Specjalista SEO czy też specjalista do spraw SEO to osoba, która w swojej pracy zawodowej zajmuje się analizą stron internetowych i wprowadzaniem na nich odpowiednich zmian w celu zapewnienia im wyższych pozycji na listach wyników wyszukiwania (najczęściej Google). Podczas swojej codziennej pracy specjalista SEO dba o optymalizację strony internetowej tak, aby kreowała pozytywne wrażenie u użytkowników, generowała ruch, wspierała sprzedaż i poprawiała wizerunek marki.
- 1 Kim jest specjalista ds. SEO?
- 2 Czym zajmuje się specjalista SEO?
- 3 Jak wygląda praca specjalisty SEO?
- 4 Jakie kompetencje powinien mieć specjalista SEO?
- 5 Cechy dobrego specjalisty SEO – jak zostać dobrym specjalistą seo?
- 6 Z kim współpracuje specjalista SEO?
- 7 Jak zacząć pracę na stanowisku specjalista SEO?
- 8 Jakie są specjalizacje SEO?
- 9 Ile zarabia specjalista SEO?
- 10 Podsumowanie
Innymi słowy, specjalista SEO wykonuje bardzo podobną pracę do osób zajmujących się ogólnie rozumianym marketingiem – nadrzędnym celem SEO dla firm jest przecież wsparcie sprzedaży produktów czy usług.
Kim jest specjalista ds. SEO?
Specjalista SEO to tzw. pozycjoner stron www – osoba, która ściśle zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych i optymalizacją serwisów w wyszukiwarkach internetowych (np. Google, Bing).
Czy to dobry zawód?
Specjalista SEO to obecnie jeden z bardzo pożądanych zawodów w branży IT – w dobie nieustannego rozwoju sieci jako narzędzia do sprzedaży produktów i usług, coraz więcej firm różnej wielkości stawia na SEO jako na jedno z głównych narzędzi w swoich strategiach marketingowych. Także mniejsze firmy, które zwykle nie mają odrębnego departamentu ds. marketingu, mogą czerpać korzyści z SEO – w tym celu zwykle zwracają się do agencji marketingowych lub do freelancerów. To daje zawodowi specjalisty SEO dość dużą swobodę w działaniu – może pracować samodzielnie na własny rachunek, ale może też znaleźć zatrudnienie zarówno w wyspecjalizowanej agencji marketingowej, jak i w dziale marketingu dużej firmy czy korporacji.
Oczywiście, jak w każdym zawodzie są też pewne ryzyka, tak samo jak i w SEO. Osoby interesujące się marketingiem internetowym często zapowiadają, że w przyszłości zawód taki, jak specjalista SEO zostanie całkowicie zastąpiony przez AI – tj. inteligentne algorytmy, które będą w stanie zastąpić prace pozycjonera. Czy tak będzie? Ciężko przewidzieć, ale rzeczywiście są przesłanki do postawienia takiej tezy.
Czym zajmuje się specjalista SEO?
Specjaliści SEO doskonale orientują się w zawiłościach algorytmów wyszukiwarek i potrafią ocenić, co należy wdrożyć lub też poprawić na stronie pod kątem SEO tak, aby była ona lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania na interesujące nas słowa kluczowe.
Wiedzą, w jaki sposób przyciągnąć użytkowników na stronę, poprawnie używać słów kluczowych i pozostają na bieżąco ze zmianami w algorytmach Google’a. Znają się także na obecnych trendach w optymalizacji, potrafią zadbać o wartościowe treści na stronie i naprawić podstawowe problemy techniczne, które nie pozwalają stronie na osiągnięcie lepszych pozycji.
W dużym uproszczeniu – specjalista SEO zajmuje się optymalizacją stron www, tak aby zajmowały one wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych.
Sprawdź też: Zasady SEO – poznaj 12 najważniejszych zasad SEO
Jak wygląda praca specjalisty SEO?
To, jak wygląda praca specjalisty SEO dużo zależy od stanowiska, doświadczenia oraz miejsca pracy. Na przykład, praca młodszego specjalisty SEO może obejmować podstawowe zadania lub też te bardziej zaawansowane (w zależności od firmy). Jeśli chodzi o formę wykonywania pracy, to praca zdalna jest bardzo często dostępna wśród potencjalnych pracodawców.
