Wraz ze wzrostem rozmiaru firmy rosną także koszty prowadzenia kampanii SEO i ilość osób, które są w nie zaangażowane oraz których te kampanie dotyczą. Co za tym idzie, efektem takiej kampanii będzie albo ogromny ROI ( z ang. return on investment), albo duże sumy zmarnowanych pieniędzy, które mogłyby zupełnie inaczej dla Ciebie pracować – wszystko zależy od Twoich decyzji.
Sukces oczywiście można mierzyć różnymi miarami, przez co nie ma jednego uniwersalnego miernika, który pozwoli porównać skuteczność SEO w każdej firmie. Każda firma powinna sama zdefiniować swoje cele biznesowe i sięgnąć po odpowiednie strategie marketingu internetowego, które pomogą te cele osiągnąć. Sprawdź, jak poprawnie prowadzić SEO dla dużych firm, korporacji i przedsiębiorstw.
Czym różni się SEO dla dużych firm i korporacji?
SEO wykorzystywane w strategiach marketingowych w dużych firmach nie różni się diametralnie od tego używanego w małych i średnich przedsiębiorstwach, jednak zwykle jest zagadnieniem bardziej złożonym, o większej intensyfikacji działań i często podlega dokładnym regulacjom i audytom.
Sprawdź też: SEO – co to jest? O optymalizacji stron internetowych w 2021 roku
Z czego składa się SEO – krótkie przypomnienie
Na proces skutecznego pozycjonowania stron www składa się kilka obszarów.
On-page SEO
Dotyczy to wszystkich działań, które podejmowane są bezpośrednio na stronie internetowej i których celem jest poprawa widoczności witryny w Internecie. Do działań on-page SEO zaliczamy zmiany i usprawnienia w tytułach witryn, metadata, słowach kluczowych, URL, tagach HTML, obrazach, a przede wszystkim w treściach na stronie.
Off-page SEO
To działania podejmowane poza stroną, ale które wciąż pracują na poprawę jej pozycji w silnikach wyszukiwarek. Przykładami działań off-page SEO będą prace nad linkowaniem, obecność w social media, współpraca z influencerami itp.
Techniczne SEO
Techniczne SEO nazywamy działania podejmowane w obrębie kodu strony internetowej, które mają wpływ na jej odbiór przez użytkowników i wyszukiwarki. Zaliczają się do nich znaczniki danych, struktury adresów URL, mapy witryn, przekierowania oraz responsywność strony na urządzeniach mobilnych.
Lokalne SEO
To kategoria dość nowa, która wyodrębniła się na przestrzeni ostatnich kilku lat. Te działania optymalizacyjne skierowane są na wyszukiwania związane z daną lokalizacją i charakterystyczne dla odbiorców w danej okolicy. Zaliczamy do nich działania związane z wizytówką strony w Google, tworzenie treści skierowanych do lokalnych odbiorców i odpowiadających na słowa kluczowe dotyczące danej lokalizacji.
Sprawdź też: Pozycjonowanie czy Adwords? Co lepsze?
SEO w dużych firmach - potencjalne problemy
Osoby prowadzące firmy o dużych rozmiarach często musza mierzyć się też z problemami o dużo większej skali – tak jest też w wypadku SEO. Zaprojektowanie strategii SEO i wdrożenie odpowiedniej kampanii w przypadku dużej organizacji może być znacznie trudniejsze, niż jest to w przypadku małej firmy. Nie tylko wiąże się to z większymi kosztami, ale również z innego rodzaju przeszkodami, które mogą się pojawić.
Trudności organizacyjne
duże firmy zwykle podzielone są na różnego rodzaju departamenty i zespoły, które pełnią w organizacji różne funkcje. Tworzy to pewnego rodzaju bariery w przepływie informacji – SEO jest interdyscyplinarną dziedziną, a skuteczne wdrożenie odpowiedniej strategii będzie wymagać pracy osób zaangażowanych w różne obszary: specjalistów od marketingu, IT, finansów, a także samej kadry zarządzającej. Taka współpraca między działami często jest utrudniona ze względu na fundamentalne różnice między ich codzienną organizacją pracy, priorytetami dziennych zadań czy procedurami wewnątrz firmy.
Problemy z podjęciem decyzji
Specjaliści ds. marketingu mogą widzieć w strategiach SEO ogromny potencjał, ale w dużych firmach nie są osobami decyzyjnymi. Zanim zatem mogą zacząć działać, muszą mieć zgodę swojego menadżera czy nawet samego CEO, a aby taką zgodę uzyskać, muszą „sprzedać” ten pomysł przełożonym, którzy mogą niechętnie patrzeć na tego typu inwestycję.
Problemy technologiczne
Do innych problemów, które są charakterystyczne dla dużych organizacji, mogą zaliczać się także problemy technologiczne. Duże firmy i korporacje często pracują na swoich własnych systemach CRM, które służą im do obsługi klientów i zarządzania ich bazą. Bardzo często te systemy zostały zaprojektowane i wdrożone przez zewnętrzne firmy i operują na pewnego rodzaju licencji, co znacznie utrudnia lub uniemożliwia ich modyfikację. To może być dużą przeszkodą w pracach nad on-page i technicznym SEO, które w dużej mierze opierają się na niewidocznym dla użytkownika zapleczu strony.
