Polub nasz artykuł

Jak napisać idealny artykuł na bloga?

Jak napisać idealny artykuł na bloga? Pisanie postu na bloga o tym, jak napisać artykuł na bloga wydaje się być dość…dziwne. Kiedy piszesz na taki temat, musisz stawić czoła ogromnemu wyzwaniu – nie ma tu miejsca na żadną wpadkę. Mamy więc nadzieję, że zaufacie temu, co poniżej przeczytacie.

Pewnie każdy z nas chciałby, żeby każdy post, który tworzy na bloga, był idealny, dlatego też zebraliśmy wszystkie nasze doświadczenia związane z prowadzeniem blogów – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – w celu stworzenia tego przewodnika. Wspomnimy o nagłówkach, pożądanej długości, elementach wizualnych i wielu innych elementach idealnego wpisu na bloga.

Idealny artykuł na bloga – 7 najważniejszych elementów

artykuł na bloga

Często zdarza mi się spędzić długie godziny na tym, aby upewnić się, że każdy detal mojego wpisu na bloga był dopracowany do perfekcji. Bez wątpienia mógłbym wymienić więcej niż siedem elementów idealnego wpisu na bloga, ale poniższa siódemka to są podstawy, które będą mieć zastosowanie wszędzie:

  1. Nagłówek: sześć najważniejszych słów
  2. Zacznij od historii
  3. Nie używaj zbyt długich zdań na samym początku
  4. Dodaj grafiki
  5. Używaj śródtytułów
  6. Pamiętaj o zawartości i 2,500 słów
  7. Treści do udostępniania

Jak napisać idealny tytuł – nagłówek?

idealny nagłówek

Osiem na dziesięć osób przeczyta tytuł Twojego postu. Dwie osoby na dziesięć przeczytają resztę tekstu. Reguła 80/20 wskazuje na to, że nagłówki są kluczowe dla każdego postu – to od nich zależy, czy ktoś będzie chciał go czytać dalej. Więc jak napisać idealny nagłówek?

O regule 80/20, możesz przeczytać, m.in tutaj: Promocja treści – 5 skutecznych sposobów

Zacznijmy od długości. Czytelnicy mają tendencję do zapamiętywania pierwszych i ostatnich trzech słów z danej części tekstu. Oczywiście, mało który nagłówek ma w sumie sześć słów – w takich wypadkach należy pamiętać o tym, że to pierwsze i ostatnie trzy słowa powinny wyróżniać się najbardziej.

Dla SEO nagłówek (lub tag tytułowy) powinien mieć 55 lub mniej znaków, aby cały mógł zostać wyświetlony w wynikach wyszukiwania bez ucinania go przez Google.

Poza tymi liczbami istnieje oczywiście jeszcze ogromna liczba porad na temat techniki pisania świetnych nagłówków. I naprawdę mamy na myśli ogromna. Kiedy ostatni raz to sprawdzaliśmy, w Google można znaleźć ponad 56 milionów wyników wyszukiwania na zapytanie „how to write a great headline”. Nam podoba się łączenie sposobów na pisanie nagłówków z psychologią człowieka.

Lista ośmiu technik konstruowania idealnego tytułu.

  1. Zaskoczenie – „To nie jest idealny post (ale mógłby nim być)”
  2. Pytanie – „Czy wiesz, jak napisać idealny post?”
  3. Clickbait – „10 elementów idealnego postu na bloga. Numer 9 Cię kompletnie zaskoczy!”
  4. Zaprzeczenie – „Nigdy więcej nie pisz nudnych postów na bloga”
  5. Przewodnik – „Jak napisać idealny post na bloga”
  6. Liczby i listy – „10 wskazówek, jak napisać idealny post na bloga”
  7. Zwrócenie się do publiczności – „Do wszystkich, którzy piszą prawie idealne posty na bloga”
  8. Specyfika – „Sześcioczęściowy proces uzyskiwania dwa razy większego ruchu pod Twoim postem na blogu”

Wiele możesz się także nauczyć analizując nagłówki z popularnych blogów. Lenka Istvanova opracowała także wzór na idealny nagłówek na podstawie swojej analizy najlepszych praktyk – wygląda on następująco:

Liczba + Przymiotnik + Słowa kluczowe + Racjonalne uzasadnienie + Obietnica

Czyli np. „10 prostych rzeczy, które możesz zrobić dziś, aby być szczęśliwszym”. Proste?

