Osiąganie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania jest celem większości specjalistów SEO, marketerów oraz copywriterów. Bywają jednak momenty, gdy realizacja konkretnego planu staje się bardzo utrudniona ze względu na optymalizację kilku podstron domeny na te same frazy kluczowe. Zjawisko to nazywamy kanibalizacją, którą często praktykują nieświadomie początkujący lub średnio-zaawansowani pozycjonerzy. Zatem, czym jest kanibalizacja słów kluczowych i kogo najczęściej dotyczy? – poradnik.
- 1 Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
- 2 Kanibalizacja słów kluczowych – praktyczny przykład
- 3 Kto jest narażony na kanibalizację treści?
- 4 Jakie są przyczyny kanibalizacji SEO? – 7 najpopularniejszych elementów
- 5 Jak walczyć z kanibalizacją treści?
- 6 Jak zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych na etapie konstruowania strony internetowej?
- 7 Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i kogo najczęściej dotyczy? – podsumowanie
- 8 Kanibalizacja słów kluczowych FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych (z ang. keyword cannibalisation) występuje w momencie zoptymalizowania więcej, niż jednej domeny z podobną treścią pod identyczne frazy kluczowe. Nie umacnia to wówczas autorytetu witryny, a powoduje rywalizację stron pomiędzy sobą w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach).
Roboty Google selekcjonują content na mniej lub bardziej wartościowy. W przypadku kanibalizacji słów kluczowych nie potrafią jednoznacznie określić, która domena powinna rankować wyżej. Wobec tego artykuł „A” może pojawić się w SERP-ach po 5 dniach od publikacji na 13 miejscu, a kilka dni później domena „B” zajmie pozycję artykułu „A”, jednocześnie powodując jego spadek.
Kanibalizacja słów kluczowych – praktyczny przykład
Poniżej przedstawiamy przykład kanibalizacji słów kluczowych. Sprawa Adriana pokazuje, że pozycjonowanie na własną rękę, szczególnie bez niezbędnej wiedzy i chociaż minimalnego doświadczenia może skutkować szkodami, których naprawa może okazać się znacznie droższa, niż wynosi kilkumiesięczny koszt kompleksowego SEO (np. w agencji lub u freelancera).
Kanibalizacja słów kluczowych w praktyce – przypadek Adriana
Adrian prowadzi sklep internetowy z profesjonalnymi rowerami szosowymi przystosowanymi do zawodów. W celu poprawienia widoczności swojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania założył bloga dot. konserwacji profesjonalnego sprzętu kolarskiego. Działaniami SEO zajmuje się samodzielnie, więc postanowił przeczytać kilka branżowych artykułów, aby nie popełnić najczęstszych błędów pozycjonerskich.
Wywnioskował, że wpisy, które umieszcza w swojej domenie, powinny być równomiernie nasycone frazami kluczowymi najważniejszymi dla jego biznesu. Po krótkiej analizie podjął decyzję – wszystkie artykuły blogowe, opisy kategorii oraz sprzętu będą zawierały frazę „rowery szosowe”, bo przecież to oferuje swoim klientom.
Minęło pół roku – Adrian postanowił sprawdzić efekty pozycjonowania. Ku jego zdziwieniu strona znalazła się dopiero na 4 stronie wyników wyszukiwania. To nie wszystko, bowiem SERP-y prowadzą zarówno do kategorii jego sklepu rowerowego jak i artykułu poradnikowego, co oznacza, że ze sobą konkurują.
Właściciel sklepu rowerowego widocznie pominął temat kanibalizacji słów kluczowych, a w konsekwencji wyrządził kosztowne szkody, które będzie trzeba naprawiać przez stosunkowo długi okres pod okiem specjalistów.
Sprawdź też: 8 największych błędów SEO
Kto jest narażony na kanibalizację treści?
Na kanibalizację SEO są narażone głównie wyspecjalizowane serwisy. Tworzą one wówczas materiały bardzo zbliżone tematycznie do poprzednich, co może skutkować rywalizacją stron pomiędzy sobą w organicznych wynikach wyszukiwania.
Druga grupa to sklepy internetowe – w przypadku nieprawidłowej optymalizacji SEO strona główna jak i podstrony będą wzajemnie konkurowały ze względu na obecność identycznej frazy kluczowej. Nawet jeśli kategoria witryny rankuje znacznie wyżej od strony głównej, będzie miała utrudnione zadanie, ponieważ roboty Google będą priorytetyzować obie domeny naprzemiennie z powodu obecności wspólnego słowa kluczowego.
Kogo dotyczy kanibalizacja słów kluczowych? – 3 przykłady
- serwisy informacyjne;
- sklepy internetowe;
- strony o wąskiej specjalizacji.
