SEO to określenie całej strategii działań opierających się na optymalizacji strony internetowej i jej treści, dzięki czemu m.in. jest odbierana przez roboty wyszukiwarek jako bardziej wartościowa i odpowiadająca na zapytania (słowa kluczowe) wyszukiwane przez użytkowników. Dobrze zaprojektowana, przemyślana strategia SEO i odpowiednio wdrożone działania pomogą poprawić widoczność firmy czy strony w Internecie, pomagając tym samym w pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększeniu zysków firmy.
Czy SEO jest jednak odpowiedzią na problemy każdej firmy? Są pewne sytuacje i przypadki, w których najbardziej wymyślne strategie, największe budżety i najlepsi specjaliści nie będą w stanie sprostać oczekiwaniom. Mimo tego, że SEO nie jest sztywnym procesem, który polega na „odhaczaniu” kolejnych punktów checklisty, dzięki czemu pozwala na łatwe dopasowanie strategii do potrzeb klienta i jego sytuacji, to istnieją pewne podstawowe zasady i prawa, którymi się rządzi. W poniższym artykule, dowiesz się, kiedy Twoja firma nie potrzebuje SEO.
Twoja firma nie jest gotowa na zmiany
Podobnie jak lekarz zaczyna swoją pracę od dokładnego wywiadu i zbadania pacjenta, my zaczynamy od przyjrzenia się sytuacji Twojej strony poprzez przeprowadzenie dogłębnego audytu SEO. Badamy stan techniczny Twojej strony, aktualnie dostępne na niej treści, architekturę strony i profil linkowy domeny. W ten sposób jesteśmy w stanie stwierdzić, które obszary wymagają poprawy i jakie zmiany powinny zostać wdrożone, aby pozycja strony poprawiła się.
Nie wszystkie zmiany jesteśmy jednak w stanie wprowadzić samodzielnie, bez pozyskiwania dodatkowych dostępów – to jest częsta sytuacja w przypadku dużych firm o rozbudowanych strukturach. Techniczne zmiany na stronie powinien wdrożyć dział IT, nowe treści zaakceptować dyrektor ds. marketingu, a poza tym prezes nie jest całkowicie przekonany, czy strategia SEO jest mu potrzebna, więc chce dokładnie analizować i osobiście zatwierdzać każdą zmianę.
Takie sytuacje są dość problematyczne, bo za każdym razem, kiedy do łańcucha decyzji do podjęcia dołączana jest kolejna osoba, znacząco wydłuża to cały proces. Ponadto zdarza się, że np. dział IT jest bardzo zajęty w tej chwili innymi projektami i nie będzie miał możliwości wprowadzić rekomendowanych przez nas zmian aż do następnego kwartału. Oczywiście zwykle takie sytuacje nie blokują całkowicie możliwości realizacji strategii SEO, jednak zwykle powodują, że rezultaty po danym okresie są gorsze od tych oczekiwanych, ponieważ nie wszystkie problemy zostały rozwiązane na czas.
Sprawdź też: SEO dla dużych firm i korporacji – wskazówki i strategie
Oczekujesz szybkich rezultatów, aby poprawić wyniki finansowe
Strategia marketingowa to zespół działań zaplanowanych przez przedsiębiorstwo, które pozwolą mu na rozwój i osiągnięcie zamierzonych celów. Wymaga dokładnego przemyślenia i zaplanowania, a zwykle przygotowywana jest na okres liczony raczej w latach, niż w tygodniach.
Podobnie jest ze strategią SEO – nie jest to zwykły plan kampanii reklamowej trwającej kilka tygodni. Z założenia SEO to proces rozłożony w czasie, którego rezultaty zwykle możemy zacząć obserwować po upływie kilku miesięcy czy nawet roku. Dzieje się tak, ponieważ SEO wymaga nie tylko szeregu działań na wielu płaszczyznach, ale także nieustannej analizy i badania sytuacji strony w kontekście konkurencji – to wszystko wymaga czasu.
