Zwiększ swoją produktywność! Praca w domu jest czymś, o czym wiele osób marzy. Na pierwszy rzut oka wydaje się ona o wiele wygodniejszą alternatywą do pracy w biurze. Przecież nie trzeba rano specjalnie się szykować do pracy, tracić czasu na stanie w korkach – wiele osób myśli, że obowiązki swoje można wykonywać dosłownie kilka minut po przebudzeniu z piżamą na sobie i kawą na stoliku. Tak oczywiście jest. Teoretycznie. W dzisiejszym artykule przedstawimy 8 sposobów na zwiększenie produktywności.
- 1 Produktywność to klucz do sukcesu
-
2
Jak zwiększyć produktywność – wskazówki
- 2.1 Trzymaj z dala przestrzeń osobistą od przestrzeni roboczej
- 2.2 Zwiększ produktywność i pracuj poza domem raz w tygodniu
- 2.3 Produktywność również możesz poprawić poprzez ubiór
- 2.4 Przygotuj posiłek z wyprzedzeniem
- 2.5 Wybierz definitywny koniec pracy każdego dnia
- 2.6 Kup wygodny fotel
- 2.7 Uwzględnij przerwy w swojej pracy
Produktywność to klucz do sukcesu
W praktyce praca w domu nie jest już tak przyjemna i łatwa jak wielu z nam się wydaje. Dla osób pracujących zdalnie, trudnym zadaniem jest pozostanie w ciągłej koncentracji, mając do dyspozycji szerokie spektrum dostępnych rozrywek i „rozpraszaczy” do okoła. Naprawdę trudno pozostać skoncentrowanym, kiedy kot porusza się po mieszkaniu lub w sytuacji której partnerka postanowiła zająć się sprzątaniem mieszkania. Przecież Ci to nie przeszkadza, prawda? Potrzeba dużo samodyscypliny, aby móc pracować w domu nie będąc co chwile rozpraszanym przez nasze codziennie przyzwyczajenia i obowiązki.
Z drugiej strony praca w domu dla innej osoby może wyglądać całkowicie inaczej. Oczywiście każdy ma inny próg ulegania dekoncentracji poprzez bodźce zewnętrzne, ale dla większości z nas, osób pracujących w domu jest to duża, codzienna bolączka..
Jedni lubią porządek na biurku, drudzy odziedziczyli trochę po Einsteinie sposób na życie, czyli wieczny bałagan i porozrzucane stosy książek na biurku. Czy to źle? Wcale nie, jeżeli pracuje Ci się w takim środowisku dobrze, a ktoś wymaga od Ciebie innego zachowania – spróbuj z tą osobą o tym porozmawiać.
Jak zwiększyć produktywność – wskazówki
Ważne jest aby zrozumieć, co wpływa na Twoją produktywność, co motywuje Ciebie do pracy, a co wpływa destrukcyjnie na Twoją wydajność? Jestem pewien, że przeszedłeś już wiele kombinacji – przypomnij sobie dzień w którym byłeś zadowolony ze swojej pracy na 200% i wróć do tamtej konfiguracji. Przy okazji przeczytaj poniższe triki, które pozwolą Ci jeszcze bardziej poprawić swoją produktywność pracując zdalnie w domu.
Trzymaj z dala przestrzeń osobistą od przestrzeni roboczej
Jeżeli chcesz utrzymać wydajność pracy na wysokim poziomie – nie łącz środowiska pracy ze swoją codzienną przestrzenią, która głównie kojarzy nam się z wypoczynkiem. Oczywiście, oglądanie telewizji podczas pracy jest przyjemne, tym bardziej w sytuacji kiedy mamy jakiś przestój – np. w czasie wrzucania plików na serwer, ale w praktyce to nas jedynie dekoncentruje i obniża naszą produktywność. Powoli zaczynamy co raz bardziej skupiać się na tym „drugim świecie” i trudniej jest nam powrócić do obowiązków. Magazyn „The Globe Mail” postanowił zbadać najczęstsze przyczyny rozproszenia podczas pracy zdalnej w domu. Zespół przygotował ankietę i przeprowadził ją u ludzi pracujących głównie w domu. Oto pięć najczęstszych odpowiedzi:- Dzieci i rodzina chcąca uwagi;
- Brak przestrzeni roboczej;
- Włączony telewizor;
- Prace domowe;
- Brak dostępu do sprzętu biurowego.

