ContentNinja.pl

Subdomena a pozycjonowanie, jaki mają wpływ na SEO?

Ostatnia aktualizacja przez Bartosz Powichrowski

Czym jest subdomena? Zacznijmy od początku, Twoja strona firmowa jest jak góra lodowa. Dla ludzi zwykle widoczny jest jedynie jej wierzchołek – stronę główną, posty i artykuły, strony produktów etc. Tymczasem poniżej poziomu wody kryje się o wiele więcej – sieć metadanych, map XML i cała architektura strony, która pomaga jej zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie chcesz, aby pozycja Twojej strony szła na dno jak Titanic, musisz pamiętać o tych rzeczach. Sprawdź, jak subdomena wpływa na pozycjonowanie. 

Algorytm Google – domeny i subdomeny

Wnętrznościami każdej ze stron są jej skomplikowane sieci podstron i subdomen, a struktura tych elementów jest kluczowym elementem do sukcesu SEO. Algorytmy Google są już słynne ze swojej przebiegłości, więc z pewnością nie chcesz zaczynać „grzebania” w architekturze swojej strony bez zrozumienia, w jaki sposób poszczególne zmiany wpływają na SEO.

Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest „Czym dokładnie jest subdomena?”. Oczywiście jest to bardzo ważne pytanie. Kolejnym, które powinno nastąpić chwilę później jest „Kiedy najlepiej powinienem użyć tych subdomen?”.

Czym jest subdomena?

Subdomena to wydzielona od pozostałych sekcji część Twojej strony, ale nie posiadająca zupełnie nowego adresu URL (np. subdomena.contentninja.pl). 

Dlaczego miałbyś oddzielać pewne obszary swojej strony w ten sposób? Spójrzmy na poniższy przykład.

czym jest subdomena

Ten diagram wygląda całkiem prosto i przejrzyście, prawda? Ale załóżmy, że zamiast prostej strony FAQ chciałbyś zbudować w jej miejsce złożoną bazę wiedzy wypełnioną materiałami treningowymi, instrukcjami obsługi, przewodnikami. Bardzo szybko ta przyjemna, prosta struktura mocno by się skomplikowała.

Subdomena pozwala Ci na wydzielenie sekcji swojej strony, które są wystarczająco złożone, aby zasługiwać na swoją własną hierarchię bez konieczności rozbudowywania istniejącej mapy strony w skomplikowany sposób lub mylenia swoich gości poprzez używanie zupełnie nowej domeny.

Wiele firm używa w ten sposób subdomen, włączając w to samo Google. Jeżeli kiedykolwiek potrzebowałbyś pomocy z jedną z wielu aplikacji giganta, zostaniesz przekierowany do strony https://support.google.com – zauważ, że nie jest to strona https://google.com/support, a https://support.google.com . Ten porządek jest krytyczny dla odróżnienia subdomeny od podfolderu. W odróżnieniu od subdomeny, subfolder stworzony jest na bazie najwyższej w hierarchii strony domeny.

Wszystkie przewodniki dotyczące tworzenia hierarchii strony podkreślają wagę prostoty struktury, zalecając aby firmy minimalizowały ilość kategorii i subkategorii w mapie nawigacji strony. Np. Kissmetrics sugeruje, aby liczba kategorii strony mieściła się w zakresie 2-7. 

Subdomeny, a pozycjonowanie – jakie są skutki stosowania subdomen?
ranking seo

„Okej, więc to dobre narzędzie do organizacji strony”, możesz się zastanawiać, „ale co subdomena ma wspólnego z SEO i rankingami organicznymi?”. Świetne pytanie.

