Aby pomóc potencjalnym klientom odnaleźć Ciebie i Twoją firmę w Internecie, powinieneś umiejętnie wykorzystywać SEO, by poprawić widoczność Twojej strony na listach wyników wyszukiwania. Proces optymalizacji stron dla wyników wyszukiwania, jest dość złożony i sukces w tej dziedzinie zależny jest od wielu czynników, takich jak treści opublikowane na stronie, linki zewnętrzne i wewnętrzne czy aspekty techniczne witryny.
- 1 12 podstawowych zasad SEO przy pozycjonowaniu strony www
- 1.1 Analiza słów kluczowych
- 1.2 Przeprowadź audyt SEO
- 1.3 Regularnie publikuj treści wysokiej jakości
- 1.4 Dostosuj witrynę pod wytyczne Core Web Vitals
- 1.5 Użyj narzędzi do optymalizacji treści
- 1.6 Dziel się treściami w innych kanałach
- 1.7 Dziel się treściami w innych kanałach
- 1.8 Twórz silosy treści
- 1.9 Skup się na UX
- 1.10 Zachowaj spójność optymalizacji on-page
- 1.11 Używaj mądrych strategii off-page
- 1.12 Dodaj dane strukturalne
- 1.13 Nie zapominaj o starym, dobrym SEO
- 2 Zasady SEO – podsumowanie
SEO można porównać do gry – jeżeli postępujesz zgodnie z regułami i ciągle pracujesz nad rozwojem, możesz liczyć na dobre rezultaty i wysokie pozycje w rankingach. Jeżeli natomiast będziesz próbował łamać zasady i zaniedbywał swoją stronę, konsekwencje mogą być dużo gorsze – od spadków na niższe pozycje, aż po kary algorytmiczne od Google’a.
12 podstawowych zasad SEO przy pozycjonowaniu strony www
Poniżej przedstawiamy garść najważniejszych zasad SEO, których warto się trzymać, aby osiągać pożądane przez nas rezultaty. Niektóre z nich mogą się wydawać oczywiste, jednak często zapominamy o pewnych podstawowych aspektach, skupiając się na tych bardzo szczegółowych lub nowinkach. Poznaj najważniejsze zasady SEO.
Analiza słów kluczowych
Jednym z najważniejszych zadań w procesie SEO jest dobór i analiza słów kluczowych, które będziemy wykorzystywać do optymalizacji naszej strony. Najprościej ujmując, trzeba zacząć od sprawdzenia, jakie słowa kluczowe i frazy są wpisywane przez naszych potencjalnych klientów w wyszukiwarce, a potem wykorzystać je na naszej stronie.
Być może sam pamiętasz, jak około dziesięciu-piętnastu lat temu pozycjonowanie strony internetowej oznaczało wplatanie w treści jak największej ilości słów kluczowych, często bez ładu i składu. Takie treści zwykle nie miały wielkiej wartości – nie odpowiadały na pytania klientów, nie rozwiązywały problemów, były wtórne i często niepoprawne gramatycznie czy językowo. Na szczęście to się zmieniło i dziś nie wystarczy powtórzenie po tysiąc razy tego samego zlepku wyrazów, aby Twoja strona znalazła się na wysokim miejscu na liście wyników wyszukiwania.
Musisz zadbać o to, aby używane przez Ciebie słowa kluczowe miały sens w kontekście Twojej strony i rzeczywiście mogły jej pomóc – na przykład, jeżeli startujesz dopiero w branży ubezpieczeniowej, próby wypozycjonowania się na frazę „ubezpieczenie na życie” mogą być z góry skazane na porażkę. Na te słowa kluczowe pozycjonują się od lat duże, powszechnie znane firmy z olbrzymimi budżetami na marketing. Zamiast tego warto skupić się na tzw. frazach długiego ogona, które są bardziej specyficzne i często dłuższe – czyli np. „ubezpieczenie na wypadek zalania mieszkania”.
