Domena internetowa to podstawowy element internetowej tożsamości. Stanowi fragment adresu internetowego, który kieruje użytkowników na stronę docelową. W dzisiejszych czasach każda firma, która chce zacząć funkcjonować w Internecie musi zarejestrować swoją domenę internetową. Często przy tym przedsiębiorcy zastanawiają się, czy domena internetowa ma wpływ na pozycjonowanie i szeroko pojęty marketing internetowy.

Domena jest zajęta – co robić?

Często jednak dochodzi do sytuacji, kiedy pożądany przez nas adres jest już zajęty. Wielu internautów zastanawia się, co zrobić w takiej sytuacji. Opcji mamy kilka:

Czy domena ma wpływ na pozycjonowanie? 1
Wybrać inną nazwę domeny, która jest wolna w puli do rejestracji.
Wybrać tą samą nazwę domeny, ale w innym rozszerzeniu.
Kupić domenę na rynku wtórnym (zdarzają się sytuacje, w których to pożądane przez nas nazwy są możliwe do odkupienia).

Którą opcję wybrać? Czy warto zainwestować i kupić ciekawy adres na rynku wtórnym, czy może inną końcówkę? Czy dobra domena ma wpływ na SEO i pozycjonowanie w google? Gdzie najlepiej kupić domeny internetowe? Na te wszystkie pytania odpowiadamy w dalszej części naszego artykułu.

Domena najwyższego poziomu i domena drugiego poziomu

Na początku wyjaśnimy kilka aspektów technicznych związanych z domenami internetowymi. Końcówki domen internetowych dzielą się na domeny najwyższego poziomu i domeny drugiego poziomu. Domeny najwyższego poziomu (czyli TLD – top level domain) to np. domeny krajowe (.pl, .de, .fr) lub funkcjonalne (.com, .org, .info). Domeny drugiego poziomu to adresy, które są poniżej w strukturze TLD (.com.pl, .org.pl, .info.pl) itd.

Domeny drugiego poziomu w pewien sposób możemy przyrównać do subdomen – są stworzone na podstawie innego rozszerzenia.

Subdomena

Subdomeny możemy zaliczyć do domen trzeciego poziomu. Nazwa subdomeny dodawana jest przed domeną główną i oddzielana jest kropką od nazwy domeny (np. pozycjonowanie.contentninja.pl).

Ilość subdomen, które możemy stworzyć w obrębie jednej domeny, jest nieograniczona. Subdomeny możemy z łatwością stworzyć np. w panelu cPanel po podpięciu domeny głównej do dowolnego konta hostingowego. Możemy również zarządzać strefą DNS dla każdej z subdomen i np. każdą subdomenę przekierować na inny serwer.

Sprawdź też: Subdomena a pozycjonowanie, jaki mają wpływ na SEO?

Czy istnieją jakieś różnice pomiędzy domenami najwyższego poziomu a domenami drugiego?

Jedyna różnicą jest rozpoznawalność danego rozszerzenia przez internautów. Domeny drugiego poziomu były swojego czasu również popularne w Polsce (jeszcze dekadę temu domen .com.pl naprawdę było mnóstwo i wiele firm wybierało właśnie tę końcówkę).

Z czasem to rozszerzenie przestało być używane na taką skalę. Zastanawiasz się dlaczego? Weźmy prosty przykład – załóżmy, że naszą domeną główna jest contentninja.com.pl, wiele internautów myliło by nasza nazwę domeny z contentninja.pl lub contentninja.com. To jeszcze jest nic.

Gorzej, gdyby konkurencja pojawiła się pod bardziej popularną w Polsce końcówką. Raz, że marnowalibyśmy ruch, który mógłby do nas potencjalnie trafiać, a dwa, że ten ruch przejmowałaby konkurencja.

Czy domena ma wpływ na pozycjonowanie? 2

Gdzie rejestrować domeny internetowe?

