O tym, jak ważny jest link building w SEO, wie każdy zajmujący się marketingiem internetowym. Wysokiej jakości linki do naszej witryny pomagają umocnić jej pozycję na liście wyników wyszukiwania Google, a te umieszczane na stronach o słabej reputacji często jej szkodzą – do tego stopnia, że wyszukiwanie i usuwanie tego typu linków jest usługą oferowaną przez dużą liczbę agencji SEO (choć to, czy takie usługi są skuteczne to temat wątpliwy, ale to już temat na nieco oddzielny wpis).
- 1 Co to są linki tier 1 oraz linki tier 2?
- 2 Zastosowanie linków tier 2
- 3 Rodzaje linków tier 2 i ich wpływ na strategię link buildingu
- 4 Zalety wdrożenia linków tier 2 do strategii link buildingowej
- 5 Na co należy uważać przy stosowaniu linków tier 2 podczas link buildingu?
- 6 Metody pozyskiwania linków tier 2
- 7 Strategia link buildingu – dobre praktyki
- 8 Co jeśli działania z zakresu pozyskiwania linków zaszkodziły domenie i pozycjom?
- 9 Dlaczego wiele agencji SEO w Polsce nie wykorzystuje linków TIER 2?
Zwykle jednak w kontekście link buildingu mówi się o linkach prowadzących bezpośrednio do naszej strony, jednak nie tylko one mogą być skutecznie stosowane do poprawy pozycji witryny. Tak zwane linki tier 2 mogą stanowić skuteczną pomoc i uzupełniać Twoją strategię link buildingu. Dowiedz się, jakie jest zastosowanie linków tier 2 w SEO.
Co to są linki tier 1 oraz linki tier 2?
Myśląc o linkach w kontekście SEO, zwykle myślimy o linku do naszej domeny – powiedzmy strony A – umieszczonym np. w poście opublikowanym na innej stronie, nazwijmy ją B. Taki bezpośredni link A-B to najprostszy i najczęściej stosowany w strategiach SEO rodzaj odnośnika. Dzięki niemu część autorytetu domeny B jest przekazywana do domeny A. Jest to link tier 1.
Link tier 2 to natomiast link umieszczony na witrynie C, który prowadzi do strony B – tej, na której jest opublikowany post z linkiem do strony A. Dzięki temu możemy wzmocnić autorytet podstrony B, co pośrednio zwiększa moc przekazywaną do strony A. W ten sposób zwiększamy także indeksację i widoczność linków tier 1.
Warto zauważyć, że linki tier 2 mogą stanowić uzupełnienie strategii opartej na linkach tier 1 i nie powinny być głównym punktem strategii SEO. Przy stosowaniu linków tier 2 istotne jest, by nie przekroczyć pewnych granic i unikać technik niedozwolonych, które mogą być szkodliwe dla witryny i jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Linki tier 2 można pozyskiwać na przykład poprzez wpisy gościnne lub działania outreach. Z reguły linki tier 2 pochodzą również z domen o nieco słabszych parametrach w stosunku do domen z tier 1.
Zastosowanie linków tier 2
Jak już wspomnieliśmy, linki bezpośrednie – czyli te tier 1 – są kluczowe w budowaniu strategii SEO i poprawianiu pozycji Twojej strony internetowej. Ruch organiczny – czyli taki, gdzie ktoś bezpośrednio trafia na Twoją stronę po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę w dużej mierze zależy od Twoich działań w obszarze off-page.
Nie da się przecenić znaczenia linków prowadzących do naszej strony internetowej w kontekście SEO. Link building to ważny element niemal każdej strategii marketingu internetowego, jednak zwykle nie jest to łatwe – należy być uważnym w procesie pozyskiwania linków, aby nie zaszkodzić stronie np. poprzez umieszczenie linku do niej na witrynie o słabej reputacji. Celem link buildingu powinno być „pożyczenie” nieco autorytetu strony, na której umieszczamy link, a jeżeli ten jest słaby, nasza witryna dostanie rykoszetem. Oczywiście jeden link nie powinien zaszkodzić naszej domenie, ale systematyczne budowanie profilu linkowego w oparciu o niewłaściwe domeny może przynieść bardzo złe rezultaty.
Sprawdź też: Jak wybierać domeny do link buildingu?
