Jak napisać artykuł? To podchwytliwe pytanie. W rzeczywistości powinieneś zastanawiać się, jak napisać artykuł, który pokochają ludzie. Google “wyewoluowało” do tego stopnia, że jego algorytmy potrafią w zaawansowanym stopniu zrozumieć użytkownika i to, co naprawdę miał na myśli, wpisując swoje pytanie w pasek wyszukiwania.
Wyszukiwarka Google jest w stanie dopasować intencje użytkownika do tej zawartości w Internecie, która najbardziej pasuje do jego problemu i oferuje najdokładniejszą odpowiedź na zadane pytanie. Jeśli chcesz pisać skuteczne treści, musisz przede wszystkim pisać treści, które będą wartościowe dla użytkowników. Niemniej jednak, w dzisiejszym wpisie przedstawimy kilka wskazówek na to, jak napisać artykuł, który pokocha wyszukiwarka Google.
Z nami dowiesz się jak napisać dobry artykuł
Naturalną reakcją jest myślenie, że łatwiej jest pisać artykuły dla ludzi, nie dla robotów, prawda? W przeciwieństwie do strategii SEO z przeszłości, nowe nurty w marketingu internetowym zalecają komunikację z realnym człowiekiem, a nie z pozbawioną emocji maszyną. Jednak jeżeli mamy zakładać, że Google symuluje zachowanie człowieka, musimy je spróbować zrozumieć.
Przy pisaniu artykułu, zadaj sobie pytanie – czego chcą ludzie?
Zanim zabierzesz się do pisania artykułu, musisz zastanowić się, czy ktoś w ogóle będzie chciał go przeczytać. Przeprowadź pewien research dotyczący keywordów, skorzystaj też z narzędzi np. Ahrefs, Semrush, Buzzsumo, czy też z polskiej stajni np. Senuto, Semstorm, aby dowiedzieć się, jak wygląda Twoja “konkurencja”.
Pisząc na pewien temat, zawsze możemy wyodrębnić główne słowo kluczowe, które obejmuje całe zagadnienie.
Przed napisaniem artykułu, warto sprawdzić:
miesięczny wolumen wyszukiwania - jak wiele osób wyszukuje główne słowo kluczowe, wokół którego chcesz pisać?
influencerzy i osoby o dużym zasięgu - kto pisze na temat i jakie ma zdanie? Upewnij się, że masz do przekazania coś unikalnego.
jak trudna jest fraza - oceń stopień trudności słów kluczowych, o których myślisz. Jeżeli fraza jest bardzo popularna, trudno będzie Ci się przebić ze swoim tekstem (szczególnie, jeśli operujesz na stosunkowo nowej domenie / stronie internetowej).
Określ charakter treści
Kiedy już zidentyfikujesz temat, który interesuje ludzi i jest jeszcze miejsce, żeby o nim pisać, musisz zastanowić się, w jaki sposób o tym napisać.
Sprawdźmy przykład:
Jeżeli chciałbyś napisać artykuł o tym, jak pisać teksty na bloga, mógłbyś wybrać frazę kluczową “jak napisać artykuł”.
Warto w takiej sytuacji sprawdzić, w jaki sposób inni autorzy w Internecie poruszyli ten wątek. Na poniższym zdjęciu możemy zauważyć, że każdy artykuł ma formę poradnika. To może być dla nas wskazówka, aby również naszą treść przygotować w podobnym charakterze.
Sprawdź też: Jak napisać idealny artykuł na bloga?
Jak napisać artykuł? Najważniejsze zasady
Aby napisać porządny artykuł, musisz mieć w miarę solidne pojęcie o tym, czego poszukują ludzie w internecie oraz jakie mają intencje, wyszukując danego słowa kluczowego.
Określ intencje użytkownika
Ogólnie rzecz biorąc, taką motywację można przypisać do jednej z trzech poniższych kategorii:
Użytkownik jest zainteresowany zdobyciem informacji na temat lokalizacji i/lub wskazówek dojazdu do danego miejsca. Na przykład, jeżeli ktoś wpisuje “McDonalds Kraków” będzie szukał informacji o lokalizacjach McDonald’s w Krakowie. Jeżeli ktoś wpisuje “ContentNinja” – poszukuje naszej strony.
Użytkownik chce się dowiedzieć więcej na dany temat. Niekoniecznie będzie przekładać się to na wartość z punktu widzenia marketingu – mogą być użytkownicy potencjalnie zainteresowani zakupem danego produktu lub usługi, ale nie jest to reguła. Taki ruch możemy zawsze też pośrednio starać się konwertować.
Użytkownik jest zainteresowany zakupem produktu lub usługi i poszukuje jak najkorzystniejszej oferty. Jest wysoce prawdopodobne, że jego zainteresowanie przełoży się na korzyści marketingowe dla Twojej firmy, jeżeli go do siebie przekonasz.
Dostarcz użytkownikowi potrzebnych informacji
Kiedy już zaszeregujesz swój temat do jednej z trzech powyższych kategorii, musisz napisać coś, co usatysfakcjonuje takiego użytkownika.