Najlepiej w renomowanej firmie, która ma tanie ceny. Za domeny internetowe nie ma sensu przepłacać – domena będzie taka sama bez względu na to, gdzie ją wykupimy. Cena rejestracji i przedłużenia domeny jest odgórnie ustanowiona przez danego operatora rejestru domen. W Polsce operatorem  krajowym jest NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa).


Ile kosztuje domena internetowa

Cena za rejestrację domeny wynosi 9,95 zł, a za przedłużenie 45,95 zł. Co więcej, jeśli chcesz możesz zostać partnerem NASK i rejestratorem domen polskich. Warunki przystąpienia do programu partnerskiego NASK możesz sprawdzić na stronie oficjalnej dns.pl.

Na rynku obecnie mamy ponad 200 podmiotów, którzy oferują możliwość rejestracji i przedłużenia domen internetowych. Takie firmy zarabiają na marży od cen w/w. Nie ma żadnej różnicy, czy zarejestrujesz domenę za 10 zł u jednego operatora, czy też za 100 zł u drugiego.

Uważaj na podejrzane promocje rejestratorów

Miej na uwadze też promocje u rejestratorów, którzy oferują rejestrację domeny za 0 zł lub za kilka złotych. Przedłużenie domeny u takich rejestratorów kosztuje już o wiele więcej - ponad 100 zł. Takimi i podobnymi chwytami marketingowymi rejestratorzy łowią klientów niskimi cenami, a finalnie i tak zarabiają na nich o wiele więcej. Często w takich firmach są również problemy z ewentualnym przeniesieniem domeny do innego rejestratora. Zalecamy zawsze, aby przeczytać opinie w Internecie o danej firmie, a co najważniejsze regulamin danego rejestratora.

Gdzie najlepiej zarejestrować domenę?

Nie chcemy reklamować ani faworyzować konkretnej firmy. Polecamy rejestrować domeny u wiarygodnych operatorów z dobrą reputacją i niskimi cenami. Przy rejestracji domeny warto zwrócić uwagę na ewentualną możliwość wytransferowania domeny poprzez kod Authinfo.

Zalecamy dokonać wyboru samodzielnie i wybrać którąś firmę z poniższej listy:

Nazwa

Kru
OVH
Aftermarket
Zenbox
Hekko
Premium.pl
Home.pl
Nazwa.pl

Cena rejestracji (PLN)

12,16
12,16
18,39
12,30
12,24
12,30
12,18
123

Cena rejestracji (PLN)

49,45
55,34
73,74
79,50
97,17
97,17
123
123

Authinfo

Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Nie od ręki
Nie od ręki

Nie chcemy robić nikomu antyreklamy, ale radzimy dwa razy zastanowić się przed rejestracją domeny w Home.pl czy też w Nazwa.pl z uwagi na wysokie ceny w porównaniu do konkurencji.

Co to jest kod authinfo?

Kod authinfo (Authcode, EPP) to ciąg znaków, pozwalający na dokonanie transferu domeny w obrębie jednego operatora lub też przeniesienia obsługi domeny do innego rejestratora. Swobodny dostęp do kodu Authinfo dla klientów powinien udostępniać każdy uczciwy rejestrator, bez żadnych dodatkowych opłat i konieczności dosyłania dodatkowych dokumentów.

Czy nazwa domena ma wpływ na SEO?

Zdania w branży są podzielone, ale z naszego doświadczenia wynika, że nazwa domeny obecnie nie ma żadnego wpływu na SEO. W większej mierze zmienił to update algorytmu Google, zwany EMD – Exact Match Domain, który został wprowadzony w 2012 roku, a później z czasem kolejnych aktualizacji algorytmu Google słowo kluczowe w nazwie domeny całkowicie przestało mieć znaczenie pod kątem SEO.

