Prowadzenie bloga – wskazówki i porady

  • Home / Wszystkie / Prowadzenie bloga –…
prowadzenie bloga obrazek 3

Blog w dzisiejszych czasach dla wielu firm jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Możesz dzięki niemu odnotowywać zwiększone zainteresowanie swoimi produktami lub usługami. Dzięki prowadzeniu bloga pozyskasz również dodatkowy kanał do komunikacji z klientami. Umiejętne wykorzystanie potencjału, który daje blog pomoże Ci rozwinąć Twój biznes. Sprawdź, na czym polega prowadzenie swojego bloga.

Blog firmowy – co to jest?

Blog firmowy to narzędzie, dzięki któremu firmy pozyskują swoich klientów i w perspektywie długofalowej budują swoją pozycję na rynku. To stosunkowo tanie narzędzie w porównaniu do innych form reklamy, a dodatkowo niesamowicie skuteczne, w przypadku jeśli blog firmowy prowadzony jest prawidłowo.

Celem bloga firmowego powinno być przede wszystkim dostarczanie treści w możliwie jak najwyższej jakości – tak, aby rozwiewały wszelkie wątpliwości użytkowników. Prowadzenie bloga na zasadzie zamieszczania krótkich notatek, czy też aktualności w żaden sposób nie pomoże Twojej witrynie, a może nawet tylko zaszkodzić przepalając niepotrzebnie tzw. crawl budget.

Blog firmowy pasuje do każdej branży

Jeśli nie prowadzisz bloga, ponieważ wydaje Ci się, że w Twojej branży nic ciekawego się nie dzieje to wiedz, że jesteś w dużym błędzie. I najprawdopodobniej konkurencja już dawno to wykorzystuje. W każdym sektorze istnieje szerokie pole do popisu dla osób, które zdecydują się blogiem wesprzeć swoją działalność.

To prawda, że w niektórych branżach, np. AGD / RTV prowadzenie bloga jest o wiele łatwiejsze. Wystarczy pisać recenzje, prowadzić różne rankingi, wymieniać wady i zalety różnych urządzeń i tak dalej. Mimo wszystko, każda branża ma niszę do zagospodarowania. Nawet jeśli sprzedajesz tranzystory bipolarne, czy też kołowrotki karpiowe. Nie wierzysz? Sam sprawdź.

kołowrotek karpiowy analiza

Jak sam widzisz, na załączonych zdjęciach, sporo użytkowników szuka treści uzupełniających tematykę kołowrotka karpiowego. Szukają informacji na temat tego, jaki wybrać, do jakiej kwoty, który najlepszy itd… Jeśli dostarczysz użytkownikom te informacje, a sam prowadzisz, np. sklep internetowy, to już jedynie krok dzieli Cię od pozyskania nowego klienta.

Prowadzenie bloga firmowego

prowadzenie bloga obrazek 2

Jeśli chcesz rozwijać swój biznes i chciałbyś powierzyć prowadzenie bloga firmowego profesjonalnej firmie – zapraszamy do kontaktu. Całkowicie niezobowiązująco przeanalizujemy Twoją obecną sytuację oraz przedstawimy najlepszą strategię rozwoju dla Twojego biznesu. Mamy wiele pomysłów, które przełożą się na Twój sukces.

Prowadzenie bloga – efekty

pozycja w google obrazek 3

Blog z pewnością nie jest narzędziem marketingowym, który przyniesie błyskawiczne efekty. Prowadzenie bloga można porównać do zatrudnienia młodego pracownika, z tą różnica, że na zawsze i za darmo. W kontekście ciągłego postępu technologicznego, nie jest to aż tak duża przesada. Jeśli pokierujesz pracownika odpowiednią ścieżką rozwoju, będziesz inwestował w niego i systematycznie troszczył się o poszerzanie jego kompetencji to z biegiem czasu odpłaci Twojej firmie również dobrze wykonaną pracą, co przełoży się na Twój zarobek. Bloga firmowego zatem możesz potraktować jako wirtualnego pracownika. Jeśli o niego zadbasz, w perspektywie długofalowej efekty z pewnością będą widoczne.

Pierwsze rezultaty blogowania

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Zależy to od wielu czynników, między innymi: od obecnej sytuacji domeny (w tym jej historii, profilem linkowym etc), branży, konkurencyjności, budżetu, KPI i wielu innych czynników.

