ContentNinja.pl

Rodzaje rozliczeń w SEO – który jest najlepszy?

Ostatnia aktualizacja przez Bartosz Powichrowski

Wybierając agencję SEO, która ma realizować strategię marketingu internetowego w firmie, stoimy często przed trudnym wyborem. Wielu przedsiębiorców nie jest dobrze zaznajomionych z tematyką SEO, przez co dokonanie przez nich świadomego wyboru właściwej agencji może nie być łatwe. Do tego wszystkiego należy także ustalić odpowiedni budżet – na tyle duży, że pozwoli na realizację założonych celów, ale też realistycznie dopasowany do możliwości finansowych firmy. Na koniec często pojawia się pytanie – w jaki sposób się rozliczamy za prace? Nie w każdej firmie obowiązuje ten sam model rozliczeń. 

ikona dokument

Start współpracy SEO – na co zwrócić uwagę?

SEO jest jedną z tych branż, gdzie hasło w stylu „tanio, szybko i dobrze” powinno zapalić lampki ostrzegawcze u każdego potencjalnego klienta. O tym, że na efekty SEO trzeba poczekać (głównie w kontekście nowych domen) wielokrotnie pisaliśmy już na naszym blogu, powinniśmy się zatem dobrze zastanowić, zanim skorzystamy z usług firmy obiecującej natychmiastowe efekty jedynie za pomocą działań SEO – jest duża szansa, że prowadzone prace albo nieskuteczne albo z gatunku black hat SEO, co niekorzystnie odbije się na naszych pozycjach w dłuższej perspektywie.

Tanio” i „dobrze” to też zwykle określenia, które w przypadku SEO nieczęsto idą ze sobą w parze. O ile SEO nie musi być drogie, aby być skuteczne, to zwykle im większy budżet mamy na działania, tym więcej możemy zrobić i lepsze efekty uzyskać. Większe budżety na kampanie pozwalają np. na pozyskanie lepszej i większej ilości linków czy napisanie większej ilości treści (to tak w skrócie), co zwykle bezpośrednio przekłada się na lepsze efekty kampanii.

Należy jednak pamiętać, że wszystko zależy od tego, jak agencja rozdysponowuje środki – powinniśmy regularnie dostawać raporty z informacjami na temat tego, ile np. artykułów sponsorowanych zostało zamówionych, ile linków pozyskano, ile podstron zoptymalizowano i tym podobne, aby mieć dobry obraz sytuacji.

Wycena usług z perspektywy agencji SEO

Z doświadczenia możemy powiedzieć, że nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie „ile będzie kosztować SEO?”. Słynne – i tak nielubiane przez wielu – stwierdzenie „to zależy” jest tutaj bardzo na miejscu.

specjalista seo obraz 1

Pierwszym pytaniem, które należy sobie zadać, jest: jaki jest aktualny stan rzeczy? Czy zaczynamy zupełnie od zera, z domeną która nigdy wcześniej nie próbowała się pozycjonować? Czy istniejąca strona internetowa jest poprawnie przygotowana, czy wymaga jakichś zmian na zapleczu technicznym? Na te i inne pytania odpowiedzi zwykle znajdujemy zarówno poprzez brief klienta, jak i za pomocą audytu strony, już po tym, jak klient decyduje się na skorzystanie z naszych usług.

Warto jednak zaznaczyć, że nawet nieduży budżet (w przedziale 1000 – 2000 netto zł miesięcznie) jest w stanie poprawić sytuację strony – nie od razu znajdziemy się może na topowych miejscach na liście wyników wyszukiwania, ale każde podjęte działanie będzie na naszą korzyść. Wielu z naszych klientów zaczynało od naszych najniższych pakietów, dzięki którym zaczynali pozyskiwać więcej klientów i często wtedy zwiększali swoje budżety na działania SEO jeszcze bardziej.

Klienci powinni mieć świadomość, że skuteczne pozycjonowanie wymaga odpowiednich inwestycji finansowych. Niska stawka często nie jest adekwatna do jakości i efektywności usług, gdyż profesjonalne SEO wiąże się z koniecznością angażowania płatnych zasobów oraz strategicznego wykorzystania budżetu projektowego. Realizacja długoterminowych i skutecznych kampanii SEO jest możliwa wyłącznie przy odpowiednim wsparciu finansowym. Z tego względu, właściwa wycena usług SEO jest kluczowa dla osiągnięcia oczekiwanych rezultatów i zapewnienia długofalowego sukcesu.

Sprawdź też: Tanie pozycjonowanie – altruizm firm, czy kit?

Najpopularniejsze rodzaje rozliczeń za pozycjonowanie strony

Rozliczenia z agencją SEO mogą przyjmować różne formy.  Zwykle agencje mają swój preferowany model rozliczania się z wszystkimi klientami, jednak często zdarza się, że zmienia się on na przestrzeni lat – ponieważ branża SEO dynamicznie się rozwija, zmieniają się też zarówno realia prowadzenia działań, jak i oczekiwania klientów. Modele, które były bardzo popularne jeszcze kilka lat temu, mogą dzisiaj być już w mniejszości.

rodzaje rozliczeń w seo obraz 1-min

Właśnie jeszcze zaledwie kilka lat temu na rynku prym wiódł model „za pozycje”, nazywany też często rozliczaniem się „za efekt”. Polega on na płaceniu agencji ustalonej sumy po tym, kiedy Twoja strona osiągnie zamierzone cele – te mogą być definiowane w różny sposób, np. ilości fraz kluczowych w TOP 10 czy 5 w wynikach wyszukiwania.