- Analiza słów kluczowych
- Optymalizacja treści (w oparciu o narzędzia jak SurferSEO oraz Contadu)
- Drobne zmiany na stronach klientów (np. meta opisy, meta tytuły)
- Link building (kontakt z wydawcami, drobne korekty z zakresu content marketingu)
- Podstawowa analiza danych
- Współpraca z innymi działami, koordynowanie podstawowych działań
- Edukacja - młodszy specjalista SEO stale się rozwija, powinien uczestniczyć w szkoleniach, rozwijać własne projekty oraz być na bieżąco z nieustannie zmieniającymi się algorytmami wyszukiwarek.
Podstawowym zadaniem wykonywanym codziennie przez specjalistów SEO jest trzymanie ręki na pulsie poprzez czuwanie nad wydajnością i aktualnymi pozycjami stron internetowych pozostających pod jego opieką, jak również analiza słów kluczowych. Wyniki takich analiz mogą zmieniać się z dnia na dzień ze względu choćby na aktualizacje algorytmu Google’a czy działania konkurencji, dlatego też ważne jest kontynuowanie działań SEO nawet kiedy strona osiągnie zadowalającą pozycję.
Analiza słów kluczowych jest jednym z najważniejszych aspektów SEO, ponieważ słowo kluczowe czy fraza to główny element każdego wyszukiwania. Dlatego też jest tak ważne, aby specjalista SEO poświęcał czas na wyszukiwanie nowych potencjalnych słów kluczowych, na które warto pozycjonować stronę, jak również analizował je pod kątem konkurencji i wolumenu zapytań. Źle dobrane słowa kluczowe do strategii SEO mogą już na starcie przekreślić całą kampanie. Innym istotnym elementem pracy specjalisty SEO jest optymalizacja strony, czyli modyfikowanie jej i jej treści pod kątem algorytmów wyszukiwarek. Te modyfikacje mogą dotyczyć struktury strony, usprawniania jej prędkości, linkowania, metadanych i oczywiście treści.
Sprawdź też: Jak wyszukiwać słowa kluczowe? Narzędzia i sposoby
Jaka jest różnica pomiędzy młodszym specjalistą SEO, a starszym?
Różnica między pracą starszego a młodszego specjalisty SEO może przede wszystkim polegać na odpowiedzialności oraz zakresie obowiązków.
Starszy specjalista SEO z reguły posiada więcej doświadczenia, ma dłuższy staż pracy i wiedzy z zakresu SEO, co pozwala mu na prowadzenie bardziej złożonych projektów i działań. Może też mieć więcej odpowiedzialności za całościowy proces optymalizacji strony, od strategii po realizację, przygotowanie ofert dla klientów, a także za zarządzanie zespołem specjalistów SEO.
Natomiast młodszy specjalista SEO może skupiać się na konkretnych zadaniach i projektach, takich jak analiza słów kluczowych, optymalizacja treści lub linkowanie, i wykonywać je pod nadzorem starszego specjalisty SEO. Młodszy specjalista SEO może też mieć mniej doświadczenia i mniejszy zakres odpowiedzialności, ale z drugiej strony ma możliwość rozwijania swoich umiejętności pod okiem doświadczonego specjalisty.
Jakie kompetencje powinien mieć specjalista SEO?
Aby zostać specjalistą SEO, nie są potrzebne żadne konkretne licencje, kursy czy ukończone studia, przez co jest stosunkowo niska bariera wejścia do zawodu. Nie oznacza to jednak, że jest to branża, w której łatwo jest się wybić, a sama praca nie jest wymagająca.
Najważniejszą kompetencją, którą powinien posiadać kandydat na specjalistę ds. SEO, jest wiedza na temat marketingu internetowego. SEO jest nieodłączną częścią strategii marketingu internetowego dla wielu firm, dlatego też nawet jeżeli chcemy specjalizować się w pozycjonowaniu stron, powinniśmy mieć odpowiednią wiedzę także na temat innych aspektów marketingu internetowego.
Dodatkowym atutem każdego kandydata na specjalistę SEO będą umiejętności związane z tworzeniem i programowaniem stron internetowych (m.in. znajomość HTML, CSS, JS). Nawet jeżeli na co dzień specjalista ds. SEO nie pracuje bezpośrednio nad tworzeniem witryn, to dobrze jest, aby potrafił analizować ich kod, aby znaleźć potencjalne problemy techniczne, które powodują, że strona nie osiąga takich pozycji, jakich oczekujemy.