Linki tier 2 mogą stanowić ciekawe uzupełnienie dla naszej dotychczasowej „kolekcji” dobrych linków bezpośrednich ze stron o wysokim autorytecie. Pozwolą na rozbudowanie sieci linkowej i poprawę pozycji naszej witryny bez konieczności angażowania kolejnych sporych zasobów na kolejne linki tier 1.
Rodzaje linków tier 2 i ich wpływ na strategię link buildingu
Zasadniczo linki tier 2 można podzielić na dwa rodzaje.
- Sytuacja, której użyliśmy w przykładzie na początku artykułu – strona B linkuje do naszej strony A, a strona C do strony B – jest jednym z nich. To najprostszy do pozyskania typ linków tier 2 i stosunkowo najbardziej bezpieczny pod kątem zgodności z algorytmem Google, jednak warto mieć na uwadze stosunek kosztu pozyskania takich dodatkowych linków do potencjalnych zysków – może się zdarzyć, że linki tier 2 będą mieć mały wpływ na ogólną pozycję strony, jeżeli nie pochodzą one ze stron o stosunkowo wysokiej reputacji.
- Drugim typem są sytuacje, gdzie strona C umieszcza zarówno link do strony B, jak i A – a strona B linkuje do strony A. W ten sposób teoretycznie pozyskuje się dwa linki za jednym zamachem – jeden bezpośredni i jeden tier 2 – jednak nie jest to sposób, który rekomendowalibyśmy naszym klientom. Żelazną zasadą link buildingu jest bowiem pozyskiwanie linków ze stron o wysokim autorytecie i unikanie tych słabej jakości, bo mogą negatywnie wpłynąć na nasz profil linkowy. Link z domeny o nieco słabszych parametrach prowadzący do strony wysokiej jakości, która z kolei linkuje do nas jest jak najbardziej OK, ale zasadniczo chcemy unikać linków ze słabych stron prowadzących bezpośrednio do naszej.
Zalety wdrożenia linków tier 2 do strategii link buildingowej
W kontekście powyższych informacji, pozyskiwanie linków tieru 2 może wydawać się nieco bez sensu. Dlaczego mielibyśmy spędzać czas i pieniądze na pozyskiwanie linków „drugiego sortu”, skoro można inwestować w dobrej jakości linki bezpośrednie (tier 1)?
Linki tieru 2 mogą być jednak niezwykle pomocne, jeżeli tylko nie pochodzą ze stron o wątpliwym autorytecie.
- Ich główną zaletą jest to, że zwykle są znacznie tańsze w pozyskaniu (przy większej skali działalności). Zwykle kampanie SEO mają określony budżet, który pozwoli np. na uzyskanie jedynie 2-5 linków jakości premium w ciągu miesiąca. Klient może nie mieć już budżetu na kolejne takie linki, ale pozycji strony wciąż można pomóc inwestując w linki tier 2, które będą prowadzić do „top” stron linkujących do naszej.
- Inną zaletą jest różnicowanie profilu linkowego w naturalny sposób. Google jest bardzo wyczulone na wszelkie próby manipulowania rankingiem za pomocą „podejrzanych metod”, np. przez zastosowanie dużej ilości anchorów EMA - a zatem zróżnicowany profil linkowy – taki z linkami ze stron różnego typu i o różnym autorytecie – jest zdecydowanie na plus. To również o wiele skuteczniejsza metoda na "pozbycie" się toksycznych linków niż Disawov (ale o tym może kiedy indziej).
- Inną zaletą jest możliwość eksperymentowania z różnego rodzaju stronami – linki tieru 2 z zasady nie są tak istotne, jak te bezpośrednie i potencjalny błąd – pozyskanie linku ze słabej strony – nie odbije się na nas tak bardzo, jak gdyby był to tier 1.
Możliwość budowy linków z tieru 2 to również bezpośrednia zaleta dla samego specjalisty SEO, czy też agencji, która oferuje tego rodzaju usługi.
Na co należy uważać przy stosowaniu linków tier 2 podczas link buildingu?
W poprzednim punkcie wspomnieliśmy, że Google jest bardzo wyczulone na praktyki, które mogą być niezgodne z ich zasadami. Chcąc stworzyć efektywny proces linkowania pomiędzy domenami tier 1 a tier 2, dobrze by było, abyśmy posiadali sieć własnych stron i efektywnie nimi zarządzali (co nie jest też takie łatwe i wymaga nieco czasu, zasobów oraz technicznej wiedzy).
