Znaczenie wyszukiwarki Google w marketingu internetowym jest ogromne i ciężko jakkolwiek dyskutować z tą tezą. Wyszukiwarka Google dociera do 96,3 proc. internautów w Polsce i jest najpopularniejszą stroną w naszym kraju. Internauci w Google szukają produktów, usług i odpowiedzi na konkretne zagadnienia i problemy. Przedmiotem dyskusji wielu specjalistów od marketingu internetowego jest to, czy firmy powinny inwestować w reklamy płatne (PPC – np. Facebook, Google Ads etc.) czy pozycjonowanie (SEO). O tym, dzisiaj w naszym artykule.
- 1 Dotrzyj do potencjalnych klientów
- 2 Czym różni się pozycjonowanie od Google Ads
- 3 Co lepsze pozycjonowanie czy Google Ads?
- 4 Dlaczego duże marki korzystają z SEO i PPC?
- 5 Zalety i korzyści z pozycjonowania (SEO) – czy pozycjonowanie się opłaca?
- 6 Zalety i korzyści z reklam Google Ads (PPC) – czy kampanie płatne się opłacają?
- 7 Korzyści z połączenia pozycjonowania i reklam Google Ads
- 7.1 3 powody, dla których warto uwzględnić połączenie działań SEO i SEM w swojej strategii marketingu internetowego.
- 7.2 Uzyskasz większą liczbę kliknięć
- 7.3 Dane z reklam płatnych, mogą wspierać strategię SEO
- 7.4 Reklamy Google Ads (PPC) mogą wpływać na SEO pozytywnie
- 7.5 Dlaczego warto łączyć pozycjonowanie z kampaniami Google Ads
- 7.6 Co powinieneś wybrać – SEO czy Google Ads według Google
- 8 Koszty promocji pozycjonowania i Google Ads
Dotrzyj do potencjalnych klientów
Zareklamuj swoje usługi lub produkty w Internecie. Skutecznie wykorzystujemy potencjał marketingu internetowego do zwiększania ruchu oraz sprzedaży na stronach naszych klientów. Zamów darmową ofertę.
Czym różni się pozycjonowanie od Google Ads
Zarówno SEO jak i reklamy płatne, w tym i Google Ads mają ten sam cel – mają nam zapewnić lepszą widoczność w wyszukiwarce Google. Obie te metody wymagają jednak innego zestawu umiejętności oraz działań.
Pozycjonowanie jest procesem długofalowym i obejmuje szeroki zakres działań – np. content marketing, link building (w tym np. artykuły sponsorowane), web development, podczas gdy reklamy Google Ads wymagają pracy stosunkowo krótkoterminowej, ponieważ proces realizacji kampanii Google ogranicza się do analizy i konfiguracji odpowiednich jednostek reklamowych w programie Google Ads.
Inaczej wyświetlana jest również nasza strona na listach wyników wyszukiwania. Przy użyciu pozycjonowania, a inaczej za pomocą reklam płatnych (pokazane jest to na zdjęciu poniżej).
W czerwonej ramce oznaczone są reklamy płatne – w zielonej wyniki bezpłatne, osiągnięte przez pozycjonowanie. Warto jeszcze raz zaznaczyć, że konfiguracja stron wyszukiwań dla słów kluczowych jest różna i często spotykana jest sytuacja odwrotna, tj. występuje dominacja jednostek płatnych na listach nad wynikami bezpłatnymi. Najczęściej wpływ na konfiguracje widoku SERP ma wolumen słowa kluczowego oraz jego konkurencyjność.
Najważniejsze różnice pomiędzy reklamami Google Ads, a pozycjonowaniem
Poprzez usługę pozycjonowania poprawisz pozycję strony internetowej na konkretne słowa kluczowe w organicznych (naturalnych) w wynikach wyszukiwania i nie musisz za to płacić.
Poprzez system Google Ads masz możliwość skorzystania z różnego rodzaju reklam, np. w wyszukiwarce, jak i na stronach internetowych partnerów Google. Strona internetowa jednak nie pojawia się w naturalnych wynikach wyszukiwania (darmowych) tylko w sekcji jednostek reklamowych. Kiedy skończy Ci się budżet na reklamę, Twoje strony nie będą już widoczne.