Innymi kluczowymi sprawami jest tak zwane „lekkie pióro” oraz umiejętności analityczne. W dużych firmach wszelkiego rodzaju treści są zwykle tworzone przez copywriterów, jednak dobry specjalista SEO powinien potrafić je zweryfikować i ewentualnie zmodyfikować.
Cechy dobrego specjalisty SEO – jak zostać dobrym specjalistą seo?
Kompetencje, które powinien mieć kandydat na stanowisko specjalisty ds. SEO, można zdobyć poprzez samodzielną naukę, prowadzenie własnych projektów, czy nabywanie doświadczenia w agencjach marketingowych. Dobry specjalista SEO posiada jednak pewne cechy, których ciężko po prostu się nauczyć (np. lekkie pióro – co jest pożądane na stanowisku copywritera seo).
Jedną z głównych jest szybkie uczenie się i łatwość dostosowywania się do zmian. SEO to branża, która nieustannie ewoluuje – pojawiają się nowe technologie i narzędzia, wyszukiwarki zmieniają swoje algorytmy, a rynki pozostają pod wpływem ciągle zmieniających się trendów. Osoby, które są skłonne poświęcać swój czas na rozwój i pozostawanie na bieżąco z nowościami, mają dużą szansę na osiągnięcie sukcesu jako specjalista SEO.
Inną ważną cechą dobrego specjalisty SEO jest komunikatywność. Ta rola wymaga często współpracy z innymi osobami czy departamentami w dużej firmie – copywriterami, działem IT, czy też samymi klientami. Umiejętność skutecznej i jasnej komunikacji jest nieoceniona, zarówno w kwestii podziału codziennych obowiązków czy wyjaśnienia klientowi zawiłości algorytmów wyszukiwarek.
Z kim współpracuje specjalista SEO?
Jak wcześniej wspominaliśmy, specjalista ds. SEO może pracować zarówno jako freelancer na własny rachunek, jak również dla agencji SEO. W obu przypadkach nie jest to jednak samodzielne stanowisko, a raczej rola, która wymaga współpracy i komunikacji z innymi osobami.
W zależności od tego, jak wysoko w hierarchii plasuje się jego stanowisko, specjalista SEO może pracować w roli członka większego zespołu, na samodzielnym stanowisku lub nawet jako lider zespołu np. copwriterów. Bez względu na to, jak wygląda struktura firmy, osoby pracujące na tym stanowisku pozostają w stałym kontakcie ze specjalistami innych dziedzin, takich jak IT, tworzenie treści, kreowanie kampanii i strategii marketingowych.
Bardzo często zdarza się, że specjalista SEO pozostaje również w stałym kontakcie z klientem, któremu raportuje na bieżąco postępy prac i w razie potrzeby modyfikuje działania zgodnie z informacją zwrotną ze strony klienta.
Jak zacząć pracę na stanowisku specjalista SEO?
Specjalistą SEO można zostać zarówno zaczynając „od zera” i wspinając się po kolejnych szczeblach kariery, jak i poprzez przekwalifikowanie się z podobnej dziedziny.
Wiele osób zaczyna swoją przygodę z SEO jako copywriterzy-freelancerzy. To dobra ścieżka zwłaszcza dla studentów czy innych osób, które z jakiegoś powodu nie mogą poświęcić się tradycyjnej, pełnoetatowej pracy, ale chcą jednak zarabiać pieniądze i rozwijać się. Bariery wejścia na rynek jako początkujący copywriter są stosunkowo niskie – wystarczy nam komputer z dostępem do Internetu i podstawowa wiedza na temat tworzenia treści, aby móc zacząć przyjmować pierwsze zlecenia. W miarę z rozwojem naszych umiejętności i poszerzającą się siecią kontaktów, te zlecenia mogą być coraz bardziej ambitne – już nie tylko na podstawowe teksty na bloga, ale także na planowanie treści czy ich korektę po mniej doświadczonych osobach. Stąd już tylko o krok do pracy jako samodzielny specjalista.