Kanibalizacja słów kluczowych dotyczy także sklepów internetowych z bardzo podobnym asortymentem, różniącym się przykładowo tylko i wyłącznie kolorami oraz rozmiarami. Pamiętajmy jednak, że prawidłowy copywriting z uwagą na unikalność treści, a także przemyślaną optymalizację będzie skutkował poprawnym działaniem każdej domeny i pomoże uniknąć rywalizacji pomiędzy witryną „X”, a witryną „Y”.
Jakie są przyczyny kanibalizacji SEO? – 7 najpopularniejszych elementów
Główną przyczyną kanibalizacji SEO jest nieodpowiedni rozkład fraz kluczowych w stosunku do danej treści. Wynika to zazwyczaj z błędnie opracowanej strategii pozycjonerskiej, która nie uwzględnia koniecznej różnorodności m.in. w kontekście atrybutów ALT, meta danych, anchorów (treści linków) oraz wielu innych czynników, które przedstawiamy poniżej.
7 przyczyn kanibalizacji SEO – ranking
- nasycenie kilku witryn podobnymi słowami kluczowymi (np. strony głównej i podkategorii);
- podobne atrybuty ALT (alt – opisy alternatywne obrazków);
- duplikacja meta description (meta description – fragment tekstu podsumowujący zawartość strony);
- błędne wdrożenie tagów kanonicznych lub ich całkowity brak (rel= "canonical" umieszczamy w sekcji … );
- utworzenie zbyt mocno powiązanych ze sobą kategorii w sklepie internetowym (strategia SEO powinna być precyzyjnie przemyślana pod kątem każdej subkategorii i przypisanej do niej frazy kluczowej – zbyt blisko powiązane kategorie mogą powodować kanibalizację treści);
- jednakowe anchory będące odnośnikami do różnych podstron konkretnej witryny (treści linków nie mogą się powtarzać);
- tworzenie wielu artykułów w tym samym lub podobnym temacie (jeśli podejmujemy się tego zadania – musimy wybrać inne frazy kluczowe w każdym artykule, aby uniknąć kanibalizacji SEO).
Sprawdź też: Duplicate content – dlaczego warto zadbać o unikalność treści?
Kanibalizacja treści to zjawisko, któremu należy zapobiegać, bowiem przyczynia się ono do obniżenia widoczności naszej witryny w SERP-ach. Bez względu na jakość contentu – musimy dbać o różnorodność słów kluczowych na każdej podstronie. W innym wypadku roboty Google będą „losowały”, który adres URL jest bardziej dopasowany do potrzeb użytkowników.
Jak walczyć z kanibalizacją treści?
Efektywna walka z kanibalizacją treści umożliwi osiągnięcie najwyższych wyników w SERP-ach. Teoretycznie można to zrobić na wiele sposobów. W praktyce należy dobrać jedno rozwiązanie skrupulatnie dopasowane do problemu własnej witryny. Przejdźmy zatem do konkretów – jak walczyć z kanibalizacją treści? Zestawienie 5 wskazówek od naszych ekspertów.
Reorganizacja witryny
Jednym z bardziej skutecznych sposobów na walkę z kanibalizacją SEO jest reorganizacja danej witryny. W jaki sposób należy do tego podejść? Otóż powinniśmy wybrać najważniejszy według nas adres URL, który pozycjonujemy na dane słowo kluczowe, a drugi optymalizowany na tę samą frazę przekształcić na inny (poboczny). Dzięki temu zwiększymy widoczność naszych podstron w wyszukiwarkach, unikając tym samym kanibalizacji treści.
Zastosowanie tagu kanonicznego
Zastosowanie tagu kanonicznego rel= “canonical” w sekcji <HEAD> … </HEAD> wskaże wyszukiwarce, który adres URL powinien zostać uwidoczniony w SERP-ach. Jest to jednak tylko i wyłącznie wskazówka dla robotów Google (nie zawsze ją respektują).
Aktualizacja meta danych (meta title, meta description)
Meta dane powinny pasować do materiałów zamieszczanych na stronie. W ostatnich latach bardzo popularne stało się automatyczne generowanie meta title i meta description – jest to ryzykowne ułatwienie, ponieważ nieprawidłowo skonfigurowane ustawienia mogą skutkować problemami z kanibalizacją (szczególnie w przypadku podobnych podkategorii lub zakładek produktowych sklepów internetowych).
Wdrożenie przekierowań 301
Przekierowania 301 nie są najlepszym rozwiązaniem w kontekście zjawiska kanibalizacji treści. Zdaniem naszych ekspertów jest to tymczasowy sposób, wymagający reorganizacji contentu w późniejszym etapie (patrz pkt. 1) w celu osiągnięcia wyższych pozycji na podobne frazy kluczowe.
Jeśli mamy potrzebę zastosowania przekierowań 301 – wystarczy wybrać jeden ze skanibalizowanych adresów URL, a następnie przekierować na niego pozostałe domeny wyświetlające się na identyczną frazę przy pomocy przekierowań 301.
