Każdego roku Google zmienia swój algorytm wyszukiwarki około 500 razy. Podczas gdy większość tych zmian jest niewielka, Google od czasu do czasu wprowadza bardzo istotne zmiany w algorytmie, które mają znaczny wpływ na wyniki wyszukiwania. W poniższej infografice przedstawimy te najważniejsze zmiany w algorytmie Google na przestrzeni ostatnich lat.
Najważniejsze zmiany w algorytmie Google na przestrzeni ostatnich lat
Poniżej kilka krótkich informacji na temat wyżej przedstawionych zmian w algorytmie Google.
Google Panda
Wprowadzona w lutym 2011 aktualizacja miała na celu osłabić w rankingach pozycję słabej jakości stron, które nie niosą ze sobą żadnej wartości dla użytkowników i polegają głównie na kopiowaniu treści z innych stron. Równocześnie Panda zaczęła nagradzać strony, które publikują content wysokiej jakości za pomocą lepszych pozycji w rankingu wyszukiwania.
Google Pingwin
W 2012 roku Google uruchomiło aktualizację „algorytmu antyspamowego”, która miała rozwiązać problem spamowania linkami i taktyki budowania linków black hat. Według wielu użytkowników, były to zdecydowanie największe zmiany w algorytmie Google do tej pory. Jej celem było powzięcie większej kontroli i obniżenie skuteczności nieuczciwych praktyk SEO, które wówczas były szeroko stosowane.
Sprawdź też: Jak budować linki?
Google Pirat
Aktualizacja algorytmu Google Pirat była wprowadzona jako filtr w sierpniu 2012. Stworzona była, aby uniemożliwić witrynom, które naruszały wcześniej prawa autorskie, zajmowanie wysokich pozycji w rankingach wyszukiwania. Ten filtr był co jakiś czas aktualizowany, aby strony, które wcześniej były przez niego wykluczone mogły otrzymać „drugą szansę”, jeżeli naprawiły swoje błędy. W ten sposób też „wyłapywał” nowe strony, które umknęły jego uwadze wcześniej.
Google Koliber
Google ogłosiło aktualizację Koliber we wrześniu 2013 roku, ale działała ona już na miesiąc przed jej ogłoszeniem. W porównaniu do Pandy i Pingwina, które miały bardzo odczuwalne dla witryn i ich rankingów skutki, Koliber nie niósł za sobą tak drastycznych zmian. Skoncentrowany był głównie na poprawie rozumienia treści, ich kontekstu i znaczeń.
Google Gołąb
Uruchomiony w lipcu 2014 roku, Google Gołąb skupiony był głównie na dostarczaniu użytkownikom wyników powiązanych z ich lokalizacją, a przez to bardziej dla nich użytecznych niż tradycyjne rankingi.
Google Mobile-Friendly
Google zaprezentował aktualizację Mobile-Friendly w kwietniu 2015 roku. Miała ona dać dużą przewagę stronom, które były responsywne i wyświetlały się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Nazywa inaczej mobilegeddonem, mopokalipsą, mobokalipsą czy mobilekalipsą.
Google RankBrain
Pojawił się na początku 2015 roku i do dziś pozostaje jednym z trzech najważniejszych algorytmów Google. RankBrain jest mechanizmem opartym na AI, który wspiera Google w poprawie trafności odpowiedzi wyszukiwarki na te bardziej skomplikowane zapytania użytkowników, co przekłada się również na poprawę UX.
Google Opos
Opos skupiony jest na znalezieniu i wspieraniu lokalnych przedsiębiorstw i wyróżnianiu ich w wynikach wyszukiwania
Google Fred
Aktualizacja obniżyła rankingi niskobudżetowych blogów oraz stron, które bardziej interesowały się generowaniem przychodów niż na dostarczaniu użytkownikom rzetelnych informacji.
Google Medic
Aktualizacja była ogromna i miała wpływ na wiele witryn w Internecie. Mimo, że zmiana głównie miała dotyczyć stron poświęconych zdrowiu, medycynie i pieniądzom, to według wielu analiz wpłynęła na strony również z innych kategorii.
A Wy jak skomentujecie zmiany w algorytmach Google na przestrzeni ostatnich lat?
Sprawdź też: Profesjonalne strony internetowe
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.