W dzisiejszym artykule przedstawimy najczęstsze błędy SEO w procesie pozycjonowania strony. Nie trzeba być profesjonalnym ekonomistą, aby wiedzieć, jak trudno małym i średnim przedsiębiorstwom jest utrzymać się na rynku. To, czego nauczyliśmy się podczas naszej działalności na rynku, to to że trzeba być wyjątkowo elastycznym, aby pokonać wszelkiego rodzaju przeciwności i omijać różnego rodzajów błędów SEO, zwłaszcza na rynku pełnym konkurencji.
- 1 Przykład błędów SEO i pozycjonowania
- 2 21 najczęściej popełnianych błędów SEO
- 2.1 Niejasna nazwa
- 2.2 Ograniczająca nazwa
- 2.3 Firma, której nie da się zlokalizować
- 2.4 Nieatrakcyjna lokalizacja
- 2.5 Lokalizacja z dużą konkurencją
- 2.6 Brak odpowiednich procedur i regulaminów
- 2.7 Nierealistyczne oczekiwania
- 2.8 Brak popytu
- 2.9 Niejasne cele biznesowe
- 2.10 Ograniczający URL
- 2.11 Dziwny URL
- 2.12 Długi URL
- 2.13 Niewłaściwy dostawca
- 2.14 Ograniczenia technologiczne
- 2.15 Budowa wielu stron
- 2.16 Słaba strategia treści
- 2.17 Zła architektura strony
- 2.18 Brak informacji kontaktowych
- 2.19 Brak calls-to-action
- 2.20 Wpadki w budowaniu linków
- 2.21 Złe zarządzanie zmianą
- 3 Popraw swoje wyniki SEO
Przykład błędów SEO i pozycjonowania
Dentysta wynajmuje agencję marketingową, która zalatwia mu fikcyjne recenzje, co zostaje później szybko zauważone przez klientów, którzy ostatecznie tracą do niego zaufanie. Diler samochodowy korzysta z usług firmy, która zapewnia mu nowe linki prowadzące do jego strony – ale są one pozyskane ze słabej jakości źródeł, co Google zauważa i karze poprzez niewyświetlanie tej strony w wynikach wyszukiwania. Agent ubezpieczeniowy wynajmuje niedoświadczonych “specjalistów”, którzy próbują szybko wypozycjonować witrynę niedozwolonymi metodami, przez co traci cały swój ruch organiczny, na który pracował latami, pisząc publikacje na swoim blogu.
Tego typu błędy SEO – nawet te działania, które początkowo miały przynieść nam korzyść – mogą nawet zmusić przedsiębiorstwo do zamknięcia działalności lub w najlepszym wypadku konieczności nadrabiania strat, zamiast skupiania się na rozwijaniu biznesu.
Nam też zależy na Twoim sukcesie. Dlatego też powstał poniższy przewodnik po najczęściej popełnianych błędach w SEO i pułapkach, których należy unikać.
21 najczęściej popełnianych błędów SEO
Biznesplan tworzony jest po to, żeby zacząć swoją działalność z dobrej pozycji, jeszcze na długo przed faktycznym otwarciem firmy. Unikaj poniżej wymienionych częstych błędów w SEO, zanim zdążą przeobrazić się w głęboko zakorzenione problemy.
Niejasna nazwa
Twoi potencjalni klienci muszą móc znaleźć Cię w Internecie za pomocą Twojej marki, wyszukując nazwę Twojej firmy w Internecie często tylko po usłyszeniu czy zobaczeniu jej jeden raz. Jeżeli np. nazwiesz swoją męską firmę odzieżową „Yacht Club”, nie zdziw się, jeżeli Google na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania będzie pokazywać lokalne porty i mariny. Oczywiście w długiej perspektywie możesz planować, że tak jak w wypadku np. marki Biedronka Google będzie wiedziało, że raczej wyszukiwana jest sieć dyskontów, a nie sympatyczny owad – ale na początku trzeba myśleć realistycznie. Niejasna nazwa Twojej marki będzie mocno utrudniać Ci budowanie pozycji w Internecie.
