Zastanawiasz się, co tak naprawdę oznacza pojęcie copywritingu? Copywriting jest jednym z najważniejszych elementów wszelkich form marketingu internetowego i nie tylko.

Pisanie artykułów, tekstów reklamowych, redagowanie artykułów – wszystkie te działania można określić copywritingiem. W naszym wpisie dowiesz się, co cechuje dobry copywriting i dlaczego warto skorzystać z usług profesjonalnego copywritera.

Co to jest copywriting?

Jak już wspomnieliśmy na początku naszego artykułu, copywritingiem możemy nazwać wszystkie działania, które dotyczą tworzenia treści. Chcielibyśmy jednak zaznaczyć, że copywriter przede wszystkim powinien posiadać umiejętność pisania tekstów na potrzeby marketingu i reklamy.

Copywriting w naszym rozumieniu to sztuka i umiejętność tworzenia treści mających zastosowanie na stronach internetowych, reklamach i materiałach promocyjnych. Tekst pisany przez copywritera powinien przyciągać uwagę potencjalnych klientów i przekonywać ich do podjęcia określonych działań.

Celem copywritera powinien być zatem zawsze skupienie zainteresowania klienta i zachęcenie go do podjęcia dalszych kroków, np. sprawdzenia informacji o produkcie lub usłudze.

Reklama w Internecie – skuteczne metody reklamy

Co to jest SEO copywriting

SEO copywriting to sztuka i umiejętność tworzenia zoptymalizowanych treści na strony internetowe pod wyszukiwarki internetowe. Celem tekstów SEO jest wywindowanie danej strony oraz uplasowanie jej na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej.

SEO copywriter powinien być świadomy funkcjonowania algorytmu Google oraz znać oficjalne wytyczne. Często mile widziane przez firmy zatrudniające SEO copywriterów jest praktyczne doświadczenie np. w postaci prowadzenia własnych serwisów internetowych, blogów. Wtedy copywriter na własnej skórze poznaje przydatne narzędzia oraz na swoim przykładzie zdaje sobie sprawę, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie.

O tym, jak pisać teksty SEO można przeczytać w jednym z naszych artykułów. Kluczowym aspektem podczas pisania treści SEO jest oczywiście opracowanie tematu pod wskazane słowo kluczowe. Wytyczne co do optymalizacji tekstów SEO zmieniają się nawet kilka razy w przeciągu roku, więc dobry copywriter SEO powinien być również elastyczny i gotowy na ciągłe zmiany w swoim środowisku pracy.

SEO – co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku

Jak zostać dobrym copywriterem

co cechuje dobrego copywritera
1

Czytanie książek oraz różnego rodzaju treści z pewnością pozytywnie wpłynie na Twój zasób słownictwa oraz poszerzy Twoją wiedzę ogólna. Jeśli chcesz zostać copywriterem, musisz traktować swój mózg jak bibliotekę – im Twoja wiedza ogólna będzie szersza, tym łatwiej przyjdzie Ci pisanie tekstów na różne tematy. Copywriter przede wszystkim musi być elastyczny, rzadko kiedy będziesz pisał teksty na temat jednego produktu lub usługi.

2

Zainwestuj w wiedzę na temat copywritingu. Poszukaj książek oraz kursów polecanych przez innych doświadczonych copywriterów. Opanuj podstawy – jak już wspomnieliśmy copywriter przede wszystkim musi być elastyczny, ale musisz mieć elementarną wiedzę, chociażby związaną z budową tekstu.

3

Naucz się zbierać informacje. Jest to szczególnie ważna umiejętność do pisania tekstów SEO.

4

Praktyka i doświadczenie. Nie koncentruj się jedynie na nauce – musisz zdawać sobie sprawę, że copywriter zdobywa głównie doświadczenie przy pracy z klientem. Kiedy tylko poznasz podstawy copywritingu możesz poszukać zleceń, jeśli czujesz, że pisanie to jest coś, co przychodzi Ci łatwo.

Co cechuje dobrego copywritera (w tym i dobre teksty)

jak nie prowadzić bloga

Dobrego copywritera nie tylko cechują umiejętności twórcze, ale i również interpersonalne oraz organizacyjne. Na dobrą współpracę z klientem wpływają nie tylko dobre teksty pod względem stylistycznym, ale i merytorycznym oraz umiejętności komunikacji oraz profesjonalne podejście.

Sprawdź, czym wyróżnia się dobry copywriter:

Posiada lekkie pióro oraz biegle posługuje się językiem, w którym tworzy teksty. Znajomość danego języka oraz posługiwanie się w nim w mowie nie oznacza automatycznie znajomości zasad poprawnego pisania.

