Najlepszy CMS dla SEO – jaki wybrać?

CMS to skrót od angielskiego wyrażenia content management system, które oznacza po prostu system zarządzania treścią. Dzięki nim możemy tworzyć, zarządzać i publikować treści na swojej stronie bez specjalistycznej wiedzy czy znajomości języków programowania. Jednak wdrażając kampanię SEO dla naszej firmy powinniśmy się zastanowić, czy stosowany przez nas CMS jest odpowiednim wsparciem dla takiej strategii.

Decydując się na konkretny system zarządzania treścią należy ocenić, czy będzie on w stanie pomóc Ci optymalizować dodawane treści w taki sposób,  aby jak najlepiej wpływały one na SEO i pozycję Twojej strony na liście wyników wyszukiwania. Szukasz najlepszego CMS dla SEO? Dowiedz się, co wybrać!

Kilka słów o SEO

SEO to skrót od search engine optimization, czyli optymalizacji wyników wyszukiwania. W praktyce oznacza to działania podejmowane na stronie w celu poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Im wyżej na liście rezultatów wyszukiwania znajduje się Twoja witryna, tym większa szansa, że zostanie odwiedzona przez potencjalnego klienta.

SEO zasadniczo dzielimy na działania on-page, czyli te podejmowane w obrębie witryny i mające związek z jej budową, oraz off-page SEO, czyli prace wykonywane poza samą stroną. Do działań on-page SEO zaliczamy modyfikacje w kodzie strony tzw. techniczne seo, optymalizację słów kluczowych, link building, copywriting, czy publikowanie treści. Działania off-page SEO to budowa autorytetu domeny, pozyskiwanie linków zewnętrznych czy promocja w kanałach social media.

Więcej o SEO dowiesz się w jednym z naszych wpisów: SEO – co to jest? 

Jak wybrać odpowiedni CMS pod kątem SEO?

techniczne seo obrazek 9

Decydując się na konkretny CMS, musimy ocenić, czy jego funkcjonalności pozwolą na odpowiednie zoptymalizowanie naszych treści pod wymagania użytkowników i wyszukiwarek.

CMS może być bardzo dużą pomocą podczas wdrażania i realizacji strategii SEO, ponieważ pomaga Ci zbudować całą stronę od podstaw. Na tym etapie SEO jest szczególnie ważne, ponieważ dużo łatwiej jest stworzyć dobrze przystosowaną do wymagań wyszukiwarek stronę od zera niż później naprawiać błędy i wdrażać poprawki.

Jakie funkcjonalności powinien posiadać dobry CMS pod SEO?

Zwróć szczególnie uwagę na:
Edycja meta tagów w tym tytuł Twojej witryny – tytuł strony nie tylko wyświetla się w pasku tytułowym przeglądarki, ale także na liście wyników wyszukiwania. Inne tagi, takie jak meta czy alt tagi, nie będą wyświetlały się użytkownikom, ale pozwolą robotom Google odczytać informacje zawarte np. w postaci grafik.
Modyfikacja URL – CMS powinien dać Ci możliwość modyfikacji, gdyby w przyszłości wymagane były pewne zmiany np. spowodowane aktualizacjami algorytmów Google.
Panel administracyjny - łatwa i intuicyjna edycja podstawowych elementów i treści.
Responsywność – wybrany przez Ciebie CMS powinien pozwalać na poprawne wyświetlanie strony także na różnych urządzeniach mobilnych.
Prędkość ładowania strony – system zarządzania treścią, którego używamy, nie powinien stanowić obciążenia naszej witryny. Jeżeli strona długo się ładuje, może zniechęcać użytkowników – zwykle przyczynami takiego stanu rzeczy jest źle zoptymalizowany kod strony lub nadmiar elementów graficznych.
Przekierowania – CMS, którego używasz, powinien pozwolić Ci łatwo ustawić permanentne przekierowanie z jednego URL na inny.

Bardziej zaawansowani użytkownicy, zwłaszcza pracownicy agencji marketingowych, którzy na co dzień mają styczność z różnymi typami witryn i systemami zarządzania treścią, powinni pamiętać jeszcze o poniższych aspektach:

Możliwość edycji poszczególnych elementów w szablonie - po to, aby wprowadzić zmiany z zakresu technicznego SEO. To częsta przewaga CMS Open Source - od tych z modelu abonamentowego (SaaS).
Możliwość implementacji dedykowanych rozwiązań programistycznych. Jak wyżej, w przypadku SaaS - jest to najczęściej niemożliwe.
Modyfikacje plików .htaccess i robots.txt – to ważny plik, który wskazuje wyszukiwarkom internetowym m.in. w jaki sposób traktować mają i indeksować poszczególne podstrony.

