Linki dofollow i nofollow – czym się różnią i jak ich używać?

W wielu artykułach i poradnikach na temat SEO, także tych naszych, bardzo mocno podkreślane jest znaczenie link buildingu w kontekście marketingu internetowego i SEO. Pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów o dobrej reputacji oraz rozsądne rozmieszczanie linków wewnętrznych w obrębie witryny to dwa podstawowe narzędzia SEO, które są chętnie stosowane przez specjalistów ds. marketingu.

Dlaczego linki są ważne?

Za każdym razem, kiedy w zewnętrznej witrynie pojawia się link wysokiej jakości do Twojej strony internetowej, mechanizmy Google odczytują to jako pozytywny sygnał świadczący o tym, że Twoja strona jest na tyle popularna i wiarygodna, że inne strony się do niej odnoszą. Im wyżej oceniana przez Google jest też linkująca strona, tym lepiej także dla naszej – to tak jak sami lepiej oceniamy informacje pochodzące np. z naukowych czasopism, niż z popularnej prasy brukowej.

Linki zasadniczo można podzielić na dwie kategorie:
linki do-follow
linki no-follow

Linki dofollow – co to jest?

Linki dofollow to typ linków, który pozwala nam pozyskiwanie punktów według mechanizmu opisanego w poprzednim akapicie. Za każdym razem, kiedy strona plasująca się wysoko w rankingach Google zamieszcza odnośnik do naszej strony, jest to odnotowywane przez silniki Google. Można powiedzieć, że „dzieli się” z naszą stroną swoim autorytetem w oczach wyszukiwarki, który w terminologii SEO nazywany jest „link juice”.

Im więcej takich stron linkuje do Twojej witryny, tym Google przypisuje Twojej stronie większy autorytet i automatycznie umieszcza ją wyżej na liście wyników wyszukiwania. Domyślnie wszystkie linki tworzone są z atrybutem dofollow, dlatego też nie musisz podejmować żadnych specjalnych działań, aby im takie działanie zapewnić.

Linki nofollow - co to jest?

Linki nofollow to zasadniczo przeciwieństwo linków dofollow. Tego typu linki umieszczone na witrynie nie pozwalają jej dzielić się żadnym link juice, czyli nie przekazywać żadnego autorytetu witrynie, do której się odnosi.

Zostały one stworzone po to, aby walczyć ze spamerskimi praktykami, gdzie np. pojawiały się dziesiątki lub setki komentarzy czy postów na stronie lub forum, które nic nie wnosiły, a jedynie zaśmiecały stronę i „żerowały” na jej link juice i autorytecie. W teorii więc atrybut nofollow nie pomoże nam w zajęciu wyższego miejsca na liście wyników wyszukiwania, ale nie pozwoli innym stronom żerować na naszym autorytecie, a w niektórych sytuacjach może pomóc naprawić błędy SEO z przeszłości. Atrybut nofollow musi być manualnie dodany do danego linka. Możemy to robić ręcznie albo skorzystać z pomocy systemów do zarządzania treścią (CMS).

Kiedy i dlaczego używamy linków nofollow?

Linki dofollow i nofollow - czym się różnią i jak ich używać? 1

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że linki dofollow są zdecydowanie częściej używane w SEO, ponieważ ich stosowanie może przynieść danej stronie rzeczywiste korzyści. Niemniej jednak linki z atrybutem nofollow nie istnieją bez powodu – w kilku sytuacjach warto sięgnąć właśnie po linki nofollow.

Pierwszy przypadek to sytuacja, którą omówiliśmy już wcześniej, czyli gdy w komentarzach na naszej stronie lub postach na forum pojawiają się spamerzy zamieszczający linki do swoich stron. Ponieważ każdy link domyślnie posiada atrybut dofollow, w ten sposób spamerzy korzystają z naszego link juice i budują na nim pozycję swojej strony. 

Warto specjalnie dla sekcji, które mogą dodawać i tworzyć użytkownicy, stworzyć regułę z linkami nofollow.
Podobnie sytuacja będzie wyglądać w przypadku, kiedy od jakichś stron chcemy się odciąć. Być może umieściliśmy gościnny wpis na stronie poświęconej pielęgnacji ogrodów, a sami prowadzimy sklep z uchwytami do rowerów – te dwie branże nie są ze sobą zupełnie powiązane, dlatego jedna strona linkująca do drugiej może sprawić, że Google będzie nas podejrzewać o praktyki z zakresu black hat SEO.

Linki nofollow w artykułach sponsorowanych

Kiedy zamawiamy publikację artykułu sponsorowanego na innej stronie o mocnym autorytecie z pewnością liczymy na ten link juice, którym się z nami podzielą poprzez zamieszczanie odnośnika do naszej strony. Warto tę kwestię doprecyzować, zanim jeszcze zdecydujemy się podpisać umowę z konkretnym serwisem – wiele z nich nie zamieści atrybutu dofollow o ile o to nie poprosimy, a część całkowicie odmówi. Niektóre popularne witryny nie chcą dzielić się swoim autorytetem, co jest całkowicie zrozumiałe.

Linki dofollow i nofollow - czym się różnią i jak ich używać? 2

Sprawdź też: Artykuły sponsorowane – wsparcie działań SEO

Jak używać linków nofollow?

Dodawanie atrybutu nofollow do linków jest bardzo proste. Wystarczy otworzyć edytor HTML dla danej strony lub posta – w zależności od systemu czy klienta, którego używamy, może mieć on różne nazwy. Niemniej jednak każdy z podstawowych silników takich jak WordPress, Joomla czy Drupal, będzie miał taką możliwość. 

Teraz wystarczy odszukać fragment, w którym zawarty jest link dla którego chcemy dodać atrybut nofollow. 

W tagu <a> wystarczy teraz na końcu dodać rel=”nofollow”, np.

							
							
					<a href=”http://example.pl” rel=”nofollow”>Przykładowa strona</a>				
			

W ten sposób pozbawiamy daną witrynę naszego cennego link juice.

Podsumowanie – linki dofollow i nofollow

Atrybuty dofollow i nofollow to bardzo cenne narzędzia, które pozwalają nam jeszcze efektywniej prowadzić strategię link buildingu. Używane umiejętnie mogą nam nie tylko pomóc budować autorytet poprzez współpracę z innymi stronami z czołówki listy wyników wyszukiwania Google, ale też naprawić pewne popełnione wcześniej błędy.

1 Komentarz
  • Grzegorz Szymański
    says:

    Wokół dofollow oraz nofollow narosło sporo mitów – uważam, że warto je mieszać i stosować naprzemiennie. Tylko wtedy jesteśmy w stanie stworzyć sensowną strategię linkowania.

Dodaj komentarz