Dla jednej firmy pierwszym efektem może być pierwsza sprzedaż kołowrotka karpiowego, dla drugiej pierwszy wypełniony formularz na stronie i pozyskanie leada, a trzeciej sprzedaż willi w Zakopanem.

Wszystko zależy od wyznaczonych celów biznesowych oraz przede wszystkim budżetu. Im więcej przeznaczonych pieniędzy będzie na nowe treści, optymalizacje oraz linki, tym szybsze i większe będą efekty. Standardowo jednak możemy założyć na podstawie własnego doświadczenia, że pierwsze zauważalne efekty w postaci chociażby zwiększenia ruchu oraz pierwszych sprzedaży, czy też leadów przychodzi od 8 miesiąca od czasu prowadzenia bloga.

Częstotliwość publikacji ma znaczenie

Jak już wspominaliśmy – efekty idą w parze z budżetem. Na przykładzie oferty w naszej firmie.

W pakiecie „Premium” oferujemy 2 publikacje miesięcznie, a w pakiecie „Firma” jest ich już 4 miesięcznie. Naturalnie, że efekty szybciej się pojawią w przypadku tego drugiego planu. W końcu to dwa razy więcej contentu.

Czy wiesz, że firmy, które:

W ciągu miesiąca opublikowały na blogu ponad 11 artykułów i pozyskały 3x większy ruch na stronie w porównaniu z firmą, która publikowała wpisy rzadziej niż 1 raz w miesiącu (HubSpot)
Opublikowały więcej niż 16 artykułów miesięcznie i zyskały 4.5x większą przewagę nad firmami, które wypuściły 4 i mniej postów w miesiącu?
Regularnie publikując posty, otrzymują 70% więcej zapytań miesięcznie w porównaniu z firmami, które nie prowadzą bloga?

Z liczbami się nie dyskutuje. Regularna aktywność bloga to bardzo ważne działanie. O ile, oczywiście chcesz, aby blog faktycznie przynosił dla Twojej firmy korzyści. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie bloga i jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać – wiedz, że są firmy, które się tym zajmują profesjonalnie. Pamiętaj tylko, aby mimo wszystko weryfikować faktycznie prowadzone prace, abyś czasem nie tracił czasu na nieefektywne działania.

Jak prowadzić bloga – na domenie czy w subdomenie?

Jest to mimo wszystko dosyć częste pytanie zadawane przez wielu ludzi, którzy chcą zacząć prowadzić swojego bloga. I prawidłowo. Ponieważ wybór ten niesie ze sobą sporo konsekwencji pod kątem SEO. Warto zatem ten temat również przedyskutować w kontekście profesjonalnego prowadzenia bloga.

subdomena a pozycjonowanie

Blog w domenie

Blog prowadzony w domenie - np. https://contentninja.pl/sklep

Obecnie większość zaawansowanych stron firmowych prowadzi bloga właśnie w swojej domenie. Blog prowadzony w domenie pozycjonowany jest razem z pozostałą częścią strony, czyli np. sklepem internetowym. Wszystkie działania podejmowane na blogu w kontekście pozycjonowania wpływają również pozytywnie na sam sklep internetowy. I wzajemnie, wszystkie działania SEO podejmowane np. w sklepie internetowym wpływają pozytywnie na bloga.

Blog w subdomenie

Blog prowadzony w subdomenie - np. https://sklep.contentninja.pl

Blogi w subdomenie traktowane są przez wyszukiwarkę Google jako dwie oddzielne strony, dlatego w rzeczywistości musimy pozycjonować dwie strony oraz domeny, co wymaga dodatkowych nakładów czasowych i finansowych.

Niemniej jednak dla wielu osób, którzy korzystają z rozwiązań typu SaaS (czyli sklepy na abonament) jest to jedyna możliwość prowadzenia bloga na wysokim poziomie. Z własnego doświadczenia wiemy, że, obecnie wszystkie moduły blogowe w sklepach SaaS są po prostu nieużywalne. Praktycznie nie mamy żadnych możliwości ingerowania w strony blogowe, co w rzeczywistości przekłada się na nieefektywne działania.

