ContentNinja.pl

Jak wybierać domeny do link buildingu?

przez Bartosz Powichrowski

Powszechnie wiadomo, że jednym z najważniejszych aspektów pozycjonowania stron i strategii content marketing jest link building. Możemy zatrudniać najlepszych specjalistów i regularnie publikować wysokiej jakości treści, ale bez linków przychodzących strona nie będzie mogła plasować się na wysokim miejscu na liście wyników wyszukiwania Google na słowa kluczowe z wysokim wolumenem i konkurencyjnością. Linki są bardzo ważnym parametrem dla algorytmu Google, ponieważ w ten sposób Google jest w stanie weryfikować wartość oraz jakość domeny. Ponieważ jednak linki nie są ani tanie, ani łatwe do pozyskania, warto się zastanowić, jak wybrać odpowiednią stronę do naszych działań. Sprawdź, jak wybierać domeny do link buildingu, tak aby nie przepalać swojego budżetu i nie zaszkodzić swojej stronie internetowej. 

Dlaczego jakość jest tak ważna w link buildingu?

Być może pamiętasz, jak SEO wyglądało jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu – można powiedzieć, że wtedy zdecydowanie dominowała ilość, nie jakość. Dotyczyło to zarówno treści publikowanych na stronach, ilości słów kluczowych w nich zamieszczonych, jak i samych linków. Rezultatem było oczywiście drastyczne obniżenie jakości stron, które trafiały na wysokie miejsca na dane słowo kluczowe. Dlatego też w 2012 Google wprowadziło aktualizację znaną dzisiaj jako Pingwin, która wprowadzała kary dla webmasterów za używanie nadmiernej ilości słabych, spamowych linków. 

Od tego momentu zasady się zmieniły o 180 stopni. To oczywiście zmotywowało wszystkich do zwracania uwagi na wysoką jakość linków, które są pozyskiwane. Sami w wielu artykułach podkreślaliśmy, jak niezwykle ważne jest skupienie się na dobrych odnośnikach i pozbywaniu się tych słabych, które potencjalnie mogą przynosić kłopoty. Budowanie profilu linkowego domeny opierając się na źle dobranych domenach może nam nieźle zaszkodzić. Tutaj jednak pojawiają się pierwsze pytania: co tak naprawdę oznacza „wysokiej jakości link”? Jak rozpoznać, czy oferowane nam linki są odpowiednie dla naszej witryny? O tym głównie dzisiaj w naszym artykule. 

Sprawdź też: Ile trwa pozycjonowanie strony? Jak długo trzeba czekać na efekty?

Jak wybrać domeny do linkowania? Na co zwrócić uwagę?

Zanim zdecydujemy się na pozyskanie linku, bez względu na to czy ma być to wzajemna wymiana czy płatny link, musimy przeanalizować kilka czynników. Nie wszystkie linki są sobie równe – jak już pisaliśmy, słabe linki mogą nam tylko zaszkodzić. Niektóre linki będą wpływać pozytywnie na jedne domeny, a negatywnie na inne. Może się to wydawać skomplikowane, ale wcale takie nie jest – poniżej przedstawiamy kilka zasad, którymi dobrze jest się kierować przy wyborze linków.

Profil linkowy domeny

Jednym z najważniejszych aspektów, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas wyboru domen do linkowania, jest profil linkowy domeny

Profil linkowy domeny to zestaw czynników i mierników, które determinują jakość danej domeny. Do weryfikacji tego poziomu można użyć np. narzędzia Ahrefs, które przeanalizuje i oceni daną stronę. Wśród popularnych czynników, na które warto zwrócić uwagę są m.in. Domain Rating, który odzwierciedla generalną moc domeny oraz rodzaj i ilość domen, które linkują do interesującej Cię strony.  Innym, nieco bardziej precyzyjnym miernikiem w tym obszarze jest Trust Flow w narzędziu Majestic. 

O ile Domain Rating, czy Trust Flow jest wyrażony jako liczba i nie wymaga większego analizowania – im rating jest wyższy, tym lepiej – to warto zatrzymać się na chwilę przy tym drugim aspekcie. 

Informacje, których potrzebujemy, aby ocenić domenę pod kątem jej przydatności dla naszej kampanii SEO, to m.in.:

Na koniec, warto jednak mieć na uwadze, że wszystkimi popularnymi wskaźnikami, jak np. Page Authority, Domain Authority, TrustFlow, Citation Flow, UrlRating, DomainRating można manipulować i istnieją sposoby na ich sztuczne zawyżenie, dlatego też nie należy wyłącznie na ich podstawie podejmować decyzji. Warto zawsze “ręcznie” przeprowadzić analizę profilu linkowego domeny, jeśli chcemy rzetelnie zweryfikować jakość domeny. 

