Niezależnie od tego, jak duża jest Twoja firma, pozyskiwanie klientów jest kluczowym procesem w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa i jako jego właściciel powinieneś dążyć do systematycznego usprawniania tego procesu.
W dzisiejszym wpisie przedstawimy kilka pomysłów na to, jak pozyskać klientów i wyjaśnimy zdroworozsądkowe podejście do tego złożonego procesu, ponieważ oprócz samego pozyskania klienta ważny jest również koszt jego pozyskania oraz zwrot z inwestycji.
- 1 Czym jest pozyskiwanie klientów?
- 2 Jak mądrze pozyskać klienta?
- 3 Jak obliczyć koszt pozyskiwania klientów?
- 4 Jak pozyskać klienta w Internecie i nie tylko? Skuteczne metody pozyskiwania
- 5 Jak pozyskać klienta offline?
- 6 Jak pozyskać klienta – podsumowanie
- 7 Jak zdobyć potencjalnego klienta w wyszukiwarce Google?
Czym jest pozyskiwanie klientów?
Pozyskiwanie klientów to złożony proces, który wymaga wykorzystania różnych kanałów promocji do znajdowania i przekonywania potencjalnych klientów do skorzystania z oferty Twojej firmy – w sposób mierzalny oraz powtarzalny.
Proces pozyskiwania klientów możemy uznać za udany, jeśli dana osoba po raz pierwszy sfinalizuje założony przez nas cel biznesowy – np. dokonanie zakupu w sklepie internetowym, podpisanie umowy itd.
Dlaczego pozyskiwanie nowych klientów jest ważne?
Każda firma jest inna, ale jednym z podstawowych zadań każdego przedsiębiorstwa jest sprzedaż i nieustanne poszukiwanie nowych klientów. Bez klientów oraz pieniędzy nie może w zdrowy sposób funkcjonować żadna firma.
Warto pozyskiwać zatem nowych klientów, aby:
- zwiększyć sprzedaż;
- poprawiać swoja pozycję na rynku;
- pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych.
Nawet, jeśli uważasz, że obecnie Twoja firma dobrze prosperuje, musisz mieć świadomość, że z czasem może się to zmienić – np. z miesiąca na miesiąc liczba Twoich klientów z przyczyn losowych zacznie regularnie spadać.
Musisz być przygotowany na taką okoliczność – jeśli mądrze zainwestujesz m.in. w marketing internetowy stale będziesz miał możliwość docierania do swoich potencjalnych klientów i przygotujesz się na wyżej opisane okoliczności.
Jak mądrze pozyskać klienta?
Dobrze dobrany kanał promocji – tzw. metoda pozyskiwania – jest kluczowym czynnikiem w skutecznym procesie zdobywania klientów. Jeśli Twój koszt pozyskania klienta z założenia jest większy niż zwrot z inwestycji, to taka forma reklamy jest bezsensowna.
Trzeba pamiętać, że wiele rodzajów marketingu nie działa z dnia na dzień. To oczywiste.
Potrzebujemy czasu na osiągnięcie założonych celów, wprowadzenie nowych rozwiązań, zmodyfikowanie obecnych etc.
Jak powinna wyglądać strategia każdej kampanii w Internecie?
Każda kampania marketingowa (z definicji) powinna mieć jasno określony cel w danym horyzoncie czasowym.
Jeśli cele zostały osiągnięte w danej jednostce czasu, a mimo tego nie udało się wypracować zwrotu z inwestycji to oznacza to, że strategia kampanii jest nieskuteczna i należy ją przedefiniować lub też przerwać. Nie oznacza to jednak z definicji tego, że obecne prowadzone działania były nieprawidłowe lub też bezsensowne (choć też nie możemy tego wykluczyć). Wszystko zależy od strategii.
W strategii możemy zawrzeć ambitne cele, ale z uwagi np. na nieprzewidzianą dynamikę rynku i ruchy konkurencji pomimo bardzo dobrej pracy nie do końca im sprostać. Możemy też zawrzeć w strategii kuriozalne cele biznesowe, które w żaden sposób nie są rentowne dla klienta, a które zostaną mimo wszystko osiągnięte. Dlatego w rezultacie najbardziej odpowiednim miernikiem jest zwyczajnie stopa zwrotu.