Problemy ze zrozumieniem rynku
Dla międzynarodowych korporacji dużym wyzwaniem jest też sama lokalizacja kampanii SEO, czyli zarządzanie działaniami i treściami w taki sposób, aby rzeczywiście przystawały do rzeczywistości lokalnych rynków, pokonując bariery geograficzne, językowe czy prawne.
Jak sprawdzić pozycjonowanie? Zobacz, czy Twoja agencja od SEO pomaga, czy szkodzi
Wskazówki SEO dla dużych firm
Osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania w danym momencie nie gwarantuje nam niestety, że ta sytuacja będzie się utrzymywać. Należy zawsze pamiętać, że nasza konkurencja nigdy nie śpi i również pracuje na swoje pozycje – ma to tym większe znaczenie w przypadku dużych firm, które dysponują znacznymi budżetami na działania marketingowe.
Dlatego też musimy pamiętać, że SEO i marketing internetowy należy traktować jako ciągły proces. Poszczególne kampanie mogą mieć swój start i zakończenie, ale jeszcze przed ich podsumowaniem powinniśmy wiedzieć już, jakie będą nasze następne kroki. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które mogą być niezwykle skuteczne w planowaniu strategii SEO w firmie.
Zacznij od audytu SEO
Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania marketingowe, dobrze jest mieć plan. Aby taki plan czy strategię przygotować, musimy wiedzieć co należy poprawić lub udoskonalić. Do pozyskania tych informacji służy nam audyt SEO.
W naszej firmie lubimy zaczynać współpracę z klientami właśnie od audytu strony internetowej. Daje nam to sposobność dobrego poznania aktualnego stanu strony, jej struktury, zależności na niej występujących oraz jej historii. Sporządzamy mapę strony, sprawdzamy publikowane treści, szukamy błędów i niedziałających linków.
Jednym z działań, które rekomendujemy najczęściej, jest poprawa architektury informacji oraz wzmocnienie wewnętrznego linkowania w obrębie strony. Pogłębienie struktury linków wewnętrznych jest niezwykle pomocne w kontekście SEO i pozycji strony w wyszukiwarkach, ale często nie zdajemy sobie sprawy z tego potencjału.
Zadbaj o regularne przeglądy
Nawet najstaranniej przeprowadzony audyt strony i dokładne zrealizowanie proponowanych w końcowym raporcie usprawnień nie rozwiąże nam problemu raz na zawsze. Regularne przeglądy stanu i działania strony pozwolą Ci trzymać rękę na pulsie i odpowiednio szybko zareagować, kiedy witryna nie będzie pracować na swoją pozycję w odpowiedni sposób.
Oczywiście duże firmy często mają rozbudowane strony internetowe (a nawet kilka takich witryn), które pozostają również w ścizłym związku z kanałami sprzedaży czy profilami w social media. Tak rozległy obszar może być ciężko regularnie kontrolować, dlatego najlepiej powierzyć opiekę nad SEO profesjonalnej agencji marketingowej.
W ContentNinja regularnie kontrolujemy, czy na stronach nie ma niedziałających linków, czy treści udostępnione na stronach nie wymagają aktualizacji lub odświeżenia lub czy nie należy wprowadzić pewnych zmian technologicznych w obrębie witryny ze względu np. na kluczowe aktualizacje algorytmów Google.
Skup się na celach biznesowych
SEO i marketing internetowy to dziedziny, w których pełno jest różnego rodzaju mierników i statystyk. To często podoba się specjalistom ds. marketingu i menadżerom, ponieważ efekty ich pracy jest łatwo przełożyć na liczby, procenty czy wykresy, przez co stają się wymierne i łatwo jest ogłosić na ich podstawie sukces.
Niemniej jednak w mnogości tych liczb i współczynników łatwo stracić z oczu to, co w każdej skutecznej strategii powinno być najważniejsze – jej cele. Zamiast nieustannie skupiać się na ruchu, liczbie wyświetleń czy czasie spędzonym na stronie, spróbuj spojrzeć na sprawę z dalszej perspektywy i ocenić, jak realizowana strategia marketingowa przekłada się na zyski i wzrost liczby klientów.
W ContentNinja regularnie przygotowujemy i dystrybuujemy raporty, w których znajdziesz nie tylko informacje na temat tego, jak aktualnie rankuje Twoja witryna i podstawowe wskaźniki, ale również cenne rekomendacje dotyczące kolejnych kroków.
Optymalizacja treści to podstawa
Być może słyszałeś już słynną frazę „content is the king”. Być może nawet dzielnie wdrażasz ją w życie w swojej firmie od dawna inwestując w nowe, regularnie publikowane treści. To świetnie, należy jednak pamiętać o tym, że ogromne znaczenia ma tutaj jakość publikowanych przez nas treści, a nie jedynie ich ilość. Ta jakość zresztą też nie jest stała przez cały czas – to, co było wysokiej jakości contentem jeszcze rok czy dwa lata temu, dzisiaj może już nawet szkodzić Twojej firmie. Świetne treści, które są z kolei źle zoptymalizowane, nie będą miały zwykle szansy dotrzeć do szerszej publiczności.
Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy wyszukiwarek, za każdym razem wzbudzając niemalże popłoch wśród marketingowców. Za każdym razem należy przecież upewnić się, że nasza strona wciąż pozostaje w linii z najnowszymi wytycznymi i opublikowany przez nas content będzie pracował na naszą korzyść.
Pozbądź się bezwartościowych podstron
Witryny dużych przedsiębiorstw mają często niezwykle skomplikowane struktury, niejednokrotnie oparte na wielu domenach. Nie tylko tak rozbudowane strony są trudne w utrzymaniu i kontrolowaniu, ale też bardzo często są jedynie obciążeniem dla danej firmy i należy ich strukturę uprościć.
Najprościej rzecz ujmując, dobrze jest zlikwidować wszystkie strony i podstrony, które nie niosą dla naszego biznesu żadnych pozytywnych wartości. Jakie to mogą być strony? Takie z nieaktualnymi treściami, duplikaty lub informacjami, które nie są już istotne.
Jeszcze nie tak dawno niektórzy „specjaliści” od marketingu rekomendowali tworzenie takich sieci stron czy podstron specjalnie po to, aby skorzystać na zaletach wynikających z potencjału linkowania wewnętrznego. Obecnie jednak Google jest bardzo wyczulone na tego typu praktyki i jeżeli roboty wyszukiwarki uznają, że próbujemy tak sztucznie podbić swoje wyniki, może mieć to dla nas bardzo przykre konsekwencje – z nałożeniem na naszą stronę filtra przez Google włącznie.
SEO w dużej firmie
Marketing organiczny jest ogólnie rzecz biorąc tańszy niż tradycyjne typy marketingu, takie jak np. reklama telewizyjna.
Niemniej jednak ze względu na swoje unikalne zastosowania i narzędzia, często jest traktowany przez przedsiębiorców po macoszemu – wykupują płatne reklamy w Google lub zlecają napisanie kilku tekstów czy postów swoim pracownikom, często bez doświadczenia lub odpowiedniej wiedzy. Kiedy te działania nie przynoszą oczekiwanych skutków – ciekawe czemu? – właściciele firm zniechęcają się do marketingu internetowego i powracają do tradycyjnych kampanii reklamowych, kosztujących niejednokrotnie o wiele więcej.
Fakt, że Internet jest powszechny we współczesnym świecie i wiele osób (zwłaszcza z młodszych generacji) biegle nim operuje, nie znaczy to, że każdy będzie w stanie zaplanować, wdrożyć i poprowadzić skuteczną kampanię marketingu internetowego. To, że obecnie właściwie każdy z nas posiada w kieszeni urządzenie pozwalające na kręcenie przyzwoitej jakości filmów nie oznacza, że będziemy potrafić wyreżyserować, wyprodukować i zmontować reklamę telewizyjną.
Ruch organiczny i ruch płatny – jaki wybrać i który pozwoli nam zarobić?
Outsourcing SEO
W wypadku wielu firm najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z agencją marketingową. To ma sens nie tylko w przypadku małych firm, które całe swoje moce przerobowe poświęcają swoim produktom i usługom. Duże organizacje, często z własnymi zespołami ds. marketingu czy PR, również na takiej współpracy mogą zyskać – nie obciążając pracowników nowymi, wymagającymi zadaniami nie tylko zadbamy, aby ich dotychczasowe obowiązki były należycie i na czas wykonane, ale także uchronimy się przed konsekwencjami błędów w strategii content marketingu.
W trakcie lat naszej obecności na rynku wielokrotnie zgłaszali się do nas klienci, którzy próbowali prowadzić marketing internetowy w swojej firmie za pomocą dotychczasowych zasobów, w tym pracowników. Nie zgłaszali się jednak do nas po to, aby pochwalić się swoimi wynikami – czuli, że marnują czas i pieniądze, a dotychczasowa praca nie tylko nie przynosi efektów, ale często pogarsza sytuację.
Outsourcing SEO ma także duży sens w przypadku międzynarodowych firm wkraczających na nowe, nieznane im dotąd rynki. Nawet jeżeli taka organizacja ma swoich specjalistów ds. marketingu internetowego, będą mieli oni trudności z poznaniem i zrozumieniem nowego rynku ze względu na bariery językowe czy prawne.
Oferta SEO dla dużych firm i przedsiębiorstw
Wypełnij formularz kontaktowy i krótko opisz nam swoją sytuację, pamiętaj także o zamieszczeniu linka do witryny. W ramach kontaktu zwrotnego otrzymasz od nas formularz briefa do wypełnienia, który lepiej pozwoli nam zrozumieć Twoją aktualną sytuację. Po jego przeanalizowaniu nasi specjaliści będą w stanie przedstawić Ci konkretne kroki – zwykle początkiem będzie pewnego rodzaju audyt aktualnej sytuacji strony.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.