Jest oczytany, posiada szeroką wiedzę, żaden temat nie jest mu straszny.

Potrafi sprawnie oszacować swoje możliwości oraz stawkę za teksty.

Jest terminowy oraz sumienny. Nieprzestrzeganie terminów, wykręcanie się od odpowiedzialności przekreśla dobrego copywritera, a z pewnością blokuje drogę do pozyskania kluczowych klientów.

Zna podstawy psychologii sprzedaży. Potrafi poznać charakter, potrzeby i zachowania grupy docelowej swojego tekstu.

Potrafi umiejętnie dostosować język do charakteru artykułu. Innego języka użyjemy do pisania tekstów dla dzieci, innego dla inwestorów giełdowych. 

Zgrabnie i umiejętnie przeredagowuje teksty.

 Dobry copywriter zna i korzysta z narzędzi, usprawniających jego pracę.

Potrafi korzystać z wyszukiwarki Google, zna jej mechanizmy funkcjonowania.

Posiada umiejętność researchu i fact checkingu. Research w pracy copywritera jest niemalże tak samo ważny, jak i proces twórczy. Jeśli teksty źródłowe zostaną źle dobrane, to i tekst będzie słaby pod względem merytorycznym.
Zna wszelkie zasady dotyczące struktury treści oraz tworzenia przyciągających wzrok nagłówków, tytułów i innych elementów kompozycji tekstu.

Jak napisać tekst wysokiej jakości?

Treści zawarte w tekstach wysokiej jakości powinny być starannie dopracowane pod względem merytorycznym i stylistycznym. Artykuł powinien posiadać odpowiednią strukturę tekstu i być poprzedzony dokładnym researchem. Źródła powinny zostać zweryfikowane, tak aby autor tekstu miał pewność, że opracowywany tekst pisany jest zgodnie z rzeczywistością. Artykuły wysokiej jakości powinny być jasne, proste i czytelne. Nawet kiedy poruszamy zagadnienia fachowe, należy je wyjaśnić w ten sposób, aby były zrozumiałe dla każdego użytkownika, a nie tylko specjalisty.

Dobre artykuły z reguły są też wcześniej odpowiednio zaplanowane. Pisząc artykuł na temat danego zagadnienia, warto zarysować sobie plan tekstu. Copywriter musi również pamiętać o użyciu języka korzyści, dostosowaniu języka do grupy odbiorców oraz wpleceniu tekstów reklamowych, które wzbudzą zainteresowanie określoną usługą lub produktem.

Ceny copywritingu, czyli ile zarabia copywriter?

Ile zarabia artysta? Podobnie trudno odpowiedzieć na to pytanie, jak na to ile zarabia copywriter, ale postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, przedstawiając przykładowe stawki oraz możliwości copywritera.

prowadzenie bloga obrazek 2

Na początku musisz wiedzieć, że copywriting wycenia się projektowo – np. za opracowanie danego artykułu lub hasła reklamowego lub też w rozliczeniu za 1000 zzs (znaków ze spacjami).

W Internecie w większości przypadków spotkasz się właśnie z tym drugim rozliczeniem. Dlatego też warto określić swoją stawkę a ją najlepiej określić w oszacowaniu na to, jak długo średnio zajmuje Tobie napisanie 1000 zzs dobrej jakości treści.  

Najtańsze są teksty wymagające najmniejszego zaangażowania od copywritera, czyli proste przeredagowywanie tekstów, podstawowe opisy kategorii, produktów, teksty na blogi itd. Początkujący copywriterzy, wykonują takie prace za stawki sięgające od ok. 4-6 zł netto za 1000 zzs.

Jeżeli pracy jest więcej i wymaga ona researchu lub analizy słów kluczowych – stawka za 1000 zzs szybuje już przeważnie do 25 – 45 zł netto za 1000 zzs.

Droższe są również specjalistyczne teksty na strony internetowe, które wymagają od copywritera poznanie produktu, usługi, branży, ceny wtedy zaczynają się od 50 zł netto za 1000 zzs.

Najdroższe są najczęściej teksty kreatywne oraz sprzedażowe, ponieważ wymagają psychologicznej i marketingowej wiedzy, umiejętności używania perswazyjnego języka sprzedażowego oraz kreatywności.

Copywriting a content marketing

content marketing edukuj

Content marketing często utożsamiany jest również z copywritingiem i oba te pojęcia często używane są na przemian, w rzeczywistości jest jednak kilka istotnych różnić i warto je znać.

