Treści umieszczane na stronach internetowych należy opracowywać zgodnie z najnowszymi standardami SEO. Warto, żeby zaciekawiły użytkownika, przekazały mu merytoryczną wiedzę i zawierały angażujące nagłówki. Wówczas posłużą nam do zwiększenia ruchu w domenie pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania. To nie wszystko, bowiem niektóre wpisy powinny być również uniwersalne – tak, aby można było je regularnie rozbudowywać. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy czym jest evergreen content, a także przedstawimy jego zalety, wady i zastosowanie!
- 1 Evergreen content - co to jest?
- 2 Evergreen content vs standardowe treści
- 3 Jakie są zasady tworzenia i promowania evergreen content?
- 4 Gdzie promować evergreen content?
- 5 Evergreen content – dlaczego warto tworzyć uniwersalne treści?
- 6 Jak wybrać temat do tworzenia uniwersalnych treści SEO?
- 7 Czym jest evergreen content? Zalety, wady i zastosowanie – podsumowanie
- 8 FAQ evergreen content – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Evergreen content - co to jest?
Evergreen content (wiecznie żywy content) to uniwersalne treści tworzone z myślą o generowaniu stałego ruchu na przestrzeni stosunkowo długiego okresu (np. kilku-kilkunastu miesięcy). Aby spełniały swoją funkcję, muszą być regularnie aktualizowane, ale również opracowywane z uwagą na informacje i porady przydatne dla użytkowników pomimo upływu czasu. Jeśli wpis został napisany wg. obecnie obowiązujących zasad evergreen content – zdobędzie zaangażowanie i zwiększy konwersję wśród obecnych jak i nowych klientów.
Evergreen content vs standardowe treści
Podstawową różnicą pomiędzy wiecznie żywymi treściami a standardowymi materiałami (np. artykułami newsowymi) jest perspektywa czasowa generowania ruchu. Evergreen content umożliwia stopniowe pozyskiwanie konwersji przez cały okres istnienia danego artykułu. Wpisy tworzone pod wpływem bieżących trendów zaspokajają natomiast potrzeby informacyjne użytkowników maksymalnie przez 8-12 tygodni, a co za tym idzie – w późniejszym czasie zainteresowanie maleje nawet o kilkadziesiąt procent.
Zastosowanie evergreen content – 7 przykładów
- case study;
- historie marek;
- encyklopedie;
- rankingi;
- recenzje produktów;
- poradniki;
- sekcja FAQ.
Zastosowanie standardowych treści – 3 przykłady
- artykuły newsowe;
- trendy technologiczne, modowe, przemysłowe;
- reportaże przedstawiające bieżącą sytuację.
Pamiętajmy, aby regularnie aktualizować treści evergreen content (np. co 2-3 miesiące). Roboty Google doceniają twórców, którzy chcą być „na czasie”, a w konsekwencji algorytmy wznoszą ich witrynę na wyższe pozycje w SERP-ach. Nie chodzi tu o dopisanie kolejnego 1 000 słów do tekstu, a jedynie drobny update pokazujący aktualne spojrzenie na dany temat.
Sprawdź też: Jak pisać teksty SEO w 2021 roku? SEO copywriting od A do Z
Jakie są zasady tworzenia i promowania evergreen content?
Tworzenie treści z zasadami evergreen content to nie tylko właściwa forma, ale również struktura opracowywanych materiałów.
- regularne aktualizacje;
- optymalizacja pod kątem SEO;
- treść zrozumiała dla początkujących;
- stosowanie prostych zwrotów;
- odpowiednia selekcja słów kluczowych;
- angażujące nagłówki;
- unikanie konkretnych dat;
- link building kierujący do innych artykułów z Twojej domeny;
- wiarygodny i przejrzysty content.
Warto również zwrócić uwagę na aspekt promocyjny – evergreen content należy reklamować m.in. na Facebookowych forach i grupach tematycznych oraz własnym Fanpage. Biorąc pod lupę fakt, iż w tym przypadku mamy do czynienia z wiecznie żywymi treściami, posty tego typu będziemy musieli udostępniać kilkukrotnie.
Pamiętajmy wówczas, aby nie przesadzić z ilością wpisów promujących dany materiał. Dodatkowo ponawiając publikację, powinniśmy koniecznie zmienić grafikę oraz opis, w którym wymienimy najważniejsze zmiany aktualizacyjne.
Gdzie promować evergreen content?
- własna strona www;
- newslettery;
- firmowy fanpage i grupy tematyczne na Facebooku.
Evergreen content jest równie użyteczny, gdy wysyłamy go w formie newslettera. Korzystając z odpowiednich narzędzi mailingowych, starsze treści możemy przekazywać nowym użytkownikom, a osobom, które nie otworzyły wiadomości lub nie kliknęły linku – ponawiać wysyłkę.
Nasi eksperci rekomendują promowanie wiecznie żywych treści także na własnej stronie www. W tym przypadku należy regularnie aktualizować datę publikacji wpisów, przenosząc je na początek listy. To nie wszystko, bowiem w celu zareklamowania evergreen content możemy wykorzystać również baner na pasku bocznym witryny lub stronie głównej – setki dodatkowych kliknięć będą zależały od jego atrakcyjności.
Evergreen content – dlaczego warto tworzyć uniwersalne treści?
