Bardzo często niezauważalny, a to duży błąd, ponieważ stanowi ogromną pomoc, jeśli chodzi o pozycjonowanie. O czym mowa? Oczywiście o meta title. To jeden z meta tagów, które pojawiają się na stronie wyników wyszukiwania w Google. Dzięki meta title użytkownicy mogą dowiedzieć się, co znajdą na danej stronie. Co równie ważne: to także czynnik rankingowy, a więc ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej o znaczniku meta title z naszego artykułu!
- 1 Czym jest meta title?
- 2 Dlaczego meta title jest ważny dla SEO?
- 3 Jak stworzyć skuteczny meta title?
- 4 Dlaczego Google zmieniło meta title?
- 5 Czego powinieneś unikać podczas tworzenia meta title?
- 6 Dobre i złe tytuły – zobacz to na przykładach
- 7 Czy meta title może być taki sam jak H1?
- 8 Podsumowanie
Czym jest meta title?
Meta title, czyli znacznik tytułowy jest jednym z najważniejszych znaczników HTML. Pojawia się jako nagłówek w wynikach wyszukiwania, a także w nagłówku karty przeglądarki. To właśnie na ten element jako pierwszy zwraca uwagę większość użytkowników. Ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania, dlatego warto zadbać o to, aby był odpowiedni. Znacznik tytułowy umieszcza się w początkowej części kodu <head>, w której znajdują się najistotniejsze informacje o witrynie takie jak np. wykorzystywany język, czy krótki opis meta description. Są to przykładowe dane, które nie znajdują się na stronie, ale czy to oznacza, że są zbędne? Oczywiście nie! Meta title i meta description pojawiają się bowiem w wynikach wyszukiwania, zatem warto poświęcić nieco czasu na wymyślenie zawartości tych elementów.
Dlaczego meta title jest ważny dla SEO?
Meta title ma ogromne znaczenie dla SEO, więc warto zadbać o jego treść. Przede wszystkim jest to informacja dla użytkowników, co znajdą na danej stronie
Od tego, co znajdzie się w treści znacznika meta title zależy, czy użytkownik zdecyduje się kliknąć dany wynik wyszukiwania, a to natomiast wpływa na współczynnik klikalności (CTR). Dzięki meta title łatwiejsze jest też zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Aby to było możliwe, to powinieneś zadbać o odpowiedni dobór słów kluczowych, ale co ważne: unikaj keyword stuffingu (upychania fraz kluczowych). Co więcej, meta title to również szansa na wyróżnienie strony wśród konkurencji. W końcu możesz wymyślić naprawdę chwytliwy tytuł, dzięki czemu więcej osób kliknie link przekierowujący.
Jak stworzyć skuteczny meta title?
Stworzenie skutecznego meta title nie jest prostym zadaniem. Jednak mamy dla Ciebie kilka porad, dzięki którym poradzisz sobie z tym zadaniem i napiszesz tytuł, który przyciągnie uwagę użytkowników. Rzecz jasna prawidłowo przygotowany tytuł będzie miał też korzystny wpływ na pozycjonowanie strony. Poznaj nasze porady!
Wybór właściwych słów kluczowych
To właściwie jedna z najważniejszych kwestii: jeśli chcesz, aby meta title był skuteczny, to koniecznie musi zawierać istotne słowa kluczowe. Te z kolei powinny opisywać to, co znajduje się na stronie. Postaraj się jak najlepiej dopasować frazy do zawartości serwisu, aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć jego znaczenie. Warto o to zadbać również z tego względu, iż słowa kluczowe są informacją zachęcającą do kliknięcia w daną podstronę, czy też skorzystania z oferty konkurencji.
Nie za krótki, nie za długi
Meta title koniecznie musi mieć też odpowiednią długość. Według wytycznych od Google powinna ona wynosić 60 znaków ze spacjami lub 600px. To optymalna długość tytułu, która pojawi się w całości w wynikach wyszukiwania. Gdy natomiast tytuł będzie dłuższy, to niestety treść zostanie automatycznie przycięta. Warto też podkreślić, że każda litera ma inną szerokość, zatem rozważając jaką długość powinien mieć meta title, najlepiej skupić się na pikselach.