Analizę słów kluczowych dla naszych klientów przeprowadzamy za pomocą specjalnych narzędzi, które pomagają nam wyodrębnić właściwe słowa kluczowe, w które powinniśmy celować i wskazują również, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja. Możesz użyć np. Semrush, Ahrefs, czy z polskiego podwórka Senuto.
Sprawdź też: Jak wyszukiwać słowa kluczowe? Narzędzia i sposoby
Przeprowadź audyt SEO
Audyt SEO to szczegółowa analiza Twojej strony pod kątem możliwości jej usprawnienia w celu osiągnięcia lepszych pozycji na liście wyników wyszukiwania. Podczas audytu sprawdzane są m.in. takie aspekty jak budowa witryny i jej zaplecze techniczne, optymalizacja on-site, responsywność strony, meta tagi, linki oraz oczywiście same treści. Dzięki dobrze przeprowadzonemu audytowi dowiesz się, co ogranicza widoczność Twojej strony internetowej na liście wyników wyszukiwania.
Audyt SEO jest nieoceniony, kiedy zaczynamy pracować z klientem, którego strona powstała już jakiś czas temu i na której były wcześniej podjęte pewne działania. Dzięki niemu można zidentyfikować wszystkie obszary wymagające poprawy, jak również ustalić priorytety dla dalszych działań.
Przeprowadzanie audytu SEO to dość złożony proces, podczas którego badamy stan witryny pod wieloma aspektami. Jego zwieńczeniem jest przygotowany raport, który wskazuje, co zostało sprawdzone, wykryte nieprawidłowości oraz zalecenia co do działań, które należy podjąć, aby poprawić kondycję Twojej witryny. To, jak szybko zobaczysz efekty przeprowadzonego audytu, zależy głównie od Ciebie i od tego, jak szybko wdrożysz nasze wskazówki i zalecenia.
Regularnie publikuj treści wysokiej jakości
Regularne publikowanie wartościowych treści to chyba jeden z najważniejszych czynników sprzyjających wysokiej pozycji danej strony internetowej w rankingach. Wartościowe treści to takie, które są dobrze napisane, zawierają w sobie cenne dla użytkownika informacje i są bogate w odpowiednio dopasowane słowa kluczowe.
Oczywiście stworzenie takich treści nie jest prostym zadaniem, zwłaszcza dla osoby bez doświadczenia w tej dziedzinie. Dlatego też dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usług profesjonalnych copywriterów, specjalizujących się w tworzeniu contentu i wpisów na strony internetowe. Takie osoby wiedzą, w jaki sposób pisać, aby efekt końcowy przypadł do gustu zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek internetowych.
Odrębną kwestią jest regularność w publikowaniu treści. Nowe wpisy powinny pojawiać się na Twojej stronie internetowej w stabilnych, powtarzalnych interwałach. Dzięki takiemu „odświeżaniu” strony nie tylko przyciągniesz uwagę większej ilości użytkowników, ale również sprawisz, że w ich oczach Twoja witryna będzie bardziej profesjonalna i godna zaufania. Także roboty wyszukiwarek wysoko cenią sobie regularne publikacje i wynagradzają takie strony wysokimi lokatami na liście wyników wyszukiwania.
Dostosuj witrynę pod wytyczne Core Web Vitals
Dla osób „nie w temacie” słowa Core Web Vitals mogą brzmieć niczym jakieś tajemne zaklęcie. To jednak tylko nazwa procesu, w którym algorytm ocenia Twoją stronę pod kątem doświadczeń potencjalnego użytkownika. Core Web Vitals zostało oficjalnie czynnikiem rankingowym Google’a wskutek jednej z aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Bierze ono pod uwagę następujące mierniki:
- First Input Delay, czyli jak długo zajmuje stronie zareagowanie na pierwszą akcję użytkownika na stronie (np. kliknięcie w jakiś odnośnik);
- Largest Contentful Paint, czyli ile czasu zajmuje stronie załadowanie elementu z największą ilością treści;
- Cumulative Layout Shift, czyli jak wiele niespodziewanych przesunięć w układzie występuje na stronie.