Ograniczająca nazwa
Jeżeli Twój biznesplan zakłada też ekspansję na inne branże lub rynki, nie wiąż się nazwą, która tę ekspansję będzie CI później utrudniać. Na przykład, jeżeli teraz zajmujesz się projektowaniem ogrodów w Sochaczewie, ale ostatecznie będziesz chciał świadczyć usługi na terenie całego województwa, nie nazywaj swojej firmy „Sochaczewskie Ogrody”. Oczywiście mądrze jest użyć takiej nazwy, która może też stanowić keyword dla wyszukiwania, ale błędem SEO jest używanie nazwy, która nie jest w linii z Twoją strategią.
Firma, której nie da się zlokalizować
Nie myśl, że możesz skutecznie reklamować swoją firmę i ją rozwijać mając do dyspozycji jedynie skrytkę pocztową lub wirtualne biuro ustawione jako Twój publiczny adres. To poważny błąd SEO – oba rodzaje „wirtualnych adresów” nie pozwolą Ci na stworzenie lokalnych wizytówek Twojej firmy w Internecie, a przez to nie będzie ona postrzegana jako godna zaufania. Jeżeli nie masz jeszcze biura z prawdziwego zdarzenia, użyj po prostu swojego domowego adresu.
Nieatrakcyjna lokalizacja
Jedyną szansą na uzyskanie pozycji w lokalnych rankingach Google†a dla danego miasta jest rzeczywiste bycie w tym mieście. Jeżeli otwierasz biznes poza granicami dużego miasta, nie licz na to, że pojawisz się tam w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jeżeli sukces Twojego biznesu ma być oparty właśnie na klientach z metropolii obok, koniecznie musisz mieć biuro na jej terenie. Aby zrozumieć, jak Google postrzega granice poszczególnych miast, zerknij na Mapy. Wszystko, co poza czerwoną linią granicy miasta, może stanowić dla Ciebie pułapkę.
Lokalizacja z dużą konkurencją
W przeszłości uważano, że dobrze jest otwierać biznes w pobliżu innych, konkurencyjnych placówek (tak jak np. najczęściej salony samochodowe zlokalizowane są koło siebie). Bycie w pobliżu takiego „centrum biznesu” miało sprzyjać pozycji w rankingach. Jednak od 2015 roku, kiedy to Google wprowadziło pewną aktualizację w swoich mechanizmach, nowa firma zlokalizowana pod adresem zbliżonym do swojej konkurencji może zostać „odfiltrowana” przez silniki wyszukiwarki. Dlatego jeżeli jest to możliwe, spróbuj na swoją lokalizację wybrać miejsce oddalone nieco od konkurencji, aby uniknąć problemów z SEO.
Brak odpowiednich procedur i regulaminów
Bez jasnych programów szkoleniowych dla pracowników i procedur obsługi klienta bardzo prawdopodobne jest, że będziesz otrzymywał negatywne recenzje. Częstym błędem, który ma negatywne odbicie na SEO, to brak czytelnego regulaminu strony, który pozwoli Ci na usuwanie komentarzy i innych treści generowanych przez użytkowników, które są zwykłym spamem lub są agresywne i nieuzasadnione.
Nierealistyczne oczekiwania
Nie możesz oczekiwać, że pierwszego dnia swojej działalności Twoja strona od razu zajmie czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania i przebije Twoją konkurencję. Jeżeli jakakolwiek agencja SEO będzie Ci to obiecywać – poszukaj innej. Twoja konkurencja z pewnością pracowała długo na swoją obecną pozycję SEO i będziesz musiał zrobić to samo. Brak realistycznego planu (także tego finansowego) na początkowy okres działalności to duży błąd – zanim zaczniesz zarabiać na klientach pozyskanych dzięki swojej pozycji SEO, upłynie dużo czasu i musisz mieć tego świadomość.
Brak popytu
Nawet przy najlepszym SEO i contencie produkowanym przez najlepsze agencje nie poradzisz sobie na rynku, jeżeli na Twoje usługi czy produkty nie ma zapotrzebowania. Czy Twoje osiedle na pewno potrzebuje kolejnej pralni, jeżeli są już tutaj dwie? A Twoje miasto restauracji wegańskiej, jeżeli mniej niż 1% lokalnej populacji jest weganami? Być może wysoki poziom obsługi klienta i świetny marketing Ci pomogą, ale nie oczekuj, że SEO stworzy za Ciebie popyt. Najważniejsze jest rozpoznanie rynku, dopiero wtedy można zacząć myśleć o pozycjonowaniu.