Przypominamy, że kluczowym etapem w procesie pozyskiwania klientów jest nie tylko jego zainteresowanie, ale również nakłonienie go do skorzystania z oferty.
Sprawdź też: Strategia SEO – jak ją skutecznie opracować?
Jak obliczyć koszt pozyskiwania klientów?
Koszt pozyskania klienta możemy określić jako koszt marketingu podzielony przez liczbę pozyskanych nowych klientów.
Załóżmy, że Twój sklep internetowy przyciąga miesięcznie 200 klientów z kanału organicznego i wydajesz 2000 zł miesięcznie na SEO.
Wydatki marketingowe (2000 zł) / 200 klientów = koszt pozyskania klienta to 10 zł.
Warto obliczać koszt pozyskiwania klientów, ponieważ w ten sposób mamy pogląd na to, jak skuteczna jest dana kampania marketingowa.
Jeśli każdy klient wydaje średnio 200 zł na swój pierwszy zakup w Twoim sklepie, a marża brutto na każdym zamówieniu wynosi 50% – to Twój zysk wyniesie 90 zł na każdym zamówieniu. Oczywiście to tylko hipotetyczne przykłady.
Koszt pozyskania klienta możesz poznać wdrażając np. Google Analytics. W panelu narzędzia będziesz miał możliwość sprawdzenia ścieżki oraz źródła konwersji.
Jak pozyskać klienta w Internecie i nie tylko? Skuteczne metody pozyskiwania
Z racji, że głównie specjalizujemy się w marketingu internetowym i nasze treści również dystrybuujemy wyłącznie w tym kanale, to skupimy się głównie na pozyskiwaniu klientów przez Internet, choć na ile nam nasza wiedza pozwala również przedstawimy na samym końcu najpopularniejsze metody pozyskiwania klientów offline.
Jeśli zastanawiasz się, jak pozyskać klienta w najlepszy sposób dla Twojej firmy to koniecznie sprawdź nasze poniższe zestawienie.
Każda metoda na pozyskanie klienta została opisana w sposób przystępny dla wszystkich – aby ułatwić naszym użytkownikom podjęcie wyboru, wskazaliśmy również wady i zalety danego sposobu wraz z informacją, dla jakiego typu przedsiębiorstwa dany sposób może okazać się skuteczny.
Wyszukiwarka Google
Większość użytkowników, szukając danego produktu lub usługi rozpoczyna swoje poszukiwania od najczęściej odwiedzanej strony na świecie, czyli wyszukiwarki Google. Jest to zdecydowanie jeden z najważniejszych kanałów, którym powinieneś zainteresować się w pierwszej kolejności.
W wyszukiwarce Google znajdziesz tzw. konkretnego klienta – on sam wskazuje swoje potrzeby, szuka danego produktu lub usługi i nic na siłę nie musisz mu “wciskać”.
Jak wiesz, wyszukiwarka Google wyświetla wyniki płatne oraz bezpłatne. Potencjalnych klientów z wyszukiwarki Google możemy pozyskać przez SEO (wyniki organiczne – bezpłatne) oraz przez Google Ads (reklamy płatne).
SEO i pozycjonowanie
SEO to szereg działań optymalizacyjnych w obrębie witryny jak i poza nią, które mają za zadanie budowę widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google.
Wiele użytkowników automatycznie ignoruje reklamy płatne, ponieważ z definicji samego mechanizmu algorytmu Google wyniki bezpłatne, które są najwyżej widoczne na listach wyszukiwarki Google są najlepiej dopasowane do intencji użytkownika i jego zapytania. Konwersja z wyników bezpłatnych często jest znacznie wyższa niż z reklam płatnych (choć nie jest to regułą).
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione okoliczności, naszym zdaniem zdecydowanie warto postawić na pozycjonowanie i SEO oraz stopniowo zwiększać widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania. Ten rodzaj marketingu internetowego sprawdzi się prawie w każdej branży.
Oczywiście, aby prowadzić jakiekolwiek działania SEO musimy posiadać stronę internetową.
Zalety SEO i pozycjonowania
- Zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania – w tym i liczby użytkowników, odwiedzających naszą stronę.