Copywriting dotyczy tworzenia treści pisanej. Najczęściej dotyczy odpowiedniego przedstawienia oferty i produktów na stronie, tworzenia artykułów na bloga, redagowanie artykułów, opisów produktów itd. Celem copywritera jest stworzenie tekstu, który odpowiada na potrzeby odbiorcy, a przy tym zachęca go do podjęcia określonego działania (np. zakupu produktu na stronie).

Content marketing jest długotrwała strategią marketingową, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści. Copywriter nie zajmuje się dystrybucją treści oraz nie tworzy wielomiesięcznych planów strategii.

Treści publikowane w ramach strategii content marketingowej nie zawsze muszą mieć też charakter sprzedażowy. Mogą to być infografiki, raporty, nagrania video, podcasty, czy nawet memy. Celem content marketingu jest przede wszystkim budowanie świadomości marki, kreowanie jego pozytywnego wizerunku oraz wspieranie podstawowych celów organizacji. Celami pośrednimi często są też zwiększony ruch, sprzedaż, ale nie na tym koncentruje się content marketing.

Dlaczego to ma znaczenie?

Warto znać te różnice, jeśli chcemy prowadzić skuteczne i udane działania marketingowe w swojej firmie. Zatrudniając agencje od content marketingu nie możesz oczekiwać, że po roku czasu sprzedaż Twoich produktów znacznie wzrośnie. To nie jest ich cel.

Jeśli chcesz popracować nad sprzedażą w swojej firmie, a przy tym budować też świadomość marki, możesz poszukać agencji, która specjalizuje się w treściach i SEO.

Dobry copywriter SEO opracuje tekst, który odpowie na potrzeby Twoich odbiorców, a przy tym będzie miał również charakter sprzedażowy (np. będzie posiadał wezwania do akcji z zachęceniem do skorzystania z oferty). Publikując zoptymalizowany artykuł SEO na stronie masz również możliwość pojawić się wysoko w wyszukiwarce Google na ważne słowa kluczowe dla Twojej działalności.

Czy warto korzystać z usług copywritingu

Publikowanie na stronie internetowej wartościowych tekstów marketingowych, sprzedażowych oraz eksperckich to obecnie jedna z najważniejszych strategii rozwoju firmy w Internecie. Sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi odbiorcami, wpływa również na kształtowanie wizerunku firmy i jej odbiór przez klientów. Warto skorzystać z usług doświadczonego copywritera, który będzie potrafił dostosować styl oraz język do Twojej grupy docelowej. Dobry copywriter sprawnie posłuży się językiem korzyści, zaintryguje oraz zmusi do podjęcia określonego działania na stronie.

Wielu właścicieli firm uważa, że pisanie jest łatwe i każdy, kto napisał kiedyś rozprawkę w szkole na piątkę, bez problemu poradzi sobie również z pisaniem tekstów na bloga firmowego. Tak nie jest. Idąc tym samym tokiem myślenia można założyć, że każda osoba, która posiada prawo jazdy, poradzi sobie również w wyścigach zawodowych jak kierowca rajdowy. Tak to nie działa.

Warto skorzystać z usług copywritingu, ale jeśli chcemy, by nasze działania były efektywne a nie jedynie pozorne, to powinniśmy przy tym zamawiać jedynie najwyższej jakości treści u doświadczonych copywriterów lub agencji.

Reklama firmy w Internecie – sposoby reklamy

Sprawdź naszą ofertę

Prowadzisz stronę www i potrzebujesz tekstów? Tworzymy przekonujące i skuteczne treści, które mają za zadanie spełniać cele biznesowe przedsiębiorstwa. Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się bezpośrednio z naszym specjalistą.

Gdzie szukać zleceń jako copywriter

Początkujący copywriter nie ma łatwego zadania – bez doświadczenia nie łatwo jest znaleźć klientów, którzy płacą rynkowe stawki, a do tego robią to terminowo. Warto pierwsze kroki stawiać m.in. na różnych platformach copywriterskich. Choć stawka w takich serwisach nie jest duża, to duża liczba zleceń sprawia, że będzie to idealny poligon doświadczalny dla copywriterów bez doświadczenia.

Copywriting - co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny 1

Z biegiem czasu, kiedy Twój kunszt pisarski zostanie udoskonalony, możesz poszukać dodatkowych zleceń na specjalnych grupach w kanałach social media lub też spróbować bezpośrednio się zgłosić do różnego rodzaju agencji content marketingowych i SEO.