Prowadzenie blogów firmowych

strony internetowe obrazek 3

Nasz artykuł sprawił, że chciałbyś skorzystać z naszej oferty? Napisz do nas maila i daj nam o tym znać, a udzielimy Tobie rabatu w wysokości 10%! Promocyjna cena obowiązuje jedynie przez rok.

Dlaczego prowadzenie bloga jest korzystne dla firmy?

tanie pozycjonowanie obrazek 1

Jak już wspominaliśmy, blog jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Jeśli prowadzony jest skutecznie, z pewnością za jakiś czas stanie się jednym z Twoich głównych źródeł pozyskiwania klientów. Stawiamy tutaj duży nacisk na przysłówek “skutecznie”, ponieważ wiele firm prowadzi bloga nieefektywnie, co w rzeczywistości nigdy nie przyłoży się na wymierne rezultaty. Jeżeli interesuje Cię profesjonalne prowadzenie bloga – zgłoś się do nas. Co miesiąc wysyłamy swoim klientom raporty z przeprowadzonych działań, dzięki czemu jesteś na bieżąco informowany o rezultatach naszej pracy.

Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie bloga:

wzmocnisz wizerunek – w oczach wielu klientów staniesz się ekspertem, co wpływa korzystnie na skorzystanie z oferty przez potencjalnych klientów;
wesprzesz działania SEO – prowadzone działania na blogu, jeśli będą skuteczne, będą miały pozytywne oddziaływanie na cały sklep w kontekście SEO;
zwiększysz sprzedaż / zainteresowanie swoimi usługami;
zwiększysz ilość linków przychodzących - jeśli materiały, które tworzysz będą pomocne, ludzie naturalnie będą do Ciebie linkować;
będziesz miał możliwość bezpośredniej komunikacji z klientem online;
ugruntujesz pozycję na rynku - jeśli będziesz skutecznie prowadzić bloga firmowego przez kilka lat, nie ma możliwości, aby, np. nowo powstała firma przegoniła Cię, jeśli chodzi o widoczność w Internecie, przynajmniej w kwestii content marketingu;
obierzesz mądry kierunek - inwestycja w content marketing to coś, co przechodzi w aktywa Twojej firmy, w odróżnieniu, np. od reklam płatnych;
będziesz miał możliwość zwiększenia bazy swoich potencjalnych klientów (np. poprzez użycie newslettera);

Jak prowadzić bloga firmowego?

prowadzenie bloga obraz

Na to pytanie nie ma poprawnej odpowiedzi. Prowadzić bloga można w różny sposób; eksperci od wizerunku zapewne posiadają inne doświadczenia, a my, jako eksperci od SEO – zupełnie inne. Naszym głównym celem zawsze jest prowadzenie bloga w ten sposób, aby oddziaływał on pozytywnie na stronę główną poprzez zwiększenie sprzedaży, zainteresowania etc. Na poprawne prowadzenia firmowego bloga wchodzi szereg działań w obrębie różnych dziedzin. Pokrótce przedstawimy je poniżej.

Przygotowanie bloga firmowego

Najczęściej spotykane oprogramowanie w blogosferze jest WordPress. Wiele osób prowadzi blogowanie właśnie na tej platformie. Jest łatwy w obsłudze, więc nawet przedsiębiorcy ze słabą znajomością technologicznych zawiłości mogą dokonywać różnych zmian na stronie. Do tego umożliwia stosunkowo łatwy rozwój bloga o dodatkowe komponenty, takie jak zakładka na Facebooku, Opinie Google, komentarze i inne. Firmy, które prowadzą bloga firmowego na WordPressie to np. Microsoft, Bloomberg, Facebook, Mercedes, Mozilla, Harvard i wiele innych znanych firm.

Na przykładzie wyżej wymienionych firm możemy zauważyć, że blog firmowy nie powinien być miejscem na eksperymenty graficzne. Nie powinien szczególnie odbiegać wyglądem oraz układem od wszystkich blogów, aby nie wprowadzać niepotrzebnego potencjalnego użytkownika w zakłopotanie w trakcie jego odwiedzin na naszej stronie.