Te kwestie są już oczywiście trudniejsze do zrozumienia niż zalecenia typu „znajdź dobre słowa kluczowe” czy „przygotuj treści wysokiej jakości”. Dlatego też w optymalizacji Core Web Vitals wskazane jest skorzystanie z usług doświadczonych specjalistów SEO, którzy z łatwością poruszają się w gąszczach technicznych parametrów i rozmaitych wskaźników.
Na początek można jednak skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak Google Search Console, czy Page Speed Test, które mogą nam dać ogólny obraz tego, jak prezentują się nasze Core Web Vitals.
Użyj narzędzi do optymalizacji treści
Wyjaśnialiśmy już, jak istotne dla SEO są regularnie publikowane treści wysokiej jakości. Tworzenie ich najlepiej jest powierzyć specjalistom w tej dziedzinie, jednak na rynku dostępne są narzędzia, które pomogą Ci zidentyfikować słowa kluczowe, tematy czy nawet same zagadnienia, o których warto pisać. Takie informacje przekazane copywriterom będą owocować tekstami, które szybciej pomogą Ci osiągnąć wysokie pozycje na listach wyników wyszukiwania.
W ContentNinja chętnie korzystamy z narzędzi takich jak Contadu, czy Surfer SEO, które pomagają nam w optymalizacji treści za pomocą wsparcia w wyszukiwaniu tematów, doboru właściwych słów kluczowych i analizy treści pod kątem ich zgodności z oczekiwaniami robotów wyszukiwarek, jak i samych użytkowników.
Przy optymalizacji treści pamiętajmy jednak, aby zachować zdrowy rozsądek, ponieważ narzędzie może się również mylić – pamiętajmy zawsze, aby nasze treści odpowiadały na intencje użytkownika oraz rozwiązywały jego problem.
Dziel się treściami w innych kanałach
Profesjonalnie nazywa się to „syndykacją treści”, jednak założenie jest bardzo proste – zadbaj o publikowanie swoich treści także na innych stronach internetowych. Można to robić w ramach współpracy z właścicielami strony o podobnym profilu, niekonieczne konkurencyjnej – np. jeżeli działamy w branży ubezpieczeniowej, możemy pokusić się o taką współpracę z kancelarią prawną.
Dzięki temu poprawisz widoczność Twojej strony w Internecie i pozyskasz dodatkowe linki zewnętrzne, które pozytywnie wpłyną na to, w jaki sposób oceniają Twoją witrynę roboty wyszukiwarek, a w efekcie na jej pozycję na liście wyników wyszukiwania.
Możesz również użyć innych kanałów dystrybucji – np. social media, reklamy płatne, webinary i inne.
Dziel się treściami w innych kanałach
Profesjonalnie nazywa się to „syndykacją treści”, jednak założenie jest bardzo proste – zadbaj o publikowanie swoich treści także na innych stronach internetowych. Można to robić w ramach współpracy z właścicielami strony o podobnym profilu, niekonieczne konkurencyjnej – np. jeżeli działamy w branży ubezpieczeniowej, możemy pokusić się o taką współpracę z kancelarią prawną.
Dzięki temu poprawisz widoczność Twojej strony w Internecie i pozyskasz dodatkowe linki zewnętrzne, które pozytywnie wpłyną na to, w jaki sposób oceniają Twoją witrynę roboty wyszukiwarek, a w efekcie na jej pozycję na liście wyników wyszukiwania.
Możesz również użyć innych kanałów dystrybucji – np. social media, reklamy płatne, webinary i inne.
Twórz silosy treści
Silosy SEO to grupa powiązanych ze sobą podstron, które pozwalają na lepsze skategoryzowanie treści. Idea silosów polega na tworzeniu grup tematycznych dla treści na stronie internetowej i zapewnieniu, aby linki wewnętrzne prowadziły do podstron związanych z danym tematem. Tworzenie takich silosów to ważny element optymalizacji on-page, który pomoże CI się ulokować na wyższych miejscach na liście wyników wyszukiwania.