Jeśli ktoś uważa inaczej, prawdopodobnie jego wiedza jest dosyć nieaktualna. Kiedyś słowo kluczowe w nazwie domeny faktycznie miało wpływ na SEO i pozycjonowanie. Powstawało wiele serwisów tzw. MFA, nastawionych wyłącznie na zysk z reklam Google Adsense.

Druga sprawa, że mało który serwis pozycjonuje się wyłącznie na jedno słowo kluczowe. Oczywiście, są takie wyjątki, jak np. „Hydraulik Warszawa”, ale najczęściej chcemy lub też nawet i musimy docierać do naszych potencjalnych klientów przez różne słowa kluczowe.

Podsumowując: słowo kluczowe w nazwie domeny nie ma żadnego wpływu na SEO, choć jeśli hydraulik działa na terenie Warszawy i jego domena będzie nosiła nazwę hydraulik-warszawa.pl, a nie hydraulixon.pl to z pewnością będzie to lepsza nazwa domeny.

Czy domena ma wpływ na SEO?

Tak, sama domena ma wpływ na SEO (tyle, że nazwa domeny nie ma wpływu). Znaczenie ma między innymi wiek domeny (kwestia sporna i zdania podzielone), profil linkowy domeny (kwestia bezsporna) oraz wcześniejsza historia domeny.

Dochodzi do sytuacji, w których nawet i dobre domeny internetowe nie są przedłużane przez abonentów. Wtedy jest możliwość ich przechwycenia i pozyskania takiej domeny z historią.

Oczywiście, istnieje tez możliwość odkupienia domeny internetowej z dobrym profilem linkowym lub historią.

Najlepsze praktyki SEO dla domen

Jeśli zamierzasz w przyszłości prowadzić działania z zakresu marketingu internetowego, warto już na samym początku podjąć właściwą decyzję, co do wyboru domeny internetowej. Zapraszamy do zapoznania się z dobrymi praktykami dla domen pod względem SEO i pozycjonowania.

Używaj słów kluczowych w nazwie domeny z głową

Jeśli masz możliwość umieścić w nazwie domeny słowo kluczowe, które może Twoim użytkownikom zrozumieć, czym się Twoja firma zajmuje, a dodatkowo cała nazwa będzie chwytliwa i unikalna to wybierz ją. Przykład pierwszy z brzegu – mbank.pl. Od razu wiemy, czego możemy oczekiwać wchodząc na taką stronę, domena jest dodatkowo brandable (czyli nosi nazwę, która może zostać użyta jako marka), w odróżnieniu od np. bank.pl. Nie tworzy się marek na nazwach słownikowych - nie nosimy butów marki Buty, czy też koszulek marki Koszulki. Tak samo nie korzystamy z banków o nazwie Bank.

Nie przesadzaj z liczbą słów kluczowych w nazwie domeny

Unikaj domen, w których zawarte jest dużo słów kluczowych - na przykład jeśli świadczysz usługi remontowe na terenie Gdańska, nie wybieraj domeny projektowaniemieszkangdansk.pl. Tego rodzaju domeny nie mają żadnego znaczenia pod względem rankingowym, a z reguły są też negatywnie odbierane przez samych użytkowników. Piekielnie trudno będzie Ci również takiej nazwy domeny utworzyć markę. Wyobraź sobie też nawet krótką rozmowę w stylu – Hej, ale ładnie wykończone mieszkanie, kto Ci to robił? A taka firma projektowaniemieszkangdansk.pl. Brzmi dosyć nienaturalnie, prawda?

Wybierz domenę, którą będzie można użyć jako marki

Wybieraj nazwy dla domen, które są:

- łatwe do zapamiętania;
- łatwe do wpisania;
- łatwe do wypowiedzenia.