Nawet jeżeli nasze działania nie naruszają bezpośrednio zasad Google, to gigant (a bardziej ich algorytm) może patrzeć na nie nieprzychylnym okiem, jeżeli naruszają któryś z punktów podstawowych zasad dla webmasterów.
Jeśli zatem zamierzasz wdrażać linki tier 2 do swojej strategii SEO – potestuj na początku na jakimś własnym projekcie, np. afilacyjnym. Niekoniecznie od razu wprowadzaj tę technikę na produkcje u klienta 🙂 Staraj się też nie naruszać zasad Google.
Google wprost informuje użytkowników, że wszelkie działania mające na celu manipulowanie linkami do Twojej strony i wychodzącymi z Twojej strony w celu poprawy jej pozycji na liście wyników wyszukiwania mogą być uznane za naruszenie zasad. Przykładami takich działań będzie dystrybucja linków do treści nienaturalnie bogatych w słowa kluczowe lub tworzenie linków za pomocą botów czy aplikacji.
Jeżeli Google uzna, że Twoje działania naruszają te zasady, może ograniczyć zasięgi Twojej strony np. poprzez nałożenie filtra na domenę. To kłopotliwa sytuacja, bo po pierwsze istnienia tego filtra można jedynie się domyślać, obserwując coraz gorsze efekty SEO mimo prowadzonych działań. Po drugie, wyjście z takiej sytuacji jest bardzo trudne, wymaga wiele czasu i pieniędzy, a czasami może nie przynosić efektów.
Jeżeli nie chcemy zrujnować efektów naszej pracy, najlepiej trzymać się z daleka od wszelkiego typu masowego pozyskiwania linków, zarówno przez agencje, jak i za pomocą botów czy programów.
Metody pozyskiwania linków tier 2
Istnieją bezpieczne metody pozyskiwania linków tier 2, które pozwolą nam zdywersyfikować nasz profil linkowy w naturalny sposób. Takie linki mogą pomóc pozyskać Ci nowy ruch na stronie, mimo że nie są tak „wartościowe” jak linki bezpośrednie – wciąż jednak mogą mieć znaczący wpływ na pozycję Twojej strony internetowej.
- Jednym z najlepszych sposobów będzie wykorzystanie kanałów social media. Promowanie za ich pomocą treści i stron, które linkują do naszej witryny np. za pomocą postów „Hej, XYZ opublikowało właśnie ranking najlepszych karm dla kota i znaleźliśmy się w top 10 – zobaczcie!”, jest organiczną metodą na stworzenie nowego linka tier 2, a jednocześnie pomaga rozwijać markę w mediach społecznościowych.
- Istnieją inne metody pozyskiwania linków tier 2 – często wymieniany jest aktywny udział w dyskusjach na forach internetowych i umieszczanie w postach linków, jednak po pierwsze będzie to czasochłonne, a po drugie – często jest niemile widziane, co może skutkować usuwaniem Twoich postów i marnowaniem włożonego w to wysiłku.
- Pisanie artykułów gościnnych na innych stronach, w których linkujesz do treści, które z kolei linkują do Twojej domeny.
- W tym celu można wykorzystać też artykuły sponsorowane - wiedz mimo wszystko, że nie jest to do końca zgodne z zasadami Google.
- Inną z metod, która wymaga wiedzy i doświadczenia jest pozyskiwanie linków z tzw. PBN. Są to sieci stron stworzonych właśnie w celu bycia zapleczem linkowym dla innych witryn (ale nie musi! - może być to też wartościowa witryna). Jest to zaawansowana i ryzykowna metoda, ale jeśli jest dobrze zrobiona, może przynieść znaczące korzyści.
Jest co prawda jeszcze kilka metod, ale nie uważamy, że warto je powyżej wyszczególniać, ponieważ są niezgodne z zasadami Google i nie chcemy promować niezgodnych działań, które mogą zaszkodzić niektórym użytkownikom.
Sprawdź też: Jak budować linki?
Strategia link buildingu – dobre praktyki
Podobnie jak to wygląda ze zwykłymi linkami bezpośrednimi, linki tier 2 nie są gwarancją sukcesu. Aby pomogły pozycji naszej strony w długim okresie, należy przestrzegać kilku zasad.