Aby stworzyć silos treści, zacznij od zidentyfikowania grupy powiązanych ze sobą słów kluczowych, na których chcesz się skupić. Następnie stwórz podstronę dla każdego z tych keywordów i zoptymalizuj pod niego wszystkie elementy tejże strony. Na koniec podlinkuj do siebie nawzajem wszystkie stworzone strony, tak aby roboty wyszukiwarek mogły łatwo znaleźć powiązane treści.
Tworząc silosy treści sprawiasz, że treści na Twojej stronie internetowej są powiązane ze słowami kluczowymi, na które chcesz się pozycjonować. Dzięki temu możesz zdobyć wyższe miejsca na liście wyników wyszukiwania i zyskać w oczach użytkowników.
Skup się na UX
Pracując nad poprawą pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, skupiamy się często na różnych wskaźnikach, parametrach i miernikach oraz tym, jak nasza strona odbierana jest przez roboty wyszukiwarek. Zapominamy natomiast, że witryna powinna być stworzona przede wszystkim z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
Oczywiście ważne jest optymalizowanie strony pod kątem słów kluczowych oraz dbałość o dobrej jakości linki, ale należy również pamiętać o tym, żeby treści publikowane przez nas były czytelne i przejrzyste – rozbijajmy długi tekst na krótsze paragrafy, używajmy nagłówków, jak również treści graficznych. Strona internetowa powinna być także przejrzysta w swojej strukturze, czyli mieć jasną nawigację i łatwą w użyciu funkcję wyszukiwania.
Łatwość w obsłudze strony to bardzo ważny czynnik zarówno dla użytkowników, jak i dla samych wyszukiwarek. Zwracając uwagę na te aspekty, możemy liczyć nie tylko na rosnącą ilość osób odwiedzających naszą stronę, ale też na lepsze wyniki SEO.
Sprawdź też: SXO – co to jest i jak wpływa na e-commerce?
Zachowaj spójność optymalizacji on-page
Kolejną ważną zasadą w SEO jest zachowanie spójności podczas optymalizacji. Chodzi o to, aby wszystkie elementy na danej stronie, począwszy od tytułu aż po same treści, były zoptymalizowane pod te same słowa kluczowe.
Czasami „upychanie” jak największej ilości słów kluczowych w treściach może wydawać się kuszące, ale jak już wcześniej wspominaliśmy, te czasy minęły (na szczęście). Taka strona staje się stroną o niskiej jakości i tak tez będzie oceniana zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty wyszukiwarek. Frazy i słowa kluczowe powinny być wplecione w treści w naturalny sposób.
Innym ważnym aspektem związanym ze spójnością jest upewnienie się, że na naszej stronie nie ma żadnych linków, które nie działają lub prowadzą w nieodpowiednie miejsce oraz czy żadnych nie brakuje – np. czy z każdej z podstron można szybko trafić z powrotem na stronę główną.
Używaj mądrych strategii off-page
Dużo pisaliśmy już o optymalizacji on-page, nie należy jednak zapominać o aspektach off-page. To wszystkie działania związane z optymalizacją Twojej strony pod kątem wyszukiwarek poprzez link building i działania w social mediach.
Szczególnie ważne są linki. Jednym ze sposobów na ich pozyskanie jest współpraca z innymi stronami wysokiej jakości, które są tematycznie powiązane z naszą branżą. Dzięki publikacji wpisów w takich miejscach nie tylko poprawisz swoją widoczność i zdobędziesz nowych użytkowników, ale także zbudujesz bardzo wartościowy link prowadzący do Twojej strony. Pamiętaj jednak, że należy publikować jedynie na dobrych i sprawdzonych witryny – te o słabej reputacji mogą jedynie pogorszyć Twoją pozycję w wyszukiwarkach.