Unikaj nazw angielskich, które inaczej się wymawia, niż pisze i na odwrót. Tracisz w ten sposób niepotrzebnie ruch i wprowadzasz część potencjalnych klientów w zakłopotanie. Każda bariera na drodze pozyskania potencjalnego klienta jest niepotrzebna. Trzymaj się również z dala od nazw domen, które zawierają cyfry lub niestandardowe znaki. Wybieraj tez domeny, które nie będą dłuższe niż 15 znaków. Warto również na koniec wspomnieć o samych końcówkach – czyli rozszerzeniach domeny. Wybieraj te najpopularniejsze, które są rozpoznawalne przez użytkowników, czyli np. .pl lub .com.

Unikaj myślników w nazwie domeny

Jeśli nazwa domeny jest dwuczłonowa (np. stronyinternetowe.pl) i jest zajęta, teoretycznie możesz rozdzielić te słowa myślnikiem - często w takich wariantach domeny z myślnikiem są wolne do rejestracji. Nie ma sensu jednak stosować takiego zabiegu, jeśli nazwa domeny bez myślnika nie należy do Ciebie. Duża część ruchu z Twojej domeny będzie wpływać właśnie na domenę bez myślnika, więc będziesz tracił tylko potencjalnych klientów, a kto wie, może i nawet przekierowywał ich do swojej konkurencji.

Unikaj TLD niskich jakości

Często widząc, że nazwa domeny w danej końcówce jest zajęta, Internauci wybierają mniej popularne TLD, np. .biz, .co, .ws, .info itd. Nie bez powodu nazwa domeny w tym rozszerzeniu jest wolna - po prostu ta końcówka jest mniej znana użytkownikom, tym samym wartość domeny w tej końcówce jest o wiele mniejsza. Ile znasz popularnych serwisów internetowych w Polsce opartych na domenie .info, .org, .biz, .co itd.? Jest to przypadek podobny do tego powyżej - możesz też niepotrzebnie nakręcać ruch domenom, które funkcjonują w tej najpopularniejszej w Polsce końcówce .pl.

Domena z historią

Jeśli zamierzasz kupić domenę na rynku wtórnym, warto sprawdzić jej historię oraz profil linkowy. Sama historia i wiek domeny nie ma co prawda żadnego znaczenia w kontekście SEO, ale profil linkowy już tak. Możesz kupić domenę, którą kiedyś podlinkowało wiele cenionych serwisów i z pewnością te linki pomogą Ci w ewentualnym rozwoju strony internetowej. Warto też sprawdzić, czy pod nazwą domeny wcześniej nie były prowadzone jakieś „szemrane” interesy. W tym celu wpisz po prostu nazwę domeny w Google w cudzysłowie, np.: „domena.pl”, powinny pojawić się wszystkie informacje na temat danej domeny. Profil linkowy można sprawdzić np. przez narzędzie Ahrefs lub Semstorm.

Zmiana domeny a SEO

Istnieje też możliwość zmiany domeny i przekazanie mocy obecnej domeny na nową. Prawidłowo ustawione przekierowanie 301 pozwoli na przeniesienie użytkownika na nową stronę, nawet kiedy wpisze stary adres strony. Dodatkowo ten rodzaj przekierowania przekazuje moc linków ze starej domeny na nową, zachowując tym samym pozycję w wyszukiwarce Google. Oczywiście drobne fluktuacje mogą tutaj występować.

Planuję kupić domeną dla firmy, na co zwrócić uwagę?

Najlepiej przy wyborze domeny uwzględnić wszystkie praktyki, które wymieniliśmy wyżej. Dodatkowo jeśli nie zależy Ci na konkretnej nazwie, warto rozejrzeć się na rynku wtórnym za ciekawą domenę internetową. Dobrze by było, gdyby posiadała historię oraz profil linkowy. Wszystkie nowo zarejestrowane domeny internetowe trafiają do filtra Google (tzw. Google Sandbox – więcej o nim przeczytasz tutaj: Google Sandbox). Wszystkie nowo zarejestrowane domeny internetowe są w kwarantannie, która trwa przeważnie od 8 do 12 miesięcy i powoduje, że rozwój strony w wynikach organicznych jest mocno zablokowany). Jeśli zamierzasz od razu ruszać z promocją strony, warto kupić taką z historią, która posiada profil linkowy.

