Polub nasz artykuł

strona firmowa seo

Jak wyszukiwać słowa kluczowe w 2018 roku

Zastanawiasz się jak wyszukiwać słowa kluczowe? Z doborem słów kluczowych jest tak, że albo się robi to dobrze albo źle. Nie ma kompromisu. To, w jaki sposób praktykujesz dobór i wyszukiwanie słów kluczowych oraz to, w jaki sposób wykorzystujesz swoją wiedzę przyczynia się do tego, że albo jesteś  w tym dobry albo po prostu słaby.

Zanim zaczniemy pisać na temat dobrych praktyk doboru słów kluczowych do strategii content marketingowej, zaczniemy całkowicie od tyłu – czyli od tego w jaki sposób NIE wyszukiwać słów kluczowych.

Być może zainteresuje Cię też nasz artykuł: Content marketing – jak może pomóc Twojej firmie?

Jak było kiedyś?

Zacznijmy od tego, że uświadomienie sobie, że robi się coś źle nie jest żadnym powodem do wstydu. Najważniejsze jest to, aby wyciągnąć wnioski i poprawiać swój warsztat na bieżąco. Często zapominamy o tym, jak dynamicznie rozwija się Internet, przez co przez lata powielamy te same czynności, przechodząc obok o wiele lepszych rozwiązań – także przez nasze własne lenistwo.

Cofnijmy się do roku 2011.

Kiedyś firmy tworzyły listę tzw. targety danych słów kluczowych, a nastepnie na ich podstawie dobierano odpowiednie keywordy oraz wkomponowywano je w krótkie artykuły od 200 do 400 znaków. Słowa kluczowe były łączone z witrynami docelowymi produktów.  Dla niektórych być może to paradoks, ale te artykuły wcale nie były nikomu dedykowane. Miały one znaczenie jedynie dla botów wyszukiwarek, które dzięki tym artykułom windowały pozycję naszej strony na dane słowa kluczowe do góry.

Jak wyszukiwać słowa kluczowe, gdybyśmy się przenieśli do 2011 roku?

Słowa kluczowe najczęściej były wyszukiwane poprzez narzędzie „Google Keyword Tool” –wybierano słowa kluczowe, które miały wysoki wskaźnik konkurencji, ale wskaźnik miał odniesienie jedynie do PPC, z czego większość ludzi nie zdawała sobie sprawy. Następnie zawężało się listę do 30 słów kluczowych, które miały wysoki poziom wyszukiwania i akceptowalne poziomy konkurencji, a następnie przekazywane były one zespołom redakcyjnym i na ich podstawie tworzono treści, które publikowano.

Jakie były wyniki takich działań?

Świetne. Pomimo rażących błędów, którzy niejedni marketerzy popełniali, nie do końca rozumiąc pewne wskaźniki i zależności – to i tak działało. Trzeba jednak pamiętać, że były to lata 2011-2013, kiedy to w ten sposób można było w łatwy sposób poprawić pozycję stron w wyszukiwarkach. Niestety na polskim rynku wciąż dużo agencji pracuje na tych samych metodach co lata temu.

Warto wziąć pod uwagę, że nasz świat cyfrowego marketingu pędzi bardzo szybko, więc ten artykuł za kilka lat także może być już nieaktualny.

Jak wyszukiwać słowa kluczowe w dzisiejszych czasach?

  1. Zacznij od burzy mózgów

To etap, w którym powinieneś zostać zasypany dostępnymi słowami kluczowymi. Pomoże Ci w tym narzędzie Google Keyword Planner, które świetnie sprawuje się w wyszukiwaniu keywordów. Otwórz go w jednej karcie, a w następnej Twoją stronę i strony konkurentów.

Zacznij od stworzenia listy ze wszystkimi potencjalnymi słowami kluczowymi. Słowa kluczowe na stronach konkurentów są wszędzie, wystarczy się rozejrzeć. Żeby było łatwiej – przejdziemy przez ten etap wspólnie. Załóżmy, że nasza firma zajmuje się również hodowlą kotów.

Wpisz wszystkie słowa kluczowe, które znajdują się w Twojej grupie docelowej.
słowa kluczowe ob 1

Domyślnie Google pokaże słowa kluczowe identyczne do tych, które wpisałeś w kartę „Pomysłów słów kluczowych”. Następnie przy każdym z wprowadzonych przez Ciebie pomysłów kliknij „Dodaj do planu”.