- W perspektywie długofalowej zapewniony stały ruch – w tym i przewaga nad liczną konkurencją. Treści stworzone i opublikowane miesiące, a nawet lata temu mogą nadal wyświetlać się na pierwszej stronie Google i przyciągać stale ruch do Twojej witryny (tzw. evergreen content).
- Budowa marki oraz zaufania – użytkownicy trafiający na naszą stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania częściej decydują się na skorzystanie z oferty.
- Większa sprzedaż – dzięki odpowiednio dobranym działaniom widoczność w wyszukiwarce Google zwiększy zysk przedsiębiorstwa.
- Niskie koszty długoterminowe – pozycjonowanie w perspektywie długofalowej jest o wiele tańsze niż np. reklama w Google Ads.
- Wysoka bariera wejścia – Twoja konkurencja nie jest w stanie z dnia na dzień przebić Cię w wyszukiwarce Google – wymaga to czasu.
Sprawdź też: Ile trwa pozycjonowanie strony? Jak długo trzeba czekać na efekty?
Wady SEO i pozycjonowania
- Trudny do wdrożenia i wymaga czasu oraz konsekwentnej pracy – łatwo przy tym trafić na niekompetentną firmę, która zmarnuje jedynie nasz czas i pieniądze.
- Konieczność stałego monitorowania sytuacji – algorytm Google posiada co najmniej kilka aktualizacji w roku i nierzadko trzeba dostosować witrynę do wytycznych, aby nie stracić ruchu i nie pozostać w tyle za konkurencją.
- Powolny wzrost – wypozycjonowanie witryny na konkurencyjne i popularne słowa kluczowe wymaga cierpliwości.
- Strona internetowa - SEO wymaga stałej opieki nad stroną internetową i dostosowywania jej do najnowszych praktyk oraz wytycznych.
Dla kogo SEO?
SEO generalnie jest dobrym rodzajem marketingu internetowego dla wszystkich przedsiębiorstw, które posiadają swoją stronę internetową. To jeden z lepszych wyborów dla firm, które mają czas, budżet, aspiracje oraz są przekonane, że za kilka lat dalej będą funkcjonować na rynku.
SEO to nie tylko widoczność w wyszukiwarce Google, ale i również optymalizacja i dostosowanie witryny w ten sposób, aby była jak najbardziej dostosowana do potrzeb naszego potencjalnego użytkownika.
Sprawdź też: SEO dla dużych firm i korporacji – wskazówki i strategie
Google Ads
Google Ads (kiedyś Google Adwords), to jeden z najpopularniejszych systemów reklamowych na świecie firmy Google. Daje on możliwość wyświetlania się wysoko w wynikach wyszukiwania na określone słowo kluczowe. To również jeden z najczęściej używanych rodzajów reklamy internetowej przez przedsiębiorców oraz specjalistów, z prostego powodu – to prawdopodobnie jeden najszybszych sposobów w Internecie na dotarcie do potencjalnych klientów.
Google Ads należy do grupy płatnych reklam – czyli za umiejscowienie Twojej reklamy na liście wyszukiwań musisz odpowiednio zapłacić. Ile konkretnie – to już zależy od konkurencji w danej branży.
Zalety Google Ads:
- Możliwość ukierunkowania reklamy do określonej grupy docelowej;
- Łatwe do wyliczenia ROI;
- Efekty szybsze niż w przypadku SEO (idealne np. do sprawdzenia popytu, sezonowych sprzedaży etc);
- Szybki wzrost ruchu na stronie;
- Małe ryzyko – przeznaczamy określoną kwotę na kampanie i śledzimy efekty;
- Szybka możliwość przedefiniowania strategii słów kluczowych;
- Nie wymaga zaawansowanej strony internetowej.
Wady Google Ads
- Stosunkowo wysokie koszty (tym bardziej dla nowych firm z ograniczonym budżetem);
- Duże ryzyko do doprowadzenia zjawiska tzw. przepalania budżetu – tym bardziej, jeśli kampanie będą prowadzone przez niedoświadczone osoby;
- W perspektywie długofalowej koszty promocji są o wiele wyższe niż w przypadku SEO;
- Potencjalni klienci często są nieufni w stosunku do prezentowanych treści.
