wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania. Teraz takie działania zupełnie się nie sprawdzą – skuteczną strategią jest natomiast tworzenie dobrej jakości treści z myślą o użytkowniku i umieszczanie w nich słów kluczowych w sposób naturalny i niewymuszony.
Inną popularną taktyką było wymuszone pozyskiwanie linków poprzez np. udział w wymianach linków, kupowaniu linków lub nawet tworzeniu sieci stron, które wzajemnie do siebie linkowały. Jest to obecnie źle widziane przez Google – jeżeli zależy Ci na zbudowaniu dobrego profilu linkowego, nie uciekaj się do tego typu sztuczek.
Kiedy Google wykryje nieprawidłowości tego typu, Twoja strona może nawet być całkowicie wykluczona z listy wyników wyszukiwania. Niestety powrót na starą pozycję może zająć trochę czasu – należy zacząć od usunięcia przyczyny naszych tarapatów, czyli np. usunięcia artykułów sztucznie naszpikowanych słowami kluczowymi lub pozbycia się wadliwych linków. Gdy to już zrobimy, możemy złożyć prośbę do Google’a o ponowne przyjrzenie się naszej sytuacji.
Mniejsza liczba indeksowanych stron
Rankingi Google budowane są na podstawie informacji pozyskanych przez roboty wyszukiwarki. Jeżeli na Twojej stronie brakuje potrzebnych robotom informacji do zindeksowania Twojej strony, otrzyma ona niższą pozycję niż zwykle.
W normalnej sytuacji wszystkie podstrony Twojej witryny powinny być przez roboty “przeszukane” i poprawnie zindeksowane, ale czasami zdarza się, że niektóre z nich przestają być indeksowane, np. wskutek nałożonej przez Google kary, o czym pisaliśmy w poprzednim akapicie.
To, czy nasza strona jest poprawnie indeksowana można sprawdzić wpisując w Google “site:xyz.com/”, podstawiając pod xyz.com nasz adres witryny. Jeżeli liczba znalezionych podstron spadła, to znaczy że coś jest nie tak i nie wszystkie są zindeksowane. Jeżeli nie zostały nałożone na Ciebie żadne “bany” od Google, warto sprawdzić np. czy żadna z podstron nie zaczęła przypadkiem wyświetlać błędu 404.
Reklamy Google Ads
Płatne kampanie Google Ads zawsze pojawiają się najwyżej w wynikach wyszukiwania niż wyniki organiczne (bezpłatne). Jeśli Twoja witryna była w TOP1, a teraz nie jest, to być może konkurencja po prostu wykupiła reklamy Google Ads. Wiedz, że w odróżnieniu od Ciebie – konkurencja musi płacić za taką ekspozycje swojej strony na liście wyszukiwania. Im branża bardziej konkurencyjna, tym stawki większe.
Sprawdź też: Pozycjonowanie czy Google Ads? Co lepsze?
Pojawienie się konkurencji
Na koniec przyczyna, na którą mamy prawdopodobnie najmniejszy wpływ, a co za tym idzie musimy być na nią najlepiej przygotowani – nowa konkurencja. Jeżeli w Twoim sektorze pojawia się nowa firma, która publikuje dobrze przygotowaną stronę z wysokiej jakości treściami, Twoja pozycja może na tym ucierpieć. Nie musi być to nawet nowa firma na rynku – może jeden z Twoich dotychczasowych konkurentów zdecydował się nagle zainwestować w swoją obecność internecie i SEO.
Oczywiście Twoja strona nie spadnie w rankingach następnego dnia po tym, gdy pojawi się w Internecie konkurencyjna witryna – to zajmie trochę czasu. Na tym możesz zbudować swoją przewagę, która będzie polegała na tym, że będziesz ciągle ulepszał swoją stronę, publikował nowe treści wysokiej jakości i dbał o swoją pozycję w rankingach.
Spadek pozycji w Google – podsumowanie
Jak sam widzisz, istnieje bardzo wiele powodów dla których Twoja strona mogła zaliczyć spadek pozycji w Google. W takiej sytuacji najważniejsze jest, aby poprawnie zidentyfikować i usunąć przyczynę problemu – usunąć niewłaściwe linki, rozwiązać problemy techniczne na stronie lub obiektywnie przyjrzeć się jakości contentu, który publikowałeś w ciągu ostatnich miesięcy.
Pozycja strony na liście wyników wyszukiwania Google determinowana jest przez wiele czynników różnego pochodzenia. Efektywne zarządzanie wszystkim obszarami jest oczywiście praco- i czasochłonnym zajęciem, na które wielu właścicieli firm po prostu nie może sobie pozwolić.
Jeżeli czujesz, że Twoja strona internetowa mogłaby radzić sobie lepiej, ale nie wiesz, od czego zacząć zmiany, nie masz na nie pomysłu lub zwyczajnie brakuje Ci czasu – napisz do nas. Przeanalizujemy aktualny stan techniczny Twojej strony, przejrzymy istniejące treści i przeprowadzimy pełny audyt, który pozwoli określić obszary do poprawy i ustalić kolejne kroki.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.