Podczas tworzenia bloga firmowego, zwróć uwagę na:

blog firmowy
lekki szablon, jeśli nie masz zespołu, który przygotuje dla Ciebie lekki i autorski szablon, skorzystaj, np. z GeneratePress
optymalizację pod kątem szybkości (minifikacja skryptów, optymalizacja grafik, cache itd…)
poprawną strukturę serwisu (prawidłowe nazewnictwo kategorii, bez duplikacji, ustawiona mapa strony);
responsywność (dostosowanie do urządzeń mobilnych);
social media
dane strukturalne;
ścieżki konwersji (elementy, zachęcające do skorzystania z oferty);
responsywność (dostosowanie do urządzeń mobilnych);

SEO – dobór słów kluczowych i optymalizacja na blogu

W momencie kiedy nasz blog jest już gotowy do działania, możemy przejść do wyboru słów kluczowych. O tym, jak wyszukiwać słowa kluczowe, pisaliśmy m.in. w tym artykule: Jak wyszukiwać słowa kluczowe 2019 roku. Po tym, jak przygotowałeś już odpowiednią listę słów kluczowych, należy opracować artykuł na dane słowo kluczowe.

Na przykład słowami kluczowymi dla tego artykułu są “prowadzenie bloga” i dokładnie o tym właśnie piszemy. Jeśli chcesz, aby Twój artykuł wyświetlał się wysoko w wyszukiwarce Google, musisz dołożyć wszelkich starań, aby napisać artykuł najlepszy spośród konkurencji i stron, które wyświetlają się aktualnie w TOP10. Przeanalizuj zatem strony, które wyświetlają treści na dane słowo kluczowe w TOP10 i stwórz idealny artykuł.

Optymalizacja treści na blogu

W momencie kiedy będziesz miał już gotowy artykuł, będziesz mógł powoli przechodzić do jego publikacji. Wprowadź tekst na stronę oraz go zoptymalizuj pod kątem SEO. Najlepiej w tym wypadku również posiłkować się stronami konkurencji, które wyświetlają się wysoko na listach wyszukiwań oraz na podstawie ich optymalizacji – zoptymalizować swój tekst. Pomoże nam w tym narzędzie SurferSEO.

Pozyskiwanie linków przychodzących

W zależności od autorytetu oraz profilu linkowego domeny, w następnym kroku możemy zająć się pozyskiwaniem linków przychodzących. Jeśli nasza strona posiada już dosyć mocny profil linkowy, możemy skupić się tylko i wyłącznie na redystrybucji treści np. w social mediach. Jeśli blog firmowy to narzędzie, które powstało głównie po to, aby wspierać sprzedaż np. w sklepie internetowym w perspektywie długofalowej, a sam sklep jest nowopowstały, naturalnie trzeba będzie również wdrożyć strategię pozyskiwania linków przychodzących w ten sposób, aby autorytet naszej strony był coraz to wyższy i aby nasze treści mogły wysoko pojawiać się w wyszukiwarce Google. Niestety jeśli nasza strona nie będzie podlinkowana w miejscach uznawanych przez Google jako godne zaufania – nawet najlepsze artykuły nie przebiją się na listach wyszukiwań.

Jak nie prowadzić bloga firmowego?

jak nie prowadzić bloga

Daliśmy Wam kilka wskazówek na temat tego, jak prowadzić bloga firmowego, zatem warto chyba jeszcze nieco napisać o tym, jak nie prowadzić bloga firmowego. A uwierzcie – większość firm, które prowadzi bloga robi to po prostu źle. Poniżej sprawdź, jakich praktyk najlepiej unikać, oczywiście jeśli chcesz mieć profesjonalnego bloga firmowego.

Pisanie tekstów

Jeśli nie masz tak zwanej smykałki do pisania, zadbaj chociaż o to, aby copywriter, który będzie pisał artykuły na Twojego bloga firmowego znał chociaż branżę. Zalecamy, aby również teksty takie moderować – tym bardziej jeśli branża jest niszowa, bo wtedy Twoi potencjalni klienci szybko zorientują się, że teksty nie są profesjonalne. W ten sposób nie zbudujesz wizerunku eksperta branżowego, którego będą cytować inne serwisy.

Nieprofesjonalny blog

Blogi, które nie są dostosowane pod najnowsze wytyczne dużo tracą. Często takie blogi firmowe widzimy w sklepach internetowych w oparciu o model SaaS (abonamentowy). Takie blogi z reguły posiadają bardzo ograniczony edytor do tworzenia tekstów, nie posiadają danych strukturalnych, są źle zoptymalizowane pod względem technicznym, nie ma możliwości na nich dodania różnych komponentów, który, np. umożliwia WordPress.

