ContentNinja.pl

Błędy na stronie – 9 poważnych pułapek, przez które tracisz klientów

  • Ostatnia aktualizacja: 17 listopada, 2022 o godz. 17:30
  • Dowiedz się jakich pułapek unikać, aby błędy na stronie nie przeszkadzały w prowadzeniu biznesu w Internecie. Pewnie kiedy po raz pierwszy zacząłeś inwestować w SEO, byłeś bardzo podekscytowany. Jednak z biegiem czasu, kiedy obserwowałeś, ile czasu i pieniędzy na to poświęcasz, pewnie nie byleś już tak bardzo zadowolony. Dzień po dniu sprawdzałeś rankingi w oczekiwaniu na najmniejszy wzrost, jednak bezskutecznie. Najgorsze było to poczucie, że zmarnowałeś mnóstwo pieniędzy i czasu. Dlaczego dla innych SEO działa świetnie, a Tobie się nie udało? Poniżej omówimy najpopularniejsze błędy na stronie, przez które wiele biznesów internetowych nie prosperuje na tyle dobrze, jak by mogło. 

    Błędy na stronie - 9 poważnych pułapek, przez które tracisz klientów 7

    Jakie są najgorsze błędy na stronie?

    Nie jesteś jedyną osobą, która zadaje sobie to pytanie. Tak naprawdę ostatnio obserwuje się zainteresowanie terminem „negatywne SEO”. Negatywne SEO to po prostu ciemna strona SEO – dzieje się wtedy, kiedy te wszystkie linki zwrotne i słowa kluczowe, nad którymi tak intensywnie pracujesz, zaczynają działać na Twoją niekorzyść. W jaki sposób? Oto 9 najczęściej popełnianych błędów, których koniecznie musisz unikać.

    1

    Dobór nieodpowiednich słów kluczowych

    Jedną z najgorszych rzeczy, które możesz zrobić dla swojej strategii SEO, jest wybranie niewłaściwych dla swojego celu słów kluczowych.

    Może Ci się wydawać, że dość ciężko jest popełnić błąd w tej materii – przecież musisz po prostu zrozumieć swoich użytkowników, ustalić, co wyszukują w Google i użyć właśnie tych keywordów. O ile może być w tym trochę prawdy, to należy też pamiętać o tym, że musisz też rozumieć delikatne niuanse związane z każdym ze słów kluczowych.

    Na przykład „samochody na sprzedaż” i „kup auto teraz” mogą mieć kompletnie różne znaczenia dla Ciebie i Twoich użytkowników, mimo że z pozoru są podobne. Czy dana osoba chce po prostu przeglądać auta na sprzedaż, czy chce szybko jakieś kupić?

    Kiedy ustalasz, jakich słów kluczowych użyć, posłuż się poniższym procesem:

    Zidentyfikuj keywordy – Sprawdź keywordy – Sprawdź konkurencję – Sprawdź ponownie keywordy

    To całe podwójne i potrójne sprawdzanie słów kluczowych ma zabezpieczyć Cię przed inwestowaniem w niewłaściwe keywordy. Kiedy już znajdziesz odpowiednie słowa kluczowe i zrozumiesz stojące za nimi znaczenie, możesz także dorzucić trochę semantycznych słów kluczowych (LSI) do swoich treści, aby radziły sobie w rankingach jeszcze lepiej.

    Semantyczne słowa kluczowe, inaczej LSI, to są te wyrażenia, które podpowiada Ci Google na dole swojej strony wyszukiwania. Więcej o tym, jak poprawnie wyszukiwać słowa kluczowe, możesz przeczytać tutaj: Jak wyszukiwać słowa kluczowe w 2020 roku. 

    semantyczne słowa kluczowe

    Jeżeli wybierzesz dobre słowa kluczowe i ich semantyczne odpowiedniki, unikniesz częstego błędu polegającego na targetowaniu niewłaściwych keywordów i tym samym niewłaściwych klientów.

    Więcej o tym, jak poprawnie wyszukiwać słowa kluczowe, możesz przeczytać tutaj: Jak wyszukiwać słowa kluczowe

    2

    Popularne błędy na stronie – Nie zapychaj swojej strony keywordami

    słowa kluczowe

    O ile słowa kluczowe są jednymi z najbardziej wartościowych elementów strategii i pozwalają na dotarcie do właściwych osób, to nie należy ich nadużywać. Dzieje się to wtedy, kiedy celowo starasz się użyć słów kluczowych w każdym możliwym miejscu na swojej stronie i w publikowanych na niej treściach:

    Oczywiście cierpi na tym jakość Twojego contentu, ale też Twoja pozycja w rankingach. Google robi wszystko, aby ukarać tych, którzy za wszelką cenę starają się „upchnąć” maksymalnie dużą liczbę słów kluczowych na swojej stronie.

    To oznacza, że musisz unikać tego za wszelką cenę i używać keywordów w umiarkowany sposób. Skąd wiesz, że nie przesadzasz? Kiedy starasz się wkomponować dane słowa kluczowe na siłę i jakość Twoich treści zdecydowanie na tym traci.