Jeżeli jesteś nastawiony na błyskawiczny efekt i nie masz na tyle cierpliwości, aby czekać miesiącami na pierwsze zwroty z inwestycji, SEO może nie być dla Ciebie. To często rodzi pewne problemy – klienci szukający szybkich rozwiązań często trafiają na nieuczciwe agencje, które obiecują błyskawiczne rezultaty, których po prostu nie da się uzyskać prowadząc SEO w sposób zgodny z zasadami. Często uciekają się zatem do tzw. black hat SEO, czyli zbioru metod niezgodnych z regulaminem i zasadami Google, które rzeczywiście mogą szybko przynieść rezultaty…do czasu, aż strona nie zostanie „zauważona” przez wyszukiwarkę i ukarana. Te kary mogą być bardzo bolesne i znacząco pogorszyć sytuację strony w porównaniu do punktu startowego. Wyjście z takiej „kary” jest często bardzo trudne, wymaga wiele pracy, czasu i nakładów finansowych.
Być może lepsze będą reklamy płatne
Jeżeli chcesz poprawić pozycję swojej strony w szybki sposób, powinieneś raczej zwrócić się w stronę płatnych reklam – mają one efekt natychmiastowy, który jednak ustaje w momencie, gdy kończy się płatna kampania. Z SEO jest dokładnie odwrotnie – potrzeba więcej czasu, aby móc zaobserwować pierwsze rezultaty, jednak wykonane prace i opublikowane treści zostają na Twojej stronie działając na jej korzyść już tak długo, jak sam zdecydujesz.
Sprawdź też: Ruch organiczny i ruch płatny – jaki wybrać i który pozwoli nam zarobić?
Masz problem z zasobami (lub możesz mieć)
Sukcesy, które firmy odnoszą dzięki odpowiednim strategiom SEO, nie pozostają niezauważone. Często młodzi, ambitni przedsiębiorcy mają wielkie plany dla swoich biznesów i chcą znaleźć się na samym szczycie. Słyszeli o SEO i wierzą, że im szybciej wdrożą odpowiednią strategię i podejmą działania, tym szybciej pojawią się rezultaty.
To oczywiście prawda, jednak SEO z założenia to działania długofalowe. Natomiast młode przedsiębiorstwa często operują w dużej niepewności – nie mają stałej bazy klientów, ciągle poszukują właściwych dostawców i pracowników, a niekiedy nawet borykają się z pewnymi problemami finansowymi, bo nowe firmy często nie są rentowne przez długi czas. To wszystko jest zupełnie normalne – bardzo rzadko zdarza się, aby firma wchodząc na rynek, zaczęła szybko przynosić zyski i co ważniejsze, w długim okresie utrzymała je na stałym poziomie lub zwiększyła.
SEO najlepiej sprawdza się w stabilnych firmach
Tymczasem SEO to działania długiego okresu. Wymagają długofalowego zaangażowania i inwestowania, a tak jak wspominaliśmy, pierwsze efekty mogą pojawić się dopiero po miesiącach. Czasami zdarza się, że firma ma na starcie odpowiedni budżet na SEO, jednak po pewnym czasie sytuacja się zmienia i pojawia się konieczność cięć w budżecie. Oczywiście jeżeli to tylko przejściowe trudności, to można chwilowo ograniczyć działania SEO – strategie są elastyczne i możemy np. publikować nieco mniej tekstów czy pozyskiwać mniej linków, niż pierwotnie było to założone – jednak nie pozostaje to bez wpływu na efekty kampanii. Gorsze efekty lub ich brak = mniejsze zyski przedsiębiorstwa = jeszcze mniejszy budżet na działania marketingowe.
Z rozpoczęciem działań SEO warto zaczekać, aż sytuacja naszej firmy ustabilizuje się – nie oznacza to od razu, że musi ona przynosić na tyle duże zyski, aby można było wydać na SEO dużo pieniędzy. Kampanie SEO o mniejszych budżetach również mogą przynosić efekty, jednak ważne jest, aby móc racjonalnie takie działania rozplanować i sukcesywnie je wdrażać, aby efekty spełniły oczekiwania.
Sprawdź też: Ile trwa pozycjonowanie strony? Jak długo trzeba czekać na efekty?
Niepewne finanse firmy
Oczywiście finansowa niepewność nie jest tylko domeną młodych przedsiębiorstw. Na rynku istnieje wiele firm, których zyski potrafią diametralnie się różnić w poszczególnych kwartałach czy nawet miesiącach. Jeżeli idzie za tym pewna prawidłowość – np. działalność ma charakter sezonowy i większość zysków przynosi podczas określonej pory – to nie ma problemu; rozsądne planowanie kampanii i budżetu jest w stanie sprawić, że SEO będzie bardzo efektywne i podczas tych „wolniejszych” okresów będzie ciągle intensywnie pracować na poprawę zysków w szczycie sezonu.