To najważniejsze różnice, jednak zastanawiając się nad pozycjonowaniem oraz reklamami Google Ads, sugerujemy, aby zapoznać się z cechami charakterystycznymi dla każdej z tych metod promocji w Internecie.
Sprawdź też: Reklama Google – kiedy warto korzystać? Zalety oraz wady
Co lepsze pozycjonowanie czy Google Ads?
Jak widzisz usługa pozycjonowania i kampanie Google Ads różnią się od siebie pod wieloma względami. Patrząc na porównanie obu tych rodzajów promocji trudno jednoznacznie i obiektywnie odpowiedzieć na pytanie, która z tych form promocji jest lepsza i skuteczniejsza.
Jak już zaznaczyliśmy, obie te formy promocji mają ten sam cel, jednak ich efektywność w głównej mierze zależy od indywidualnych celów oraz potrzeb reklamodawcy. Sprawdź nasze zestawienie, które przygotowaliśmy z myślą o tych, którzy mają dylemat, czy wybrać pozycjonowanie czy Google Ads.
Pozycjonowanie vs Google Ads - porównanie
Reklamy Google Ads
Pozycjonowanie (SEO)
Pierwsze efekty promocji
Widoczne są od razu po uruchomieniu kampanii
Widoczne są dopiero po jakimś czasie
Zwrot z inwestycji (ROI)
Jest łatwy do wyliczenia
Rozłożony w czasie, trudny do wyliczenia, ale w perspektywie długofalowej o wiele większy
Targetowanie (trafianie do określonej grupy docelowej)
Możliwe – istnieje możliwość określenia grupy docelowej
Praktycznie niemożliwe – możemy jedynie targetować za pomocą określonych słów kluczowych
Czas działania promocji
Reklama aktywna jest tylko wtedy, kiedy jest uruchomiona kampania Google Ads
Reklama aktywna jest nawet po zakończeniu promocji (treści, widoczność, lokaty, linki, stworzone strony) to parametry, które nie znikają po zakończeniu promocji
Koszty promocji
Tym wyższe, im dłużej trwa kampania
Wyższe na początku kampani
Zasięg promocji
Możliwość reklamy na stronach współpracujących z Google (m.in. Youtube, strony partnerów Google, mapy Google)
Reklama jedynie na stronach wyników wyszukiwania Google + widoczność w innych wyszukiwarkach
Mierzenie efektów działań
Kliknięcia i konwersja
Ruch, wzrost pozycji, wzrost widoczności, profil linkowy, konwersja
Konwersja
Z reguły wyższa w perspektywie krótkoterminowej
Z reguły wyższa w perspektywie długofalowej
Kliknięcia
Płacisz za kliknięcia
Nie musisz płacić za kliknięcia
Ryzyko
Małe – przeznaczasz odpowiednią kwotę na kampanie i obserwujesz wyniki
Wysokie – na efekty trzeba poczekać, a nieodpowiednia firma może nie prowadzić działań poprawnie, więc wyników nie będzie nawet w perspektywie długofalowej
Łatwość zmiany słów kluczowych
Kampanie na inne słowa kluczowe możemy przestawić w kilka minut
Pozycjonowanie na dane słowo kluczowe wymaga przygotowania nowych treści, optymalizacje oraz czasu
Wybierz kampanię Google Ads (lub inne kampanie płatne, np. Facebook), kiedy:
chcesz przetestować popyt na swoje usługi lub produkty;
chcesz promować sezonowe usługi lub produkty wyłącznie przed lub w trakcie sezonu; - nie masz czasu czekać na wyniki;
nie interesuje Cię długofalowy rozwój firmy i marki, nie wiesz, czy za rok nie będziesz prowadził innej działalności;
nie wiesz dokładnie na jakie słowa kluczowe chcesz być widoczny i być może będziesz nimi rotował w zależności od wyników i efektów;
MASZ dobrze przygotowaną witrynę internetową (np. landing page), który będzie konwertował;
masz stosunkowo duży budżet na start (reklamy płatne za kilkaset złotych miesięcznie z pewnością nie będą efektywne z powtarzalnymi wynikami);
Wybierz pozycjonowanie (SEO), kiedy:
interesuje Cię długofalowy rozwój firmy, chcesz być ekspertem oraz autorytetem w swojej branży;
chcesz zwiększać ruch oraz widoczność na swojej stronie internetowej stopniowo;
nie jesteś zainteresowany jednorazową kampanią;
działasz w bardzo konkurencyjnej branży (np. finansowej) i budżet na reklamy płatne byłby bardzo wysoki w stosunku do inwestycji w pozycjonowanie;
zdajesz sobie sprawę, że firmy konkurencyjne posiadają kilka lub kilkanaście razy większy budżet na reklamę i musisz w jakiś sposób wprowadzić bardziej innowacyjne rozwiązania;
działasz w branży, w której jest duży potencjał na pozyskanie klientów z niszowych słów kluczowych;
potrzebujesz audytu SEO – jesteś świadomy błędów, które posiadasz na swojej stronie internetowej;
korzystałeś już z reklam płatnych i nie sprawdziły się;
nie masz strony internetowej i chcesz zacząć jej poprawną budowę pod SEO i użytkowników.
