Na początek zadajmy sobie takie pytanie – czy wolałbyś regularnie płacić za ruch na Twojej stronie czy dokonać inwestycji, która pozwoli Ci – choć nie zagwarantuje – na przyciągnięcie takiej samej ilości osób, nie uzależniając się tym samym od reklamodawcy?
To trudne pytanie, ale obrazuje ono nam różnicę między płatnym a organicznym ruchem na stronie. W obu przypadkach cel jest taki sam, ale sposoby na jego osiągnięcie są zupełnie inne.
W jaki sposób te na pierwszy rzut oka diametralnie różne metodologie działają w rzeczywistości? Co to jest ruch organiczny i czym jest ruch płatny? Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na temat każdej z tych metod, ich zalety i wady oraz znaczenie we współczesnym marketingu internetowym.
Pamiętaj jednak, że te metody mogą świetnie się uzupełniać i jeżeli zdecydujesz się na jedną, to wcale nie oznacza, że jednocześnie powinieneś zapomnieć o drugiej.
Sprawdź też: Marketing internetowy – co to jest, rodzaje e-marketingu
Co to jest ruch organiczny?
Ruch organiczny związany jest z użytkownikami, którzy odwiedzają Twoją stronę po odnalezieniu jej na listach wyszukiwania bez żadnych płatnych akcji z Twojej strony. Poprzez klikanie na organiczne rezultaty, które pojawiają się na SERP (search engine result page, lista wyników wyszukiwania) użytkownicy odwiedzają Twoją stronę w sposób naturalny, bez żadnej ingerencji typu reklamy.
(tego typu aktywność użytkowników, możemy m.in obserwować w Google Search Console)
Sprawdź też: Reklama w Internecie – skuteczne metody reklamy
Ruch organiczny – definicja
Ruch organiczny to ten pochodzenia naturalnego, który pozwala użytkownikom na znajdowanie informacji online bez zmuszania ich do konkretnych akcji lub manipulowania nimi do klikania w płatne reklamy. Reklamy opłacane przez marki na określonych stawkach gwarantują im natomiast możliwość przykucia uwagi użytkownika poprzez atrakcyjne miejsce na liście.
Płatne reklamy można sobie zwizualizować jako ten sztuczny 1% umiejscowiony na górze listy wyszukiwania tylko dlatego, że daną osobę czy firmę stać było na opłacenie tego miejsca. Z drugiej strony mamy ruch organiczny, który opiera się na prostej relacji między firmą/marką a użytkownikiem, bez żadnych płatnych czynników – ja (użytkownik) szukam czegoś, a Wy (firma) zdajecie się to mieć lub potrafić.
Dlaczego ktoś kilka akurat w ten wynik na liście i ma wyższy współczynnik klikalności niż inny? Przyczyn jest kilka:
Jakie treści są najlepsze dla kanału organicznego?
Ruch organiczny generowany jest poprzez działania SEO. Tworzysz treści przyjazne wyszukiwarkom, które następnie pojawiają się wysoko na SERP, użytkownicy znajdują Twoją stronę i na nią wchodzą.
Celem SEO jest tworzenie jak najbardziej wszechstronnych i użytecznych treści na stronę, tak aby plasowała się wysoko w SERP, a organiczni użytkownicy mogli do niej swobodnie dotrzeć. W tym procesie ruch organiczny jest miernikiem dla sukcesów na stronie, jednak należy pamiętać że SEO nie jest jedną, ściśle określoną taktyką, która gwarantuje, że X wizyt na stronie dzisiaj to również X wizyt na stronie jutro.
W każdym momencie konkurencja może stworzyć lepszy content, co przeciągnie ruch organiczny z Twojej strony na ich. Głównym celem SEO powinno być prześcignięcie konkurencji na listach SERP i regularne aktualizowanie strony, aby ten status utrzymać.
Pamiętajmy również o tym, że treści powinny dla nas konwertować i być użyteczne biznesowo – pozycjonujmy się zatem na frazy, które dla naszej strony mogą przynieść wartość dodatnią.
Rodzaje treści w kanale organicznym
Celem jest przyciągnięcie ruchu do podstron, które będą stale dostępne na Twojej stronie, są optymalizowane na pojedyncze słowo kluczowe i które dostarczają użytkownikom informacji w przystępny sposób. Najpopularniejsze rodzaje treści w kanale organicznym:
Sprawdź też: Copywriting – co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny
Co to jest ruch płatny?
Płatny ruch z wyszukiwarek ma miejsce wtedy, kiedy użytkownik trafia na daną stronę przez kliknięcie w reklamę na liście wyników wyszukiwania. Ta reklama jest stworzona i opłacona przez firmę, która liczy na wysokie miejsce na SERP.
Jak widzisz ruch płatny i organiczny mają ten sam cel: aby w link do Twojej strony klikało więcej osób, niż w inne wyświetlające się na ten sam wynik wyszukiwania.
Płatne reklamy w wynikach wyszukiwania oparte są na platformie Google Ads, gdzie firmy zainteresowane reklamą określają stawkę, którą skłonne są zapłacić za kliknięcie. Ten system przypomina trochę aukcje, ponieważ najlepiej dopasowaną reklamę do słowa kluczowego „wygra” ta firma, która jest w stanie zapłacić najwięcej. Następnie Google ocenia, jak Twoja reklama pasuje do danego słowa kluczowego i przypisuje jej współczynnik jakości – miernik click-through rate, jakości landing page i znaczenia reklamy dla wyszukiwania.