Ilość porad dotyczących idealnych nagłówków jest ogromna – możesz nawet czuć się nieco przytłoczony. Pamiętaj o tym, żeby po prostu naprawdę postarać się napisać dobry tytuł. Analizuj i poprawiaj błędy. 90% dobrego pisania to martwienie się o to, czy tytuł jest wystarczająco dobry.

Idealny artykuł na bloga powinien zacząć się od opowiedzenia historii

storytelling

Nagłówek zachęca czytelników do kliknięcia w post czy artykuł. Wstęp wciąga ich w dalsze czytanie. Wielu cenionych content marketerów uważa, że idealny artykuł na bloga posiada tzw. storytelling.

Kiedy Alex Turnbull i jego team z Groove HQ testowali najlepszy sposoby na posty, okryli że tzw. storytelling prowadził do 300% więcej czytelników niż posty, w których nie był używany. Ponadto ci czytelnicy nie tylko czytali ten post, ale robili to do samego końca, w efekcie spędzając o 520% więcej czasu na stronie.

Chcielibyśmy zawierać element storytellingu w każdym z naszych artykułów, często zaczynając post od anegdotki lub chwili szczerości.

Ogranicz liczbę znaków w linii poprzez używanie grafik

Umieszczenie obrazu w górnym lewym lub prawym rogu Twojego postu zmusi Cię do skrócenia pierwszych kilku linijek swojego wpisu w celu zachowania kompozycji wpisu. Takie skracanie oznacza używanie mniejszej ilości znaków. Natomiast mniejsza ilość znaków w pierwszych kilku linijkach artykułu ma efekt psychologiczny – im mniej znaków, tym prostszy jest tekst do zrozumienia i wydaje się mniej skomplikowany.

Ekspert social media Derek Halpern poleca tę taktykę także z innego względu –  „Mniejsza ilość znaków w linii pomaga ludziom podejmować decyzje dotyczące tekstu szybciej i łatwiej”. Jego plan na idealny artykuł na bloga zawsze zawiera obrazek po prawej stronie tekstu:

Jeżeli jesteś przeciwko zamieszczaniu obrazków w tym celu, zawsze możesz skrócić liczbę znaków w linijce w inny sposób. Spróbuj znacznie zwiększyć rozmiar czcionki w pierwszym akapicie, aby osiągnąć ten sam efekt.

Śródtytuły, śródtytuły i jeszcze więcej śródtytułów

nagłówki

Może słyszałeś o tym, że ludzie w Internecie nie czytają, tylko skanują.

Oczywiście nie jest to uniwersalna prawda i nie każdy tak robi, ale jest tak w przypadku dużej większości użytkowników. Dlatego też sprawianie, aby Twoje posty były „skanowalne” i łatwe do przyswojenia dla wszystkich czytelników jest niezmiernie ważne.

Użyj śródtytułów, aby Twój post był „skanowalny” i przejrzysty. Śródtytuły to nagłówki, które możesz zobaczyć w swoim edytorze tekstowym. Zazwyczaj będą określone jako Nagłówek 1 / Heading 1 lub H1, w zależności od edytora, którego używasz. Jest sześć różnych rozmiarów śródtytułów, numerowanych 1-6. Zasadniczo można przyjąć, że:

– H1 będzie używany do tytułu postu/strony;
– H2 i H3 będą używane do różnego rodzaju śródtytułów;
– H4 do nazwy Twojego bloga i różnego rodzaju powiązanych widgetów
– H5 do nazw sidebarów etc.

Ogólnie rzecz biorąc powyższe rozmiary nagłówków wskazują Twoim czytelnikom i silnikom wyszukiwarek, co jest najważniejsze na Twojej stronie. Najważniejsza linia na stronie to tytuł, który dostaje dlatego rozmiar H1. Następne w kolejności są śródtytuły.

Możesz też pójść o krok dalej i pogrubić poszczególne śródtytuły, aby wyróżnić je jeszcze bardziej.

Napisz idealną ilość treści

Jeżeli napiszesz idealny tytuł, który zainteresuje ludzi, zawrzesz w tekście jakąś anegdotkę i sformatowałeś tekst w odpowiedni sposób, który zatrzyma uwagę czytelnika, masz już artykuł na bloga lepszy niż większość tych w Internecie. Ale co z samą treścią?

Generalnie rzecz biorąc toczą się dwie dyskuje związane z treścią postów na blogi:

  1. Jak długie powinny być?
  2. Jak powinny wyglądać?

Zaczniemy od tego, że idealny post na bloga nie ma ustalonej długości. Ale istnieją co do tego pewne sensowne wskazówki.

Teksty mające 1,500 lub więcej słów zwykle są chętniej udostępniane.