Zachęcenie użytkownika do kliknięcia
Postaraj się, aby meta title był atrakcyjny i przyciągał uwagę użytkowników. To bardzo ważne, ponieważ wysoki wskaźnik klikalności ma wpływ na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W meta title powinien znaleźć się krótki, ale jasny opis treści serwisu, który będzie jednocześnie zachętą dla użytkowników do kliknięcia.
- ,,Bądź bogatszy o nową wiedzę i umiejętności – sprawdź kursy online”
- ,,Nowoczesne rozwiązania w zakresie urody – poznaj je już dziś”
- ,,Poznaj proste i szybkie sposoby na przygotowywanie zdrowych posiłków”
W meta title mile widziane są takie zwroty jak: ,,Kliknij tutaj” lub ,,Weź udział”. Jak najbardziej sprawdzi się też język korzyści. Jest coś, co wyróżnia Twój sklep internetowy na tle innych? Właśnie wprowadziłeś najnowszą kolekcję? Zapewniasz błyskawiczną dostawę za 0 zł? A może masz do zaproponowania ciekawe promocje? Koniecznie wspomnij o tym w meta title!
Obowiązkowa unikalność
Koniecznie musisz pamiętać o tym, aby meta title nie tylko dokładnie opisywał zawartość strony, ale także był unikalny. Jeśli zadbasz o to, by był wysokiej jakości, to najprawdopodobniej uda Ci się uniknąć problemów z duplikacją treści. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, który ma mnóstwo podstron, to pomocnym rozwiązaniem może być automatyzacja meta tagów.
Umieszczenie marki
Jak najbardziej warto umieścić nazwę marki w meta title, szczególnie wtedy, gdy zależy Ci na budowaniu świadomości marki. Gdy natomiast marka cieszy się dużą rozpoznawalnością, to wówczas pomożesz użytkownikom sprawniej do niej dotrzeć podczas wyszukiwania. Zdecydowanie najczęściej umieszcza się ją na końcu w tytule, a słowa kluczowe zostają na początku i nawet jeśli stworzysz zbyt długi title, to masz pewność, że nie zostaną one ucięte.
Emoji
Choć nie są one obowiązkowe, to jednak zwiększają atrakcyjność znacznika title. Musisz jednak wiedzieć, że od kilku lat Google wyświetla je tylko tam, gdzie faktycznie są trafne i użyteczne. Zatem jak najbardziej warto je stosować, choć nigdy nie można mieć pewności, że zostaną wyświetlone, zatem zdecydowanie odradza się zastępowanie słowa kluczowego emoji.
Sprawdź też: Zasady SEO – poznaj 12 najważniejszych zasad SEO
Dlaczego Google zmieniło meta title?
Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy Google nie używa odpowiedniego meta title w wynikach wyszukiwania, zaś w wyszukiwarce pojawia się całkowicie inny tekst. Co może być powodem? Okazuje się, że przyczyny mogą być różne. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Za długi tytuł
Kiedyś, gdy meta title był zbyt długi, to Google po prostu przycinał taki tytuł i wyświetlała się jedynie jego część. Od niedawna jednak zaszły zmiany w tym zakresie i Google zaczęło przepisywać tytuły. Co to oznacza? Nic innego jak to, że automatycznie pobiera fragment tytułu bądź też kieruje się tekstami znajdującymi się na stronie docelowej (często bierze zawartość nagłówka H1 jako ostateczny tytuł).
Zbyt dużo słów kluczowych
Słowa kluczowe w meta title są bardzo ważne, ale też nie można przesadzić z nadmierną “optymalizacją”, bowiem skutkiem może być odrzucenie tytułu przez Google. Dlatego koniecznie pamiętaj, aby nie pisać tytułów, które występują w nienaturalnej formie.
Nieodpowiedni tytuł do treści na stronie
Meta title powinien opisywać to, co użytkownik znajdzie faktycznie na stronie. Jeśli okaże się, że jest zupełnie inaczej, to Google zwyczajnie nie użyje takiego tytułu, a zamiast tego stworzy własną propozycję. To już nie te czasy, gdy boty wykrywały tylko SPAM czy sztucznie brzmiące tytuły. Zatem jeśli stworzysz title, które nie pokrywa się z treściami na stronie, to musisz liczyć się z tym, że Google je zmieni.
