Wyobraźmy sobie sytuacje, w której szukasz dobrej firmy remontowej – do wyboru masz firmę polecaną przez znajomego i ekipę której widzisz reklamę na stronie internetowej. Co wybierasz?
Poprzez marketing organiczny nie reklamujesz swoich usług, a przyciągasz ludzi do swojej witryny poprzez dostarczenie im tego, czego potrzebują – bez bezpośredniego i często nachalnego reklamowania się. Dowiedz się, kiedy warto wdrożyć ten rodzaj marketingu do własnej firmy.
Co to jest marketing organiczny?
W dużym skrócie – marketing organiczny to wszystkie działania, na które nie wydajesz pieniędzy w sposób bezpośredni. Marketing organiczny w naturalny sposób generuje ruch na Twoją strony www – najpopularniejszymi działaniami w obszarze marketingu organicznego są m.in.:
Oczywiście to nie oznacza, że taka strategia marketingowa nie wymaga żadnego nakładu pieniędzy. Taka strategia wymaga inwestycji – m.in. w treści, oprogramowanie, zasoby ludzkie. Inwestujesz jednak w rozwój, aktywa swojej firmy, natomiast w przypadku reklam płatnych płacisz jedynie za możliwość wyświetlania swojej reklamy w danym miejscu. Nie jest to przemyślana strategia długofalowa.
Marketing organiczny – tłumaczymy na przykładzie
Łatwo możemy zdefiniować istotę marketingu organicznego na wizualnym przykładzie. Przejdźmy do wyszukiwarki Google i wpiszmy odpowiednie hasło, tożsame z tematyką naszej firmy np. „marketing internetowy”.
Każda pozycja w zielonej ramce – oznacza organiczny wynik wyszukiwania. Wyniki organiczne są naturalne i nie posiadają żadnych oznaczeń.
Każda pozycja w czerwonej ramce – oznacza płatne wyniki wyszukiwania. Firmy płacą za pojawienie się w tym miejscu. Ruch z tych odnośników nie jest organiczny. Obok takich wyników pojawiają się oznaczenia (np. „Reklama”). Cena za pojawienie się w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe zależy od konkurencji.
Świadomi użytkownicy często również ignorują reklamy i skłaniają się ku naturalnym wynikom wyszukiwania. Takie strony z reguły są również bardziej bogate w treści i częściej trafiają do użytkowników.
Jaki jest cel marketingu organicznego?
Głównym celem marketingu organicznego jest naturalne pozyskiwanie klientów i zwiększanie zainteresowania. Pośrednim, ale również istotnym celem, jest wzmacnianie i rozszerzanie swojej pozycji na rynku, m.in. przez zawężanie widoczności konkurencji.
Proces pozyskiwania klientów w marketingu organicznym jest inny niż w marketingu płatnym – to znaczy, że nie kierujemy reklam bezpośrednio do ich potencjalnych odbiorców, tylko ich przyciągamy treściami, których szukają. Ten rodzaj pozyskiwania klientów często utożsamiany jest również z tzw. marketingiem przychodzącym.
Sprawdź też: Płatne reklamy – dlaczego PRZEWAŻNIE nie działają?
Marketing organiczny wymaga strategii i długofalowego myślenia
Każdy rodzaj marketingu – czy to tradycyjny, czy też marketing internetowy – ma swoje wady i zalety. Dla jednych dużą wadą (zaś dla innych dużą zaletą) jest to, że marketing organiczny wymaga czasu oraz odpowiednich kompetencji. W rzeczywistości może minąć kilka miesięcy lub nawet lat (jeśli konkurencja jest duża), zanim zobaczysz jakiekolwiek efekty.
Dla małych firm jest to z reguły przykra wiadomość, ponieważ bariera wejścia jest bardzo duża. Często również niedoświadczeni przedsiębiorcy szukają gotowych rozwiązań, które dają efekty z dnia na dzień. Bardziej doświadczone firmy są już bardziej świadome, znają specyfikę reklam płatnych i zdają sobie sprawę, że pewne działania wymagają czasu.
