Skoro trafiłeś na nasz artykuł, prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że pozycjonowanie i SEO są opłacalne z punktu widzenia biznesowego i mogą zapewnić niejednej firmie wiele potencjalnych klientów. Jednak aby doszło do wzrostu widoczności i sprzedaży kluczowym elementem jest prowadzenie systematycznych, rzetelnych i skutecznych działań. Nasuwa się zatem pytanie: jak sprawdzić pozycjonowanie? Jak zweryfikować czy agencja SEO nam pomaga, czy raczej szkodzi? O tym w naszym artykule. Warto zaznaczyć, że błędy popełniają również klienci!
- 1 Ekspertem SEO może być każdy, więc musisz uważać
- 1.1 Powód słabego pozycjonowania
- 1.2 Dobre pozycjonowanie – oznaki rzetelnej pracy agencji SEO
- 1.3 Regularne publikowanie wysokiej jakości treści
- 1.4 Raporty z przeprowadzonych prac
- 1.5 Wzrost zainteresowania
- 1.6 Złe pozycjonowanie – oznaki nierzetelnej pracy agencji SEO
- 1.7 Linki ze słabej jakości prywatnych zapleczy
- 1.8 Ruch cały czas stoi w miejscu lub spada
- 1.9 Nie wiesz, co robi agencja SEO
- 1.10 Firma nie prosi o żaden dostęp
- 1.11 Firma nic nie robi od dłuższego czasu
- 2 Współpracujesz lub planujesz współpracę z firmą SEO?
- 3 Jak sprawdzić pozycjonowanie samodzielnie?
- 4 Podsumowanie
- 5 Dobre i skuteczne pozycjonowanie
Ekspertem SEO może być każdy, więc musisz uważać
Gdybyśmy dostawali złotówkę za każdego klienta, który się do nas zgłasza, ponieważ ucierpiał przez złe działania stosowane przez poprzednie agencje, z którymi współpracował, bylibyśmy już naprawdę bogaci.
Oczywiście na rynku są świetne agencje SEO, ale śmiało możemy powiedzieć, że połowa z nich jest po prostu nieskuteczna: wykorzystują podejrzane i nieaktualne techniki, brakuje im wiedzy (w dużej firmie SEO Twój projekt, o ile nie jesteś dużym klientem, prowadzi po prostu jeden, często przeciążony pracą, specjalista), realizują nie w pełni etyczne rozwiązania i skoncentrowane są głównie na osiąganiu własnych celów (np. pozycjonowanie fraz, które dla klienta pod względem biznesowym są nieużyteczne).
Powód słabego pozycjonowania
Na rynku SEO istnieje bardzo niska bariera wejścia – wystarczy, że ktoś jest dobrym marketerem i „wciśnie” usługę osobie nieświadomej, która nie będzie w stanie zweryfikować jego kompetencji.
Refleksja u przedsiębiorców przychodzi jednak późno z uwagi na to, że pozycjonowanie wymaga czasu, a specjalista jedzie na tzw. „picu”.
W pewnym momencie jednak przechyla się czara goryczy: klient rezygnuje z usługi, a termin „pozycjonowanie” wywołuje same złe skojarzenia. Przedsiębiorca traci pieniądze, ale najgorsza w tym wszystkim jest strata czasu, bo gdyby od początku wybrałby właściwą firmę mógłby już zarabiać i docierać do potencjalnych klientów.
Ale… To tylko czarny scenariusz!
Dobre pozycjonowanie – oznaki rzetelnej pracy agencji SEO
Jak już wspomnieliśmy, na rynku istnieje wiele świetnych agencji SEO z kompetentnymi ludźmi, którzy kochają to co robią i często robią nawet więcej niż było zakładane w planie – tylko po to, abyś był zadowolony!
Dowiedz się zatem, co wskazuje na to, że kampania SEO jest prowadzona w sposób prawidłowy, abyś mógł spać spokojnie.