Zwiększ produktywność i pracuj poza domem raz w tygodniu
W celu symulacji standardowego środowiska pracy, udaj się chociaż raz w tygodniu w miejsce publicznie i pracuj z niego zdalnie. Może być to lokalna kawiarnia, czy tez popularny Starbucks. Na miejscu nie będziesz rozpraszany przez codzienne nawyki, czy też remont sąsiada.
Produktywność również możesz poprawić poprzez ubiór
Dla niektórych ten sposób może wydawać się nieco postrzelony, ktoś by rzekł, przecież po to pracujemy w domu, aby móc posiadać przywilej pracy w koszulce i slipkach! To racja – wciąż go będziesz posiadał w odróżnieniu od osób pracujących codziennie w biurze.
Jeśli chcesz, możesz spróbować spędzić jeden dzień pracując w piżamie na kanapie i zajadać się kebabami, ale uwierz mi – ten dzień będzie zmarnowany. Zresztą nie jest to również zdrowe dla Twojego umysłu i ciała.
Zamiast tego, wstań kilkanaście minut wcześniej, ubierz się mniej więcej w ten sam sposób co na mniej formalne spotkanie. Nie zakładaj kamizelki i przymałej koszuli, ponieważ zupełnie nie o to nam chodzi. Odziej ubranie w miarę eleganckie, ale wygodne – takie w którym czujesz się pewny siebie.
Ubrania w znaczący sposób wpływają na to jak się czujesz. Ludzie od zarania dziejów mają tendencje do otaczania się przedmiotami z którymi się dobrze czują. To naturalne i normalne. Dodatkowo, w ten sposób możesz sobie oddzielić pracę zawodową od życia osobistego. Po skończeniu pracy w domu, możesz przebrać się w dres i położyć na kanapie. Twój umysł i ciało będzie wiedziało, że jesteś po pracy i nawet milej będzie Ci się wypoczywało!
Przygotuj posiłek z wyprzedzeniem
Zwykle jeśli pracujesz w domu, musisz poświęcić trochę czasu z Twojego dnia pracy na przyrządzenie obiadu dla siebie i Twojej rodziny. Z doświadczenia wiem, że codzienne gotowanie potrafi mocno wybić z rytmu, a człowiek jest w stanie tygodniowo stracić nawet kilkanaście godzin w kuchni.
Gotowanie w dużych ilościach
Jednym ze sposobów jest gotowanie w dużych ilościach, tak aby jedzenie starczyło na cały tydzień. Poprzez umiejętne balansowanie dodatkami, potrawy wcale nie muszą być takie same każdego dnia. Od wielu lat w ten sposób żywią się kulturyści i sportowcy, dlaczego więc nie przedsiębiorcy?
Przygotuj posiłek dzień wcześniej
Jak już ustaliliśmy wcześniej, dosyć sporo czasu w ciągu naszego dnia roboczego poświęcamy na przygotowanie posiłku dla siebie lub rodziny. Sposobu którego używam już od dłuższego czasu jest przygotowanie posiłków wieczorem, dzień wcześniej. Dla osób lubiących gotować to świetne rozwiązanie – każdego dnia mogą eksperymentować w kuchni, a na dodatek wieczorem z reguły jesteśmy już po pracy, więc to kolejny dobry sposób na oddzielenie życia zawodowego od osobistego.