Po pierwsze – jakość powinna być ważniejsza od ilości. Każdy specjalista SEO doskonale wie, że czasy publikowania tekstów bez większego sensu i składu, tylko po to, aby upchnąć w nich jak największą ilość słów kluczowych już dawno minęły – podobnie ma się sprawa z linkami. Kampanie mają zwykle ograniczony budżet, ale nie powinno nas to skłaniać do przesadnych oszczędności. Jeżeli mamy wybór między 10 linkami ze stron wysokiej jakości i o dużym autorytecie, a 30 linkami ze źródeł wątpliwej jakości, lepiej wybrać tę pierwszą opcję. Linki tier 2 mogą pomóc przy pracy z ograniczonym budżetem – do 5 linków bezpośrednich wysokiej jakości możemy dobrać np. 10 dodatkowych linków tier 2.
Linki tier 2 można – a nawet trzeba – optymalizować. Analiza profilu linkowego pozwoli Ci ustalić, które linki bezpośrednie przynoszą Ci największy ruch i to właśnie do nich warto kierować linki tieru 2. Są jednak przypadki, w których warto wesprzeć te „słabsze” linki bezpośrednie – dobry specjalista SEO będzie w stanie wskazać, jaka strategia sprawdzi się w Twoim przypadku najlepiej.
Linki tier 2 powinny kierować również do mocnych domen tier 1 – staraj się pozyskiwać linki z mocnych domen, które stale się rozwijają, a ich profil linkowy nie jest na maksa już rozdystrybuowany po całym Internecie.
Co jeśli działania z zakresu pozyskiwania linków zaszkodziły domenie i pozycjom?
Nawet mając najlepsze intencje, może zdarzyć się że strategia linkowania nie pójdzie zgodnie z planem. Czasami pozyskane przez nas linki w rzeczywistości mogą przynosić naszej stronie więcej szkody, niż pożytku – co możemy zrobić w takim razie?
W zależności od tego, czy jest to link tier 2, czy bezpośredni mamy kilka możliwości. Google oferuje funkcję disavow, która teoretycznie może pozwolić pozbyć się tych „negatywnych powiązań”, jednak skuteczniejszą opcją będzie po prostu usunięcie tego linka. To oczywiście jest możliwe wtedy, gdy wiemy gdzie ten „szkodliwy” link się znajduje – gdy generujemy te linki masowo lub z użyciem jakichś narzędzi, to może nie być takie proste.
Alternatywnym rozwiązaniem będzie pozyskanie “kilku” nowych linków wysokiej jakości, aby zdywersyfikować nasz profil linkowy jeszcze bardziej i zrównoważyć potencjalny negatywny wpływ słabych linków.
Dlaczego wiele agencji SEO w Polsce nie wykorzystuje linków TIER 2?
- Koszt - budowanie tier2 wymaga dodatkowych nakładów finansowych i zasobów, czy to przez własne zaplecze czy przez publikacje.
- Brak świadomości - wiele firm i klientów nie jest świadomych strategii tier2 ani jej korzyści, co sprawia, że jest mniej popularna wśród agencji i ich klientów.
- Zbyt skomplikowane - tier2 komplikuje strategię linkowania, co może wydłużać proces planowania i realizacji.
- Ryzyko - w agencjach SEO, szczególnie tych dużych, większość projektów obsługują osoby z małym doświadczeniem, a jeśli struktura jak i dobór domen nie jest wykonany prawidłowo, to taki link building może skutkować niepożądanymi efektami.
Linki tier 2 to linki prowadzące do stron internetowych, które już mają odnośniki do naszej strony internetowej. Mogą one stanowić wartościowy dodatek do istniejącej strategii link building, pod warunkiem, że skupimy się na pozyskiwaniu możliwie najbardziej wartościowych linków. Rozsądne jest unikanie masowego generowania nowych linków za pomocą nieumiejętnie stworzonych PBN czy innych aplikacji, ponieważ może być to traktowane jako naruszenie zasad Google’a i może skutkować przykrymi konsekwencjami dla widoczności Twojej strony internetowej. Jeśli potrzebujesz pomocy, nie wahaj skontaktować się z nami!
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.