Gdzie szukać dobrych copywriterów

Jeśli szukasz doświadczonych copywriterów, warto popytać wśród znajomych lub też skorzystać z zaufanych agencji SEO czy też content marketingowych. Jeżeli będziesz na swojej stronie publikował nieskuteczne treści to najprawdopodobniej nie uzyskasz pożądanego efektu z pracy copywritera.

Alternatywą jest również poszukanie doświadczonego freelancera na różnych grupach społecznościowych. Freelancerzy często również posiadają własną stronę internetową wraz z portfolio. Jeśli zależy Ci na dobrych tekstach, warto zamówić próbny tekst i sprawdzić, czy jakość tekstów jest dla Ciebie satysfakcjonująca przed zamówieniem większej ich liczby.

Przydatne narzędzia dla copywritera

reklama firmy w internecie obraz 16

W dzisiejszych czasach, wielu copywriterów wspomaga się narzędziami, które ułatwiają wyszukiwanie informacji, planowanie słów kluczowych, czy tez po prostu tworzenie tekstów. Niezależnie od tego, jak jesteś kreatywny, jakie posiadasz doświadczenie i jak długo pracujesz w swoim środowisku efektywnie bez żadnych zmian – warto czasem sobie pewne procesy usprawnić.

Praca copywritera często dzieli się na różne aspekty. Inne narzędzia będą potrzebne np. przy tworzeniu tekstów SEO, a inne przy zwykłej pracy z tekstem – mówi nasz copywriter Mateusz Chlebowski. Poprosiliśmy naszego senior copywritera o wskazanie 5 najważniejszych narzędzi w jego pracy. Poniżej znajduje się lista z krótkim komentarzem.

1

SurferSEO – jest to narzędzie, które pozwala na jednoczesne pisanie oraz optymalizację tekstu pod SEO. Jedyną wadą narzędzia jest to, że jest płatne.

1

Google Docs – aplikacja, która pozwala nam na pisanie tekstów, szybkie ich współdzielenie, przechowywanie, sortowanie. Przeniesienie środowiska pracy do Google Docs zaoszczędziło mi wiele czasu.

1

Synonimy.pl – strona internetowa, która pomaga znaleźć synonimy i wyrazy bliskoznaczne, dzięki czemu możemy urozmaicić tekst.

1

Keyword Planner – darmowe narzędzie Google, które pozwala na dobranie odpowiednich słów i fraz kluczowych w tekście.

1

Semstorm – a dokładniej „narzędzie treści”, który podsumowuje nasz tekst i wydaje ocenę na podstawie wielu składowych, m.in. czytelności tekstu itd. Narzędzie również świetnie spisuje się w wyszukaniu słów kluczowych, zbadanie konkurencji, ich treści itd.

Dobrze dobrane narzędzia znacznie ułatwiają prace, a do tego sprawiają, że nasze teksty są jeszcze lepsze.  

Podsumowanie – copywriting

Copywriting to nie tylko zwykłe artykuły, ale również teksty reklamowe, które mają za zadanie zaciekawić odbiorcę oraz wciągnąć go w określoną relacje. Pisanie dobrych tekstów nie jest łatwe i wymaga dużego doświadczenia. Copywriterzy z reguły mają też trudny start, ponieważ rynek nie jest łatwy. Ludzie przyjmują zlecenia za bardzo niskie kwoty, a wiele firm decyduje się korzystać z tanich copywriterów, zamiast z doświadczonych.

Dobre teksty kosztują więcej, ale słabymi tekstami firma nie jest w żaden sposób w stanie zaciekawić odbiorcy, a co dopiero przebić się przed konkurencję czy to w przekazie, czy to w wyszukiwarce Google. Jeśli chcesz się wyróżnić na tle konkurencji – powinieneś skorzystać z usług doświadczonej firmy, czy też osób.

2 komentarze
  • Darek
    says:

    Jestem zawodowym copywriterem i przyznaje, że dobry artykuł. Teraz uczę się właśnie pisania tekstów SEO w wieku 46 lat i Wasza strona jest dla mnie pomocna. Pozdrawiam, Darek.

  • Jacek
    says:

    Kiedyś rozmawiałem z potencjalnym klientem i mnie oświecił, że jestem za drogi, bo on wie po ile się kupuje 1000 znaków na Allegro…. Temat był technologiczny, wymagający porządnego research’u. Ja to jest że ludzie, którzy powinni znać i rozumieć jakość, doświadczenie i wiedzę, bo ich biznes na tym polega, startują z takimi tekstami? Taki dobry negocjator….

Dodaj komentarz