Sprawdź też: Strona firmowa – na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strony dla firmy?
Dlaczego duże marki korzystają z SEO i PPC?
Można by było szczerze i krótko odpowiedzieć na to pytanie, kwitując – bo mogą. Od dłuższego czasu, specjaliści SEO i SEM prowadzą intensywne dyskusje na temat tego, czy SEO jest lepsze od PPC (Google Ads, Facebook etc) – i który rodzaj promocji jest bardziej skuteczny. W rzeczywistości, wszystko zależy od witryny, celów biznesowych, branży i innych czynników. Zarówno SEM, jak i SEO odgrywają ważną rolę, jeśli chodzi o pozyskanie klientów.
Jeśli mamy odpowiedni budżet oraz zasoby – najlepiej oba te rodzaje marketingu internetowego połączyć ze sobą, podobnie jak robią to największe marki.
Poprzez połączenie działań SEO i SEM, możemy w pełni wykorzystać potencjał ruchu, który daje nam wyszukiwarka Google. Zawężamy w ten sposób konkurencje.
Zalety i korzyści z pozycjonowania (SEO) – czy pozycjonowanie się opłaca?
Pozycjonowanie i działania SEO (polegające na optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych) są procesami długofalowymi. Rozkręcenie witryny wymaga czasu, tym bardziej kiedy zaczynamy od poziomu „0” ze świeżo zarejestrowaną domeną i stworzoną stroną www.
Mimo wszystko w przyszłości, korzyści płynące z rozwiniętego serwisu sprawiają, że wiele osób decyduje się właśnie na pozycjonowanie. Sprawdź, jakie unikalne korzyści niesie ze sobą pozycjonowanie i ciągła praca nad witryną.
Sprawdź też: Pozycjonowanie w Google – jak pozycjonować stronę w Google?
Ruch jest bezpłatny
Dzięki pozycjonowaniu nie musisz płacić za to, aby wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe. Zamiast kupować miejsce na pierwszej stronie Google po prostu pracujesz, aby je zdobyć.
Dobre SEO wymaga czasu. Musimy zbudować treści, pozyskać linki, zoptymalizować treści pod SEO, opublikować je, wprowadzić elementy konwersji, stale analizować witrynę i nowe wytyczne i inne. Sprawia to, że pozycjonowanie wymaga sporej wiedzy z wielu dziedzin, a co najważniejsze – skutecznej i systematycznej pracy. Jednak w momencie, kiedy nasze działania będą przynosić efekty każde zdobyte kliknięcie z poziomu wyszukiwarki Google będzie bezpłatne. Nie będziemy musieli płacić za kliknięcia w odróżnieniu od reklam płatnych.
Dobrze widoczny serwis jest w stanie generować nawet kilka tysięcy kliknięć dziennie z poziomu wyszukiwarki Google, w przypadku reklam płatnych osiągnięcie takiego wyniku kosztowałoby fortunę.