 

słowa kluczowe ob 2

Wskazówka: Zignoruj wskaźnik „Śr. miesięczna liczba wyszukiwań” oraz „Konkurencja”.  Wskaźnik odnośnie średniej miesięcznej liczby wyszukiwań jest niedokładny, natomiast „Konkurencja” dotyczy reklam PPC – żaden z nich nas nie interesuje.

Następnie zmień zakładkę na „Propozycje grup reklam”. Narzędzie wyświetli sugestie słów kluczowych związane z kilkoma różnymi tematami. Dodaj tematy, które Cię interesują do swojego planu – to istotny krok. Jedynie kryterium, które powinieneś brać pod uwagę to związek z tematem (czyli Twoimi słowami kluczowymi).

Jak wyszukiwać słowa kluczowe ob 1

Twoja lista powinna być teraz duża, wyeksportuj przygotowane wyniki do pliku CSV i zamknij narzędzie.

2. Znajdź wskaźnik objętości wyszukiwania i dowiedz się jak wyszukiwać słowa kluczowe za pomocą narzędzia Moz

Ideą Content Marketingu jest dostarczanie treści użytkownikom, których poszukują. Nie ma sensu pisać o czymś, jeżeli nikt nie szuka na ten temat żadnych informacji w wyszukiwarkach. Jeżeli masz dostęp do takich narzędzi jak Moz czy SEMrush, co miesiąc będziesz otrzymywał ciekawe wskazówki i propozycje słów kluczowych. Prześlij swoją listę, którą zapisałeś niedawno do pliku CSV do wybranego narzędzia.

W tym artykule, będę używał narzędzia Moz.

Po tym, jak sprawdzimy już sobie wskaźnik objętości wyszukiwania dla naszych słów kluczowych, zapisujemy sobie go na boku i przechodzimy do kolejnego etapu.

3. Oszacuj poziom trudności

Jest to jeden z ważniejszych kroków podczas doboru słów kluczowych do promocji witryny. Z niewiadomych przyczyn często on jest pomijany. W momencie, kiedy dobierasz potencjalną listę słów kluczowych, powienieneś wiedzieć czy masz realną szanse na wypozycjonowanie witryny pod danym keywordem, czy też nie.

W narzędziu Moz możemy zauważyć, że do każdego słowa kluczowego narzędzie wskazuje nam również poziom trudności dla danego słowa kluczowego.


Nasza propozycja: Zawęź swoją listę do słów kluczowych, które mają akceptowalną granicę „Search Volume” i poziomu trudności (Difficulty), który można realistycznie osiągnąć. Twoja strona z biegiem czasu prawdopodobnie będzie osiągać coraz wyższy wskaźnik „Domain Authority”, więc w przyszłości będziesz mógł konkurować na coraz bardziej trudniejsze frazy. Niemniej jednak na początek proponujemy promować witrynę na te mniej popularne frazy – będzie to bardziej efektywne, a zarazem mniej kosztowne.

4. Jak wyszukiwać słowa kluczowe? Pamiętaj o SERP’ach!

Do tej pory powinieneś już zawęzić listę słów kluczowych. To jeszcze nie koniec, a kolejnym wskaźnikiem, który powinien Cię zainteresować, jest parametr „Opportunity”.

Niektóre słowa kluczowe w serpach są bardzo zatłoczone (m.in. poprzez reklamy PPC, przeróżne snippety, zdjęcia i inne). Nawet jeżeli Twoja strona będzie, np. w TOP5 w wynikach organicznych to mimo wszystko stopień konwersji w wynikach organicznych będzie mniejszy, niżeli dla mniej popularnych fraz. Krótko mówiąc: Twój wynik organiczny często będzie ignorowany przez użytkowników.

Na szczęscie w narzędziu Moz mamy taki wskaźnik jak „Opportunity”, który który mówi nam jaki procent szukujących prawdopodobnie kliknie w treści organiczne.

5. Przeznaczenie

Jesteśmy już prawie na mecie. Upewnij się, że wytrwasz do końca, ponieważ kolejny krok jest bardzo ważny, a mimo to często pomijany. Jak wspomnieliśmy wcześniej, “upychanie” wszystkich keywordów na jednej podstronie jest stratą czasu, podobnie jak rozrzucanie ich na całej stronie tylko po to, aby osiągnąć odpowiednią gęstość keywordów – wynik takich działań w najlepszym wypadku będzie negatywny.

Kiedy wybrałeś już kilka konkretnych keywordów, powinieneś dokładnie zaplanować w jaki sposób będziesz z nich korzystał.

Tutaj możesz napotkać na problem: przypuścmy, że znalazłeś świetny keyword na stronę kluczową produktu, ale jest także inny dobry keyword, którego mógłbyś użyć. Co teraz?