Kiedy spojrzysz na listę wyników wyszukiwania, zauważysz, że często można znaleźć tam reklamy zarówno na samej górze, jak i na dole:
Jak więc Google decyduje, gdzie znajdzie się Twoja reklama? Kiedy na te samo słowo kluczowe znajduje się wiele ofert, w tym przypadku “agencja SEO”, Google przypisuje każdej reklamie tzw. Ad Rank, który wyznacza pozycję na liście wyników wyszukiwania, na której znajdzie się Twoja reklama.
Formuła, którą wykorzystuje Google to maksymalna oferta * współczynnik jakości = ranking reklamy = pozycja na liście wyszukiwań. Warto zapamiętać, że generalnie rzecz biorąc im wyższy jest nasz współczynnik jakości, tym niższy cost-per-click (CPC, koszt za kliknięcie) reklamy. Możesz więc zaoszczędzić pieniądze dbając o to, by Twoje reklamy były jak najbardziej kreatywne i związane ze słowem kluczowym.
Sprawdź też: Reklama Google – kiedy warto korzystać? Zalety oraz wady
Jakie treści są najlepsze dla kanału płatnego?
Ze względy na to, że płatne reklamy wymagają ciągłych nakładów finansowych, firmy starają się raczej stosować je dla słów kluczowych o komercyjnym potencjale.
Jeżeli masz już płacić za reklamę, chcesz żeby miało to jak największe przełożenie na liczbę klientów. Za pomocą reklam chcemy najczęściej nakierować ruch bezpośrednio na swoje usługi i strony sprzedażowe, aby droga klienta do naszego produktu i zakupu była jak najkrótsza.
Poniżej widzimy, jak wyglądają wyniki wyszukiwania dla keywordu „treści”:
Nie mamy tutaj żadnej reklamy – jest tak ze względu na to, że „treści” nie są jednoznacznym wyrażeniem. Nie wiadomo, czy zamiarem wyszukującego jest tutaj poznanie podstaw na temat pisania treści czy może raczej są zainteresowani zakupem usług firmy świadczącej usługi tworzenia treści.
Zapytania, które już w sobie zawierają zamiar zakupu produktu czy usługi, częściej zawierają wśród swoich rezultatów wyszukiwania reklamy. Zobacz, co się stanie kiedy wyszukamy termin „treści na stronę”:
Cztery pierwsze wyniki to płatne reklamy. Spowodowane to jest tym, że w tym wypadku intencje wyszukującego są bardzo klarowne – szuka on firmy, która świadczy usługi tworzenia tekstów.
Rodzaje treści w kanale płatnym
Wynika z tego, że formaty treści ukierunkowane na sprzedaż najbardziej sprzyjają płatnemu ruchowi. Do nich należą:
Porównanie ruchu organicznego i płatnego
Zwolennicy ruchu organicznego często używają takiej analogii: płatne reklamy są jak wynajmowanie domu. Płacisz co miesiąc sumę, która może nagle wzrosnąć ze względu na czynniki, na które nie masz wpływu.
SEO, czyli skupianie się na ruchu organicznym, jest jak zakup domu. Na początku ponosisz spory koszt (płacąc z góry lub biorąc kredyt), ale od razu zaczynasz budować majątek w długoterminowej perspektywie.
Każdy z nas powinien zastanowić się sam, czy zgadza się z tym stwierdzeniem, ponieważ każde z podejść ma swoje zalety i wady. Poniższa grafika powinna nam przybliżyć plusy i minusy każdego z rozwiązań:
Mierzenie efektów
Czas kampanii
ROI
Opłacalność
Łatwość
Sprawdź też: Pozycjonowanie czy Adwords? Co lepsze?
Synergia SEO i PPC
My jesteśmy gorącymi zwolennikami wykorzystywania obu opcji – dla każdej z nich jest odpowiednie miejsce i czas.
Jak widać powyżej, jeżeli Twoja firma ma szansę na wartościowy keyword o komercyjnym zastosowaniu, to pomijanie potencjału płatnych reklam byłoby nierozsądne, nawet jeżeli to niesie za sobą koszty. O ile każdy z nich szuka równowagi między wydatkami a przychodami, to jeżeli tylko cost-per-click (CPC) mieści się w Twoim budżecie, powinieneś skorzystać z możliwości, jakie dają płatne reklamy.
I na odwrót – jeżeli jesteś zainteresowany ogólnym zwiększeniem ruchu na swojej stronie, tworzeniem treści do udostępniania na kanałach social media i poprzez e-maile swoim klientom, to marketing skupiony na ruchu organicznym będzie strzałem w dziesiątkę.
Wybierz odpowiednią strategię marketingową
Zastanów się, jakie są Twoje cele? Jaki jest Twój budżet? Ile masz na to czasu? Zbierz te informacje i zdecyduj, która taktyka – a może ich połączenie? – będzie dla Ciebie najlepsza.
Skontaktuj się z nami lub poproś o przygotowanie darmowej oferty dla Twojej strony WWW.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.