Na przykład, jeżeli ustaliłeś, że Twój temat ma mieć wartość komercyjną, jeśli wciąż zastanawiasz się jak napisać artykuł to musisz wiedzieć, że powinien zawierać on wyraźne calls-to-action (wezwania do akcji), informacje na temat zalet danego produktu/usługi, odwołań i linków do przeprowadzonych badań i opinii innych użytkowników. Twój gość chce podjąć decyzję, a Ty musisz im pomóc podjąć taką, która będzie dla Ciebie korzystna.
Dla naszego przykładu “pisanie artykułów pod SEO” możemy spokojnie stwierdzić, że ma mieć on wartość informacyjną. Użytkownicy będą korzystać z tej frazy, aby dowiedzieć się, jak osiągnąć swój cel.
Teraz, kiedy rozumiemy, co nasz użytkownik ma na myśli, musimy zadbać o zaspokojenie jego potrzeb.
Stwórz kompletny artykuł
Musimy tutaj wspomnieć o trafności contentu. Google chce wyświetlać treści, które w pełni odpowiedzą na oczekiwania użytkownika. Duże znaczenie ma tutaj to, jak Ty wypozycjonujesz swój artykuł na podstawie swojego rozeznania w zamiarach użytkowników. Musisz też wiedzieć o czym masz pisać.
W skrócie: musisz być lepszy niż konkurencja w rozumieniu tego, co ludzie chcą przeczytać.
Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- 1) Manualnie (trudniejszy sposób): wyszukaj swoją frazę i przeczytaj artykuły, które pojawiają się na pierwszej stronie. Postaraj się dostrzec, jakie tematy poruszają, a jakie są w nich luki.
Zauważ też, jakie jest absolutne minimum, o którym musisz napisać, aby Twój artykuł został uwzględniony.
- 2) Przy użyciu narzędzi (prostszy sposób): MarketMuse stworzyło produkt, który analizuje Twoją konkurencję na dane frazy i tematy i dostarcza Ci plan strategii, która wskazuje Ci, czego brakuje w tekstach Twojej konkurencji, a co zawiera każdy z nich. Pokaże Ci także średnią ilość słów w każdym tekście, dzięki czemu wiesz, jak długiego artykułu potrzebujesz. Powyżej wspomniane narzędzie jest tylko przykładem, na rynku możemy znaleźć kilka innych ciekawych alternatyw (np. Senuto Content Planer).
Pamiętaj o prawidłowym formatowaniu treści
Przed pisaniem artykułów w Internecie, warto pamiętać o podstawowych zasadach odpowiedniego formatowania treści (m.in. o krótkich akapitach, używaniu nagłówków i śródnagłówków, punktowań oraz wytłuszczeń treści). Odpowiednie formatowanie treści nadaje porządek prezentowanym artykułom, a na dodatek czynią je bardziej przystępnymi dla odbiorców.
Jak napisać artykuł i go dobrze zoptymalizować pod wyszukiwarkę Google?
O ile dobry artykuł, który odpowiada na problemy użytkowników jest najważniejszy, to są również pewne techniczne kwestie, które Google bierze pod uwagę. Optymalizacja artykułu pod wyszukiwarkę Google jest pomocna, ponieważ w ten sposób możesz wywindować swój artykuł wysoko na listach wyszukiwań, co będzie czynić go bardziej popularnym. Warto m.in. upewnić się, że Twoja strona jest indeksowana, w tytule artykułu zawarty jest główny keyword, a zawartość jest odpowiednio sformatowana. Przy pisaniu artykułu, pomocnym może okazać się narzędzie SurferSEO, które udostępnia możliwość porównania najważniejszych rankingowych aspektów koniecznych do uzyskania wysokiej pozycji.
Sprawdź też: Jak pisać teksty SEO?
Po publikacji, obserwuj wyniki artykułu
Spójrz na swoje raporty widoczności w Google Search Console. Idź do Ruch związany z wyszukiwaniem -> Analityka wyszukiwania, potem kliknij na Strony i wyfiltruj URL, który stworzyłeś. Spójrz na to, jak często Twój artykuł pojawia się w wynikach wyszukiwania i jak często jest on klikany, razem ze średnią pozycją.
Powinieneś ocenić swój wynik na podstawie zainteresowania, które on generuje. Czy jest on otwierany przez użytkowników? Co robi użytkownik po tym, jak trafi na Twoją stronę?
Jak napisać artykuł – podsumowanie
Google nagrodzi Cię za publikacje artykułów, które będą najlepsze pośród konkurencji pod względem merytoryczności oraz użyteczności. Przed napisaniem artykułu, musisz jednak spojrzeć na kilka ważnych metryk, tak aby Twój czas na napisanie artykułu mógł przekonwertować finalnie na ruch i korzyść biznesową.
Piszemy treści, które kochają ludzie i wyszukiwarki
Dobierzemy do Twojej strony najlepsze artykuły, słowa kluczowe i zajmiemy się ich dystrybucją w serwisach zewnętrznych np. za pomocą artykułów sponsorowanych. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.