Blokada indeksowania duplikatów
Blokada indeksowania duplikatów jest bardzo prostym sposobem na pozbycie się skanibalizowanych adresów URL. Warto jednak przemyśleć słuszność tego rozwiązania, ponieważ może okazać się, że wystarczy nieco zmienić poszczególne frazy, aby pozostałe domeny pojawiły się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.
Sprawdź też: SEO dla dużych firm i korporacji – wskazówki i strategie
Jak zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych na etapie konstruowania strony internetowej?
Zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych na etapie konstruowania strony internetowej wymaga od nas skrupulatnego zaplanowania wszystkich działań. Największą uwagę powinniśmy zwrócić w stronę targetowania słów kluczowych w obrębie domeny.
Twoja strategia musi obejmować zarówno odpowiednie frazy jak i adresy URL generujące realny ruch. Jeśli natomiast chcemy sprawdzić, czy nasza witryna nie zawiera skanibalizowanych treści – warto stosować sprawdzone narzędzia SEO tj. Google Search Console, Ahrefs lub Senuto.
1. Kanibalizacja słów kluczowych w Senuto
Po zalogowaniu się do powyższego narzędzia należy wybrać zakładkę „Analiza widoczności”, a następnie wpisać konkretne słowo kluczowe (np. kanibalizacja treści w Google). Senuto wskaże nam wówczas wszystkie adresy URL, które mogły się kanibalizować na wybraną frazę.
2. Kanibalizacja słów kluczowych w Google Search Console
Google Search Console oferuje nam zakładkę „Skuteczność”, w której należy wybrać interesujące nas słowo kluczowe. Następnie wystarczy przejść do katalogu „Strony” i zweryfikować listę adresów URL z danych okresów. Kanibalizacja występuje w momencie, gdy widzimy, że niektóre z URLi stanowią dla siebie konkurencję.
3. Kanibalizacja słów kluczowych w Ahrefs
W przypadku Ahrefs musimy udać się do zakładki „Wyszukiwanie organiczne”, a następnie porównać „Najlepsze słowa kluczowe” przypisane do konkretnych domen. Ze zjawiskiem kanibalizacji mamy do czynienia, gdy poszczególne frazy kluczowe się powtarzają.
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i kogo najczęściej dotyczy? – podsumowanie
Kanibalizacja to inaczej pozycjonowanie kilku domen z podobną treścią na takie same słowa kluczowe. Ofiarami tego zjawiska padają najczęściej serwisy informacyjne, sklepy internetowe oraz witryny o wąskiej specjalizacji.
Reasumując, najbardziej skutecznym sposobem na walkę z kanibalizacją jest reorganizacja strony wymagająca przekształcenie skanibalizowanych URLi na domeny zawierające poboczną frazę kluczową. Aby sprawdzić kanibalizację dowolnej strony www, należy skorzystać z zaawansowanych narzędzi SEO m.in. Senuto, Google Search Console (GSC) lub Ahrefs.
Kanibalizacja słów kluczowych FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat kanibalizacji słów kluczowych.
Ile czasu potrzeba, aby pozbyć się kanibalizacji słów kluczowych?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie pt.: „Ile czasu potrzeba, aby pozbyć się kanibalizacji słów kluczowych?”. Zależy to bowiem od zaawansowania danego problemu oraz aktualnego stanu Twojej witryny.
Bazując na wieloletnim doświadczeniu ekspertów z serwisu ContentNinja, możemy stwierdzić, że niezbędny czas umożliwiający całkowitą likwidację kanibalizacji słów kluczowych wynosi 3-4 tygodnie. Pamiętajmy natomiast, aby zmian dokonywać systematycznie i dokładnie testować działanie każdego sposobu – ułatwi nam to kompleksowe rozwiązanie problemu od „A” do „Z”.
Czy kanibalizacja SEO to zjawisko negatywne?
Kanibalizacja treści bardzo często jest zjawiskiem negatywnym, które przeszkadza w osiągnięciu satysfakcjonujących pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli natomiast nasza witryna ma wysoki autorytet, a tworzone treści widnieją na samym szczycie SERP-ów – zamiast jednego adresu po wpisaniu danej frazy pojawią się dwa lub trzy. Takie działania zwiększą prawdopodobieństwo pozyskania kupujących i uwiarygodnią autorytet przedsiębiorstwa (w końcu to naszą firmę kilkukrotnie zobaczą potencjalni klienci w TOP 10).
Copywriter w serwisie ContentNinja.pl – z branżą marketingową związany od 16 roku życia. Specjalizuje się w tworzeniu artykułów blogowych na zamówienie. Zależy mu na wyznaczaniu nowych trendów w dziedzinie content writingu i edukowaniu innych na tematy związane z e-commerce oraz SEO. Prywatnie wyznawca wszystkich serii GTA i PlayStation. Lubi również branżę nowoczesnych technologii.