Regularne publikowanie wysokiej jakości treści
Umiejętnie prowadzona strona internetowa stale publikuje wysokiej jakości treści. Firma powinna dążyć do zagospodarowania potencjalnie jak największej liczby słów kluczowych oraz tematów, przez które można pozyskać potencjalnych klientów. Strona internetowa w ten sposób buduje swoją pozycję oraz co najważniejsze – autorytet.
Zamiast bezmyślnie spamować niskiej jakości witryny w celu zdobycia linków, zdecydowanie o wiele lepiej skoncentrować się na merytorycznym aspekcie witryny.
Jeśli regularnie będziesz publikował content wysokiej jakości, zgodnie z zasadami SEO, to o wiele lepiej na tym wyjdziesz w perspektywie długofalowej, niż na próbie osiągnięcia pozytywnego rezultatu dla wąskiej grupy słów kluczowych. Strona z autorytetem o wiele lepiej sobie również poradzi w sytuacji utrzymania pozycji na listach SERP.
Dobra agencja SEO charakteryzuje się systematyczną publikacją nowych treści. Teksty powinny być wysokiej jakości (zarówno te zewnętrzne, jak i wewnętrzne) i lepsze od treści konkurencyjnych, jeżeli chcemy osiągnąć pozytywny efekt. Pamiętajmy również, że każdy tekst powinien być dobrze sformatowany oraz zoptymalizowany pod SEO. Każda agencja w tym zakresie z reguły ma własne know-how.
Sprawdź też: Copywriting – co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny
Raporty z przeprowadzonych prac
Każda uczciwa agencja SEO bez problemu powinna udostępniać raporty z wykonanej pracy np. raz w miesiącu. Po otrzymaniu tych raportów dobrze byłoby, gdybyś znalazł czas na ich analizę. W ten sposób zrozumiesz, jakie prace zostały wykonane oraz jak działa kampania SEO. Brak takich raportów może oznaczać opieszałość Twojej agencji SEO i po prostu brak pracy.
Warto zaznaczyć, że raporty związane z analizą witryny, a raporty z przeprowadzonych prac, to tak naprawdę dwa różne dokumenty.
Duże agencje SEO często mają wdrożone zautomatyzowane raporty – uwzględniają one np. obecny ruch, widoczność na słowa kluczowe, profil linkowy etc. Takie dane (a szczególnie w stadium początkowym) przedsiębiorcom nic nie mówią, a można je podkoloryzować przy okazji na różne sposoby.
Na przykład, kiedy ruch organiczny wzrósł z „1” do „2” to można napisać, że ruch wzrósł o 100% w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a w rzeczywistości nie ma to żadnego większego znaczenia dla witryny. Pamiętaj, że nie da się osiągnąć w SEO efektów z dnia na dzień, ale jeśli chcemy osiągnąć sukces za jakiś czas to musimy dbać o systematyczne i rzetelne działania. Kontroluj zatem prace agencji.
Wzrost zainteresowania
Zwiększony ruch organiczny jest produktem pośrednim udanego pozycjonowania – czynniki takie jak np. ruch, pozycje są miernikami, których agencja może użyć do określenia sukcesu kampanii, ale nigdy nie powinny być jedynymi faktorami.
Celem dobrej strategii SEO powinno być osiągnięcie celu biznesowego klienta (czyli np. zwiększenie sprzedaży lub ilości leadów).
Jeśli agencja SEO podkreśla wzrost ruchu i widoczności na podstawie statystyk, a Ty jesteś w stanie zauważyć większe zainteresowanie – zdecydowanie Twoja kampania jest na dobrej drodze. Warto jednak zaznaczyć, że to zainteresowanie jest zwiększane stopniowo, a nie spektakularnie. Dużo też zależy od samej strony www, produktu lub usługi, czy też nawet obsługi klienta.
Złe pozycjonowanie – oznaki nierzetelnej pracy agencji SEO
Dobre SEO nie jest łatwe, a pozycjonować witrynę może każdy – to naturalne, że na rynku specjalistów możemy znaleźć tych lepszych i słabszych, a co gorsza tych nieuczciwych.
Sprawdź, kiedy powinna zapalić Ci się czerwona lampka.