Quick Sprout zgromadził pewne interesujące data popierające tę tezę. Cytują oni badania przeprowadzone przez popularny dziennik internetowy, który sprawdził udostępnienia wszystkich swoich postów na Facebooku, Twitterze etc. dzieląc je wg ilości wyrazów. Im dłuższy był post, tym więcej miał udostępnień.

Powyższe statystyki wskazują, że niezbędnym minimum długości jest 700 słów. To w tym momencie udostępnienia rzeczywiście zaczęły iść w górę.

Dane zgromadzone przez Quick Sprout potwierdzają tę tezę – stwierdzili, że ich posty dłuższe niż 1,500 wyrazów miały o 22% więcej polubień na Facebooku i o 68% więcej tweetów na Twitterze.

Aby dorzucić do tego jeszcze więcej danych, można wspomnieć że przeczytanie takiego idealnego postu powinno zajmować około siedmiu minut – przekłada się to również na około 1,600 wyrazów.

Oczywiście im dłuższa treść postu, tym większa potrzeba uczynienia go tak „skanowalnym”, jak to możliwe, o czym pisaliśmy wcześniej.

Dodaj kilka możliwości do udostępnienia treści

 

Ludzie uwielbiają udostępniać cytaty na swoich profilach w social media. Twój idealny post powinien mieć wiele możliwości udostępniania.

Istnieją różne pluginy do WordPressa, jak również narzędzia online, które pomogą Ci w łatwym stworzeniu takiej możliwości. Można to oczywiście także zrobić w klasyczny sposób, kodując własnoręcznie link do publikacji fragmentu na Facebooku czy Twitterze.

Zaplanuj swój post w czasie

zaplanuj post

Track Maven przeanalizował ponad 4600 blogów i 1,2 miliona postów, aby sprawdzić, jakie trendy rozwijają się w content marketingu i udostępnieniach w social media. Okazało się, że można wyodrębnić kilka rzeczy, które pomogą Ci w stworzeniu idealnego bloga.

Po pierwsze, posty są o wiele chętniej udostępniane w soboty i niedziele w porównaniu do wszystkich innych dni tygodnia.

Dlaczego tak jest? Podobnie dzieje się w przypadku nocnych emisji telezakupów w TV. Jeżeli o danej porze nie ma dużej konkurencji, łatwo jest zgarnąć cały tort. Dużo mniej postów publikowanych jest w weekendy, podobnie jak dużo mniej treści emitowanych jest późną porą w telewizji.

Możesz rozważyć jakąś promocję istniejących postów lub publikację nowych właśnie w weekendy. Jedynie 13% z przeanalizowanych przez Track Maven 1,2 miliona postów było publikowanych w weekendy, więc konkurencja jest o wiele mniejsza.

Poza najlepszymi dniami tygodnia na publikację postów Track Maven wyróżnia także optymalne pory dnia, kiedy posty są najchętniej udostępniane. Poniższe grafiki ilustrują, kiedy w ciągu dnia posty są najczęściej publikowane (zielony wykres) i kiedy są najchętniej udostępniane (fioletowy wykres). Wszystkie godziny podane są według wschodniego czasu standardowego (EST).

Możemy zauważyć, że udostępnienia szybują w górę wczesnym rankiem, a później ponownie późno wieczorem ze znaczącymi spadkami w ciągu dnia. Warto więc rozważyć promocję lub publikację nowych postów właśnie o tej porze.

Zacznij myśleć o swoim nowym, perfekcyjnym artykule

Mamy nadzieję, że wszystkie te wskazówki będą dla Ciebie pomocne. W trakcie pisania tego postu nie mogliśmy zresztą nie myśleć o tym poście w kontekście tych porad. Teraz Twoja kolej na przełożenie tych porad na praktykę. Napisz swój idealny artykuł na bloga.

Jeszcze jedna wskazówka na sam koniec – Hubspot przygotował listę cech, które powinien mieć każdy dobry post na bloga. Poniżej znajdziesz ich listę, a o każdej z nich więcej przeczytasz tutaj.  How to Write the Best Blog Post EVER

Dobre posty na bloga są:

  1. Praktyczne
  2. Łatwe do odniesienia się
  3. Dotyczące ważnych kwestii
  4. Pełne grafik i informacji wizualnych
  5. Oparte na rozwiązaniach
  6. Zabawne / interesujące
  7. Konkretne

Jak wiele z tych elementów jesteś w stanie wkomponować w swój kolejny artykuł na bloga? Których taktyk z tego wpisu będziesz chciał wypróbować? Nie możemy się doczekać waszych przemyśleń i doświadczeń!