ContentNinja.pl

Co to jest UX i jaki ma wpływ na SEO?

przez Bartosz Powichrowski

UX, czyli user experience, to obecnie jeden z najważniejszych czynników decydujących o wynikach Twojej strony internetowej. W ciągu minionego roku ogromna część sprzedaży produktów i usług przeniosła się właśnie do sektora online, co stanowi zarówno ogromną szansę dla biznesów na dotarcie do nowych klientów, jak i perspektywę potencjalnej konieczności radzenia sobie z dużą konkurencją. Oprócz tego – dobry UX ma istotny wpływ na SEO

Wyróżnij się na tle konkurencji

Internet oferuje użytkownikom szeroki wachlarz możliwości – tyczy się to także zakupów. Nigdy dotąd klienci nie mieli w zasięgu ręki tak wielu opcji, a to oznacza, że mają znacznie mniej czasu na zapoznanie się z każdą z nich. Szukając produktu czy usługi zwykle przeglądamy kilka-kilkanaście pozycji ze szczytu list wyszukiwania lub rankingu, dlatego tak ważne jest przyciągnięcie uwagi klienta i sprawienie, że będzie chciał poświęcić nam więcej czasu.

Czym jest user experience?

User experience przetłumaczylibyśmy po prostu na język polski jako „doświadczenie użytkownika” – określamy w ten sposób ogólne wrażenia osoby odwiedzającej i poruszającej się po naszej stronie. 

Na pozytywne „doświadczenie użytkownika”, a co za tym idzie – lepszy odbiór naszej strony i firmy – składa się wiele czynników.

Co to jest UX i jaki ma wpływ na SEO? 4

Zaliczamy do nich między innymi:

  • prędkość ładowania strony;
  • minimalna ilość reklam lub też bezinwazyjne jednostki reklamowe;
  • przejrzysty układ strony i nawigacja;
  • wysokiej jakości treści sformatowane w przyjazny sposób;
  • przyjemny dla oka, nowoczesny wygląd strony;
  • łatwe do zlokalizowania call to action;
  • łatwe i czytelne do zainicjonowania elementy konwersji;
  • strona dobrze wykonana pod kątem technicznym;
  • intuicyjna obsługa witryny.

Sprawdź też: Strony WordPress – czym wyróżnia się dobra strona WordPress?

Dlaczego UX jest ważne dla SEO?

Jak sugeruje sama nazwa, user experience ma duże znaczenie dla użytkowników. Jeżeli pokażemy im stronę wypełnioną ruchomymi reklamami, krzykliwymi kolorami i ogromnymi blokami tekstu, z całą pewnością szybko ją zamkną, nie poświęcając jej zawartości większej uwagi. Jak już wspominaliśmy, musisz wyróżnić się na tle konkurencji. 

Prędkość działania strony jest również bardzo istotna. Długi czas oczekiwania na załadowanie się strony czy nawet jej pojedynczych elementów może skutecznie odstraszyć klientów – oczywiście wiele zależy od samej prędkości łącza użytkownika, ale błędy na stronie, przeładowanie reklamami czy pluginami sprawią, że nawet najszybszy Internet nie załaduje jej szybko. 

Twoja witryna powinna ładować się szybko i bez problemów, co zatrzyma na niej użytkowników i obniży tzw. bounce rate – wskaźnik określający jak często użytkownicy opuszczają stronę chwilę po jej otwarciu – co zostanie docenione także przez Google i odzwierciedlone w poprawie pozycji Twojej strony na listach wyników wyszukiwania. Generalnie tworzenie jakiekolwiek obciążającego buforu pomiędzy użytkownikami, robotami, a Twoją stroną internetową wpływa negatywnie na SEO. 

Sprawdź też: Strona firmowa – na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strony dla firmy?

Czy słaby UX powoduje spadek pozycji w wynikach wyszukiwania Google?

Google przywiązuje coraz to większą wagę do UX i zdecydowanie może mieć to wpływ na pozycję Twojej strony w rankingach. Potwierdzają to chociażby liczne aktualizacje algorytmów Google i pojawianiu się nowych kryteriów jak np. Web Core Vitals

Dla silników wyszukiwarek najważniejsze jest zaprezentowanie użytkownikom jak najlepszej i najbardziej trafnej listy wyników dopasowanych do ich wyszukiwania. Sposób, w jaki wyszukiwarki ustalają, która strona zajmie jaką pozycję, jest dość złożony i wpływa na niego wiele czynników. Do tych najważniejszych zaliczają się wysokiej jakości treści i linki prowadzące do witryny, ale duże znaczenie ma także UX.