Po pierwsze, należy pamiętać, że nie ma czegoś takiego jak organizacja dla samej organizacji, jeżeli mówimy o strukturze i hierarchii strony. Strona, po której ciężko się poruszać, ze względu na kiepską strukturę, z pewnością będzie odrzucana przez użytkowników i silniki wyszukiwarek. Zły układ strony spowoduje, że użytkownicy będą spędzać na Twojej stronie mniej czasu – albo więcej, jeżeli kompletnie nie mogą znaleźć tego, czego potrzebują, co będzie równoznaczne z bardzo złym doświadczeniem i prawdopodobnie też gorszą pozycją w wynikach wyszukiwania. Używając subdomen do wsparcia swojej hierarchii strony, pomagasz użytkownikom odnajdywać interesujące ich informacje bardziej efektywnie, jednocześnie wspierając wydajność Twojej strony w kontekście SEO.

Jeżeli obracasz się w blogosferze skupionej na SEO, pewnie zastanawiasz się „Czy przypadkiem subdomeny nie są złe dla SEO?”. Wiele się o tym mówi – uzasadnienie jest takie, że algorytmy Google odczytają Twoją subdomenę jako stronę oddzieloną zupełnie od Twojej strony głównej i będą je oceniać indywidualnie. Generalnie Twoja główna strona nie zyska w żaden sposób na posiadaniu subdomeny.

Mimo, że ta debata ciągle się toczy, jest powód do tego, aby uważać że wszelkie stwierdzenia o tym, jak subdomeny „pożerają” efekty Twoich kampanii SEO, są mocno przesadzone. W sierpniu 2016 podczas jednej z sesji Hangouts jeden z analityków Google John Mueller w odpowiedzi na to pytanie stwierdził, że subdomeny generalnie nie krzywdzą pozycji strony głównej w rankingach. „Rozpoznajemy to, że niektóre strony używają subdomen jako osobnych części tej samej strony” powiedział. „I w ten sam sposób, w jaki inne strony mogą używać podfolderów”.

Według Muellera algorytmy Google całkiem dobrze radzą sobie w ocenianiu subdomen i podfolderów w równy sposób. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ostrzegał też przed używaniem „fejkowych” subdomen, które mają przekierowywać każdego, kto próbuje się dostać do nieistniejącej subdomeny do konkretnego folderu. Algorytmy Google podobno nie radzą sobie zbyt dobrze z takimi przypadkami.

Sprawdź też: Spadek pozycji w Google – dlaczego strona spadła w Google i co możesz z tym zrobić?

Subdomena – kiedy jej używać?

Biorąc pod uwagę, jak skomplikowana i szeroka jest struktura strony pomocy technicznej Google, jest idealnym kandydatem do własnej subdomeny – jest wiele aplikacji, o których można pisać, każda z własnymi przewodnikami użytkownika i sekcją rozwiązywania problemów.

Subdomeny są również konieczne, jeżeli Twoja firma działa międzynarodowo i chciałbyś ustawić osobne podstrony dla poszczególnych rynków. Jeżeli Twoi niemieccy klienci byliby zmuszeni poruszać się po tej samej polskiej stronie, co ci rodzimi, to na pewno nie gwarantowałoby przyjemnego user experience.

W podobny sposób subdomeny są koniecznością, jeżeli z jakiegoś powodu chcesz stworzyć różne strony dla różnych grup użytkowników. Na przykład wtedy, kiedy firmy prowadzą swoje usługi zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

Firmy mogą też zdecydować się na stworzenie subdomeny poświęconej urządzeniom mobilnym. Jak wszyscy pewnie wiemy, zupełnie inaczej jest poruszać się po danej stronie za pomocą komputera, a inaczej za pomocą tabletu czy smartfona. Chcąc zaprojektować nowoczesna, responsywną stronę developerzy muszą brać pod uwagę różne wymiary ekranów i rodzaje urządzeń, na których dana witryna będzie wyświetlana. Tworząc osobną subdomenę, na którą będzie przekierowywać wejście na stronę z urządzeń mobilnych, gwarantuje, że zarówno stacjonarni, jak i mobilni użytkownicy będą mogli odbierać Twoją witrynę w odpowiedni sposób.

