ContentNinja.pl

Strategia link buildingu dla zaawansowanych – zastosowanie linków tier 2

O tym, jak ważny jest link building w SEO, wie każdy zajmujący się marketingiem internetowym. Wysokiej jakości linki do naszej witryny pomagają umocnić jej pozycję na liście wyników wyszukiwania Google, a te umieszczane na stronach o słabej reputacji często jej szkodzą – do tego stopnia, że wyszukiwanie i usuwanie tego typu linków jest usługą oferowaną przez dużą liczbę agencji SEO (choć to, czy takie usługi są skuteczne to temat wątpliwy, ale to już temat na nieco oddzielny wpis). 

Zwykle jednak w kontekście link buildingu mówi się o linkach prowadzących bezpośrednio do naszej strony, jednak nie tylko one mogą być skutecznie stosowane do poprawy pozycji witryny. Tak zwane linki tier 2 mogą stanowić skuteczną pomoc i uzupełniać Twoją strategię link buildingu. Dowiedz się, jakie jest zastosowanie linków tier 2 w SEO. 

Co to są linki tier 1 oraz linki tier 2?

Myśląc o linkach w kontekście SEO, zwykle myślimy o linku do naszej domeny – powiedzmy strony A – umieszczonym np. w poście opublikowanym na innej stronie, nazwijmy ją B. Taki bezpośredni link A-B to najprostszy i najczęściej stosowany w strategiach SEO rodzaj odnośnika. Dzięki niemu część autorytetu domeny B jest przekazywana do domeny A. Jest to link tier 1.

Link tier 2 to natomiast link umieszczony na witrynie C, który prowadzi do strony B – tej, na której jest opublikowany post z linkiem do strony A. Dzięki temu możemy wzmocnić autorytet podstrony B, co pośrednio zwiększa moc przekazywaną do strony A. W ten sposób zwiększamy także indeksację i widoczność linków tier 1.

zastosowanie linków tier 2 grafika

Warto zauważyć, że linki tier 2 mogą stanowić uzupełnienie strategii opartej na linkach tier 1 i nie powinny być głównym punktem strategii SEO. Przy stosowaniu linków tier 2 istotne jest, by nie przekroczyć pewnych granic i unikać technik niedozwolonych, które mogą być szkodliwe dla witryny i jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Linki tier 2 można pozyskiwać na przykład poprzez wpisy gościnne lub działania outreach. Z reguły linki tier 2 pochodzą również z domen o nieco słabszych parametrach w stosunku do domen z tier 1.

Zastosowanie linków tier 2

Jak już wspomnieliśmy, linki bezpośrednie – czyli te tier 1 – są kluczowe w budowaniu strategii SEO i poprawianiu pozycji Twojej strony internetowej. Ruch organiczny – czyli taki, gdzie ktoś bezpośrednio trafia na Twoją stronę po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę w dużej mierze zależy od Twoich działań w obszarze off-page. 

Nie da się przecenić znaczenia linków prowadzących do naszej strony internetowej w kontekście SEO. Link building to ważny element niemal każdej strategii marketingu internetowego, jednak zwykle nie jest to łatwe – należy być uważnym w procesie pozyskiwania linków, aby nie zaszkodzić stronie np. poprzez umieszczenie linku do niej na witrynie o słabej reputacji. Celem link buildingu powinno być „pożyczenie” nieco autorytetu strony, na której umieszczamy link, a jeżeli ten jest słaby, nasza witryna dostanie rykoszetem. Oczywiście jeden link nie powinien zaszkodzić naszej domenie, ale systematyczne budowanie profilu linkowego w oparciu o niewłaściwe domeny może przynieść bardzo złe rezultaty.

Sprawdź też: ➡️ Jak wybierać domeny do link buildingu?

Linki tier 2 mogą stanowić ciekawe uzupełnienie dla naszej dotychczasowej „kolekcji” dobrych linków bezpośrednich ze stron o wysokim autorytecie. Pozwolą na rozbudowanie sieci linkowej i poprawę pozycji naszej witryny bez konieczności angażowania kolejnych sporych zasobów na kolejne linki tier 1.

Rodzaje linków tier 2 i ich wpływ na strategię link buildingu

zaawansowana strategia link buildingu obraz 1-min

Zasadniczo linki tier 2 można podzielić na dwa rodzaje.

Strategia link buildingu dla zaawansowanych - zastosowanie linków tier 2 16

Zalety wdrożenia linków tier 2 do strategii link buildingowej

W kontekście powyższych informacji, pozyskiwanie linków tieru 2 może wydawać się nieco bez sensu. Dlaczego mielibyśmy spędzać czas i pieniądze na pozyskiwanie linków „drugiego sortu”, skoro można inwestować w dobrej jakości linki bezpośrednie (tier 1)?

Linki tieru 2 mogą być jednak niezwykle pomocne, jeżeli tylko nie pochodzą ze stron o wątpliwym autorytecie. 

Możliwość budowy linków z tieru 2 to również bezpośrednia zaleta dla samego specjalisty SEO, czy też agencji, która oferuje tego rodzaju usługi. 

Na co należy uważać przy stosowaniu linków tier 2 podczas link buildingu?

W poprzednim punkcie wspomnieliśmy, że Google jest bardzo wyczulone na praktyki, które mogą być niezgodne z ich zasadami. Chcąc stworzyć efektywny proces linkowania pomiędzy domenami tier 1 a tier 2, dobrze by było, abyśmy posiadali sieć własnych stron i efektywnie nimi zarządzali (co nie jest też takie łatwe i wymaga nieco czasu, zasobów oraz technicznej wiedzy). 

Nawet jeżeli nasze działania nie naruszają bezpośrednio zasad Google, to gigant (a bardziej ich algorytm) może patrzeć na nie nieprzychylnym okiem, jeżeli naruszają któryś z punktów podstawowych zasad dla webmasterów.

Jeśli zatem zamierzasz wdrażać linki tier 2 do swojej strategii SEO – potestuj na początku na jakimś własnym projekcie, np. afilacyjnym. Niekoniecznie od razu wprowadzaj tę technikę na produkcje u klienta 🙂 Staraj się też nie naruszać zasad Google.

Google wprost informuje użytkowników, że wszelkie działania mające na celu manipulowanie linkami do Twojej strony i wychodzącymi z Twojej strony w celu poprawy jej pozycji na liście wyników wyszukiwania mogą być uznane za naruszenie zasad. Przykładami takich działań będzie dystrybucja linków do treści nienaturalnie bogatych w słowa kluczowe lub tworzenie linków za pomocą botów czy aplikacji.

Jeżeli Google uzna, że Twoje działania naruszają te zasady, może ograniczyć zasięgi Twojej strony np. poprzez nałożenie filtra na domenę. To kłopotliwa sytuacja, bo po pierwsze istnienia tego filtra można jedynie się domyślać, obserwując coraz gorsze efekty SEO mimo prowadzonych działań. Po drugie, wyjście z takiej sytuacji jest bardzo trudne, wymaga wiele czasu i pieniędzy, a czasami może nie przynosić efektów.

Jeżeli nie chcemy zrujnować efektów naszej pracy, najlepiej trzymać się z daleka od wszelkiego typu masowego pozyskiwania linków, zarówno przez agencje, jak i za pomocą botów czy programów. 

Metody pozyskiwania linków tier 2

Istnieją bezpieczne metody pozyskiwania linków tier 2, które pozwolą nam zdywersyfikować nasz profil linkowy w naturalny sposób. Takie linki mogą pomóc pozyskać Ci nowy ruch na stronie, mimo że nie są tak „wartościowe” jak linki bezpośrednie – wciąż jednak mogą mieć znaczący wpływ na pozycję Twojej strony internetowej.

Jest co prawda jeszcze kilka metod, ale nie uważamy, że warto je powyżej wyszczególniać, ponieważ są niezgodne z zasadami Google i nie chcemy promować niezgodnych działań, które mogą zaszkodzić niektórym użytkownikom. 

Sprawdź też➡️ Jak budować linki?

Strategia link buildingu – dobre praktyki

Podobnie jak to wygląda ze zwykłymi linkami bezpośrednimi, linki tier 2 nie są gwarancją sukcesu. Aby pomogły pozycji naszej strony w długim okresie, należy przestrzegać kilku zasad.

Strategia link buildingu dla zaawansowanych - zastosowanie linków tier 2 17

Po pierwsze – jakość powinna być ważniejsza od ilości. Każdy specjalista SEO doskonale wie, że czasy publikowania tekstów bez większego sensu i składu, tylko po to, aby upchnąć w nich jak największą ilość słów kluczowych już dawno minęły – podobnie ma się sprawa z linkami. Kampanie mają zwykle ograniczony budżet, ale nie powinno nas to skłaniać do przesadnych oszczędności. Jeżeli mamy wybór między 10 linkami ze stron wysokiej jakości i o dużym autorytecie, a 30 linkami ze źródeł wątpliwej jakości, lepiej wybrać tę pierwszą opcję. Linki tier 2 mogą pomóc przy pracy z ograniczonym budżetem – do 5 linków bezpośrednich wysokiej jakości możemy dobrać np. 10 dodatkowych linków tier 2.

Linki tier 2 można – a nawet trzeba – optymalizować. Analiza profilu linkowego pozwoli Ci ustalić, które linki bezpośrednie przynoszą Ci największy ruch i to właśnie do nich warto kierować linki tieru 2. Są jednak przypadki, w których warto wesprzeć te „słabsze” linki bezpośrednie – dobry specjalista SEO będzie w stanie wskazać, jaka strategia sprawdzi się w Twoim przypadku najlepiej.

Linki tier 2 powinny kierować również do mocnych domen tier 1 – staraj się pozyskiwać linki z mocnych domen, które stale się rozwijają, a ich profil linkowy nie jest na maksa już rozdystrybuowany po całym Internecie. 

Co jeśli działania z zakresu pozyskiwania linków zaszkodziły domenie i pozycjom?

Nawet mając najlepsze intencje, może zdarzyć się że strategia linkowania nie pójdzie zgodnie z planem. Czasami pozyskane przez nas linki w rzeczywistości mogą przynosić naszej stronie więcej szkody, niż pożytku – co możemy zrobić w takim razie?

W zależności od tego, czy jest to link tier 2, czy bezpośredni mamy kilka możliwości. Google oferuje funkcję disavow, która teoretycznie może pozwolić pozbyć się tych „negatywnych powiązań”, jednak skuteczniejszą opcją będzie po prostu usunięcie tego linka. To oczywiście jest możliwe wtedy, gdy wiemy gdzie ten „szkodliwy” link się znajduje – gdy generujemy te linki masowo lub z użyciem jakichś narzędzi, to może nie być takie proste.

Alternatywnym rozwiązaniem będzie pozyskanie “kilku” nowych linków wysokiej jakości, aby zdywersyfikować nasz profil linkowy jeszcze bardziej i zrównoważyć potencjalny negatywny wpływ słabych linków.

Dlaczego wiele agencji SEO w Polsce nie wykorzystuje linków TIER 2?

Podsumowanie

Linki tier 2 to linki prowadzące do stron internetowych, które już mają odnośniki do naszej strony internetowej. Mogą one stanowić wartościowy dodatek do istniejącej strategii link building, pod warunkiem, że skupimy się na pozyskiwaniu możliwie najbardziej wartościowych linków.  Rozsądne jest unikanie masowego generowania nowych linków za pomocą nieumiejętnie stworzonych PBN czy innych aplikacji, ponieważ może być to traktowane jako naruszenie zasad Google’a i może skutkować przykrymi konsekwencjami dla widoczności Twojej strony internetowej. Jeśli potrzebujesz pomocy, nie wahaj skontaktować się z nami!

Strategia link buildingu dla zaawansowanych - zastosowanie linków tier 2 18
Podoba Ci się nasza treść?

Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

Wystaw nam notę!
5/5 - (1 vote)
Dodaj komentarz