Chciałbyś więcej ruchu na Twojej stronie internetowej, poprawy wyników SEO, zaufania, sprzedaży i nie płacić za to dużo pieniędzy? Słowo klucz – link building. To jest cel każdej strony internetowej. Niezależnie od Twojej aktualnej pozycji w sieci – czy jesteś dopiero małym start-upem, czy już średnim przedsiębiorstwem – wciąż możesz osiągnąć lepsze wyniki. W naszym artykule przedstawimy 11 skutecznych sposobów na pozyskanie linków.
- 1 Linki – korzyści
- 2 Jak pozyskać linki?
- 2.1 Poproś o linki przychodzące swoich partnerów biznesowych
- 2.2 Zdobądź linki przychodzące przez content marketing
- 2.3 Twórz infografiki co jakiś czas
- 2.4 Wykorzystaj moc social-media
- 2.5 Śledź konkurencję – relinkowanie
- 2.6 Linki płatne
- 2.7 Linkuj do rzetelnych stron
- 2.8 Generuj linki wewnętrzne
- 2.9 Publikuj informacje prasowe
- 2.10 Skorzystaj z niszowych stron internetowych
- 2.11 Stwórz i publikuj przewodniki lub e-booki
- 3 Jak pozyskać linki? Podsumowanie
- 4 Skuteczne pozyskiwanie linków
Linki – korzyści
W poniższym artykule dowiesz się jak pozyskać linki do strony www, a dzięki nim, zdobędziesz:
- więcej ruchu, dzięki poprawie swojej pozycji w wyszukiwarkach;
- więcej zaufania, poprzez dostarczenie bezpłatnych oraz cennych informacji nawiążesz więź z klientami;
- więcej zamówień, poprzez zwiększenia grona osób, które będą polecać Twoje produkty bądź usługi.
Zastanawiasz się, dlaczego budowa linków jest ważna dla stron internetowych? To akurat jest bardzo proste – im więcej linków przychodzących otrzymuje witryna, tym wyższy jest jej ranking. ALE!
Musisz pamiętać, że Google nie uwzględnia jedynie ilości linków kierujących do Twojej witryny – algorytm Google koncentruje się głównie na jakości strony, z której dany link pochodzi. Dlatego pamiętaj, że nie liczy się ilość, a jakość.
Jeżeli postawisz na tak zwane “black hat SEO” i pozyskiwanie linków dużej ilości ze stron słabej jakości, to jedynie zaszkodzisz swojej stronie. Dlatego ważnym elementem w kontekście promocji strony internetowej jest również dobranie kompetentnej firmy, która stosuje jedynie legalne praktyki.
Jak pozyskać linki?
Aby skutecznie pozyskać linki potrzebujesz odpowiedniej strategii.
Do tego będziesz potrzebował:
- Treści wysokiej jakości;
- Strategii SEO.
Jednym ze skutecznych sposobów (często wymienianym przez Google) na pozyskanie wysokiej jakości linków przychodzących jest generowanie wartościowych i bogatych w informacje treści, których nie udostępnia konkurencja. A jeśli udostępnia to spraw, aby Twoje artykuły były 10 razy lepsze. O tym, Jak napisać artykuł, który pokocha wyszukiwarka Google pisaliśmy w jednym z naszych wcześniejszych wpisów.
Działania te spowodują, że z biegiem czasu pozyskasz:
- ruch organiczny;
- linki zwrotne;
- zaufanie klientów;
- zbudujesz więź między Tobą a klientami i będziesz mógł realizować z nimi wspólne cele biznesowe;
- zostaniesz ekspertem w swojej niszy.
Przed przystąpieniem do dalszej lektury weź jeszcze pod uwagę, że nie wszystkie poniższe sposoby dokładnie w ten sam sposób funkcjonują i działają na wszystkich stron internetowych. Niektóre sprawdzą się lepiej, niektóre gorzej. Najważniejsze jest to, abyś zbudował sieć (np. blog firmowy), rozmawiał z użytkownikami, pracował dla ludzi, tworzył wysokiej jakości treści, prezentował swoją wiedzę oraz dzielił się z nią całemu światu. W ten sposób zbudujesz niezbędny autorytet tematyczny.