Żaden problem! Wykorzystaj go do stworzenia np. posta na blogu. Na tym polega całe piękno przeprowadzania takiego keyword research – efektem ubocznym tej olbrzymiej listy z którą zaczynałeś jest wiele dobrych, „pobocznych” keywordów, które możesz wykorzystać do innych typów contentu.

6. Tworzenie i optymalizacja

Jeśli już wiesz jak wyszukiwać słowa kluczowe, powinieneś ustalić, czy dla każdego z nich powinieneś stworzyć nową podstronę czy zoptymizować już istniejącą.

Uwaga: jeżeli zdecydujesz się na optymizację istniejących stron, możesz łatwo popaść w pułapkę używania tego jednego konkretnego keywordu na jednej stronie zbyt wiele razy.

Oto co powinieneś zrobić starając się budować ranking pod konkretny keyword:

Pomyśl, jaki cel mógł przyświecać osobie wpisującej te słowa w wyszukiwarkę. Próbuje się czegoś dowiedzieć? Zastanawia się nad zakupem lub skorzystaniem z usługi?

Upewnij się, że Twoja zawartość będzie stanowić odpowiedź na ich potrzeby. Na przykład, jeżeli ktoś wyszukuje „projektowanie graficzne marketing”, prawdopodobnie próbuje się czegoś dowiedzieć lub zdobyć umiejętności, ale ktoś, kto wyszukuje „projektowanie graficzne usługi” prawdpodobnie rozgląda się za wykonawcą.

Jeżeli Twój content będzie stanowił odpowiedź na ich oczekiwania, możesz zbudować swój ranking nie tylko pod te konkretne słowa kluczowe, ale także dla pobocznych keywordów. Google ma skłonności do zwracania raczej wyników, które zaspokoją Twoje oczekiwania aniżeli zawierających te konkretne słowa kluczowe, których użyłeś w zapytaniu.

Możesz zapytać „W takim razie po co to wszystko, jeżeli słowa kluczowe się nie liczą?”. Dobre pytanie, a odpowiedź na nie jest taka, że rzeczywiście byłoby dokładniej powiedzieć, że zrobiliśmy „research celu wyszukiwania” zamiast „research słów kluczowych”. Musieliśmy jednak zrobić research keywordów, aby odkryć te cele.

Jeżeli teraz będziemy tworzyć strony, które ukierunkowane są na rzeczywiste oczekiwania odbiorców, zamiast upychania keywordów w ich zawartości, będziemy budować ranking zarówno pod wybrany przez nas keyword, jak i podobne słowa kluczowe. Wiem, że to pewnie brzmi, jakbyśmy robili to od tyłu i technicznie rzecz biorąc pewnie tak jest, ale końcowy efekt przyniesie Twoim odbiorcom rzeczywistą wartość, której poszukują, a Google Cię za to nagrodzi.

Nie będę tutaj rozwodził się na temat wyszukiwania semantycznego – jeżeli Cię to interesuje, odsyłam Cię to Neila Patela, który świetnie wyjaśnia to zagadnienie.

7. Udoskonalaj

Udoskonalaj. Poprawiaj. Oceń swoją nową lub zoptymalizowaną stronę w swoich raportach widoczności w wyszukiwaniach.

Oceń:

  • Zapytania, pod którymi buduje ranking Twoja strona
  • Średnią pozycję słów kluczowych
  • Wrażenia użytkowników
  • Wskaźniki click-through

Jeżeli Twoja strona nie radzi sobie tak dobrze, jak oczekiwałeś, możesz spróbować innego celu lub ponownie sprawdzić optymizację swojej strony.

Jeżeli wszystko idzie dobrze, teraz masz całkowicie nowy projekt do rozpoczęcia: ocenę, czy te wyniki mają przełożenie na liczbę klientów i przynoszą wartość komercyjną.

Sporo pracy, nie? Badanie keywordów z pewnością takie jest, ale musisz to robić, aby osiągnąć sukces i dlatego trzeba traktować to poważnie. Mamy nadzieję, że teraz już wiesz jak wyszukiwać słowa kluczowe!

Zawsze również możesz skorzystać z naszej pomocy! Skontaktuj się z nami, gdybyś czegoś potrzebował.

 

Podsumowanie
Jak wyszukiwać słowa kluczowe w 2017 roku
Tytuł artykułu
Jak wyszukiwać słowa kluczowe w 2017 roku
Autor
Opublikowany przez
ContentNinja
Logo wydawcy