Pozycjonowanie trwa dłużej
Na pierwsze wyniki i efekty musimy trochę poczekać. Jednak kiedy pierwsze efekty przyjdą i praca będzie kontynuowana przez doświadczone osoby, to z miesiąca na miesiąc powinieneś osiągać coraz to lepsze wyniki. Pozycja większości stron, które obsługujemy rośnie liniowo i efekty widoczne są gołym okiem. Jeśli Twoja witryna jest pozycjonowana i stoi w tym samym miejscu przez długi okres czasu to najprawdopodobniej działania są nieskuteczne i warto pomyśleć o innej agencji SEO.
Zazwyczaj wejście do TOP10 listach wyników wyszukiwania jest najtrudniejsze. Gdy zaczniesz poprawiać widoczność całej domeny, Twoja witryna z czasem będzie pojawiać się na coraz to większą liczbę fraz – autorytet domeny będzie wzrastać i będziesz mógł spodziewać się coraz to lepszych wyników w nadchodzących miesiącach.
Pomimo tego, że pozycjonowanie trwa dłużej to w perspektywie długofalowej może przynieść o wiele większe korzyści.
Sprawdź też: Pozycja w Google. Od czego zależy i jak ją polepszyć?
Inwestujesz w marketing
SEO to inwestycja w marketing internetowy – inwestujesz w treści, rozbudowę podstron, treści ofertowych, stronę internetową, brand, profil linkowy. Nawet, kiedy postanowisz zrezygnować z usługi pozycjonowania to w dalszym ciągu będziesz w posiadaniu wypracowanego dobra.
Naturalne wyniki organiczne uzyskują więcej kliknięć
Pomimo tego, że reklamy płatne w coraz to większym stopniu przejmują większą część strony wyników wyszukiwania i wyglądem przypominają naturalne wyniki, to bezpłatne wyniki dalej generują większą część kliknięć. Użytkownicy bez większego problemu radzą sobie z odróżnieniem reklam od naturalnych wyników.
Na komputerach stacjonarnych w 2018 roku CTR (współczynnik klikalności) dla wyników organicznych wynosił 65%, a dla reklam płatnych (PPC) – 3,82%. Na urządzeniach mobilnych ta dysproporcja się nieco zmieniła – dla wyników organicznych CTR wynosił 38%, a dla reklam płatnych (PPC) – 3,12%. Trzeba przyznać, że jest to dosyć spora różnica.
Ludzie bez problemu dostrzegają różnice między wynikami, za które zapłacono, a tymi naturalnymi. Więcej osób ufa i wybiera wyniki organiczne, sceptycznie podchodząc do reklam.
Budowanie świadomości marki
Dzięki budowie widoczności w wynikach wyszukiwania zwiększasz również świadomość brandu na rynku. Wysokie pozycje w Google wpływają pozytywnie na wizerunek. Artykuły, w których dostarczasz odpowiedzi użytkownikom na ich problemy oraz pytania, również przyczyniają się do budowy pozytywnego wizerunku.
Zalety i korzyści z reklam Google Ads (PPC) – czy kampanie płatne się opłacają?
Wiele osób uznaje SEO za niezbędny element każdej strategii internetowego marketingu, ale reklamy płatne również są ważne i pomocne w kontekście pozyskiwania ruchu oraz nowych klientów. Reklamy PPC przeważnie najczęściej wybierane są na start przez większość firm z uwagi na możliwość uzyskania szybkich efektów. Sprawdź, jakie zalety i korzyści możesz osiągnąć poprzez reklamy Google Ads.
Szybkie efekty
Pozycjonowanie to ciągła praca. Działania SEO można porównać do zatrudnienia pracownika, który każdego miesiąca będzie prowadził określone prace oraz działania nad stroną. Istnieje jeszcze ryzyko doboru niekompetentnej firmy SEO, która będzie grać na czas.
Reklamy Google Ads mogą natychmiastowo dostarczyć wyniki. Możesz nawet za kilka godzin być na pierwszej stronie dla interesującego Cię słowa kluczowego. Problem polega na tym, że pozycja w Google kosztuje – a im bardziej konkurencyjne jest Twoje słowo kluczowe, tym więcej wydasz. Często nawet kilkanaście złotych za jedno kliknięcie, choć średnia stawka to kilka złotych.