Niektóre metody zadziałają natychmiastowo, ale są też metody długoterminowe, które zajmą więcej czasu, ale z których również będziesz miał największe owoce w przyszłości.
Poproś o linki przychodzące swoich partnerów biznesowych
Jeśli zarządzasz sklepem internetowym, prawdopodobnie masz produkty w swoim sklepie, które są produkowane przez różne firmy. Sprawdź czy na stronie tych producentów jest specjalna dedykowana podstrona dla dostawców. Jeśli jest, skontaktuj się z firmą i poproś ich o umieszczenie adresu do Twojego sklepu internetowego.
Oczywiście ta reguła nie musi dotyczyć jedynie sklepów internetowych – prowadząć stronę internetową zapewne posiadasz relacje biznesowe z różnymi podmiotami, zawsze możesz się do nich odezwać z pytaniem czy istnieje możliwość dodania linku do Twojej strony internetowej. Pamiętaj, że taki link w odróżnieniu od stron, które generują linki masowe są o wiele cenniejsze.
Zdobądź linki przychodzące przez content marketing
Mamy 2022 rok, a w dalszym ciągu większość właścicieli stron internetowych koncentruje swoją działalność jedynie na głównym celu biznesowym, np. w przypadku sklepu e-commerce jest to sprzedaż, w przypadku serwisu pożyczkowego jest to lead itd. Taka strategia na dłuższą metę może być zgubna.
Oczywiście jeżeli na początku swoją witrynę będziesz wspomagał płatnymi reklamami to Twoja strona może przynosić zysk, ale z biegiem czasu będziesz coraz bardziej w tyle od konkurencji, a na płatne reklamy będziesz wydawał coraz to więcej pieniędzy. Content marketing w połączeniu z SEO jest doskonałym narzędziem, a na dodatek stosunkowo tanim.
Jak zacząć? Utwórz bloga na tej samej domenie, co Twoja witryna (nie twórz bloga na subdomenie) i zacznij regularnie publikować na nim cenne artykuły dla swoich czytelników. Tak jak np. robi to firma Hardwood.pl, która zajmuje się dystrybucją oraz montażem tarasów drewnianych. Tematy do pisania możesz znaleźć poprzez narzędzie Moz.com lub Buzzsumo.
Jeśli Twoja marka będzie oferowała bezpłatne, wysokiej jakości porady to z biegiem czasu nie dość, że zwiększysz ruch, poprawisz swój ranking to na dodatek zbudujesz markę i zdobędziesz zaufanie. Z biegiem czasu naturalnie użytkownicy będą linkowali do Twojego artykułu, oczywiście jeśli okaże się dla nich cenny i wart polecenia.
Twórz infografiki co jakiś czas
Infografiki są skuteczne tylko wtedy, kiedy masz coś naprawdę cennego do przekazania. Jeżeli nie masz umiejętności artystycznych, możesz poszukać w Internecie osób, które przeleją Twoją wizję na infografikę.
Treści wizualne to świetny sposób na przyciągnięcie użytkowników i uzyskanie linków przychodzących.
Tym bardziej w dzisiejszych czasach, kiedy mamy boom na serwisy społecznościowe, gdzie dominują obrazki, a nie treści. Pamiętaj, że sama publikacja infografiki na blogu będzie złym pomysłem – treść nawet się nie wypozycjonuje w wyszukiwarce Google dobrze, więc w przypadku infografik warto zastanowić się nad dodatkowymi kanałami dystrybucji (np. poprzez kanały płatne, reklama na Facebooku etc).
Wykorzystaj moc social-media
Generalnie media społecznościowe, a zwłaszcza Facebook, są jednym z lepszych źródeł na pozyskanie linków przychodzących. Jeśli chcesz je pozyskać, powinieneś wczuć się w rolę konsumenta – i za pomocą swojego kanału udostępniać ciekawe treści, które wpisują się w charakter Twojej działalności.
Naszym zdaniem jednak prawdziwa siła social media tkwi w tzw. Influence marketing. Influencerzy to tak zwane osoby wpływowe w Internecie, posiadające duże zasięgi oraz grupy zaangażowanych użytkowników. Warto z takimi osobami podjąć współpracę.