Co innego, kiedy ciężko ustalić takie prawidłowości i rentowność firmy jest bardzo trudna do przewidzenia. Strategie SEO to działania długofalowe, które potrzebują pewnej przewidywalności i powtarzalności. Jeżeli właściciel strony czy przedsiębiorstwa nie jest w stanie określić, ile jest w stanie miesięcznie przeznaczyć na marketing internetowy – czasami mogą to być duże kwoty, ale w niektórych miesiącach może to nie być nic – to bardzo trudno będzie przygotować sensowny plan, a później się go trzymać.
Oczywiście nie oznacza to, że firmy operujące w taki sposób, nie mogą korzystać z marketingu internetowego – jednak lepszymi propozycjami będą tu płatne reklamy czy kampanie w mediach społecznościowych, które przynoszą szybkie efekty i mogą zostać wdrożone praktycznie natychmiastowo.
Lokalny charakter biznesu
SEO opiera się na słowach kluczowych, które wpisują użytkownicy w okna wyszukiwarek aby znaleźć interesującą ich stronę czy biznes. Jeżeli zatem Twój biznes to mała osiedlowa piekarnia lub firma produkująca bardzo niszowe przedmioty, np. repliki średniowiecznych zbroi dla kotów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że bardzo mało osób próbuje znaleźć Cię w Internecie. W związku z tym Twoja pozycja na liście wyników wyszukiwania nie będzie miała dużego znaczenia i działania SEO nie mają po prostu zbyt dużego sensu.
Zamiast tego, warto zainwestować w reklamę – dla lokalnych biznesów sprawdzić się mogą tradycyjne formy reklamy takie jak ulotki czy reklamy w lokalnych mediach, natomiast niszowe przedsiębiorstwa prędzej zyskają na promocji w social media i za pomocą płatnych reklam w Internecie.
Sprawdź też: Jak pozyskać klienta? Pozyskaj nowych klientów efektywnie i mądrze
Inwestycja w SEO może być opłacalna
Poza nielicznymi przypadkami opisanymi powyżej, SEO to generalnie jedna z lepszych inwestycji w swoją firmę, na jakie możesz się zdecydować. Starannie opracowana strategia SEO, która później jest sukcesywnie wdrażana we współpracy z firmą, pozwoli na umocnienie pozycji Twojej firmy w Internecie, a w rezultacie wzrost liczby klientów i lepsze zyski.
Należy jednak pamiętać, że SEO jest dla osób cierpliwych – potrzeba czasu, aby obserwować pierwsze efekty, jednak ta cierpliwość bardzo popłaca. Ważne jest także, aby zachować otwarty umysł i gotowość na zmiany – często poprawki sugerowane przez nas są zaskoczeniem dla właścicieli (którzy np. byli przekonani, że ważna jest ilość słów kluczowych „upchniętych” na jednej podstronie), ale okazuje się, że ich wdrożenie jest niezbędne, aby strona mogła przebić się na szczyt wyników wyszukiwania.
Jestem Content Plannerem w Contentninja.pl i od czasu do czasu, tworzę wpisy na bloga o SEO. Interesuję się technologiami i nowymi trendami w branży marketingu internetowego. Poza pracą zawodową, lubię podróżować i fotografować. Ukończyłam studia z zakresu marketingu i posiadam 8 letnie doświadczenie w branży.
Tomasz
says:SEO jest mega ciężkie na początku i wymaga coraz większych nakładów pieniędzy. To też jest problem, gdy nie ma budżetu na działania agencji SEO i robi się samemu. Wiele rzeczy w Internecie jest sprzecznych i każdy mówi co innego. Trzeba testować i sprawdzać różne metody pozycjonowania. I jest to, jak napisane zostało w artykule, działanie na wiele miesięcy i nie ma szybkich efektów. Ale im więcej się grzebie i optymalizuje stronę, tym lepiej ona zaczyna działać. W końcu pojawią się efekty. Każdemu życzę, aby jego działania SEO przyniosły efekty!