Źle dobrane tematy

Dobór słów kluczowych jak i tematów do pisania to jeden z najważniejszych elementów w blogowaniu. Jeśli Twoja strona jest nowa powinieneś przede wszystkim skupić się na frazach tzw. długiego ogona, który mają mały miesięczny wolumen wyszukiwania. Nie jesteś w stanie na samym początku konkurować z firmami, które prowadzą blog firmowy już od wielu lat. Musisz zacząć od podbierania okruszków z dużego tortu.

Koszty ponad wszystko

Jak już wspominaliśmy, bloga firmowego można prowadzić skutecznie i mieć z tego solidne owoce w postaci nowych klientów w perspektywie długofalowej lub też nieudolnie i stracić tylko swój czas i pieniądze. Wiele firm próbuje zredukować koszta i decyduje się na skorzystanie z mało doświadczonych firm (lub po prostu z takim modelem biznesowym), które są po prostu tanie. W rezultacie takie blogi firmowe w perspektywie długofalowej nie przynoszą żadnych korzyści. Wystarczy rozejrzeć się na rynku i sprawdzić, ile kosztują teksty pisane przez profesjonalnych copywriterów.

Zła optymalizacja tekstów

Kilka lat temu optymalizacja tekstów polegała głównie na szprycowaniu artykułu słowami kluczowymi. Teraz to nie działa. Mimo tego w świadomości wielu osób dalej ta praktyka wydaje się skuteczna. Jak już pisaliśmy, optymalizacje tekstów najlepiej przeprowadzać w modelu data-driven, w oparciu o analizę stron, które wyświetlają się na dane słowo kluczowe.

Brak ścieżek konwersji

Pamiętaj, że głównym zadaniem bloga firmowego jest przekierowanie Twojego gościa do podjęcia działania, które spełnia Twój cel biznesowy. W przypadku sklepu internetowego będzie to np. zakup produktu, w przypadku strony bankowej – wypełnienie formularza kredytu etc. Jeśli Twoje artykuły generują tylko ruch, a brakuje na nich widocznych elementów konwersji to po prostu tracisz pieniądze.

Sprawdź też: Reklama sklepu internetowego

Profesjonalne prowadzenie bloga

tanie pozycjonowanie obrazek 2

Jak widzisz prowadzenie bloga w dzisiejszych czasach nie jest takie łatwe. Wymaga sumienności, rzetelności, profesjonalizmu oraz systematyczności. Mniejsze firmy z reguły nie mają zaplecza, aby oprócz prowadzenia swojego biznesu zajmować się również regularnie blogiem firmowym. Lub po prostu robią to nieskutecznie, co finalnie prowadzi do zerowych efektów. Nie bez powodu, wszystkie duże firmy prowadzą blogi firmowe. Jest to doskonałe narzędzie, które pozwala zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach oraz zbudować solidną grupę odbiorców.

Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?

Na to pytanie też nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Może kosztować od 0 do 10000 złotych. Prowadzenie bloga firmowego naturalnie może być darmowe, jeśli będziesz go prowadził samemu, nie licząc oczywiście kosztu pozyskania linków przychodzących, o ile nie dysponujesz własnym zapleczem. Kwota za prowadzenie bloga w naszej firmie jest zależna od ilości comiesięcznych publikacji oraz liczby pozyskanych linków.

Prowadzenie bloga może już kosztować jedyne 399 zł miesięcznie: pakiet ten obejmuje publikacje dwóch wpisów miesięcznie na bloga firmowego, w tym i również pozyskanie linków przychodzących. Oczywiście im wyższy pakiet, tym ilość publikacji i pozyskanych linków rośnie. Jak zapewne się też domyślasz, im wyższy pakiet, tym efekty działań są szybsze oraz większe. Dodatkowo dla naszych klientów w ramach współpracy, przygotowujemy już blog firmowy gotowy do pracy.

Jeśli wciąż nie wiesz, czy warto założyć bloga i czy dzięki temu masz szanse zwiększyć swoje zyski – odezwij się do nas lub w komentarzach. Postaramy się pomóc. To naprawdę efektywny sposób promocji w Internecie!

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *