Trendy marketingu internetowego na 2022 rok – przewidywania oraz analiza

Czas mija bardzo szybko – jeszcze niedawno planowaliśmy działania strategiczne na rok 2021, a niedługo trzeba będzie je przedefiniować i zaktualizować na kolejny rok. Proces analizy strategii marketingowej wydaje się nużący, ale jest efektywny właśnie kiedy stale jest aktualizowany i ulepszany. W dzisiejszym wpisie przedstawimy najważniejsze trendy marketingu internetowego, które przewidujemy na 2022 rok.

Konkurencja w Internecie się stale zaostrza

Z roku na rok liczba konkurentów w reklamie online stale rośnie – stawki w Google Ads się zwiększają (z uwagi na system licytacji i coraz większą liczbę podmiotów chcących zareklamować swoje usługi na dane słowo kluczowe), a sam rynek często zdominowany jest przez duże podmioty, z którymi na początek ciężko rywalizować z powodu ograniczonego budżetu.

To samo tyczy się SEO oraz innych rodzajów marketingu internetowego. Jeśli myślisz, że w dzisiejszych czasach konkurencja jest duża i silna to prawdopodobnie masz rację, ale za kilka lat ta bariera wejścia będzie jeszcze większa.

Warto również zaznaczyć, że wysoka bariera wejścia to pozytywny czynnik dla przedsiębiorstw obecnych już w danym sektorze – także są dwie strony medalu.

Sprawdź też: Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Cennik pozycjonowania

Silny wizerunek marki

W perspektywie zaostrzenia walki o klienta w Internecie w nadchodzących latach, warto postawić na budowę silnego wizerunku marki.

Reklamy płatne nie zbudują Twojego wizerunku – działają one w sposób krótkoterminowy. Musisz tworzyć odpowiednie treści i dostosować sposób komunikacji do swoich użytkowników. Dystrybuuj regularnie treści za pomocą dostępnych narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym.

Myśl długofalowo – zwiększaj widoczność organiczną domeny, zwiększaj zasięgi na swoich kontach social media, inwestuj w artykuły sponsorowane i próbuj stale utrzymywać pozytywne relacje ze swoimi użytkownikami. Jest to perspektywa długofalowa, ale nierzadko pomijana również przez duże przedsiębiorstwa.

Marketing edukacyjny

Większość ludzi ma dosyć reklam w ich tradycyjnej formie (a tym bardziej te młodsze pokolenia). Ich forma oraz sposób przekazu często jest dla nas irytująca, a sama reklama w Internecie nierzadko działa na nas jak płachta na byka i przynosi dokładnie odwrotne efekty od tych zamierzonych.

Jeśli mamy do wyboru tradycyjny przekaz reklamowy lub też bardziej skuteczny przekaz edukacyjny z perswazyjnym elementem reklamy, to dlaczego nie wybrać tego drugiego?

Twarda sprzedaż (z ang. Hard selling) jest coraz trudniejsza do realizacji.

Zamiast twardo sprzedawać swoje produkty lub usługi (a w większości przypadkach odbywa się to nachalnie), spróbuj dostarczać swoim użytkownikom oraz potencjalnym klientom przydatne informacje np. w postaci e-booka, wpisu na blogu, czy też webinaru. Możliwości jest wiele!

Pozytywne doświadczenia użytkownika

Wszechobecni eksperci od SEO coraz częściej koncentrują się na ilości treści, zamiast na dostarczeniu użytkownikowi treści adekwatnych do jego zapytania. To pierwszy ważny aspekt, jeśli chodzi o pozytywny odbiór treści przez naszych potencjalnych użytkowników.

Wyobraźmy sobie, że szukasz obecnego kursu euro przez wyszukiwarkę Google – nie interesuje cię zapewne historia wprowadzenia euro, nominały okolicznościowe i kolekcjonerskie, negatywne konsekwencje wprowadzenia euro i inne – chcesz szybko sprawdzić kurs waluty na dany dzień i tyle.

Obecnie wielu ekspertów mylnie uważa, że najważniejsze jest wyprodukowanie jak największej ilości treści na dany temat i wyczerpanie go w 100%, aby być wysoko w wyszukiwarce Google. Nie jest to prawdą – nawet najdłuższy tekst, ale słabo zoptymalizowany i niedopasowany do użytkownika nie osiągnie wysokich miejsc na listach wyników wyszukiwania.

Algorytm Google jest coraz sprytniejszy i zdecydowanie powinniśmy iść w kierunku doboru treści do intencji zapytania użytkownika. Wyjdzie nam to na dobre w perspektywie długofalowej.

Aby zapewnić dobry UX

Automatyzacja marketingu

W 2022 roku więcej firm skorzysta z dobrodziejstw nowoczesnej technologii i zautomatyzuje swoje procesy – nie zostań w tyle za konkurencją i również skorzystaj z automatyzacji marketingu.

Automatyzacje możemy wykorzystać w wielu procesach, np. w tworzeniu reklam, obsłudze klienta itd.  Przykładowe narzędzia marketing automation zbierają dane behawioralne oraz budują profile konsumentów, które później możemy wykorzystać do prowadzenia spersonalizowanych i ściśle dopasowanych kampanii reklamowych.

Do tej pory marketerzy musieli samodzielnie zbierać dane oraz dokonywać analizy (nie zawsze było to proste), a obecnie za pomocą jednego kliknięcia myszy możemy dynamicznie dostosować komunikaty i działania marketingowe do zachowań konkretnej grupy użytkowników.

W dużym skrócie – przykładowe użycie automatyzacji marketingu pozwala nam na regularne dostarczenie starannie dobranych treści do licznych grup odbiorców, przy zachowaniu indywidualnych treści.

Przykład zastosowania automatyzacji marketingu: prowadzimy sklep z wieloma kategoriami, od konsole, po książki i akcesoria dla zwierząt. W prosty sposób możemy wysłać newsletter swoim użytkownikom z produktami i treściami, które ich interesują właśnie ich – np. na podstawie historycznych zamówień lub też ich indywidualnych preferencji (np. na podstawie stron internetowych, które odwiedzają).

Optymalizacja współczynnika konwersji

Wspominaliśmy już, że podmiotów konkurencyjnych na rynku online jest coraz więcej i tendencja ta raczej nie ulegnie zmianie. Marketing internetowy staje się coraz droższy – powinniśmy zatem dążyć do zmaksymalizowania współczynnika konwersji i dostrojenie lejka sprzedażowego, co doprowadzi do zwiększenia ROI.

Z technicznego punktu widzenia optymalizacja współczynnika konwersji polega na przyciągnięciu użytkownika do elementu docelowego i przekształcenie akcji w konkretne działanie (np. kliknięcie w buton („Kup teraz”) w sklepie internetowym.

Celem nie musi być zakup; może być to subskrypcja, wypełnienie formularza, pobranie e-booka i inne. Pośrednie konwersje nazywamy mikro-konwersjami i są one również ważne.

Sprawdź też: Poprawa konwersji sklepu internetowego – 6 sposobów

Jakie działania możemy konkretnie podjąć w celu maksymalizacji współczynnika konwersji?

Trend CRO (Conversion Rate Optimization), który będzie obowiązywał w 2022 roku to m.in.:

  • dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych;
  • dostosowanie strony internetowej pod kątem wskaźników Core Web Vitals;
  • personalizacja użytkowników i dostarczenie im spersonalizowanych treści;
  • przejrzystość i transparentność (marka, aktywność w innych kanałach, np. social-media);
  • szybkość ładowania strony;
  • estetyczna i prosta szata graficzna.

Wszystkie te elementy pozwolą nam zwiększyć konwersje i sprawić, że nasz biznes w Internecie będzie bardziej efektywny.

Kryptowaluty i technologia blockchain

Warto rozważyć dodanie kryptowalut jako środka płatniczego w swoim sklepie internetowym. Po pierwsze, kryptowaluty cieszą się dużą popularnością i sam fakt akceptacji takiego środka płatności może stanowić element promocji. Po drugie, w opinii wielu znanych ekonomistów i inwestorów warto posiadać tego typu aktywa w obliczu zapowiadanego kryzysu finansowego.

Warto posiadać różne kanały płatności – wtedy mamy zapewniony swobodny przepływ finansowy. Obecnie wiele znanych podmiotów akceptuje już kryptowaluty i nie jest to żadna nowość – do grona tych firm, należy m.in. Paypal, czy VISA.

Możemy również wykorzystać technologię blockchain w obszarze marketingu internetowego do np. ochrony danych osobowych, prowadzenia dokumentacji, spisu transakcji – w ten sposób zabezpieczysz dane swoich użytkowników za pomocą zdecentralizowanej sieci.

Ciasteczka

Google w 2022 roku oficjalnie zakończy obsługę plików third party cookies, co jest odpowiedzią giganta na oczekiwania użytkowników względem zachowania anonimowości i prywatności.