Niejasne cele biznesowe
Jeżeli nie potrafisz w prosty, jasny sposób zakomunikować światu, jaką wartość dodaną niesie ze sobą Twój biznes, to nie oczekuj, że będą w stanie zrobić to za Ciebie marketingowcy. Każdego dnia agencje mierzą się z klientami, którzy nie są w stanie sprecyzować, co jest wartościowego w ich biznesie. Oczywiście dobra agencja będzie w stanie pomóc klientowi „podkręcić” ten przekaz, to jednak jako przedsiębiorca musisz mieć na niego pewien pomysł. Brak konkretnej idei czy przesłania, która będzie stać za całą stroną i jej contentem, to spory błąd.
Ograniczający URL
Podobnie jak w przypadku samej nazwy firmy, nie ograniczaj się poprzez użycie niewłaściwej domeny, która nie będzie korespondować z Twoimi planami na rozwój biznesu. Nie używaj na przykład domeny http://poznanskietlumiki.pl jeżeli swoje tłumiki chcesz sprzedawać także w Szczecinie czy Wrocławiu. Wybór niewłaściwej domeny to spory błąd, który może zaprzepaścić Twoje wysiłki SEO. To są dosyć częste błędy SEO, które powielają użytkownicy.
Sprawdź też: Czy domena ma wpływ na pozycjonowanie?
Dziwny URL
Wiadomo, że rozszerzenia typu. com czy .pl są najbardziej popularne i rozpoznawane. Jeżeli tylko jest to możliwe, wybierz domenę właśnie z taką końcowką. Jeżeli Ci się to nie uda, rozważ jedną z popularnych alternatyw – typu .net czy .com.pl – ale nie wybieraj tych brzmiących całkowicie egzotycznie, które mogą sugerować, że Twoja firma ma np. siedzibę w jakimś dalekim kraju. To duży błąd, przez który ciężko Ci będzie pozyskać zaufanie konsumentów.
Długi URL
Długie domeny są trudne do wymówienia i zapisania, mogą też zostać skrócone na platformach social media. Lokalne firmy powinny poszukiwać złotego środka między zwięzłością, brandingiem i wykorzystaniem słów kluczowych podczas wybierania swojej nazwy domeny. Wybór pomiędzy tymi czynnikami jest trudny, ale niezwykle ważny – musisz zdecydować, które z nich najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojego biznesu. Musisz też pamiętać, że błąd popełniony podczas wyboru domeny będzie trudno naprawić, a na pewno będzie mieć negatywne przełożenie na SEO i pozycję Twojej firmy w wyszukiwarkach.
Niewłaściwy dostawca
Bardzo ważne jest, abyś nie korzystał z usług żadnego dostawcy czy firmy hostingowej, która a) nakłada limity na rozmiar lub akcje SEO, które możesz podjąć lub b) będzie chciała, aby za wszelką cenę zatrzymać Cię przy sobie i nie pozwoli na łatwe przeniesienie się do innego providera. Może to być np. sytuacja z firmą, która pozwala Ci na bezpłatne skorzystanie z usług kreatora stron, ale pozwoli Ci jedynie na 10 podstron, po 300 słów na każdej. Lub agencja, która grozi, że usunie z Twojej strony treści, za które już zapłaciłeś, jeżeli zdecydujesz się zakończyć kontrakt. Musisz mieć pewność, że masz pełną kontrolę nad swoją domeną, hostingiem i stroną internetową i żaden dostawca usług nie ograniczy Twojej swobody. Dla nas komfort klienta jest najważniejszy – będziemy wspólnie z Tobą pracować nad wyborem najwłaściwszego dostawcy hostingu czy domeny dla Twojej firmy.
Ograniczenia technologiczne
Każda technologia zastosowana podczas budowania Twojej strony, przez którą Google będzie mieć kłopoty z jej znalezieniem czy poprawnym indeksowaniem, to kompletna strata pieniędzy i błąd, za który słono zapłacisz. Na przykład strony budowane w technologii Flash generują problemy techniczne zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników i należy je koniecznie przebudować. Podobnie każda strona, która nie jest responsywna i nie będzie wyświetlać się prawidłowo na urządzeniach mobilnych – nie są to strony na miarę XXI wieku, gdzie tak duża część ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego też budowa responsywnych stron jest dla ContentNinja tak ważna.