Linki ze słabej jakości prywatnych zapleczy
Każda większa agencja SEO ma własne zaplecze stron internetowych i wykorzystuje je do swoich działań SEO – to naturalne. Zastanawiasz się dlaczego? To oczywiste: pozyskanie linków dla klienta jest kosztowne i nierzadko trudne. Własne zaplecze stron internetowych pozwala zaoszczędzić wiele czasu, a co najważniejsze dla wielu firm – marże.
Robi się o wiele gorzej, jeśli agencja SEO nieudolnie prowadzi swoje działania i Twoją witrynę połączy z kilkudziesięcioma innymi lub też setkami domen niskiej jakości. Jak rozpoznać, że domena jest niskiej jakości? Specjaliście ds. SEO zajmie to kilka minut: zweryfikuje m.in. w Ahrefs takie mierniki jak ruch, profil linkowy, podstawowe parametry domeny i wyciągnie odpowiednie wnioski.
Co może zrobić osoba, która nie posiada dostępu do takich danych? Temat jest bardziej skomplikowany: może się rozejrzeć po serwisie, ocenić jego merytorykę i jakość, sprawdzić czy tematyka serwisu odpowiada jego witrynie, czy pisany tekst jest oryginalny i merytoryczny, czy linki w artykule odpowiednio przekierowują. Może również zarejestrować się na platformie WhitePress i sprawdzić, czy strona jest w bazie danych. Generalnie jest to temat-rzeka, ale pozyskiwanie linków ze słabej jakości miejsc jest po prostu złe dla pozycji Twojej strony. Już wspominając, że tego typu praktyki oficjalnie są zabronione przez Google.
Sprawdź też: Link building – jak skutecznie pozyskiwać linki?
Ruch cały czas stoi w miejscu lub spada
Oczekiwanie na działania SEO u wielu przedsiębiorców rodzi frustrację. SEO potrzebuje czasu - to prawda. Moment ten (czyli sytuacja, w której pojawia się ruch i odnotowujemy pozytywne biznesowe rezultaty) w końcu zawsze nadejdzie, o ile działania prowadzone są prawidłowo.
Jeśli minął rok współpracy, a nic w tym aspekcie się nie ruszyło – powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Niestety, jeśli trafisz na nieuczciwą lub niekompetentną firmę możesz stracić zainwestowane pieniądze w marketing internetowy, a do tego (co w mojej opinii) gorsze – zainwestowany czas. Czas, który mogłeś poświęcić na skuteczne działania i czas, w którym mogłeś zarabiać już pieniądze i spełniać swoje cele biznesowe. Rynek jest dynamiczny, bariera wejścia z roku na rok jest coraz to większa. Warto mieć to również na uwadze.
Ruch po osiągnięciu pewnego pułapu przez pewien czas może utrzymywać się w miejscu – to naturalne. Czasem musimy zdobyć większy autorytet, aby zaatakować bardziej konkurencyjne lokaty. Jeśli jednak nie widzisz żadnego progresu względem daty początkowej (lub co gorsze – widzisz regres), to jest duży problem.
Nie wiesz, co robi agencja SEO
Dobre agencje SEO zawsze będą Cię na bieżąco informować o wykonanych działaniach, wysyłając stosowne raporty (np. raz na miesiąc). Niestety, wciąż dużą część firm nie informuje swoich klientów o wykonanych pracach - jeśli którakolwiek ze spotkanych przez Ciebie firm posiada podobną metodykę pracy, to powinieneś zainterweniować w tej sprawie. Nie płać bezmyślnie faktur, ponieważ w przyszłości lekcja ta może Cię wiele kosztować.
Porada ta dotyczy głównie początków współpracy – zakres raportowania, wyjaśniania efektów pracy i szczegółów czasem ulega redukcji bądź modyfikacji. Klient po pewnym czasie powinien być już wtajemniczony, jeśli chodzi o wykonywane działania, przepływ pracy, harmonogram etc., a więc nie ma też większego sensu każdego miesiąca tłumaczyć ten sam proces, np. z jakiego powodu dodajemy zoptymalizowany content na stronę kategorii w sklepie internetowym.