Wybierz definitywny koniec pracy każdego dnia
Jeśli pracujesz w domu lub w pełnym wymiarze godzin to dzieli Cię cienka linka od tego, aby pozwolić pracy zawładnąć Twoim życiem osobistym. Utrzymanie bariery pomiędzy życiem osobistym, a roboczym jest bardzo ważne dla zachowania równowagi i spokoju Twojego umysłu.Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że długa i późna praca po godzinach w perspektywie długofalowej zaowocuje, co będzie miało przełożenie na większe zyski, a na dodatek wzbudzi ona respekt wśród współpracowników. Nie jest to prawdą. Nie musisz siedzieć po godzinach, aby zrealizować swój dzienny plan pracy. Wystarczy, że zwiększysz swoją produktywność i możesz w przeciągu 6 godzin zrobić tyle, co niegdyś w ciągu 20.
Musisz wiedzieć kiedy powiedzieć STOP, odejść od komputera i cieszyć się życiem – w innym wypadku możesz szybko wypalić się zawodowo.
Wyznacz sobie godzinę zakończenia pracy, aby weszło Ci to w nawyk, możesz przemienić to mały rytuał. Zaparz sobie dobrej herbaty pół godziny przed planowanym zakończeniem pracy i poświęć ten czas na refleksje i prace nad sobą. Załóż folder „Dziennik produktywności” na komputerze i prowadź nim spis z każdego dnia miesiąca na temat swoich osiągnięć. Każdego dnia napisz co udało Ci się osiągnąć i wyznacz sobie cele na następny dzień.
Kup wygodny fotel
Praca w domu najczęściej oznacza, że jesteś pracownikiem umysłowym, co wiąże się z tym, że spędzasz dużo czasu siedząc przed komputerem. Jeżeli podczas pracy nie czujesz się w pełni komfortowo, odczuwasz ból w krzyżu, czy tez przebierasz nogami – kup sobie najbardziej wygodny i ergonomiczny fotel dostępny w sklepie. Uwierz, że nigdy nie będziesz żałował tego zakupu.
Nie staraj się oszczędzać na krześle. Oszczędź na czymś innym, ale nie na krześle do pracy, np. na biurku lub innych meblach do biura. Krzesło traktuj nie jako koszt, a inwestycję.
Uwzględnij przerwy w swojej pracy
Twój kalendarz będzie pełny zadań, spotkań i deadline†ów, ale nie zapominaj o tym, że powinieneś planować też swoje przerwy! Wydziel sobie w ciągu dnia czas na lunch i kilka krótszych przerw. W przeciwnym wypadku, ucieknie Ci cały dzień i Twoje szanse na regenerację.
Dodatkowo pamiętaj też o tym, aby zaplanować, co będziesz robił w przerwach od pracy – szedł na krótki spacer, jadł lunch, pił kawę… Nigdy nie zapomnij o tym, że najlepsza regeneracja to aktywna regeneracja.
- Marketing internetowy – co to jest, rodzaje e-marketingu
- Agencja SEO – czym się zajmuje oraz jakie usługi oferuje?
- Strona internetowa dla firmy – praktyczne porady

Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.
Arek
says:W obecnych czasach konieczne jest zapanowanie nad tym całym chaosem komunikacyjnym. Wszelkie powiadomienia z komunikatorów czy poczty wyłączam zawsze. Jest to zwykły szum, który odrywa Cię od tego co jest ważne teraz.
Nie muszę być natychmiastowo powiadamiany o nadejściu poczty. A nawet jeżeli już pojawi się jakaś niezwykle ważna wieść, która wymaga natychmiastowej reakcji to z pewnością osoba, która ją wysłała i tak do Ciebie zatelefonuje. Aczkolwiek, powiedzmy sobie szczerze. Jeżeli coś byłoby aż tak ważne, iż wymagałoby Twojej natychmiastowej reakcji to nadawca w pierwszej kolejności zadzwonił by do Ciebie zamiast wysyłać i tracić czas na pisanie maila.
Tak więc, wszelkie powiadomienia z poczty i komunikatorów wyłączam. Nie ma nic bardziej odrywającego od pracy i rozpraszającego niż te wyskakujące powiadomienia. Oczywiście, jeżeli chcesz na nie od razu odpisywać to powodzenia. Twoja praca raczej do produktywnych należeć nie będzie. Jeżeli faktycznie dbasz o dobro swoich klientów to wyłącz te komunikaty. Produktywność urośnie natychmiastowo.