Publikacja dużej liczby treści na stronie internetowej, nawet tej najwyższej jakości, w dzisiejszych czasach nie przyniesie zamierzonego efektu, tj. dużej liczby czytelników. Wśród właścicieli stron internetowych, często zatem pojawia się pytanie – Jak promować treści? Czasy, w których wystarczyło publikować artykuły, a czytelnicy sami nas znajdowali, niestety bezpowrotnie minęły. Obecnie musimy wspomóc nasze działania i promować treści. Sposób, w jaki możemy tego dokonać, zostanie przedstawiony w dalszej części artykułu. Zachęcamy do czytania.
Jak promować treści?
Napisałeś świetny artykuł, poświęciłeś na niego naprawdę dużo czasu, a na stronie nie ma nawet jednego komentarza. Zastanawiasz się dlaczego, przecież temat był dobry, dodatkowo przeredagowany przez świetnego copywritera. Problem brzmi znajomo?
Mark Schaefer nazywa ten problem (w tłumaczeniu na polski) szokiem treści. Założenie jest proste – produkujemy zbyt dużo treści i niewiele z nich może zostać skonsumowane. A dokładniej to cele, które pragnęliśmy osiągnąć danym wpisem. Żaden artykuł ani treść nie daje gwarancji na sukces, w branży zresztą popularna jest strategia 80:20, która mówi, że content marketer 20% swojego czasu powinien spędzać na tworzeniu treści, a 80% na jego promowaniu.
Jak wypromować content w sieci?
Jak już wiesz, nie wystarczy publikować treści na blogu, a następnie wysłać kilka komunikatów o nim w mediach społecznościowych. O wiele skuteczniejszą strategią, która pomoże Ci promować treści jest inwestowanie czasu i pieniędzy w dystrybucję.
Wyróżniamy trzy kanały dystrybucji: owned media, paid media, earned media. Przeanalizujemy zatem, które taktyki mogą nam pomóc w promocji treści.
Kanał dystrybucji | Definicja | Przykłady | Rola | Korzyści | Wady |
---|---|---|---|---|---|
Owned media | Własne i firmowe kanały dystrybucji | – Strona internetowa; – Blog; – Zaplecze; – Konto Facebook. | Budowa relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami. | – Niskie koszty dystrybucji; – Pełna kontrola; – Długowieczność zasobów. | – Mała wiarygodność; – Skalowalność zabiera dużo czasu; – Brak zauważalnych efektów. – Ograniczony zasięg. |
Paid media | Płatne kanały dystrybucji | – Reklamy PPC, inne; – Reklamy SEM; – Sponsorowanie; – TV, radio. | Promocja owned media. | – Natychmiastowe działanie; – Duży zasięg; – Skalowalność. | – Słaba wiarygodność; – Duże koszty; – Ograniczone formaty reklam. |
Earned media | Opinie o marce, jakie w wyniku działań marketingowych będą obecne w przestrzeni społecznej | – Fora dyskusyjne; – Google opinie; – “Viral”; – Komentarze; – Serwisy z opiniami, np. Tripadvisor; – Linkedin, Facebook. | Earned media jest konsekwencją dobrego połączenia owned media i paid media. | – Najbardziej wiarygodne źródło; – Kluczowa rola w większości sprzedaży; – Transparentność; – Niskie koszty. | – W przypadku słabej jakości oferowanych treści na stronach, możliwy efekt odwrócony od zamierzonego, tzw. “efekt streisand”. |
Owned media
Owned media to kanały dystrybucji, którymi zarządza marka. Nazywane są często zresztą kanałem kontroli marki. Pomimo, że wszelkiego rodzaju media społecznościowe, jednak w pewien sposób zmuszają do dostosowania się do panującego w nich klimatu.
Do owned media należą takie narzędzia promocji jak:
- Strona firmowa oraz blog – zakładając, że posiadasz dostęp do swojej strony internetowej, kontrolujesz zawartość, która się na niej znajduje.
- E-mail – posiadając listę mailingową, możesz ją swobodnie wykorzystywać do własnych celów biznesowych, posiadasz pełną kontrole nad treściami.
- Social media – poprzez firmowe kanały społecznościowe rozszerzasz swoją działalność poza swoją witrynę, masz pełną kontrolę w zakresie udostępnianych treści, choć jak już wcześniej wspominaliśmy, często marka musi dostosować się do klimatu panującego w danej społeczności. W innym wypadku marka może zostać odebrana negatywnie.
- Darmowe serwisy – tutaj podobnie jak w przypadku kanału social media poziom kontroli jest różny. Niemniej jednak masz możliwość publikacji swoich treści i pomocy w swojej niszy innym użytkownikom.
Paid media
Paid media jest najskuteczniejszym i najczęściej wykorzystywanym kanałem dystrybucji. Mamy do dyspozycji ogromną liczbę opcji, które mądrze wykorzystane mogą znacząco pomóc i poszerzyć zasięg firmy – w tym i zaangażowanie.
Do płatnych mediów należą takiego narzędzia promocji jak:
- Social media – płatne opcje reklamowe dostępne są na większości serwisach społecznościowym, takich jak, np. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Youtube.
Ekspert ds. reklamy internetowej Larry Kim zaleca zastosowanie się do schematu poniższego procesu, aby w pełni wykorzystać potencjał i moc reklamy w mediach społecznościowych.