Możliwość targetowania jednostek reklamowych
Podczas konfiguracji reklamy Google Ads masz możliwość ukierunkowania reklamy dla konkretnych grup demograficznych. Google Ads umożliwia targetowanie jednostek reklamowych na podstawie: wieku, płci, rodzaju urządzenia, lokalizacji geograficznej.
W Facebook Ads masz jeszcze więcej możliwości. W obu programach jest też możliwość zastosowania remarketingu.
Możliwość promocji w partnerskich witrynach Google
Reklamy Google Ads pozwalają użytkownikom na zawarcie większej ilości informacji w reklamie niż tylko link, tytuł oraz opis. Reklamy mogą zawierać także recenzje, oceny użytkowników i linki do innych powiązanych stron. Dla reklam produktów możesz także załadować ich zdjęcia i zawrzeć informacje takie jak cena czy informacje o darmowej dostawie.
Reklamy w Google Ads wykraczają również poza stronę wyników wyszukiwania. Możesz umieszczać reklamy w Internecie na tysiącach stron, które są w programie Google Adsense i które w zamian za wynagrodzenie wyświetlają na swoich stronach jednostki reklamowe Google.
Korzyści z połączenia pozycjonowania i reklam Google Ads
Jak widzisz, oba rodzaje działań marketingowych niosą ze sobą wiele korzyści i wartości. Zarówno SEO, jak i reklamy Google Ads działają lepiej, kiedy prowadzone są razem.
3 powody, dla których warto uwzględnić połączenie działań SEO i SEM w swojej strategii marketingu internetowego.
*nie wszystkie produkty oraz usługi możesz reklamować w usługach Google Ads, wszystko zależy od regulaminu Wydawcy.
Uzyskasz większą liczbę kliknięć
Głównym celem pozycjonowania i reklam Google Ads jest zwiększenie liczby kliknięć i ruchu na stronie, co ma przełożyć się na nasz cel biznesowy (np. sprzedaż usługi). Wspominaliśmy o tym, że SEO wygrywa z PPC, jeśli chodzi o CTR, ale jeśli spojrzysz na trendy w czasie to wyniki PPC coraz bardziej zyskują na znaczeniu.
Dlaczego? Ilustruje to między innymi poniższe zdjęcie.
Google od wielu lat testuje różne konfiguracje widoków dla listy wyników wyszukiwania. Widoki listy SERP są inne dla różnych słów kluczowych – często np. na bardzo konkurencyjne słowo kluczowe Google daje większą dominację na listach dla reklam PPC niż dla wyników bezpłatnych.
Co więcej, Google co jakiś czas delikatnie zmienia wygląd płatnych jednostek reklamowych, upodabniając je do tych bezpłatnych, tak aby użytkownicy myśleli, że nie jest to reklama.
Nie oznacza to, że bezpłatne jednostki przestają być cenne – tyle, że ich wartość zmienia się w stosunku do płatnych wyników. Google to prywatna firma – być może w przyszłości ten trend się zmieni, choć szczerze w to wątpimy. Najlepszą metodą na zwiększenie liczby kliknięć jest po prostu zastosowanie obu tych metod marketingu internetowego.
Dane z reklam płatnych, mogą wspierać strategię SEO
Reklamy Google Ads dostarczają też wiele interesujących danych na temat odbiorców, czy też nawet zainteresowania danym słowem kluczowym. Możesz w krótkim czasie sprawdzić, czy faktycznie warto pozycjonować się na dane słowo kluczowe i jak ono konwertuje.
Dane z reklam PPC można z pewnością wykorzystać do pracy nad strategią SEO – a im więcej danych, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ona trafna.
Reklamy Google Ads (PPC) mogą wpływać na SEO pozytywnie
Zastanawiasz się, czy reklamy Google Ads wpływają na pozycjonowanie? Chociaż poprzez reklamy PPC nie można w żaden sposób wpływać na wyniki SEO, to ruch z reklam może w małym stopniu pozytywnie wpływać na Twoje SEO.
Ruch oraz czas spędzony na stronie to jeden z wielu czynników, które Google bierze pod uwagę podczas uplasowania stron na konkretne słowa kluczowe na listach wyników wyszukiwania. Reklamy PPC mogą zapewnić początkowy ruch, który może mieć znaczenie dla SEO.