Najlepszy CMS dla pozycjonowania i SEO

Najlepszy CMS dla SEO - jaki wybrać? 1

Nie ma poprawnej i uniwersalnej odpowiedzi na pytanie jaki CMS jest najlepszy. Na rynku dostępnych jest wiele systemów, które ułatwiają życie właścicielom różnych stron – niektóre lepiej sprawdzają się w przypadku klasycznych stron firmowych, inne stworzone są do prowadzenia sklepów internetowych. Poniżej przedstawiamy kilka najbardziej popularnych CMS wraz z oceną ich możliwości wspierania SEO w naszej firmie.

WordPress

WordPress zaczynał jako platforma umożliwiająca prowadzenie bloga, jednak w międzyczasie ewoluował i obecnie jest najpopularniejszym na świecie CMS. Jego popularność spowodowana jest jego przejrzystością i łatwością obsługi – nawet osoba bez znajomości żadnego języka programowania będzie w stanie stworzyć za pomocą WordPress prostą stronę internetową o estetycznym wyglądzie.

Mimo bycia prostą w obsłudze, WordPress jest platformą, która daje użytkownikom bardzo szerokie możliwości. Jej siła tkwi w społeczności użytkowników, którzy nie tylko stanowią doskonałe wsparcie techniczne i pomoc w rozwiązywaniu problemów, ale także tworzą tzw. pluginy, czyli wtyczki poszerzające istniejące możliwości lub dodające zupełnie nowe.

Jak WordPress sprawdza się w SEO?

Podstawowa wersja tego CMS sama w sobie już zawiera pewne funkcjonalności ważne w SEO, takie jak możliwość modyfikacji URL, dodawanie nagłówków i tagów alternatywnych. Praktycznie wszystkie pozostałe aspekty mogą uzyskać odpowiednie wsparcie dzięki wtyczkom. Dedykowane pluginy pozwolą nam na stworzenie pliku robots.txt, mapy strony, ustawienie przekierowań czy bardziej zaawansowane prace nad tagami.

Należy jednak pamiętać o tym, że wtyczki tworzone są przez społeczność, a więc nie są oficjalnie wspierane przez WordPressa. Należy je także regularnie aktualizować, a ich nadmiar może mocno obciążyć stronę, co negatywnie wpłynie na jej czas ładowania i funkcjonalność. 

Magento

Magento jest popularnym wyborem wśród osób prowadzących duże sklepy internetowe. Ten CMS radzi sobie doskonale nawet z dziesiątkami tysięcy produktów. Posiada bardzo szerokie możliwości wspierania SEO i ze względu na technologię open-source istnieje możliwość rozwoju narzędzia i dostosowywania go do naszych potrzeb.

Magento jest w stanie generować przyjazne SEO URL i meta opisy, a także oferuje szerokie możliwości marketingowe – mamy możliwość sugerowania użytkownikom produktów, którymi mogą być zainteresowani, dopasowywać promocje i specjalne oferty do historii ich zakupów i na wiele innych sposobów wspierać swoją sprzedaż.

Ze względu na swoje możliwości Magento nie jest platformą tak banalną w obsłudze jak WordPress – stworzenie sklepu internetowego może zająć sporo czasu i być może będziesz potrzebował do tego pomocy specjalisty, ale jednocześnie z Magento Twój biznes raczej nie „wyrośnie” i będziesz mógł cieszyć się jego możliwościami przez długie lata

Sprawdź też: Pozycjonowanie sklepu internetowego – wskazówki SEO i porady

Drupal

Cieszący się dość dużą popularnością i stanowiący wciąż sporą konkurencję Drupal to kolejny CMS pozwalający na tworzenie zaawansowanych stron internetowych. Podobnie jak WordPress, Drupal ma szeroką społeczność użytkowników, którzy stanowią dodatkowe wsparcie techniczne i pracują nad różnego rodzaju rozszerzeniami dla systemu.

Drupal jest również systemem open-source, jednak nieco bardziej skomplikowanym i mniej przyjaznym niezaawansowanym użytkownikom niż WordPress. Jeżeli zależy Ci na szybkim stworzeniu strony dla swojej firmy, Drupal może nie być najlepszym wyborem. Rozeznanie się w jego możliwościach i przyzwyczajenie do obsługi może zająć chwilę nawet osobom, które miały wcześniej styczność z tworzeniem stron internetowych. Drupal często porównywany jest z WordPressem, dlatego też pojawia się pytanie – który z nich jest lepszy?

Jeżeli potrzebujesz stworzyć prostą stronę czy bloga, które będą miały jedynie kilka podstron i niewiele treści, WordPress będzie odpowiednim wyborem. Jeżeli natomiast potrzebujesz CMS, który pozwoli Ci na bardziej skomplikowane operacje – np. rejestracje użytkowników, przydzielanie im różnych roli, autoryzacje czy rzadkie typy treści – Drupal jest narzędziem, którego szukasz.

Joomla

Dla osób, które nie są przekonane ani do prostoty WordPressa, ani do zaawansowanych funkcji Drupala, na rynku jest jeszcze jedna alternatywa – Joomla.