Dla kogo Google reklama Google Ads?
Jest to jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania klientów, a więc usługa Google Ads będzie dobra dla większości właścicieli witryn, a szczególnie dla tych, którzy chcą zwiększyć ruch, zainteresowanie oraz konwersje w swojej witrynie w krótkim terminie.
Nie zalecamy jednak, aby koncentrować się wyłącznie na jednym rodzaju marketingu internetowego, ponieważ w perspektywie długofalowej taka metoda pozyskiwania klienta najprawdopodobniej nie będzie dla nas efektywna. Jeżeli chcemy rywalizować z dobrze prosperująca konkurencją i pozyskiwać klientów z głową, powinniśmy zastosować synergię działań marketingowych np. Facebook Ads + Google Ads + Content Marketing + SEO.
Reasumując, reklama Google Ads będzie dobra dla:
- właścicieli sklepów internetowych;
- firm sprzedających swoje usługi;
- wydawców treści różnego formatu;
- portali ogłoszeniowych;
- firm produkcyjnych;
- firm lokalnych;
- dla każdego właściciela witryny, któremu zależy na zwiększeniu zainteresowania na swojej stronie internetowej oraz spełnienia określonego celu biznesowego.
Sprawdź też: Pozycjonowanie czy Google Ads? Co lepsze?
Współpraca z popularnymi użytkownikami w Internecie
Influencer marketing w dzisiejszych czasach zdobywa coraz większą popularność.
Influencer to osoba, która cieszy się popularnością w Internecie – najczęściej prowadzi różnego rodzaju działania na swoim kanale społecznościowym i gromadzi społeczność o podobnych poglądach i zainteresowaniach. To na przykład: blogerzy, gamerzy, instagramerzy, podróżnicy, przedsiębiorcy i dosłownie wszyscy, którzy budują zasięgi oraz prowadzą działalność w Internecie.
Decydując się na współpracę z influencerem, możemy wykorzystać jego zasięgi np. do rekomendacji naszego produktu, usługi lub strony www. Jeszcze niedawno podobną rolę spełniali celebryci, ale czasy się zmieniają! To obecnie jeden z popularniejszych sposobów na pozyskiwanie klientów w Internecie, wykorzystując przy tym potencjał, jaki tkwi w mediach społecznościowych.
Dla kogo Influencer marketing?
Współpraca z popularnymi użytkownikami w Internecie to temat bardziej zaawansowany – zdecydowanie ta forma współpracy rekomendowana jest firmom, które są doświadczone na tym polu i mają rozeznanie w mediach społecznościowych.
Istotne jest, aby dobrać odpowiednią osobę do reklamy naszej firmy.
Zasięgi nie są najważniejsze – influencer powinien być wiarygodny i spójny z reklamowanymi produktami lub usługami, tak aby nasz potencjalny klient mógł utożsamiać się z formą przekazu lub też traktować ją pozytywnie. Współpraca na tym polu jest najbardziej efektywna, kiedy rzeczywiście działalność influencera jest zgodna z wartościami danej marki.
Wszelkie nachalne i podejrzane reklamy w większości przypadków są nieskuteczne i spotykają się z dezaprobatą i ostrą krytyką fanów.
Zalety Influencer Marketing
- Szybka możliwość zaprezentowania nowego produktu lub też usługi wśród określonej grupy docelowej;
- Uwiarygodnienie marki – np. poprzez współpracę z influencerami z autorytetem;
- Zwiększenie sprzedaży (w czasie kampanii influencerzy mają za zadanie przekierować swoich odbiorców np. do sklepu internetowego, skutkiem czego jest np. zwiększenie sprzedaży);
- Inny format reklamy;
- Mikrokonwersje (np.) możliwość podbicia swoich zasięgów w kanałach social media.
Wady Google Ads
- Możliwość wyboru złego influencera. Wiele marek ma trudności ze zidentyfikowaniem odpowiedniego influencera do promocji swoich usług lub produktów. Wybór złego influencera może wyrządzić szkody wizerunkowe oraz materialne;
- Nie ma gwarancji udanej kampanii – możesz podpisać umowę z influencerem na stworzenie oraz opublikowanie określonych treści, ale nie ma on w zasadzie żadnego bezpośredniego wpływu na działania swoich fanów.
E-mail marketing
E-mail marketing to definitywnie jedna z najstarszych metod na pozyskiwanie klientów w Internecie.
Na wstępie chcemy zaznaczyć, że e-mail marketing nie polega na masowej wysyłce wiadomości do osób, które nie chcą otrzymywać od Ciebie wiadomości. Niestety wciąż takie praktyki są stosowane – trzymaj się z dala od nich.
Gromadź adresy e-mail, ale od użytkowników, którzy na to wyrażają zgodę. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, uruchom newsletter oraz zaoferuj swoim użytkownikom rabat np. w wysokości 5% na zakupy za zapis do bazy.
Duża część użytkowników, która po raz pierwszy odwiedzi Twoją witrynę prawdopodobnie nie dokona zakupu od razu – warto w takiej sytuacji wyławiać również mikrokonwersje, np. zapis do newslettera. Daje Ci to możliwość przekonwertowania leada w klienta w przyszłości.
Dla kogo e-mail marketing?
E-mail marketing dobry jest dla każdej firmy bez wyjątku – chyba, że prowadzisz działalność wśród użytkowników, którzy nie używają skrzynek pocztowych, ale jest to raczej w dzisiejszych czasach rzadko spotykane. E-mail marketing to również bardzo dobry sposób na monetyzowanie (dotychczasowo) nierentownych działań.
Facebook Ads
Social media nieustannie się rozwijają – Facebook w tym obszarze jest liderem rynku i pomimo wielu prób detronizacji i atakach z różnych stron, nic nie wskazuje na to, że Facebook w przyszłych latach będzie tracił swoją pozycję na rzecz innych serwisów. Obecnie jest to serwis, który posiada największą liczbę aktywnych użytkowników na świecie.
Jeśli myślimy o tym, jak pozyskać klienta w Internecie, ciężko nie wziąć pod uwagę właśnie Facebooka.
Mając do dyspozycji tak wielki potencjał reklamowy, naturalnie Facebook go wykorzystuje – udostępniając swój własny płatny system reklamowy, który nazywa się Facebook Ads. Platforma Facebook Ads umożliwia dosłownie każdemu użytkownikowi za określoną stawkę reklamowanie dowolnych produktów oraz usług na Facebooku, Instagramie oraz sieci partnerskiej Facebooka (oczywiście zgodnie z ich regulaminem).
Sprawdź też: Reklama w Internecie – skuteczne metody reklamy
Dla kogo Facebook Ads?
Facebook idealnie sprawdzi się w biznesach typu B2C, czyli np. w serwisach e-commerce, kiedy to naszym celem biznesowym jest głównie nawiązanie relacji handlowej z klientem indywidualnym.
Zalety Facebook Ads
- Zasięg – duża liczba potencjalnych klientów z uwagi na bardzo dużą ilość użytkowników w sieci.
- Łatwy w użyciu – jednostki reklamowe bardzo łatwo skonfigurować, system reklamowy jest przyjazny nawet dla początkujących przedsiębiorców oraz użytkowników, którzy nie są zbytnio zaznajomieni z obsługą narzędzi do marketingu internetowego itd.
- Budżet – reklamy można uruchomić nawet przy niewielkim budżecie.
- Interakcja – mamy możliwość bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem.
- Pomiar konwersji – dodając Facebook Pixel do swojej strony w łatwy sposób zmierzysz konwersję oraz skuteczność reklamy.
- Duża liczba możliwości reklamy – reklama behawioralna, remarketing, lookalike audience.
- Dobre targetowanie – jeśli jest używane prawidłowo.
Wady Facebook Ads
- Fałszywe kliknięcia – niestety platforma reklamowa Facebook ma również wiele wad, w tym i fałszywe kliknięcia, za które niestety musimy płacić, a które nie przysparzają nam żadnych korzyści.
- Wiarygodność – każdy może reklamować się na Facebooku, także szemrane firmy. Wiele facebookowych reklam uważanych jest za oszustwo - użytkownicy są czujni.
- Mniejszy współczynnik konwersji – według wielu badań użytkownicy na Facebooku mniej reagują na reklamy, niż w przypadku innych stron internetowych.
- Niski wskaźnik zaangażowania – z roku na rok maleje liczba interakcji użytkowników z jednostkami reklamowymi (np. lajki, udostępnienia etc).
- Brak obsługi klienta – system reklamowy Facebook nie posiada wsparcia.
- Niewłaściwe ustawienia reklamy - Niektóre firmy nie wiedzą, jak efektywnie korzystać z targetowania, a reklamy są wyświetlane niewłaściwym odbiorcom.
Program poleceń
Kolejną efektywną metodą na pozyskiwanie klientów w Internecie jest program rekomendacji oraz poleceń. To, w jaki sposób wdrożysz program poleceń do strategii marketingowej swojej firmy, zależy już od Ciebie.
Możesz poprosić swoich klientów, użytkowników o zarekomendowanie swoich produktów lub też uruchomić program afiliacyjny i zaoferować swoim klientom korzyści biznesowe lub finansowe w zamian za rekomendacje produktu swoim znajomym i bliskim.
Chciałbym również zaznaczyć, że wiele młodych i niedoświadczonych firm na starcie ucieka w tzw. marketing szeptany. To działania marketingowe, które mają za zadanie dotarcie do potencjalnego docelowego odbiorcy ze spontanicznym i nienachalnym przekazem w charakterze reklamowym. W większości przypadków niestety wygląda to bardzo nieudolnie, a sama firma w oczach potencjalnych klientów po prostu się ośmiesza. Szczerze odradzamy takie działania i sugerujemy, aby skoncentrować się na organicznym wzroście swojej marki oraz naturalnej budowie relacji z klientami.
Dla kogo program poleceń?
Program poleceń to nawet nie tyle, co sposób na pozyskiwanie klientów, a naturalna ewolucja dobrze prowadzonego marketingu w każdym dobrze prosperującym przedsiębiorstwie.
Trudno wyobrazić sobie firmę, której zaszkodziłaby aktywna społeczność, która w wdzięczności rekomenduje nasze produkty lub usługi. Program afiliacji natomiast sprawdzi się świetnie w przedsiębiorstwach, które mają świetne produkty lub usługi, ale też brak zasobów lub pomysłu na czynne pozyskiwanie klientów.
Media społecznościowe
Na całym globie ponad 4 miliardy ludzi korzysta z social mediów i codziennie do różnych kanałów social media dołączają kolejne miliony nowych osób. Potencjalnych klientów w social mediach jest mnóstwo, ale pozyskiwanie klientów na tak konkurencyjnym rynku nie jest wcale takie proste.
Przedstawiliśmy wcześniej Facebooka oraz marketing influencerski, który także jest częścią ekosystemu mediów społecznościowych, ale cały świat social media jest tak ogromny, że nawet najlepsze firmy nie są w stanie lub też i nie chcą być aktywne na każdej platformie.
Do najpopularniejszych portali social-media w Polsce należą (według kolejności):
Youtube, Facebook, Instagram, Whatsapp, Twitter, Skype, Snapchat, Tiktok, Pinterest, Linkedin, Twitch, Wykop.pl, Badoo, Reddit
Ustaliliśmy, że Facebook to taki must have dla każdej firmy w dzisiejszych czasach – z tym się zgadzamy, ale co dalej?
Czy to oznacza, że chcąc pozyskać nowych klientów powinieneś reklamować swoje produkty lub usługi na każdej z wymienionych platform?
Oczywiście, że nie.
Wybierz te platformy, które znasz i w których czujesz się swobodnie. Jako użytkownik danej platformy doskonale będziesz znał zasady, które panują w danej społeczności i możliwości wykorzystania szansy na reklamę swoich produktów lub usług. Na obcym terenie będzie brakowało Ci obycia oraz elementarnej wiedzy. Każda platforma zrzesza też nieco inny rodzaj użytkowników.
Jak pozyskać klienta offline?
Na początku naszego artykułu wspominaliśmy, że doskonale wiemy, jak pozyskać klienta w Internecie, bo robimy to zawodowo – a w reklamie offline się nie specjalizujemy.
Jednak dla dopełnienia tematu i w trosce o Twój czas, tak abyś nie musiał wertować innych stron w poszukiwaniu tej informacji, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie i wybraliśmy subiektywnie w naszej opinii najskuteczniejsze metody pozyskiwania klientów offline.