Jeżeli Google obserwuje, że użytkownicy odwiedzają daną stronę, ale szybko ją opuszczają jest to wskazówka dla wyszukiwarek, że dana witryna nie spełnia oczekiwań użytkowników. Może tak być ze względu na treści, które nie odpowiadają temu, co internauta spodziewał się znaleźć lub ponieważ strona działa zbyt wolno, jest przeładowana reklamami lub po prostu wygląda źle.

Dlatego tak ważne jest dokładne przyjrzenie się naszej witrynie z perspektywy zwykłego użytkownika i sprawdzenie, jakie ewentualne zmiany w jej wyglądzie i treściach mogą przynieść pozytywne efekty.

Dlaczego techniczne SEO jest ważne w kontekście UX?

Może się wydawać, że w UX najważniejsze będą wizualne aspekty strony, widoczne gołym okiem dla użytkowników. Jednak trudno mówić o SEO i UX pomijając zupełnie temat technicznego SEO.

Dzięki temu nie tylko poprawia się pozycja naszej strony w wynikach wyszukiwania, ale poprawia także UX poprzez zapewnienie poprawnego funkcjonowania strony. SEO techniczne dotyczy takich aspektów jak informacje przekazywane robotom wyszukiwarek, szybkość ładowania strony, działanie pluginów i frameworków oraz wiele więcej, o których pisaliśmy między innymi w poniższym artykule.

Sprawdź też: Techniczne SEO – co to jest? Na co zwrócić uwagę podczas audytu SEO?

W jaki sposób poprawić UX na Twojej stronie?

Podobnie jak w przypadku ogólnego SEO, dobrze jest pracę nad potencjalnymi usprawnieniami powierzyć specjalistom. Niemniej jednak zaangażowany właściciel firmy czy marketingowiec powinien rozumieć choćby podstawy SEO i UX, aby potrafić ocenić aktualny stan witryny i wskazać kierunek, w którym należy podążać.

Warto zacząć od próby spojrzenia na swoją stronę oczami potencjalnych użytkowników i przeprowadzić tzw. zdalne badanie ewaluacyjne w swoim zespole. Zastanówmy się, w jaki sposób mogli trafić na naszą stronę – co chcieli na niej znaleźć? Czy witryna dostarcza im wszystkich potrzebnych informacji? Możemy wykorzystać podczas tego programu programy ułatwiające komunikacje, jak np. Skype i na bieżąco konfrontować swoje doświadczenia z innymi użytkownikami. 

Spróbujmy ocenić też jakość samej strony, jak i tego, co się na niej znajduje – czy treści są przydatne i łatwe w odbiorze? Czy na podstronach nie ma zbędnych linków, reklam i innego rodzaju rozpraszających treści? Czy po stronie łatwo się poruszać i odnajdować interesujące nas sekcje?

Spróbujmy być przy tym tak obiektywni, jak to tylko możliwe – nie chodzi o to, żebyśmy tkwili w przekonaniu, że nasza strona jest idealna, jeżeli wcale tak nie jest. Jeśli którykolwiek z badanych aspektów wzbudził u Ciebie wątpliwości, to znak, że należy koniecznie przyjrzeć mu się bliżej i być może zdecydować się na pewne poprawki.

Przydatne i popularne narzędzia wykorzystywane do analizy i ulepszania UX:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Page Speed Test
  • Optimizely
  • Eyetracking
  • Silverback
  • Morae
  • UserZoom
  • Usability Tools
  • Uxeria

Wpływ UX na SEO – podsumowanie

Kwestie związane z UX będą mieć coraz większe znaczenie dla wyszukiwarek, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej aktualizacji i Web Core Vitals. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona nie została zaskoczona przez  wprowadzane zmiany, warto już teraz zadbać o kwestie związane z UX i technicznym SEO.

Podoba Ci się nasza treść?

Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

Wystaw nam notę!
5/5 - (1 vote)
Dodaj komentarz