Reklamodawcy, którzy bazują na ciasteczkach third party cookies, będą musieli dostosować się do nowych warunków tak aby dalej móc kierować reklamy do swoich użytkowników np. na zasadzie specjalnego targetowania, czy też remarketingu.

Treści wideo oraz audio

„Pokolenie Z” (pokolenie ludzi urodzonych od końca lat 90. do początku lat 10.) ma krótszy czas skupienia uwagi (do 8 sekund), co naturalnie oznacza, że masz mało czasu, aby zainteresować swojego potencjalnego klienta. Dla porównania czas koncentracji „millenialsów” wynosi 12 sekund.

Jednym z najszybciej rozwijających się trendów w marketingu internetowym jest rozwój treści wideo oraz audio. Obserwujemy tutaj postęp i odchodzenie od tradycyjnych treści tekstowych do dynamicznych.

Obecnie filmy wideo są jednym z najpopularniejszych interaktywnych form treści. Konsumpcja tego typu treści rośnie w niewiarygodnym tempie, warto dostosować się do tego typu uwarunkowań rynkowych oraz uwzględnić w strategii marketingowej swojej firmy dystrybucje bardziej dynamicznych treści.

Formatem dynamicznych treści mogą być: filmy na żywo, treści wideo, podcasty, audiobooki, wyszukiwania głosowe.

Prostota i minimalizm

Pokolenie Z ceni sobie transparentność, estetykę i prostotę we wszystkim – zaczynając od designu strony internetowej po projektowanie wnętrz.

Warto chociażby spojrzeć na logotypy najpopularniejszych marek – zauważ, że ulegają one dużym uproszczeniom. Projektując swoją stronę internetową nie próbuj wynaleźć na nowo koła, tylko postaw na sprawdzone schematy i rozwiązania, które działają doskonale u konkurencji. Pamiętaj, że estetyczny i prosty design to mniej kroków, mniej kliknięć i mniej tekstu do przeczytania przed dokonaniem konwersji.

Content Marketing

Marketing treści jest podstawą strategii każdej firmy, która w ogóle myśli o zwiększaniu widoczności w Internecie. Nie ma możliwości, aby ten trend się zmienił w nadchodzących latach – content marketing stanowi fundament każdej formy marketingu internetowego.

Content marketing to treści na stronie internetowej, wpisy na blogu, filmy wideo, treści w mediach społecznościowych, treści w wiadomościach e-mail etc. Celem content marketingu jest tworzenie wartościowych treści dla swoich użytkowników.

Przykład zastosowania content marketingu

Jeśli Twoja firma sprzedaje sprzęt narciarski, rozważ prowadzenie bloga w obrębie swojego sklepu internetowego.

Masz doświadczenie, znasz problemy swoich klientów – doradzaj i stań się ekspertem. Pomóż użytkownikom dobrać najlepszy sprzęt narciarski, doradź jak bezpiecznie zachować się na stoku – po prostu odpowiadaj na potencjalne pytania swoich użytkowników. W ten sposób zbudujesz zaufanie oraz pozyskasz nowych klientów.

Nie twórz enigmatycznych, krótkich, nic nie wnoszących do tematu treści – staraj się, aby wpisy na blogu miały więcej niż min. 3500 znaków, a filmy wideo były dłuższe niż 10 minut. Musisz postarać się w pełni odpowiedzieć na pytanie i problem swojego użytkownika – tak, aby pozostał na Twojej stronie, a nie szukał odpowiedzi na kolejne.

Podsumowanie trendów marketingu internetowego na rok 2022

Marketing internetowy cały czas będzie ewoluował – powinniśmy stale monitorować nowe trendy i stopniowo je wprowadzać, aby utrzymać lub zyskać przewagę marketingową nad firmami konkurencyjnymi. Musimy jednak przy tym zachować rozwagę – nie wszystkie trendy naturalnie będą pasować do naszego biznesu online i nie wszystkie nowinki technologiczne powinniśmy adaptować w natychmiastowym tempie.

Śledź dobrze prosperującą konkurencję, wdrażaj i udoskonalaj ich rozwiązania oraz staraj się wprowadzić kluczowy element do swojej strategii, który wyróżni Cię na tle firm konkurencyjnych i który znajdzie przydatność wśród Twoich klientów.

Przykładem może być np. zastosowanie rzeczywistości rozszerzonej (AR) np. do sklepu internetowego z okularami i oprawkami, dzięki której klient za pomocą wbudowanej kamerki w laptopie może przymierzyć sobie okulary.  

Dodaj komentarz