    3

    Ignorowanie meta opisów i tagów

    meta opisy

    Łatwo jest dojść do wniosku, że zaczniesz zajmować dobre miejsca w rankingu tylko dlatego, że użyłeś dobrze dobranych słów kluczowych w swoich treściach. Rzeczywistość jednak nie jest tak szczodra. Tak naprawdę SEO wymaga wiele czasu i pracy, a efektywne SEO – jeszcze więcej.

    Jednym z czynników, które mają duży wpływ na SEO są meta tagi i opisy. To jest dokładnie ten tytuł i krótki opis strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google:

    Jest to istotne z kilku powodów: po pierwsze, podpowiadają użytkownikom wyszukiwarek, czego dotyczą Twoje treści, a po drugie Google szuka słów kluczowych również tam.  Zatem jeżeli nie próbujesz optymizować meta tagów i opisów poprzez umieszczanie tam dodatkowych keywordów, wiele tracisz.

    4

    Bezsensowne linki wewnętrzne

    Pewnie słyszałeś już o tym, jak ważne jest linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie. Budowanie linków wewnętrznych, przychodzących i wychodzących może być doskonałym sposobem na poprawę wyników Twojej strony – ale stanie się tak tylko wtedy, kiedy zrobisz to poprawnie.

    A co nie jest pomocne dla Twojej strony? Zamieszczanie na stronie nieistotnych linków wewnętrznych tylko po to, aby zwiększyć ich liczbę.  Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś unikać sytuacji, w której Twoja strona wygląda jak artykuł na Wikipedii. Wszystkie linki, które nie są istotne dla zawartości strony, na której się znajdują, przyniosą Ci więcej szkody niż pożytku. W szczególności musisz się upewnić, że anchor text, którego używasz dla linków na swojej stronie naprawdę ma odniesienie do tematyki strony, do której się odwołujesz.  W przeciwnym wypadku tylko zaszkodzisz swojej stronie.

    Podsumowując – zawsze używaj linków wewnętrznych, ale tylko tych istotnych.

    5

    Wolny czas ładowania strony

    powolna strona

    Możesz nie być tego świadomy, ale wolno działająca strona naprawdę szkodzi pozycji Twojej domeny. Częściowo jest to spowodowane tym, że ludzie będą bardziej skłonni do opuszczenia wolno ładującej się strony, a częściowo dlatego, że Google również bierze pod uwagę prędkość działania Twojej witryny podczas generowania wyników.

    Jak możesz sprawdzić, jak szybko działa Twoja strona? Możesz użyć jednego z wielu dostępnych narzędzi, takich jak np. GTMetrix.

    szybkość strony

    Oczywiście im szybciej działa Twoja strona, tym lepiej. Sam pewnie zauważyłeś, że irytujesz się, kiedy strona na którą chcesz wejść ładuje się wyjątkowo wolno i czasami jesteś na tyle zniecierpliwiony, że całkiem rezygnujesz z odwiedzin. Tak samo robią inni, w tym Twoi użytkownicy. Kiedy cały czas „odbijają się” od Twojej strony, ma to również negatywny wpływ na Twoją pozycję w rankingu.

    6

    Ignorowanie statystyk

    Kiedy na Twoim koncie bankowym nie ma zbyt wiele, z pewnością nie chcesz często na nie patrzeć. Podobnie jest ze statystykami – kiedy wyniki nie są ciekawe, łatwo zacząć je ignorować. Powinniśmy natomiast postępować dokładnie odwrotnie.

    Kiedy Twoja strategia SEO radzi sobie dobrze, nie musisz przejmować się statystykami. Zamiast tego powinieneś skupić swój czas i środki na tym, aby zachować te tempo. Natomiast kiedy sprawy nie idą tak dobrze, statystyki są Twoim najlepszym przyjacielem. Pomogą Ci dowiedzieć się, jak radzi sobie Twoja strategia i zdiagnozować ewentualne problemy.

    Jednym z najprostszych i najpopularniejszych narzędzi jest Google Analytics. Jednak czy wiesz, na jakie dokładnie wskaźniki powinieneś zwracać uwagę?

    seo statystyki

    Aby wyjaśnić to jeszcze dokładniej, możesz zadać sobie następujące pytania podczas analizy danych:

    – jak wiele osób opuszcza stronę zaraz po wejściu na nią?
    – jak radzę sobie w rankingu dla wybranych przeze mnie słów kluczowych?
    – które słowa kluczowe generują najwięcej ruchu i konwersji?

    Na końcu zadaj sobie ostatnie, najważniejsze pytanie: mając te wszystkie informacje, jak mogę poprawić swoją strategię?

    Będziesz w stanie to zrobić jedynie zwracając uwagę na statystyki.

    7

    Ignorowanie jakości treści

    błędy na stronie ob 2

    Debata w kwestii jakości vs. Ilości publikowanych treści toczy się od dawna. Część osób uważa, że najważniejsza jest ilość publikowanych artykułów, a inni – że o wiele ważniejsze jest to, jakiej są jakości. Jak w większości tego typu sporów, prawda leży pośrodku.