Współczynnik konwersji leada jest o wiele wyższy niż w przypadku chociażby targetowanej reklamy na Facebooku. Pamiętajmy jednak, aby wybrana przez nas osoba pasowała do profilu naszej działalności. Osoby wpływowe nie lubią czuć się wykorzystywane – lepiej, aby naturalnie je zachęcić produktem bądź usługą. Dobrym wyjściem jest np. zaproponowanie darmowego produktu influencerowi w zamian za opublikowanie recenzji, a przy okazji możesz stworzyć specjalny kod rabatowy dla osób zaangażowanych w profil influencera.
Jeśli zastanawiasz się w jaki sposób takie osoby znaleźć, to na pomoc przychodzi narzędzie Buzzsumo. Po tym, jak znajdziesz już grupę osób wpływowych, z którymi masz zamiar współpracować, dobrze zacząć z nimi zbudować relacje, a później przejść do konkretów.
Śledź konkurencję – relinkowanie
Bierz przykład z dobrze prosperującej konkurencji i zbadaj ich statystyki linków przychodzących. Utwórz dokument w Excelu i zapisz wszystkie linki stron internetowych konkurencji, a następnie skorzystaj z narzędzia Ahrefs.
Niektóre linki przychodzące konkurencji będą dla Ciebie niedostępne, np. w przypadku publikacji artykułów sponsorowanych, ale z pewnością trafisz do witryn na których będziesz mógł dodać linka.
Jest to strategia z pewnością długoterminowa, ponieważ w jeden dzień lub nawet kilku tygodni nie jesteś w stanie prześwietlić całej konkurencji i pozyskać w ten sam sposób linków przychodzących – tym bardziej, że jest to proces ciągły. Niemniej jednak jest to świetny sposób na dotarcie do nowych osób oraz zaoszczędzenie czasu przez przetarcie już drogi przez konkurencje.
Linki dofollow i nofollow – czym się różnią i jak ich używać?
Linki płatne
Jeśli Twój budżet jest wystarczająco duży możesz spróbować również skutecznej metody, jaką jest zakup linków np. poprzez artykuły sponsorowane. Pamiętaj tylko, aby nie brać udziału w programach wymiany linków, ani nie kupować linków bezpośrednio na aukcjach internetowych czy w innych serwisach oferujących sprzedaż linków. Mimo wszystko musi wyglądać to naturalnie. Najlepiej link osadzić, np. w artykule sponsorowanym i poprosić o jego publikację właściciela strony, z której link chcemy pozyskać.
Dla średniej wielkości przedsiębiorstw świetnym sposobem na pozyskanie wysokiej jakości linków to uczestnictwo w programie ambasadora danej uczelni i współpraca ze studentami. Możesz prowadzić dla studentów ciekawe szkolenia, w zamian zaznajomisz studentów ze swoją marką i spełnisz wszystkie założenia marketing szeptanego. Nie dość, że zbudujesz ciekawą sieć kontaktów to dodatkowo pozyskasz link przychodzący ze strony uczelni. Większość uczelni oferuje taką współpracę.
Linkuj do rzetelnych stron
Dostępny rzetelny case study jasno wykazał, że linkowanie do stron wysokiej jakości jest wyżej oceniane przez wyszukiwarkę Google niż brak linków wychodzących. W sumie jest to logiczne. Google zakłada, że jeżeli w treści linkujemy do rzetelnych źródeł to artykuł jest bardziej wiarygodny, niżeli niczym nie poparty tekst.
Generuj linki wewnętrzne
Jeżeli zarządzasz stroną e-commerce, to pewnie większość z Twoich najlepszych keywordów i artykułów nie znajduje się na stronie głównej, ale w jednej z kategorii czy na poszczególnych stronach produktów. Linkuj także do nich!
Na przykład, możesz dodać na swojej stronie kategorię „Polecane”, która będzie zawierać linki do podstron z najlepszymi artykułami i produktami.
Dlaczego to ważne? Wewnętrzne linki pomogą botom Google zrozumieć, w jaki sposób należy czytać Twoją stronę i które treści na Twojej stronie powinny brać pod uwagę jako te najważniejsze.