Pamiętaj też, ze jeżeli zdecydujesz się na mało popularną i rzadko używaną technologię podczas budowy swojej strony, to w dużej mierze ograniczy Ci to wybór kolejnych agencji do współpracy. Nie każda będzie mieć odpowiednich specjalistów lub odpowiednie zasoby, aby radzić sobie z rzadko spotykanymi językami czy technologiami. Dobre SEO najkorzystniej buduje się na popularnych silnikach typu WordPress, więc jest spora szansa, że każda kolejna agencja będzie rekomendowała Ci przebudowę strony.
Sprawdź też: Strony WordPress – czym wyróżnia się dobra strona WordPress?
Budowa wielu stron
Jeżeli docelowo jesteś zainteresowany rozwijaniem swojej działalności o kolejne branże lub lokalizacje, może się wydawać że budowa i rozwijanie od początku kilku osobnych stron jest dobrym pomysłem. To podejście często bierze się z chęci pozycjonowania swoich stron i rozwijania SEO już od samego początku dla kilku różnych zapytań, jednak jest wiele powodów, dla których ta strategia nie jest najrozsądniejsza:
– wysiłki marketingowe (i nasze zasoby finansowe) będą rozkładane na wiele różnych płaszczyzn, zamiast koncentrować się na jednej stronie i jej sukcesie;
– słaby (lub często nawet duplikowany) content spowodowany brakiem odpowiedniej ilości zasobów na tworzenie wartościowych treści na wiele stron i zarządzanie nimi;
– możliwa dezorientacja wyszukiwarek i użytkowników, jeżeli te same nazwy firm, numery telefonów i adresy będą znajdowały się na wielu domenach;
– próba „przekonania” klientów, że jedna firma to w istocie kilka różnych może skutkować brakiem zaufania ze strony klientów.
Poza naprawdę rzadkimi wyjątkami, lepiej jest skoncentrować swoje działania SEO na jednej stronie, zamiast rozbijać je na kilka marek. Oczywiście, w przypadku dobrze zorganizowanej kampanii marketingowej, sieć witryn jest bardzo mądrym zabiegiem, która ogranicza zasięg konkurencji. Niemniej jednak, na tym polu bardzo często występują błędy SEO.
Słaba strategia treści
Nie uda Ci się wypozycjonować swojej strony za pomocą treści, które są słabe, niejednoznaczne, brakuje im konkretnych informacji lub są wręcz stworzone tylko po to, aby „naszpikować” je słowami kluczowymi. Takim minimum, o którym każdy właściciel strony firmowej powinien w kontekście SEO myśleć, jest stworzenie stron podstawowych (strona główna, o nas, kontakt etc.) + dodatkowo osobnej strony dla każdego produktu/usługi świadczonej przez daną firmę i dla każdej ze swoich lokalizacji. Każda z tak zbudowanych stron powinna zawierać oryginalny, inteligentnie złożony i pełny informacji tekst, który będzie realizował swoje zadanie.
Błędy SEO to również brak planu na kolejne publikacje, który będzie współgrał zarówno z sytuacją wśród konkurencji, jak i popytem na nasze produkty czy usługi. Taki plan może zawierać stworzenie na stronie bloga, publikowanie w social media i inne rodzaje strategii. Skontaktuj się z nami, aby poznać więcej szczegółów.
Sprawdź też: Jak promować treści? Konkretne strategie i wskazówki
Zła architektura strony
Jeżeli rozmiar, poziom złożoności lub skomplikowana nawigacja na Twojej stronie będą powstrzymywały Twoich klientów przed dotarciem na strony, które zbudowałeś, to będziesz tracił na tym pieniądze. Im większa Twoja strona, tym bardziej prawdopodobne, że w celu pozyskania konwersji i sukcesu SEO będziesz musiał zdecydować się na pewne zmiany w jej strukturze.