Całkiem niedawno, a dokładnie we wrześniu 2021 pojawiły się nowe zmiany dotyczące wyświetlania tytułów. Google poinformowało, że nie będzie kierowało się wyłącznie meta title zapisanym w kodzie strony, ale także tekstem na stronie głównej strony, głównym tytułem, nagłówkiem widocznym na stronie oraz nagłówkami H1. Czy to zatem oznacza, że nie warto już tworzyć meta title? Oczywiście nie! Jak najbardziej wciąż warto, tym bardziej że w 80% przypadkach nadal to właśnie te teksty są wykorzystywane.
Czego powinieneś unikać podczas tworzenia meta title?
Podczas pisania meta title warto zadbać o kilka ważnych kwestii. Choć jest to dość krótki tytuł, to jednak możesz popełnić mnóstwo błędów podczas jego przygotowywania, a to może powodować problemy z widocznością strony i czytelnością. Najważniejsze jest unikanie keyword stuffingu, czyli sztucznego używania tego samego bądź różnych słów kluczowych wiele razy w sekcji meta.
Oprócz tego unikaj:
- pisania zbyt długich tytułów;
- powielania nazwy marki;
- tytułów składających się z samych wielkich liter;
- braku spójności z tekstami na stronie;
- błędów ortograficznych i gramatycznych;
- nazywania podobnie lub tak samo wszystkich stron.
Dobre i złe tytuły – zobacz to na przykładach
Jeśli wciąż nie do końca rozumiesz, jak stworzyć dobry meta title, to warto, abyś zapoznał się z poniższymi przykładami, gdzie przedstawiamy zarówno te złe, jak i dobre tytuły.
Przykłady złych tytułów:
- ciasto drożdżowe
- samochody
- sukienki na lato
Przykłady dobrych tytułów:
- Przepis na pyszne ciasto drożdżowe z truskawkami
- Komis samochodów używanych w Łodzi
- Sukienki na lato dla kobiet | Zalando
Czy meta title może być taki sam jak H1?
Wiele osób zastanawia się, czy meta title to jest to samo co H1? Czy oba te elementy można nazwać identycznie? W sumie to zależy. Pamiętaj, że meta title ma przede wszystkim zachęcać do kliknięcia linku z poziomu wyszukiwarki, z kolei ten drugi – jest widoczny dla użytkownika i jego zadaniem jest dostarczenie informacji na temat tego, czego dotyczy dana strona. Meta title i H1 można nazwać tak samo, ale należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie zawsze będzie to najlepszą opcją. Zawsze jednak należy dbać o to, aby meta title i nagłówek H1 były ze sobą spójne. Gdy użytkownik zobaczy meta title, to ma już pewne wyobrażenia dotyczące tego, co znajdzie na stronie po kliknięciu linku. Jeśli okaże się, że zawartość strony jest zupełnie inna, to bardzo szybko opuści stronę i będzie bardzo rozczarowany.
Podsumowanie
Meta title stanowi niezbędny element poprawnie prowadzonego procesu SEO. Jest on wykorzystywany nie tylko przez użytkowników do określenia, co znajduje się na danej stronie, ale również przez wyszukiwarki. Podczas tworzenia takich tytułów koniecznie należy pamiętać m.in. o ich długości i unikalności. Nie zapominaj jednak, że na efektywność prowadzonych działań SEO wpływają również inne czynniki, jeśli więc chcesz, aby Twoja strona internetowa była w widoczna w wyszukiwarce Google, to zachęcamy do skorzystania z naszej oferty!
Autorka tekstów o różnej tematyce z wieloletnim doświadczeniem, która pierwsze doświadczenia w pisaniu zdobywała gdy była jeszcze nastolatką. Na co dzień przygotuje teksty w tematyce marketingowej, parentingowej, lifestyle, a także urodowej. Prywatnie ogromna miłośniczka seriali i naturalnej pielęgnacji.