To podstawy projektowania stron internetowych. Jeżeli sam nie chcesz zbudować dróg dla swojego miasta, kto inny miałby to zrobić? Dlaczego Google miałoby tam kogokolwiek pokierować? Spraw, aby zawartość Twojej strony prezentowała się pięknie i była łatwa do znalezienia.
Dodatkowo, jeżeli używasz CMS, możesz skorzystać z pluginów do wewnętrznego linkowania, które automatycznie podkreśli i podlinkuje konkretne słowa i wyrażenia, w sposób podobny do tego, który widać np. na Wikipedii. Możesz skorzystać na przykład z Internal Links Generator for WordPress – robi dokładnie to, na co wskazuje jego nazwa.
Publikuj informacje prasowe
Za każdym razem, kiedy bierzesz udział w nowym konkursie, pojawia się nowy kontrakt sponsorski lub nowe produkty na Twojej stronie, możesz opublikować notatki prasowe dla zainteresowanych agencji i wydawnictw. Możesz na pewno oczekiwać umieszczenia linka do Twojej strony na ich stronie, ale potem możesz liczyć na kolejne linki od osób, które zdecydują się na kolejne publikacje.
Jest wiele różnych stron internetowych, na których możesz ubiegać się o publikację. Warto spróbować np. z PRNewsWire.com, popularnym serwisem premium.
Skorzystaj z niszowych stron internetowych
Innym sposobem na otrzymanie linków przychodzących, które są zarówno efektywne, jak i znaczące, jest zapisanie się do mniejszych baz danych, które zbierają jedynie specyficzne firmy sprzedające podobne produkty czy usługi do Twoich lub produkty do nich komplementarne.
Na przykład Appareal Search to baza, która zbiera linki do internetowych sklepów z odzieżą, a Wedding Wire to lista stron związanych z przemysłem ślubnym. Prawie wszystkie nisze posiadają swoje własne bazy danych. Skorzystaj z wyszukiwarki, albo znaleźć swoją i skontaktuj się z nimi, aby umieścić tam link do Twojej strony.
Stwórz i publikuj przewodniki lub e-booki
E-booki, przewodniki i prezentacje to świetne źródła content marketingu. Możesz zawrzeć w nich swoje linki i przekonać do siebie większą liczbę klientów jeżeli będziesz udostępniał je za darmo.
Poza tym, to daje Ci świetny materiał do publikacji na swoich stronach social media i w sieci.
Ostatecznie w content marketingu chodzi o tworzenie treści, które zaskarbią sobie szacunek i zaufanie w Twojej niszy. W innym wypadku, dlaczego mieliby od Ciebie kupować? Chodzi o edukowanie ludzi i pomaganie im w zrozumieniu, w jaki sposób różnisz się od konkurencji. Chodzi o kreowanie wizerunku, w którym – w odróżnieniu oczywiście od swoich konkurentów – nie chodzi Ci wyłącznie o pieniądze. Ty masz pasję, interesujesz się tym, co robisz i jesteś w tym ekspertem!
Możesz skorzystać z tego nie tylko poprzez publikację tych treści na swojej stronie internetowej, ale także poprzez dzielenie się nimi na stronach typu SlideShare.
Jak pozyskać linki? Podsumowanie
Budowanie i pozyskiwanie linków jest ważne dla każdej strony internetowej, ale szczególnie dla sklepów e-commerce, które niedawno powstały i muszą przyciągnąć klientów. Nie ma prostego sposobu na generowanie linków przychodzących – nie ma też sposobu idealnego.
W pozyskiwaniu linków chodzi o budowanie sieci kontaktów i solidnej bazy treści wysokiej jakości, które są wartościowe dla Twoich klientów i osób w Twojej branży. Taka wartość nie tylko przyciągnie do Ciebie nowych konsumentów i osoby wpływowe w sieci, ale także daje znać silnikom Google, że jesteś poważną marką z dogłębną wiedzą na tematy ważne dla Twoich klientów.
Skuteczne pozyskiwanie linków
W naszych pakietach na promocję stron internetowych, mamy uwzględnione również pozyskiwanie linków przychodzących. Dzięki długofalowej współpracy, jesteśmy w stanie wynegocjować atrakcyjne warunki współpracy z naszymi wydawcami. Zapraszamy do kontaktu.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.