Sprawdź też: Jak budować linki?

Ruch na stronie

Kolejnym aspektem, na który warto jest zwrócić uwagę, jest ruch, który strona generuje. Nawet jeżeli Domain Authority danej witryny jest świetny, ale ruch organiczny (organic traffic) jest bardzo niski, to znak, że coś mimo wszystko jest nie tak z tą domeną i nie powinniśmy tracić naszych zasobów na pozyskiwanie linka z tej strony. Taka sytuacja może oznaczać, że domena została stworzona typowo pod zaplecze linkowe.

To, czy witryna jest popularna i chętnie odwiedzana jest bardzo ważne, ponieważ im więcej ruchu na stronie, tym większa szansa, że część użytkowników trafi na Twoją witrynę poprzez zamieszczony tam link. Istotne jest tutaj też, aby w miarę możliwości starać się o pozyskanie linków na stronie tematycznie podobnej do Twojej – jeżeli np. sprzedajesz akcesoria i sprzęt outdoorowy, link ze sklepu z kosmetykami może nie przynieść Ci dużego ruchu, ale całkiem sporo użytkowników może trafić na Twoją witrynę z artykułu o najbardziej potrzebnych rzeczach na kemping w lesie.

Pozycja strony na liście wyników wyszukiwania

Jest to teoretycznie dość oczywiste, ale przy ilości pozostałych aspektów do analizy i rozważenia, czasami możemy się zagubić. Powinniśmy starać się pozyskiwać linki ze stron, które plasują się wysoko na liście wyników wyszukiwania na różne frazy.

Zmierzyć to można np. za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs, czy polskiego Senuto które wskażą, ile fraz w TOP10 ma dana witryna oraz jakie są te frazy. Jak wspominaliśmy wcześniej, pod linkowanie zewnętrzne dobrze jest wyszukiwać strony o podobnej tematyce, a więc także o podobnych frazach i słowach kluczowych, które są wyszukiwane.

Organiczny ruch na stronie jest również istotny – warto go przeanalizować za pomocą narzędzi Google i postarać się określić obecny trend dla strony. Jeżeli widzimy, że strona miała kiedyś duży ruch organiczny, ale od jakiegoś czasu mocno on spada, to może oznaczać, że dana witryna najlepsze czasy ma już za sobą, albo też że algorytmy Google’a już nie oceniają jej tak wysoko, jak wcześniej.

Atrybut dofollow

Kiedy pozyskujesz linki dla swojej strony internetowej, upewnij się, że każdy z nich zostanie opatrzony atrybutem dofollow. Dzięki temu wyszukiwarki będą mogły rozpoznać ten link i dodać go do Twojego profilu linkowego.

Przeciwieństwem atrybutu dofollow jest nofollow, który działa dokładnie odwrotnie – daje informacje robotom Google’a, że danego linku nie należy uwzględniać w ocenianiu linkowanej strony. Może on stanowić pewnego rodzaju zabezpieczenie przed spamem i jest stosowany np. w komentarzach lub na forach, gdzie użytkownicy mogą próbować dodawać linki, aby (w mizerny sposób) pomóc stronom.

Dla użytkownika strony nie ma żadnej różnicy, czy dany link posiada atrybut dofollow czy nofollow – nie jest to w żaden sposób dla niego widoczne, oba odnośniki wyświetlają się w ten sam sposób i tak samo działają. Jest to jedynie istotne dla właścicieli witryn i specjalistów SEO, którzy będą potrafić odpowiednio wykorzystać oba rodzaje atrybutów na korzyść strony internetowej.

Sprawdź też: Linki dofollow i nofollow – czym się różnią i jak ich używać?

Linki wychodzące i przychodzące

Kiedy analizujemy daną stronę internetową pod kątem przydatności pozyskanych linków, warto zwrócić też uwagę na proporcje w liczbie linków wychodzących (prowadzących do innej strony) oraz przychodzących (prowadzących z innej strony). Te proporcje powinny być jak najbardziej możliwie równe – duże różnice w liczbach linków jednego czy drugiego typu mogą wskazywać na pewne problemy ze stroną.

Jeżeli widzimy, że strona ma dużo więcej linków wychodzących, niż przychodzących, może to oznaczać, że dana strona „rozdała” dużo więcej swoich linków, niż udało jej się pozyskać. Prawdopodobną przyczyną jest tutaj sprzedaż linków – wymiana „link za wynagrodzenie” nie jest czymś niedozwolonym czy niesłychanym, ale warto zwrócić uwagę na rodzaje i jakość linków, które dana witryna publikuje. Jeżeli odnosisz wrażenie, że są to linki bez ładu i składu, dotyczące wszystkich możliwych tematów i niekoniecznie dobrej jakości, warto się zastanowić przed pozyskaniem takiego linka.

Natomiast w przypadku odwrotnej sytuacji, kiedy widzimy, że strona ma niewiele linków wychodzących, ale bardzo wiele innych witryn do niej linkuje, może to oznaczać że strona ma bardzo wysoki autorytet i pozyskany z niej link może mieć duże korzyści także dla Twojej domeny.

Konkurencja

Jak w przypadku wszystkich innych działań marketingowych, obserwacja poczynań konkurencji jest kluczowa. W procesie zwanym relinkowaniem możemy przeanalizować profil linkowy naszych konkurentów i dzięki temu dowiedzieć się, jakie miejsca na linki będą najbardziej wartościowe dla naszej strony internetowej.

Aby to zrobić poprawnie, należy zacząć od zdefiniowania swojej konkurencji. Prawidłowe rozpoznanie przeciwnika to połowa sukcesu – dla nas ważne będą wszystkie witryny, które pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania dla interesujących nas słów kluczowych. Kiedy mamy już tą część za sobą, należy sprawdzić, jakie linki prowadzą do stron naszej konkurencji.

Można to łatwo zrobić za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs, trzeba natomiast pamiętać że niektóre strony blokują te najpopularniejsze roboty, dlatego warto sięgnąć po różnego rodzaju narzędzia, w tym także te mniej popularne.

Miejsce linków na stronie

Ważnym czynnikiem jest także samo umiejscowienie linków na stronie. Jak wiadomo, każda witryna może mieć inny rozmiar – niektóre mają tylko kilka podstron, a w innych wypadkach struktura jest dużo bardziej złożona.

W idealnej sytuacji chciałbyś, aby link do Twojej stronie znajdował się na jak najmniejszej „głębokości” – to znaczy aby dotarcie do niego nie wymagało przechodzenia przez wiele podstron. Im krótsza droga od strony głównej do linka prowadzącego do Twojej witryny, tym lepiej.

Dzieje się tak, ponieważ roboty Google’a oceniają również łatwość dotarcia do poszczególnych treści na stronie – strony główne i podstrony prowadzące bezpośrednio do nich są wyżej oceniane, niż te ukryte gdzieś głębiej w strukturze budowy witryny.

Linki wewnętrzne

Pozyskiwanie dobrej jakości linków zewnętrznych to jedno, natomiast nie należy zapominać także o linkach wewnętrznych. To dość prosty sposób na poprawienie pozycji naszej strony bez dodatkowych wysiłków związanych z rozpoczynaniem współpracy.

Jednak linkowanie wewnętrzne to nie tylko wplatanie linków do innych podstron gdzie tylko znajdziemy do tego możliwość. Należy to robić w sposób przemyślany i strategiczny – linkuj do wysokiej jakości podstron i pamiętaj, aby nie pozostawiać samym sobie tych, do których nie można dotrzeć poprzez żadne wewnętrzne linki. Jak wspominaliśmy w poprzednim punkcie, „głębokość” na której znajdują się dane treści i linki jest istotnym czynnikiem według którego Google ocenia daną stronę.

Przy budowaniu linków, najważniejszy jest zdrowy rozsądek

Wszystkie te wskaźniki i czynniki pomogą Ci podjąć decyzję odnośnie ulokowania linków do Twojej strony, jednak nie należy zapominać o naszej własnej intuicji i doświadczeniu. Zanim podejmiesz decyzję, spójrz na stronę, na której planujesz zamieścić odnośniki – przejrzyj ostatnie wpisy, zwróć uwagę na design i budowę strony, na to jak działa. Zastanów się, czy jest to witryna, z którą chcesz powiązać swoją firmę.

Na początku może być to trudne, jednak po przejrzeniu setek (czy nawet tysięcy) stron identyfikacja tych właściwych staje się łatwa. Oczywiście zdobycie takich umiejętności wymaga sporo czasu i wysiłku, dlatego też zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszych usług SEO, w tym także na artykuły sponsorowane.  Mamy wiele lat doświadczenia w pozyskiwaniu linków zewnętrznych dla zarówno małych, jak i większych firm z różnych sektorów rynku. Przeanalizujemy Twój aktualny profil linkowy domeny i wskażemy, jakie działania możemy podjąć, aby pomóc Twojemu biznesowi w wejściu na szczyt listy wyników wyszukiwania.

Podoba Ci się nasza treść?

Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

Wystaw nam notę!
5/5 - (2 votes)
Dodaj komentarz