Co dla niektórych jest wadą, dla innych jest zaletą. Marketing organiczny jest w pewnym sensie fortyfikacją dla nowych graczy na rynku – nie każdy jest w stanie przez nią się przedostać. Do tego potrzebujemy zasobów, czasu oraz przemyślanych działań.
Jak zacząć budować organiczną strategię marketingową
Z pewnością do budowy i wdrożenia organicznej strategii marketingowej, potrzebna nam będzie strona internetowa dla firmy. Jeśli zależy nam na efektywności naszych działań, witryna powinna być zatem dobrze przygotowana (zarówno pod względem użytkowników, jak i wyszukiwarek).
Celem marketingu internetowego jest zwiększanie ruchu na stronie, docierając przy tym do potencjalnych klientów – napływ tych klientów musi się jednak również przekładać na wyniki w sprzedaży.
Aby to robić skutecznie, powinieneś między innymi skoncentrować się na trzech obszarach:
Treści
Rozbudowuj swoją stronę internetową, wypełniając ją treściami, staraj się odpowiadać na wszystkie pytania użytkowników, prowadź bloga.
Off-Site
Publikuj swoje treści na zewnętrznych serwisach internetowych. Upewnij się, że w treściach zawsze jest link do Twojej witryny.
Redystrybucji
Redystrybuuj treści w mediach społecznościowych – buduj również fanów w social mediach.
Jeden post w skali roku nie zrobi wiele, aby zwiększyć ruch. Marketing organiczny dedykowany jest dla firm wytrwałych i konsekwentnych. Ustal strategię, oszacuj realnie swoje możliwości i konsekwentnie realizuj plan.
Przykładowa strategia:
- 4 wpisy miesięcznie na bloga
- 2 artykuły gościnne w serwisach zewnętrznych
- 4 posty w mediach społecznościowych.
Marketing organiczny opiera się przede wszystkim na wkładanym wysiłku – jeśli zależy Ci na konsekwentnym budowaniu ruchu musisz być przede wszystkim systematyczny. To seria nieustających działań marketingowych. Pieniądze, które zainwestujesz w pierwszym miesiącu, mogą przyciągać klientów dopiero w następnym roku. Na początku możesz nie widzieć dużych efektów, ale Twoje wydatki z czasem maleją wraz ze wzrostem ruchu w czasie.
Przeanalizuj konkurencję
W marketingu organicznym bardzo ważnym elementem, który odpowiada za sukces całego przedsięwzięcia, jest dobrze opracowana strategia. W strategii powinniśmy przede wszystkim uwzględnić analizę konkurencji. Wiele przedsiębiorców próbuje na nowo wynaleźć koło – jak się domyślasz, nie ma to sensu. Lepiej sprawdzić jak sobie radzi konkurencja na rynku, jakie słowa kluczowe generują dla nich najwięcej ruchu, gdzie możesz ją pokonać, w którym miejscu pozyskać linki przychodzące itd. Poznaj też zachowania swoich potencjalnych klientów w Internecie – to co, z reguły na pierwszy rzut oka wydaje Ci się być oczywiste nie zawsze takie musi być w rzeczywistości. Nie kieruj się zatem intuicją, a rzetelnymi danymi. Twórz i publikuj treści, których faktycznie Twoi klienci szukają.
Nie zapominaj o fundamentach
Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój marketing organiczny był efektywny i przynosił korzyści, nie zapominaj o fundamentach. Zacznij od dobrze przygotowanej strony internetowej, zastosuj logiczną architekturę informacji, uzupełnij najważniejsze podstrony w serwisie unikalnym i wyczerpującym contentem. Nawet jeśli Twoje działania będą generowały już ruch, to jeśli Twoja witryna będzie źle przygotowana dla klientów, nie będzie się to przekładać na wzrost zainteresowania i sprzedaży. Dobrze przygotowana strona internetowa umożliwi też szybsze wyniki.