Brak informacji kontaktowych
Niezbędnym minimum na Twojej stronie jest nazwa firmy, jej adres i numer telefonu. Błąd w SEO polegający na ukrywaniu tych informacji lub umieszczaniu ich jedynie na jednej podstronie jest dość częsty, tymczasem bardzo ważne jest, aby dane te znajdowały się na każdej z podstron – może to być np. w jej stopce. Upewnij się także, że w rzeczonej zakładce „Kontakt” te dane rzeczywiście znajdują się na pierwszym miejscu i są dobrze widoczne. Numery telefonów powinny być na stronach mobilnych responsywne – po ich dotknięciu powinna być możliwość bezpośredniego nawiązania połączenia. Nie zapomnij także o zamieszczeniu odpowiedniej mapki i wskazówek dojazdu. W przypadku dużych firm, dobrze jest rozważyć uruchomienie live chata i/lub infolinii, na której klienci będą w stanie uzyskać pomoc także poza godzinami pracy firmy.
Błędy SEO są również wszelkiego rodzaju nieścisłości i błędy (nawet literówki) w tego typu informacjach. Content Ninja podczas swoich audytów stron sprawdza dokładnie każdy fragment tekstu pod kątem wszelkiego rodzaju rozbieżności. Jeżeli w Twoim logo znajduje się napis „Mega Max Architektura”, a w zakładce kontakt – „Architekci Mega Max”, nie świadczy to dobrze o Twojej firmie.
Brak calls-to-action
Strona, na których nie ma wyraźnych wezwań do działania (calls-to-action) to strona bez celu. Twoja strona internetowa istnieje po to, aby wspierać Twój biznes i poprzez wysiłki SEO pozyskiwać dla Ciebie nowych klientów. Nie licz tylko na to, że ludzie po znalezieniu Twojej strony wejdą na swoje konto pocztowe, zalogują się, skopiują Twój adres mailowy i zaczną komponować wiadomość…Ułatw im to – wskaż im wyraźnie, gdzie znajduje się formularz kontaktowy. Podpowiedz im, za pomocą dużej, pogrubionej czcionki, gdzie kliknąć po więcej informacji lub jak wziąć udział w promocji. Każda, ale to każda z podstron na Twojej witrynie powinna zawierać wyraźne wezwania do akcji – inaczej popełniasz duży błąd.
Wpadki w budowaniu linków
Każda firma zdaje już sobie sprawę z tego, jak ważny jest link building, w tym linki prowadzące do jej strony i chciałaby je pozyskać. Dla niektórych pokusa pójścia w tej kwestii na skróty jest zbyt duża i decydują się np. na ich zakup. Silniki wyszukiwarek traktują ilość linków przychodzących jako bardzo ważny wyznacznik tego, jak „istotna” jest strona, jednak nie dają się łatwo oszukać. Błąd SEO typu zaangażowanie się w zakup linków z tzw. farmy linków lub nawet bycie przyłapanym na ich kupowaniu, może nas bardzo wiele kosztować. Zanim zdecydujesz się na ryzykowny krok, przeczytaj nasz poradnik budowania linków.
Sprawdź też: Jak pozyskać linki? 11 skutecznych sposobów
Złe zarządzanie zmianą
W momencie, gdy zachodzi fundamentalna dla firmy zmiana taka jak rebranding lub przeniesienie się na nową domenę, należy pamiętać o przestrzeganiu kilku podstawowych reguł. Inaczej taki błąd będzie nas kosztował znaczny spadek w rankingach, utratę ruchu i klientów.
Przede wszystkim, zmieniając adres naszej strony w wyniku jakiegoś wydarzenia, należy koniecznie pamiętać o ustawieniu przekierowań – w przeciwnym wypadku grozi nam utrata dotychczas zbudowanego autorytetu. Kiedy zachodzi tak zasadnicza zmiana w Twojej firmie, dowiedz się wcześniej, jak powinna ona przebiegać pod kątem technicznym, aby pomóc Twojemu SEO zamiast mu zaszkodzić. Skontaktuj się z nami, a z pewnością Ci w tym pomożemy.
Popraw swoje wyniki SEO
Zapraszamy do współpracy. Nasza firma zawodowo zajmuje się tworzeniem profesjonalnych stron internetowych oraz ich promowaniem. Posiadamy duże doświadczenie, jeśli chodzi o tworzenie stron internetowych pod SEO oraz wytyczne Google. Używane przez nas metody, są tylko i wyłącznie legalne oraz zgodne z wytycznymi.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.