Dlaczego warto łączyć pozycjonowanie z kampaniami Google Ads
Specjaliści danego rodzaju marketingu internetowego często ze sobą konkurują i próbują udowodnić wyższość jednej metody nad drugą. O ile nasza firma głównie zajmuje się pozycjonowaniem, to z pewnością nie możemy napisać, że pozycjonowanie jest lepsze od reklam Google Ads
Temat jest bardziej złożony, nie zawsze pozycjonowanie okaże się dobrym wyborem dla Twojej firmy.
Wszyscy przedsiębiorcy używając i próbując różnych strategii marketingowych próbują osiągnąć ostatecznie ten sam cel – zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie. Pozycjonowanie i Google Ads to dwie taktyki, które w swoim założeniu pomagają ten cel osiągnąć. Zastosowanie obu tych rodzajów marketingu internetowego logicznie zakładając w żaden sposób nie może wpłynąć negatywnie na efekty.
Ważne jednak, aby nie prowadzić działań marketingowych na ślepo i nie przepalać budżetu, tylko prowadzić działania na podstawie solidnych strategii, opartych na danych i analizach. W ten sposób, będziemy w stanie uzyskiwać najlepsze wyniki z wyszukiwarek.
Co powinieneś wybrać – SEO czy Google Ads według Google
Google również jest świadome tego, że wielu użytkowników ma dylemat pomiędzy wyborem SEO, a kampanii Google Ads. Poniżej załączamy kluczowe wnioski, które możesz w pełni przeczytać pod tym adresem: https://ads.google.com/home/resources/seo-vs-ppc/
Obecność Twojej strony internetowej w darmowych wynikach wyszukiwania to podstawa, pomimo tego, że taka optymalizacja wymaga czasu oraz zasobów;
Od Ciebie zależy, który rodzaj marketingu internetowego będzie najlepszy dla Twojej firmy. Zarówno reklamy Google Ads, jak i działania SEO mogą pomóc;
Reklamy Google Ads są w stanie natychmiastowo przyciągnąć uwagę użytkowników korzystających z wyszukiwarki i partnerskich witryn Google;
Obie strategie pełnią ważną rolę w generowaniu ruchu na stronach internetowych i przyczyniają się do rozwoju firmy w Internecie. Połączenie tych dwóch strategii pozwoli na osiągnięcie celu;
Koszty promocji pozycjonowania i Google Ads
W perspektywie długofalowej koszty promocji Google Ads przeważnie będą wyższe niż SEO (chyba, że zatrudnimy nieuczciwą lub nieskuteczną firmę od SEO, która po pewnym czasie i tak nie będzie dostarczać żadnych rezultatów – co jest niestety dosyć często spotykane).
Firmy, które inwestują w SEO, nawet po roku czasu są w stanie osiągać kilka tysięcy kliknięć z poziomu listy wyszukiwarki Google oczywiście nie ponosząc przy tym ekstra kosztów, ponieważ w SEO nie płacisz za kliknięcia.
W przypadku kampanii płatnych, np. Google Ads, musimy zapłacić za każde kliknięcie. Za 10 000 kliknięć miesięcznie, musimy liczyć się już z kosztami ok. 10 000 – 30 000 zł w zależności od branży.
Koszty promocji w SEO głównie zależą od firmy i zakresu podjętej pracy. Działania SEO podlegają indywidualnej wycenie. W reklamach PPC (np. Google Ads) płacisz natomiast najczęściej za kliknięcie, więc sam definiujesz, jaki koszt za reklamę chcesz ponieść.
Sprawdź też: Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Cennik pozycjonowania
Skuteczna reklama strony internetowej
Uważasz, że Twoja firma zasługuje na większy ruch oraz dochody? Skontaktuj się z naszym specjalistą, który przygotuje darmową analizę Twojej strony internetowej wraz z przykładowym planem strategii. Każdego miesiąca, pozyskamy dla Ciebie określoną liczbę linków sponsorowanych oraz opublikujemy zoptymalizowane, najwyższej jakości treści pod SEO.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.