Problem pojawia się natomiast wtedy, kiedy nie widzimy efektów i nie wiemy, co robi dana firma z naszą stroną. Jeśli widzisz efekty, sprzedaż wzrosła, zainteresowanie wzrosło, ale nie wiesz, co tak naprawdę robi Twoja firma to prawdopodobnie leży tylko w pewnym stopniu komunikacja, a Twoja strona jest w dobrych rękach!
Firma nie prosi o żaden dostęp
Firma zajmująca się profesjonalnym pozycjonowaniem, o ile chce skutecznie pracować nad Twoją witryną to potrzebuje dostępu do kilku miejsc, aby prawidłowo wykonywać swoją pracę.
Poniżej mała ściągawka:
Do optymalizacji on-page – tj. wprowadzenia poprawek z obszaru technicznego SEO – potrzebny jest dostęp do serwera, np. FTP lub SSH.
Do rozwoju witryny, publikacji treści, aktualizacji architektury informacji i wielu innych kluczowych aspektów – potrzebny jest dostęp do panelu administracyjnego witryny.
Do ustalenia strategii SEO, analizy – potrzebny jest dostęp do Google Search Console, ew. Google Analytics.
Bez wyżej wymienionych danych – żaden specjalista SEO nie jest w stanie skutecznie pracować kompleksowo nad witryną.
Firma nic nie robi od dłuższego czasu
Pozycjonowanie jest usługą bardzo trudną do skalowania, uzyskanie wyników wymaga ogromnej inwestycji w czas. Jeśli chcemy ujrzeć efekty pozycjonowania, wszystkie działania muszą być prowadzone systematycznie – nie jesteśmy w stanie ich nadrobić w ciągu jednego miesiąca, jeśli przez ostatnie pół roku nic nie robiliśmy w kwestii poprawy widoczności.
Problem z większością dużych agencji SEO polega na tym, że przyjmują zbyt dużo klientów i nie mają czasu, aby poświęcić im konieczną uwagę. Małe projekty oddalane są do młodych pracowników, którzy dopiero co zdobywają doświadczenie, a doświadczeni specjaliści skupiają się wyłącznie na kluczowych klientach, którzy potrzebują większej uwagi i które generują dla firmy większy zysk (niestety – uroki kapitalizmu).
Współpracujesz lub planujesz współpracę z firmą SEO?
Warto też nadmienić, że nie tylko firmy świadczące usługi pozycjonowania i SEO popełniają błędy. Szczerze mówiąc to jest sytuacja 50/50. Niestety, dużo szkód dla projektu wyrządza czasem sam klient.
Bądź cierpliwy i realistyczny
To, że SEO wymaga czasu, już wiesz. Nie oczekuj zatem cudów w przeciągu pierwszych miesięcy, tym bardziej dla nowej domeny, która jest w filtrze tzw. Google Sandbox. To po prostu nierealne. Jeśli oczekujesz szybkich wyników – wykorzystaj reklamy płatne. W SEO pierwsze wyniki najczęściej przychodzą po pierwszych sześciu miesiącach współpracy. Minimalny okres inwestycji, który proponujemy naszym klientom wynosi 12 miesięcy. Bądź też realistyczny – nie da się w przeciągu roku osiągnąć widoczności na konkurencyjne frazy, nad którymi inne firmy pracowały i pracują latami, nierzadko inwestując duże pieniądze. Musisz zacząć od mniej konkurencyjnych fraz i zdobywać autorytet – z czasem, o ile działania będą prowadzone prawidłowo będziesz w stanie walczyć o bardziej konkurencyjne frazy.
Sprawdź też: Ruch organiczny i ruch płatny – jaki wybrać i który pozwoli nam zarobić?
Miej świadomość ponoszonych kosztów
Kompleksowe SEO wymaga sporej inwestycji (teksty, link-building, optymalizacja, analiza, strategia) – to wszystko kosztuje. Niestety, jeśli wybierasz tanie pozycjonowanie – nie możesz mieć do nikogo żalu. Nie da się tych kosztów w żaden sposób zredukować, specjaliści po prostu się cenią i nie narzekają na brak zainteresowania.