Subdomena a pozycjonowanie – podsumowanie

Czy Ty powinieneś używać subdomen? Jeżeli liczysz na konkretną odpowiedź na to pytanie – niestety, będziesz rozczarowany. Tak jak w wypadku wszystkich innych kwestii związanych z Google i SEO, wszystkie przypadki należy rozpatrywać indywidualnie. Nie ma żadnego konkretnego zestawu reguł który wskaże na to, co trzeba robić, a co nie – dla niektórych firm zalety stosowania subdomen zdecydowanie przeważają nad ich potencjalnymi wadami.

W innych przypadkach subdomeny nie dają żadnych konkretnych korzyści, więc nie ma sensu wprowadzać żadnych drastycznych zmian w strukturze strony. Pod kątem SEO subdomena = nowa domena, więc np. link building trzeba dla subdomeny przeprowadzać od nowa, a to równa się z większymi wydatkami. 

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące Twojej własnej hierarchii i nawigacji strony i w jaki sposób należy dostosować ustawienia Twojej strony dla optymalnych wyników wyszukiwania, skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy. Postaramy się wypracować najlepsze podejście do osiągnięcia Twoich celów i optymizacji Twojej strony.

Sprawdź też: Techniczne SEO – co to jest? Na co zwrócić uwagę podczas audytu SEO?

Pomagamy w pozycjonowaniu i nie tylko

Nasza agencja SEO tworzy profesjonalne strony internetowe, przygotowane pod cele biznesowe. Dodatkowo, zajmujemy się promocją stron w Internecie i szeroko pojętym pozycjonowaniem.

Podoba Ci się nasza treść?

Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

Wystaw nam notę!
4.7/5 - (3 votes)
2 komentarze
  • Robert
    says:

    Popraw mnie Bartek, jesli sie myle. Mam glowna strone i bloga w jednym, a pod innym adresem sklep. Aczkolwiek jest to jeden brand. Jak rozumiem w tym przypadku bedzie dobrym pomyslem wrzucenie sklepu w subdomene glownej strony? Jak to sie ma do sprawy bezpieczenstwa? Czy wtedy ataki skpuia sie w jednym miejscu i wszystko jest bardzij narazone?
    Drugie male pytanie: Sklep posiada swojego bloga, czy jest to dobry pomysl aby wrzucic sklepowego bloga w bloga glownej strony?
    Poinformuj mnie prosze o odpowiedzi. Dzieki 🙂

    • Bartosz Powichrowski
      says:

      Hej Robert,

      1. Jeśli wrzucisz sklep w subdomenę głównej domeny to Google potraktuje Twoje domeny oddzielnie, podobnie jak teraz kiedy sklep prowadzisz na innej domenie. Wtedy profil linkowy musisz budować oddzielnie dla dwóch domen (subdomeny oraz domeny głównej). Możesz natomiast wrzucić sklep do katalogu domeny głównej np. pod adresem: https://domena.pl/sklep, wtedy wszystkie działania link-buildingowe kierujesz docelowo pod jedną domenę. Są plusy i minusy takie rozwiązania. Międzynarodowe brandy z dużymi budżetami często korzystają z krajowych domen do promocji swoich produktów lub usług.

      Jeśli chodzi o zasady bezpieczeństwa, nie ma to żadnego znaczenia – jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo podwójnie to warto trzymać zasoby na różnych serwerach – to one najczęściej padają atakom, a nie nazwy domen. Warto też oczywiście zawsze pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa jak silne hasła itd.

      2. Wszystko zależy od sytuacji. Jeśli sklep pozostanie na tej samej domenie, a blog zostanie przeniesiony do innej domeny to nie warto. Taka operacja może wiele namieszać. Migracje takie zawsze najlepiej, kiedy przeprowadza doświadczony specjalista SEO (chociażby na zasadzie konsultacji). Trzeba koniecznie pamiętać o przekierowaniach 301.

Dodaj komentarz