Sprawdź też: Jak pisać teksty SEO w 2023 roku? SEO copywriting od A do Z
Wiele osób decyduje się na przejście do branży SEO z pokrewnych dziedzin, np. marketingu czy front end development. Zdobyte uprzednio doświadczenie pozwala na przyspieszony start w branży, jednak należy zdawać sobie sprawę z tego, że np. osoba dotychczas zajmująca się wyłącznie marketingiem będzie musiała nadrobić sporo wiedzy technicznej, a później pozostawać z nią na bieżąco, aby dobrze radzić sobie na tym stanowisku.
Sprawdź też: Techniczne SEO – co to jest? Na co zwrócić uwagę podczas audytu SEO?
Jakie są specjalizacje SEO?
Swoją karierę możemy pokierować nie tylko w generalnym kierunku SEO, ale też skupić się na jednej z węższych specjalizacji w tej dziedzinie. To dość popularne zjawisko zwłaszcza w agencjach marketingowych, które mają zwykle więcej dedykowanych osób i chętnie delegują poszczególne zadania osobom wyspecjalizowanym w tych dziedzinach.
I tak możemy np. zostać specjalistą ds. contentu SEO, który będzie skupiał się w swojej pracy na tworzeniu wysokiej jakości treści czy wspieraniu zespołu copywriterów. Mamy także specjalistów od link buildingu, którzy powinni doskonale orientować się w mechanizmach i algorytmach wyszukiwarek oraz sprawnie realizować strategie linkowania poprzez pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych.
Są też specjaliści SEO, którzy skupiają się na kwestiach technicznych związanych z budową i zapleczem strony, w swojej codziennej pracy wspierając zwykle działy IT. Na samym szczycie hierarchii mamy zwykle managerów czy nawet dyrektorów działu SEO, w niektórych firmach zwanych Head of SEO – są to zwykle osoby nie tylko z dużym doświadczeniem i kompetencjami w zakresie SEO, ale także ze zdolnościami do kierowania zespołem, planowania jego pracy i delegowania zadań.
Ile zarabia specjalista SEO?
SEO to bardzo „gorąca” branża, która w najbliższych latach może jedynie nabierać na znaczeniu. Znaczenie marketingu internetowego dla firm jest ogromne, dlatego też planuje się przeznaczać na ten cel coraz większe środki. Z tego powodu stanowisko specjalisty SEO jest dość atrakcyjnie wynagradzane – odpowiednie doświadczenie i umiejętności mogą przynieść nam zarobki dobrze powyżej średniej krajowej.
Zastanawiasz się, ile konkretnie zarabia pozycjoner stron www? Firma Senuto przeprowadziła w 2020 roku badanie, pytała specjalistów SEO o ich aktualne zarobki. Ponad 30% ankietowanych deklarowało zarobki powyżej 5 tys. PLN netto, a niemal 1/8 – zarobki powyżej 7 tys. PLN netto. Uwzględniając obecną sytuację rynkową można założyć, że te kwoty jedynie wzrosły na przestrzeni minionego czasu.
Ośrodkami, w których specjaliści SEO mogą liczyć na najwyższe wynagrodzenia, są oczywiście duże miasta, takie jak Warszawa, Poznań, Wrocław czy Kraków. Jest to jednak praca, którą z powodzeniem można wykonywać zdalnie, ewentualnie z okazjonalnymi spotkaniami z klientem, dlatego też przeprowadzka do dużego ośrodka może nie być konieczna.
Warto pamiętać, że stanowisko specjalisty SEO może znacząco różnić się zarówno obowiązkami, jak i wynagrodzeniem między firmami, dlatego też nie warto poprzestawać na jednej ofercie. Do tego warto wziąć pod uwagę możliwość pracy jako specjalista SEO w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej – tutaj nasze zarobki mogą być dużo większe.
Podsumowanie
Wiesz już, że specjalista SEO to dosyć trudna profesja i na takim stanowisku wymagane jest spory wachlarz umiejętności, w tym i sprawne poruszanie się w dziedzinie komputerów oraz internetu. W naszym artykule przedstawiliśmy najważniejsze informacje dotyczące zawodu specjalisty SEO, w tym jego roli, zarobków i codziennych obowiązków, ale być może o czymś zapomnieliśmy? Daj znać w komentarzu, jeśli masz jakieś pytania. Postaramy się w krótkim czasie na wszystkie odpowiedzieć.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.