1. Publikacja – dodaj treści we własnych mediach.
2. Wzmocnienie – dokonaj selekcji i promuj swoje najlepsze treści.
3. Remarketing – dodaj tag remarketingowy na własnych stronach.
4. Filtrowanie – targetuj reklamę do swojej grupy docelowej, zastosuj filtry behawioralne i demograficzne.
5. Remarketing – wyświetl reklamy użytkownikom, którzy już wcześniej odwiedzili stronę.
6. Konwersja – śledź jej współczynnik i staraj się go poprawiać, m.in przez testy A/B.
7. Powtórz.
- Reklama natywna – wielu wydawców serwisów internetowych oferuje możliwość natywnej reklamy, dzięki czemu można uzyskać możliwość opublikowania własnych treści w serwisach zewnętrznych. Do reklamy natywnej zaliczymy takie formy promocji jak: artykuły sponsorowane, treści video, lokowanie produktu, tekst w książce.
- PPC (pay per click) – jak sama nazwa wskazuje, z wydawcą rozliczamy się na zasadzie kliknięcia w zawartość, promująca naszą stronę / treści. Praktycznie monopol w tym segmencie ma Google Adwords.
Sprawdź też: Reklama Google – kiedy warto korzystać? Zalety oraz wady
Earned media
Jeśli generujesz pozytywny przekaz od Internautów to oznacza, że robisz coś naprawdę dobrze. Nie tylko uzyskałeś reklamę, za którą nie musisz płacić to na dodatek zdobywasz szacunek oraz zaufanie, którego nie zdobyłbyś za pomocą kanałów płatnych. W ten właśnie sposób budujesz markę. Earned media to zresztą jeden z najskuteczniejszych sposobów generowania leadów. Poniżej przeanalizujemy niektóre strategie.
Gościnne blogowanie
Dodawanie komentarzy na innych stronach jest wysoce skuteczną taktyką na zwiększenie zasięgu. Choć nie jest też oczywiście bez wad – jest dosyć czasochłonna, a na dodatek istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasz komentarz zostanie wyedytowany bądź też i usunięty. Dlatego, jeżeli zdecydujemy się na wdrożenie tej strategii to naszej kampanii, musimy robić to z głową i nie umieszczać nachalnie linków do strony.
Sprawdź też: Jak budować linki w 2022 roku?
Syndykacja treści
To jeden ze sposobów na promocje swoich treści, polega ona na publikacji naszych artykułów w serwisach zewnętrznych, za naszym przyzwoleniem. Wiele osób negatywnie podchodzi do tej strategii z uwagi na istniejące zagrożenie, tj. negatywny wpływ na ranking strony w wyszukiwarkach. Trzeba zatem pamiętać o tym, aby wydawca opublikował jedynie część zawartości w raz z przekierowaniem do naszej strony, w tym wypadku nie wystąpi problem zduplikowanej treści. Naszym zdaniem mimo wszystko artykuły sponsorowane to mniej inwazyjna strategia, choć oczywiście bardziej czasochłonna i kosztowna.
Wyszukiwarki
Skuteczni content marketerzy zdają sobie sprawę z bezgranicznej mocy wyszukiwarek internetowych. Co prawda, SERP’y w dzisiejszych czasach są nieco zaśmiecone, niemniej jednak jest to wciąż jeden z najbardziej skutecznych kanałów promocji. SEO musi być po Twojej stronie, jeśli chcesz uzyskać wysokie pozycje. Wyszukiwarka nagradza Cię wysokimi lokatami za: wysokiej jakości treści, dobrej jakości linki prowadzące do Twojej strony, optymalizacje treści, szybkość ładowania strony itd).
Sprawdź też: Agencja SEO -czym się zajmuje oraz jakie usługi oferuje?
Social media
Budowa profili społecznościowych jest kluczem do zdobycia opinii o marce w przestrzeni społecznej. Jeśli dopiero zaczynasz, warto dzielić się innymi, interesującymi treściami na swoim profilu. Twoim celem jest zdobycie co raz to większej liczby fanów oraz komunikowanie się ze swoimi fanami na najwyższym poziomie (kulturalnym, gramatycznym, jak i zarówno merytorycznym). Użytkownicy na ogół nie lubią zdawkowych odpowiedzi.
Influencerzy
Naszym zdaniem jednak prawdziwa siła social media tkwi w tzw. influence marketing. Influencerzy to tak zwane osoby wpływowe w Internecie, posiadające duże zasięgi oraz grupy zaangażowanych użytkowników. Warto z takimi osobami podjąć współpracę. Tym bardziej, że te osoby bardzo lubią promować treści.
Jeżeli chcesz zacząć współpracę z influencerami postaraj na początku skupić się na osobach, które:
– związane są z Twoimi produktami, ale nie promują konkurencji, czyli np. blog eksperta AGD, jeżeli sprzedajesz pralki;
– mają dużą grupę osób zaangażowanych w kanałach social media;
– mogą mieć dużą listę mailingową;
– mają spory ruch na swojej stronie internetowej / blogu;
Pewnie zastanawiasz się w jaki sposób te osoby znaleźć? To proste, można skorzystać z darmowych narzędzi, np. buzzsumo.
Jak promować treści? Podsumowanie
Mam nadzieję, że właśnie trafiłeś na ten artykuł, wpisując w wyszukiwarkę frazę “jak promować treści” – w tej sytuacji, zarówno praktycznie, przekonałeś się na swojej skórze w jaki sposób działa content marketing. Tworzenie wysokiej jakości contentu jest bardzo ważne, ale poświęć również czas na jego promocje – w ten sposób zwiększyć liczbę czytelników. Podziel się w komentarzu, co sądzisz o naszym artykule, będzie nam niezmiernie miło. Może coś istotnego pominęliśmy?
Promuj treści skutecznie
Posiadasz bloga z wieloma artykułami, a ruchu tyle, co nic? Skontaktuj się z nami, spróbujemy pomoc.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.