Innym dobrym sposobem na pozyskiwanie nowych linków i poprawę widoczności jest obecność w social mediach. Stwórz profile na najbardziej popularnych portalach związanych z Twoją niszą – dla niektórych branż taki LinkedIn będzie bardziej odpowiedni niż np. TikTok – i udostępniaj tworzone przez siebie treści za ich pośrednictwem. Pamiętaj jednak, że bezpośrednio tego typu linki (mamy na myśli social-media) nie wpływają na Twoje pozycje SEO.
Dodaj dane strukturalne
Przykładowo – Kiedy wpiszesz w Google frazę „iphone 14”, na liście wyników wyszukiwania zobaczysz także charakterystyczne pozycje odnoszące się do sklepów internetowych, gdzie pod tytułem danej podstrony znajdziesz też kilka podstawowych informacji o tym modelu – cenę, ocenę użytkowników, ogólną dostępność. To właśnie dane strukturalne, które – udostępnione wyszukiwarce przez webmastera – znacząco wpływają na pozycję Twojej strony na liście wyników wyszukiwania, a także sprawiają, że jest bardziej widoczna i atrakcyjna dla użytkowników.
Google premiuje tzw. rich snippets, ponieważ dzięki nim może trafniej odpowiadać na pytania użytkowników i pokazywać im dokładnie to, czego szukają – co w efekcie przekłada się na większe zadowolenie użytkowników. Dlatego też gigant mocno inwestuje w rozbudowywanie swoich funkcjonalności związanych z danymi strukturalnymi, pozwalając m.in. na podgląd wideo, przez co możemy zakładać, że ten trend się raczej nie odwróci.
Te firmy, które potrafią umiejętnie wykorzystywać dane strukturalne, zyskują bardzo mocno na tle konkurencji, ponieważ nie jest to jeszcze tak rozpowszechnione jak np. tworzenie treści zapleczowych.
Nie zapominaj o starym, dobrym SEO
Faktem jest, że Google nieustannie rozwija i aktualizuje swoje algorytmy tak, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą jakość prezentowanych wyników, w związku z czym specjaliści SEO muszą orientować się w coraz większej ilości nowych mechanizmów i czynników, które wpływają na pozycję strony. Musimy jednak pamiętać, że trzon SEO ciągle pozostaje ten sam – u podstawy każdych strategii powinny znajdować te same działania co rok, dwa czy pięć lat temu (o ile, oczywiście wykonywałeś je zgodnie z wytycznymi Google).
Tworzenie wysokiej jakości, oryginalnych treści które wyczerpują temat i są zgodne z najnowszym stanem rzeczy to absolutna podstawa. Optymizalizując je poprzez umiejętny dobór i wykorzystanie słów kluczowych gwarantujemy, że będą wartościowe nie tylko w oczach użytkowników, ale również robotów wyszukiwarek.
Nie należy zapominać też o technicznych aspektach, takich jak szybkość ładowania się strony, sposób w jaki się wyświetla na urządzeniach mobilnych, prawidłowa indeksacja, jak również działaniach on-page: metatagach, headerach, optymalizacji tekstów i obrazów.
I na końcu mamy też działania off-page, takie jak prawidłowe i skuteczne linkowanie. Linki prowadzące do naszej strony umieszczone na dobrze prosperujących stronach o wysokiej pozycji pozwolą również Twojej stronie na poprawienie swojej reputacji, a w rezultacie – osiągnięcie wyższej pozycji w rankingach.
Sprawdź też: Błędy SEO i pozycjonowania – 21 najczęstszych pomyłek
Zasady SEO – podsumowanie
Istnieje wiele zasad SEO, które należy brać pod uwagę, aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach i w naszym wpisie, pojawiły się te najważniejsze, mające najistotniejszy wpływ na pozycje stron w wyszukiwarce Google. Prawidłowe stosowanie tych zasad może pomóc Twojej stronie internetowej osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, co może przełożyć się na większą liczbę odwiedzin i lepsze wyniki biznesowe.
Potrzebujesz skutecznych i sprawdzonych specjalistów do poprawy widoczności Twojej strony firmowej? W takim razie, nie musisz szukać dalej. Wystarczy, że się z nami skontaktujesz!
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.