Networking
Networkingiem nazywamy proces pozyskiwania nowych kontaktów i zacieśniania istniejących więzi w środowisku zawodowym w celu wymiany doświadczeń, pomysłów, pozyskiwania nowych klientów czy pracowników. W trakcie rozmowy masz możliwość zaprezentowania swojej firmy, poznania osób z branży oraz zdobycie potencjalnych klientów.
W naszej opinii to świetny sposób na poznanie wartościowych ludzi, a być może nawet świetnych partnerów biznesowych. Obecnie wydarzenia i szkolenia offline cieszą się bardzo dużą popularnością, więc networking jest bardzo dobrym pomysłem na pozyskiwanie klientów. A przy okazji, możemy również poćwiczyć nasze miękkie umiejętności. Pamiętaj, że to jednak z reguły nie miejsce dla aktywizatorów, więc nie staraj się nachalnie i na siłę reklamować swoich usług lub produktów.
Targi
Targi to spotkania organizowane w celu udostępnienia możliwości przedsiębiorcom oraz osobom zainteresowanych z danej branży do ustawienia prezentacji swoich produktów lub usług. Na targach często organizowane są wydarzenia dydaktyczne, konkursy i specjalne strefy do reklamy swoich produktów lub usług.
Metod pozyskiwania nowych klientów na targach jest kilka.
- Możesz stworzyć stoisko, mające charakter prezentacji produktów lub usług. Jako wystawca będziesz musiał się jednak przygotować do takiego wydarzenia. Musisz wiedzieć, w jaki sposób planujesz pozyskać klientów i czym, chcesz ich przekonać do swojej oferty.
- Możesz udać się na targi jako uczestnik, w których będziesz miał okazję do nawiązania relacji biznesowych.
- Możesz udać się na targi jako prelegent (jeśli masz zbudowaną już markę i pozycję).
Szkolenia i rozwój osobisty
Jeśli chcesz zaimponować swoim potencjalnym klientom, musisz stale się rozwijać, a w tym pomogą Ci różnego rodzaju szkolenia. Na warsztatach zdobędziesz umiejętność prowadzenia odpowiedniej komunikacji z potencjalnymi klientami, a w trakcie konferencji uzupełnisz swoją wiedzę o ciekawe przemyślenia oraz case’y – często niepublikowane w Internecie. Opcji jest naprawdę sporo, a programy szkoleniowe możesz dopasować indywidualnie do swoich potrzeb.
Rozmowy telefoniczne
Masz kontakt telefoniczny do swoich potencjalnych klientów? Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś do nich zadzwonił i zaproponował spotkanie biznesowe.
Jak pozyskać klienta – podsumowanie
Istnieje mnóstwo metod na pozyskiwanie klientów, zarówno online, jak i offline. W naszym artykule, postaraliśmy wymienić te najpopularniejsze i w naszej opinii najskuteczniejsze sposoby, z których korzysta większość przedsiębiorców oraz specjalistów.
Oprócz wymienienia samych metod, przedstawiliśmy Wam również nasze spojrzenie na prowadzenie kampanii w Internecie – nie sam dobór metody jest kluczem, a ROI i przemyślana strategia.
Nawet najlepszą kampanie marketingową mogą zepsuć nierealne cele, a źle dobrane cele mogą przedstawiać złą kampanię w dobrym świetle.
Jak zdobyć potencjalnego klienta w wyszukiwarce Google?
Nasza firma jest wyspecjalizowana w działaniach SEO – dostrzegamy w tym obszarze ogromny potencjał i nic nie wskazuje na to, że użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google będzie coraz mniej. Dobra pozycja w wyszukiwarce Google wiąże się z ciągłym rozwojem firmy oraz marki – takie działania, o ile prowadzone są w sposób przemyślany, systematyczny i właściwy, w perspektywie długofalowej mogą firmie wyjść tylko na dobre. Jeśli jesteś zainteresowany naszymi działaniami SEO dla swojej firmy – skontaktuj się z nami. Zwiększysz z nami ekspozycję swojej marki na potencjalnych klientów oraz widoczność w wyszukiwarce Google.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.