Uniwersalne treści umożliwiają zgłębienie danego tematu z uwagą na każdy szczegół. Pozwalają autorowi regularnie dopisywać najważniejsze informacje bez konieczności zmiany szkieletu całego artykułu. Są wartościowym źródłem wiedzy, podwyższają wiarygodność firmy i wzmacniają jej autorytet w oczach potencjalnych klientów.
Evergreen content, to przede wszystkim spełnienie potrzeb czytelników, możliwość rozwinięcia danego tematu w każdej chwili oraz wyższa pozycja w Google, a co za tym idzie – szansa na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie liczby odwiedzających naszą stronę www. Warto dodatkowo wspomnieć, iż wiecznie żywe wpisy nie generują ruchu tylko i wyłącznie w chwili publikacji, lecz także w dłuższej perspektywie. Poniżej przedstawiamy wady i zalety evergreen content!
Evergreen content – zalety
- wyższa pozycja strony w SERP-ach (evergreen content wpływa również na wynik topical authority);
- stałe zwiększanie ruchu w witrynie (dzięki ponadczasowości dodawanych treści, użytkownicy będą odwiedzać naszą stronę przez cały czas istnienia wpisu);
- link baiting (atrakcyjność, merytoryka i przystępność contentu zachęcają użytkowników do wzajemnego linkowania);
- kreowanie autora na eksperta w danej dziedzinie (kompleksowe wyczerpanie i profesjonalne przedstawienie tematu utwierdzą czytelników co do wiarygodności firmy);
- możliwość ponownej interakcji z odbiorcami za pomocą mediów społecznościowych (po dodaniu posta informującego o aktualizacji wpisu, użytkownicy będą umieszczać komentarze, na które warto odpowiadać).
Evergreen content – wady
- konieczność aktualizowania artykułów bazujących na zasadach evergreen content;
- mniejsza widoczność wpisu na blogu po dodaniu kolejnych artykułów.
Konieczność regularnych aktualizacji jest wadą tylko i wyłącznie w momencie, gdy nie mamy czasu lub funduszy na dodatkowy copywriting. Jak już wcześniej wspomnieliśmy – warto także regularnie aktualizować datę publikacji wpisów, przenosząc je na początek listy. W innym wypadku nasz artykuł zniknie w gąszczu dalszych podstron, co poskutkuje mniejszą ilością odsłon.
Jak wybrać temat do tworzenia uniwersalnych treści SEO?
Wybór tematu bazującego na zasadach evergreen content może być trudniejszy niż jego kompleksowe omówienie. Wymaga to bowiem dokładnej analizy potrzeb rynkowych oraz zapoznania się z aktualnymi zagadnieniami wyszukiwanymi przez użytkowników Google. Inspiracje możemy czerpać z m.in.:
- pytań klientów;
- tematycznych grup Facebookowych;
- wiedzy znajomych specjalistów;
- narzędzi przedstawiających zapytania kierowane do wyszukiwarek (np. Trendy Google);
- własnych doświadczeń.
Tworzenie ponadczasowych treści polega na stosowaniu zasad SEO oraz czynników rankingowych topical authority. Podczas opracowywania evergreen contentu musimy również pamiętać, aby w większości przypadków unikać stosowania określeń czasowych, omawiać temat kompleksowo, jednocześnie przywiązując ogromną uwagę do merytoryki przekazywanych informacji.
Czym jest evergreen content? Zalety, wady i zastosowanie – podsumowanie
Evergreen content to nic innego, jak treści tworzone w celu generowania stałej konwersji niezależnie od daty publikacji konkretnego wpisu. Jest najczęściej wykorzystywany w m.in. rankingach, poradnikach, sekcji FAQ oraz recenzjach produktów. Wiecznie żywe treści powinny być zrozumiałe dla początkujących, zoptymalizowane pod kątem SEO oraz przejrzyste, wiarygodne i ciekawe.
FAQ evergreen content – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat zagadnienia evergreen content.
Dlaczego evergreen content jest ważny?
Evergreen content zwiększa ruch na stronie, a co za tym idzie – przyczynia się do polepszenia pozycji naszej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu możemy pozyskać nie tylko nowych czytelników, ale również stałych i zdecydowanych klientów.
Jak stworzyć evergreen content?
Aby stworzyć evergreen content, należy wybrać tematy, które będą aktualne przez bardzo długi czas. Następnie warto opracować treść zgodną z Twoją marką i biznesem, a także zadbać o stronę wizualną, w skład której wchodzą m.in. zdjęcia, spis treści oraz źródła. Ostatnim krokiem są regularne aktualizacje (np. co 2-3 miesiące) poruszające najnowsze zagadnienia branżowe. Eksperci polecają dodatkowo udostępniać update-y swoim klientom w newsletterach lub postach w mediach społecznościowych.
Sprawdź też: SXO – co to jest i jak wpływa na e-commerce?
Copywriter w serwisie ContentNinja.pl – z branżą marketingową związany od 16 roku życia. Specjalizuje się w tworzeniu artykułów blogowych na zamówienie. Zależy mu na wyznaczaniu nowych trendów w dziedzinie content writingu i edukowaniu innych na tematy związane z e-commerce oraz SEO. Prywatnie wyznawca wszystkich serii GTA i PlayStation. Lubi również branżę nowoczesnych technologii.