Link building jest ważny
Link building jest tak samo ważny jak on-page. Inwestując w same treści nie zdziałasz wiele – nie osiągniesz korzystnych rezultatów w mocno konkurencyjnych branżach. Równolegle do inwestowania w treści staraj się również pozyskiwać linki z wysokiej jakości źródeł. Możesz to robić np. przez artykuły sponsorowane, czy też wpisy gościnne. Zaniechaj jednak pozyskiwania linków ze źródeł niskiej jakości, czy też przez nieudolny marketing szeptany. Raz, że słabo to wygląda pod względem wizerunkowym, a dwa, że rzadko taki rodzaj linków jest pomocny, wręcz może zaszkodzić.
Optymalizacja SEO
Jeśli ktoś Ci powie, że dobry tekst sam się obroni i sprzeda – nie wierz takiej osobie. Niestety to oklepany frazes, który nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Optymalizacja tekstów pod kątem SEO jest bardzo ważna: pomaga treściom, jak i całej witrynie zajmować wyższe pozycje na stronach wyników wyszukiwarki Google, co oczywiście prowadzi do wzrostu ruchu organicznego. Oczywiście dobry tekst to podstawa. Łatwiej go zoptymalizować, lepiej się sprzedaje i pozwala wygrać z konkurencją. Niemniej jednak sam dobry tekst nie wystarczy.
Korzystaj z mediów społecznościowych
Dziel się treściami, które tworzysz na swoich kanałach w mediach społecznościowych. Redystrybucja treści to jeden z elementów pozycjonowania. Pamiętaj jednak, aby wybrać odpowiednie medium do publikowanych przez Ciebie treści. Przykład? Post z tytułem „Jak zwiększyć produktywność” świetnie sprawdzi się na LinkedIn, ale na Instagramie już niekoniecznie.
A co z płatnym marketingiem?
Jest to temat, na który pisaliśmy już wiele razy na naszym blogu. Z pewnością nie da się go wyczerpać w jednym akapicie. Przejrzyj przynajmniej naszych kilka artykułów na ten temat, m.in.:
- Ruch organiczny i ruch płatny – jaki wybrać i który pozwoli nam zarobić?
- SEO – co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2020 roku
W skrócie: marketing organiczny, jak i marketing płatny, ma swoje wady i zalety. Nie do każdej branży pasuje marketing organiczny i vice versa – nie do każdej branży pasuje marketing płatny. W uniwersalnych branżach, jak np. sklepy internetowe, najlepszą strategią jest synergiczne połączenie dwóch rodzajów marketingu internetowego.
Jeśli myślimy o swoim projekcie w perspektywie długofalowej, nie możemy oprzeć go jedynie na reklamach płatnych. Co prawda reklamy te działają szybko i są dobrym sposobem na natychmiastowe zwiększenie ruchu, to jednak uzależniają nas od reklamodawcy i w perspektywie długofalowej są po prostu o wiele droższe.
Wykorzystaj siłę marketingu organicznego
Marketing organiczny wymaga czasu, zwłaszcza jeśli Twoja pozycja w Internecie jest świeża, jednak jeśli będziesz prowadził działania systematycznie i skutecznie z czasem inwestycja Ci się zwróci.
Dla przykładu: my, jako agencja SEO, obecnie musielibyśmy wydawać ok. kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie na reklamy płatne, aby uzyskać taki sam ruch, jaki mamy obecnie z ruchu organicznego. To byłby dla nas spory koszt stały. Nie stać nas na to. Podobnie jest w przypadku naszych klientów.
Jeśli wierzysz w swój biznes i masz wobec niego ambitne i długofalowe plany – koniecznie zainteresuj się marketingiem organicznym.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.