Podobnie jak WordPress posiada wtyczki, Joomla posiada rozszerzenia. O ile w swojej podstawowej wersji Joomla posiada domyślnie pewnie funkcje ważne dla SEO, takie jak możliwość tworzenia i edytowania tagów oraz nagłówków, to rozszerzenia dla Joomli pozwalają Ci naprawdę efektywnie wykorzystać możliwości tego CMS. Dzięki nim będziesz mógł np. tworzyć mapy strony lub pozyskać pewne możliwości analityczne. Joomla daje użytkownikowi także możliwość tworzenia własnych URL.

Wśród zalet Joomli wymieniana jest głównie możliwość customizacji naszej strony poprzez wykorzystywanie dostępnych template’ów i rozszerzeń – wybór jest bardzo duży, co pozwala na łatwe tworzenie ciekawych i unikalnych witryn. Minusem może być niewiele rozwiązań dla SEO dostępnych w podstawowej wersji systemu – konieczna jest instalacja rozszerzeń. Obsługa Joomli jest też o wiele bardziej skomplikowana niż WordPress'a.

JakI CMS jest najlepszy dla SEO?

Jak już wspomnieliśmy – na to pytanie nie ma prawidłowej odpowiedzi. Warto jednak wybrać CMS, który nie będzie utrudniał nam pozycjonowania witryny. Poza najpopularniejszymi CMS, które opisaliśmy powyżej, na rynku dostępnych jest jeszcze kilka innych systemów, które również mają swoich zwolenników. Wszystkie te najpopularniejsze jednak pozwalają na uzyskanie podobnych rezultatów w SEO.

Systemem, po który sięgamy też najchętniej w ContentNinja, jest WordPress. Będzie on rozwiązaniem nie tylko dla mało doświadczonych użytkowników budujących swoją pierwszą witrynę, ale dzięki możliwościom modyfikacji i wtyczkom sprawdzi się także przy bardziej profesjonalnych stronach. WordPress pozwala na bardzo intuicyjne zarządzanie stroną i działania SEO.

Jaki CMS jest najlepszy dla sklepów internetowych?

Dla stron e-commerce, zwłaszcza dużych sklepów internetowych, lepszym rozwiązaniem może być Magento. Ten CMS pozwala na zarządzanie bardzo dużą bazą produktów i oferuje zaawansowane rozwiązania sprzedażowe i marketingowe.

Przy mniejszych sklepach internetowych można wykorzystać Prestashop lub dodatek Woocommerce do WordPress’a. 

Jaki system CMS wybrać w kontekście SEO?

Wybór odpowiedniego systemu CMS to ważna decyzja. Skomplikowany system może utrudnić proces pozycjonowania zespołu, a brak dostępu do odpowiednich zasobów jego rozwój. WordPress obecnie jest najpopularniejszym CMS’em na świecie i opartym o niego jest wiele popularnych serwisów. Trzeba jednak pamiętać, że mimo wszystko jest to w pewnym rodzaju system blogowy – WordPress nie będzie wydajny w przypadku skomplikowanych aplikacji i dużych sklepów internetowych m.in. przez sposób zapisywania danych. 

Jeżeli natomiast interesuje Cię budowa bardziej złożonej strony internetowej, która ma pozwalać różnego typu treści i stosować różne funkcje, warto rozważyć Drupal. Trzeba jedynie pamiętać, że stosowanie tego CMS zwykle już będzie wiązać się z koniecznością outsourcowania jego instalacji i obsługi profesjonalistom, jako że ten system jest dość skomplikowany w obsłudze.  

Joomla w swoim poziomie skomplikowania i możliwościach stoi gdzieś pomiędzy WordPressem i Drupalem, a więc też znajduje swoją niszę dla właścicieli firm, którzy szukają solidnego systemu możliwością obsługi SEO dla swojej strony internetowej. 

Budujemy strony internetowe pod SEO

Wszystkie tworzone przez nas strony internetowe projektujemy z myślą o SEO – w końcu to nasza specjalność. Największą uwagę przykuwamy do użyteczności witryny, tak, aby z łatwością i bez przeszkód spełniała cele biznesowe naszych klientów. Strona internetowa to nie wizytówka! To potężne narzędzie, które powinno zarabiać dla Ciebie pieniądze. Skorzystaj z naszej pomocy. 

1 Komentarz
  • Wojtek
    says:

    Sporo przydatnej wiedzy, mającej zastosowanie w praktyce. Ja na początek wybrałem SaaS (nie miałem pieniędzy zbytnio), jedynie dofinansowanie z PUP. Pracowałem po 12h dziennie, kiedy udało mi się rozwinąć sklep internetowy jako tako – zmieniłem oprogramowanie na Open Source. Takie przejście dało mi możliwość zwiększenia ruchu organicznego w przeciągu roku o ok. 2000%. Obecnie prowadzę jeden z największych sklepów internetowych w swojej branży. Jak ktoś nie ma dużo kasy na start, warto również pójść tą drogą.

Dodaj komentarz