Czy warto posiadać dobrą domenę internetową?

Zdecydowanie tak. Korzyści z posiadania dobrej nazwy domeny internetowej jest wiele, między innymi to, że dobre domeny wzbudzają więcej zaufania. Bardziej zaufałbyś serwisowi, który zajmowałby się pośrednictwem kredytów, pod domeną kredyty.pl, niż tanikredytex.pl, prawda? Dodatkowo dobra nazwa domeny bardziej przyciąga uwagę na stronach wyników wyszukiwania, tym samym może mieć to przełożenie nie tylko pod kątem działań SEO, ale i również SEM.

Nazwa domeny ma duże znaczenie pod kątem wizerunkowym. Jeśli jest nijaka, niepowiązana z biznesem, nie stanowi żadnego brandu, to może znacząco obniżać zaufanie i potencjał strony. Skutkiem tego są np. gorsze wyniki na listach wyszukiwania od konkurencji, a wysoki CTR jest jednym z czynników SEO, które wyszukiwarki biorą pod uwagę podczas oceny strony internetowej.

Strony WordPress – czym wyróżnia się dobra strona WordPress?

Jak oszacować wartość domeny?

W branży domen internetowych popularne jest powiedzenie, że domena jest tyle warta, ile potencjalny klient jest w stanie za nią zapłacić. Sama inwestycja w domeny internetowe przedstawiania jest jako inwestycja w wirtualne nieruchomości. Jak zatem oszacować, ile faktycznie dana domena może kosztować? Nie jest to łatwe.

 

rodzaje marketingu internetowego

 Na wycenę domen internetowych wpływa wiele czynników, między innymi:

wiek domeny - jeśli domena jest zarejestrowana np. już od dłuższego czasu to może świadczyć o tym, że jest sporo warta, choć nie musi;
profil linkowy domeny - jeśli domena posiada zaplecze w postaci linków to jest to wartość dodatnia;
ruch na stronie - niektóre domeny generują ruch type-in, czyli użytkownicy z „palca” wpisują nazwę domeny w przeglądarkę, licząc na stronę z daną tematyką, np. wakacje.pl;
długość domeny (w zasadzie im krótsza tym lepsza) - np. domeny dwuliterowe .pl warte są co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych, przykłady wp.pl, gg.pl, rp.pl;
końcówka domeny - im popularniejsza końcówka, tym domena więcej warta;
generyk (czyli słownikowe określenie na przykład towaru, usługi, przedmiotu, chociażby reklama.pl).

Podsumowanie o domenach internetowych

Właściwy wybór domeny może o wiele ułatwić proces pozycjonowania serwisu w przyszłości. Pomimo tego, że nazwa domeny internetowej nie ma wpływu na pozycjonowanie, to jednak przewrotnie możemy stwierdzić, że domena internetowa ma wpływ na pozycjonowanie. Pamiętaj, że jeśli bierzesz pod uwagę podbój zagranicznych rynków, powinieneś wybrać domenę zagraniczną .com lub .eu, natomiast jeśli biznes prowadzisz na terenie naszego kraju, to wybierz najpopularniejszą końcówkę w Polsce, czyli .pl.

Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom, dobierzesz odpowiednią domenę dla swojej firmy, co w przyszłości przełoży się udany biznes i świetne wyniki.

Chcesz pozyskać nowych klientów?

Prowadzisz firmę, a Twoja obecna strona WWW nie jest widoczna w Internecie? Zmień to! Pomożemy Ci zwiększyć widoczność w sieci, tym samym dotrzesz do swoich potencjalnych klientów i zwiększysz swoje dochody. Nie marnuj potencjału, który mógłbyś osiągać!

Dodaj komentarz