Zadawaj pytania
Masz wątpliwości? Nie wiesz, czy Twój projekt jest dobrze prowadzony? Zadawaj pytania. Szukaj odpowiedzi. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenie – z ręką na sercu możemy powiedzieć, że świadomi klienci zawsze osiągają lepsze rezultaty. Nie boją się inwestować, wiedzą co się dzieje, są świadomi pewnych procesów, nie przerywają pracy, są konsekwentni i z reguły po prostu osiągają wyniki.
Jak sprawdzić pozycjonowanie samodzielnie?
Powinieneś wykorzystać narzędzia oraz zinterpretować dane z podstawowych wskaźników. Do tego będą Ci potrzebne podstawowe narzędzia, m.in.:Google Search Console – możesz sprawdzić trend witryny, jak wyglądają wyświetlania, lokalność (CTR), pozycje. To podstawowe i jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych do wewnętrznej analizy w SEO.
Google Analytics – możesz sprawdzić ruch, przychody (e-commerce), źródła ruchu (np. z kanału organicznego – SEO), konwersje (o ile masz je skonfigurowane).
Ahrefs – narzędzie to pozwoli Ci sprawdzić profil linkowy domeny (m.in. sprawdzić, jakie linki zostały pozyskane), ruch z kanału organicznego, parametry domeny, frazy na jakie witryna jest widoczna oraz podobnie jak w przypadku Google Search Console – można sprawdzić trend witryny. W odróżnieniu od w/w narzędzi – jest ono płatne.
Kiedy pozycjonowanie jest dobre?
Jeśli słowa kluczowe dla Twojej witryny są wysoko w wyszukiwarce Google. Ostrzegamy, że to też jest temat rzeka – dobór odpowiednich słów kluczowych to bardzo ważny element pozycjonowania. Możemy być wysoko w Google na słowa kluczowe, które nie są związane z prawdziwymi intencjami użytkownika i będą po prostu nierentowne dla Ciebie. To tylko jeden z przykładów.
Widzisz zwiększone zainteresowanie, m.in. przez formularze, przez telefony. Jeśli prowadzisz e-commerce, osiągasz większe dochody.
Widzisz trend wzrostowy w Google Search Console, który wygląda np. tak w przeciągu ostatnich 12 miesięcy:
Kiedy pozycjonowanie jest złe?
Minęło już wiele miesięcy, a Twoja witryna nie rankuje żadne ważne słowa kluczowe, które ustaliłeś z firmą od pozycjonowania.
Twoja domena rankuje na dziwne słowa kluczowe, co do których masz wątpliwości (często firmy z szemranymi metodami dobierają frazy o niskiej konkurencji, które tak naprawdę nie dowożą żadnego celu dla klienta i przy tym próbują Ci wmówić, że są skuteczni).
Trend stoi w miejscu od dłuższego czasu (do sprawdzenia m.in. w Ahrefs lub Google Search Console).
Nie widzisz zwiększonego zainteresowania Twoją usługą lub produktami.
Podsumowanie
Jak już wiesz, błędy popełniają nie tylko firmy od pozycjonowania, ale też i sami klienci. Mam nadzieję, że nasz wpis nieco uświadomił Ci obraz sytuacji. Kluczowym elementem w procesie pozycjonowania to wybór odpowiedniej firmy i Twoja wiedza. Nie musisz być specjalistą. Nie o to nam chodzi – wystarczy, że będziesz wiedział, na czym polega cały proces – i m.in. będziesz w stanie też samodzielnie sprawdzić pozycjonowanie i kondycje strony. Wtedy po prostu Cię nikt nie oszuka!
Dobre i skuteczne pozycjonowanie
Reklama w Internecie to dla nas nie tylko praca, ale przede wszystkim pasja. Nasza firma wyspecjalizowana jest z obszaru marketingu organicznego i SEO. Jeśli chcesz, zwiększyć widoczność swojej strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – skontaktuj się z naszym specjalistą. Wspólnie dobierzemy najlepszą strategię dla Twojej firmy.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.