    To, o czym jednak należy bezwzględnie pamiętać, to że publikowanie ograniczonej ilości wysokiej jakości contentu nigdy Ci nie zaszkodzi. Natomiast publikowanie masy mało wartościowej treści – jak najbardziej może. Jeżeli linkujesz do śmieciowych stron internetowych lub tworzysz treści, które po prostu nie są zbyt dobre, to nawet jeżeli do tej pory miałeś wysokie pozycje w rankingu, możesz je w łatwy sposób stracić.

    Sprawdź też: Prowadzenie bloga – wskazówki i porady

    8

    Nieużywanie alt tagów dla obrazów

    Jedną z najczęściej pomijanych części SEO przez wielu marketingowców są obrazy. W ostatnich latach coraz popularniejsze staje się wyszukiwanie właśnie poprzez obrazki, dzięki któremu ktoś może trafić na Twoją stronę – o ile oczywiście optymizujesz swoje obrazki pod SEO.

    To bardzo prosty proces – jedyne, co musisz zrobić, to dodać alt tagi i tytuł pliku dla każdego obrazu zamieszczonego na Twojej stronie internetowej. Te dwie rzeczy podpowiedzą wyszukiwarkom „o czym” jest Twój obrazek. Uwzględnij po prostu wybrane keywordy, a przełoży się to na lepsze wyniki w rankingach Google.

    Kiedy ktoś będzie chciał również użyć Twojej grafiki na swojej stronie, będą mogli podlinkować ją do Twojej strony – co oznacza, że minimalnym wysiłkiem będziesz generował linki zwrotne. 

    9

    Nieaktualizowanie strony internetowej

    Wszystkie strony internetowe z biegiem czasu, jeśli nie byłyby aktualizowane w końcu straciliby swoją funkcjonalność. Taka kolej rzeczy w świecie, w którym postęp technologiczny trwa cały czas. Aktualizacja CMS, funkcjonalności, wtyczek, pluginów, dostosowywanie się do najnowszych wytycznych (m.in. Core Web Vitals) to bardzo ważna sprawa, której nie można ignorować. 

    Błędy na stronie – podsumowanie

    Często najprościej jest napisać coś krótkiego. Tak jest szybciej i wymaga to mniej energii. Niestety, tego typu treści gorzej radzą sobie w rankingach.

    Poniżej możesz zobaczyć wykres przedstawiający korelację między długością treści a jej pozycją w rankingach:

    błędy na stronie ob 1

    Widać na nim, że nawet posty znajdujące się na 20. pozycji w rankingu mają więcej niż 850 słów. Te na czele rankingu – więcej niż 1000. To oznacza, że powinieneś poświęcić więcej czasu na pisanie dłuższych artykułów, nawet jeżeli oznacza to więcej pracy. Powyższe dane są dowodem na to, że zdecydowanie warto to robić.

    Upewnij się jedynie, że nie wydłużasz tekstów kosztem jakości treści. W przeciwnym wypadku zadziałasz na niekorzyść swojej strategii w inny sposób.

    Czy nie fajnie byłoby, gdyby SEO było trochę prostsze? Gdybyś po prostu mógł stworzyć stronę, wrzucić na nią kilka słów kluczowych i patrzeć, jak słupki statystyk idą w górę? Oczywiście, że tak.

    W rzeczywistości SEO jednak wymaga wiele pracy, co oznacza, że musisz upewnić się, że nie popełniasz jakichś głupich błędów, które mogą zniweczyć Twoje wysiłki. Receptę na większość z nich znalazłeś w powyższym artykule.

    Błędy na stronie - możemy pomóc je usunąć!

    Możemy również pomóc w usunięciu błędów na stronie. Tak, jak już wspominaliśmy, błędy na stronie skutecznie mogą płoszyć Państwa klientów, dlatego warto poprawić je szybko, aby odbudowa pozycji strony nie trwała długo.

    Błędy na stronie - 9 poważnych pułapek, przez które tracisz klientów 8
    Podoba Ci się nasza treść?

    Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

    Wystaw nam notę!
    5/5 - (1 vote)
    2 komentarze
    • Marek Kowalczyk
      says:

      Bardzo fajny materiał , sporo da się wyciągnąć. Gdyby ktoś mógł polecić jeszcze jakieś blogi, czy magazyny typu online marketing, a nawet jakieś książki wartościowe to będę wdzięczny .

    • Michał Suski
      says:

      Elementy on page bardzo łatwo sprawdzisz darmowym narzędziem Surfer SEO, w szczególności kwestie zagęszczenia słów kluczowych czy struktury dokumentu. Podobnie ma się sprawa z altami obrazków, łatwo prześledzić konkurencję i zobaczyć gdzie jest złoty środek w danym elemencie. Na przykładzie widać jak istotny jest dobór odpowiedniego zagęszczenia we wspomnianych altach. uploads.disquscdn.com/images/2a4c69e6d256fc294a7d2b43c74855b533103ae236d2b18df30c680e067e6e76.png

    Dodaj komentarz