Dzisiaj bardziej popularnym modelem zdaje się być model abonamentowy, nazywany też czasem modelem flat fee lub opłaty stałej, z którego sami korzystamy w naszej agencji. Tutaj usługi SEO są traktowane podobnie jak np. subskrypcja aplikacji czy korzystanie z usług operatora sieci komórkowej – co miesiąc firma ponosi stały koszt, na który decyduje się podpisując umowę o współpracę.

Istnieje też szereg innych modeli, jednak one są dość rzadko wykorzystywane – o nich przeczytasz w dalszej części artykułu.

Pozycjonowanie za efekt – czy to dobry model rozliczeń?

Jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, jeszcze nie tak dawno na rynku prym wiódł model opłaty „za sukces”, według którego klient płacił agencji dopiero po osiągnięciu założonych celów.
W większości przypadków opłata za przeprowadzone działania SEO była naliczana dopiero, gdy strona osiągnęła pozycję np. w TOP10 wyników wyszukiwania na konkretną frazę. Czasami strony umawiały się na rozróżnienie cenowe między poszczególnymi pozycjami – tak, że miejsca 1-3 kosztowały więcej niż np. 8-10.

Na pierwszy rzut oka wygląda to na bardzo sprawiedliwy model rozliczeniowy – klient nie kupuje tutaj przysłowiowego kota w worku, a zamiast tego płaci za rzeczywiście osiągnięte rezultaty. Jeżeli agencja nie wykona należytej pracy, to klient nie musi płacić – dlaczego zatem ten model jest coraz mniej popularny?

Model „za efekt” – częste problemy

W ostatnich latach algorytm Google uległ znaczącym zmianom, co całkowicie zmieniło oblicze pozycjonowania stron internetowych. Kiedy model rozliczeniowy „za pozycje” dominował, firmy często nie ponosiły dużych kosztów związanych z pozycjonowaniem swoich witryn. W dzisiejszych czasach często skuteczność kampanii determinuje budżet, który można rozlokować. 

Ponadto rozliczana w ten sposób agencja całe swoje wysiłki będzie wkładać w osiągnięcie jedynie konkretnych słów kluczowych, zaniedbując inne aspekty SEO, za które nie otrzyma wynagrodzenia. 

Poza tym ważne jest też prawidłowe ukierunkowanie kampanii – to prawda, że niektóre słowa kluczowe łatwo wypozycjonować (szczególnie mało konkurencyjne), ale dobry specjalista SEO bez problemu osiągnie ten cel w modelu abonamentowym, a za określone pozycje nie będziesz musiał płacić każdego miesiąca. 

Często zdarzało się – i nadal zdarza – że agencje rozliczające się w tym modelu uciekają się do działań z zakresu black hat SEO lub też mniej etycznych rozwiązań (np. podlinkowywanie ze swojego zaplecza i usuwanie linków po zerwaniu współpracy), aby szybko uzyskać oczekiwane wyniki, za które zapłaci klient. Mogą to robić np. poprzez agresywne pozyskiwanie linków, w tym także tych słabszej jakości, nie zawsze ze sprawdzonych stron. Takie działania mogą przynieść efekty, jednak zwykle są one krótkotrwałe, a w długiej perspektywie mogą grozić nawet nałożeniem na domenę klienta filtra Google’a.

Pozycjonowanie w modelu abonamentowym

Obecnie większość agencji stosuje model abonamentowy do rozliczania się ze swoimi klientami (również my). Jak wcześniej wspominaliśmy, jest to model bardzo przypominający inne systemy płatności, które znamy z życia codziennego.

Nawiązując współpracę z agencją zgadzamy się płacić co miesiąc ustaloną kwotę – może to być kwota, która pokryje zarówno wynagrodzenie dla agencji, jak i koszty związane z przygotowaniem treści, pracami optymalizacyjnymi, czy pozyskaniem linków. Umówmy się – zakres prac jest szeroki, od analiz po wdrożenia.

Agencje preferują model abonamentowy, ponieważ umożliwia on dokładne zaplanowanie budżetu kampanii SEO i pozwala na realizację strategii SEO skoncentrowanej na długoterminowych celach i wynikach. Dzięki stałej miesięcznej opłacie agencje mogą efektywniej zarządzać zasobami i opracowywać bardziej spójne oraz przemyślane strategie, które przynoszą trwałe efekty w zakresie pozycjonowania, zamiast skupiać się na chwilowych sukcesach.

Abonament na SEO – na co zwrócić uwagę?

Z perspektywy klienta, model abonamentowy może wydawać się mniej korzystny niż ten „za efekt”. Firma musi bowiem co miesiąc wykonywać przelew bez względu na to, jakie są efekty prac. Rzetelne agencje rozumieją ten dylemat i przykładają dużą wagę do transparentnego relacjonowania wykonanych prac, zwykle za pomocą różnego rodzaju raportów, zarówno tych regularnych, jak i dostępnych na życzenie klienta.

Raport taki powinien przedstawiać działania przeprowadzone w ciągu danego okresu rozliczeniowego, włączając to informacje na temat ilości pozyskanych linków czy przygotowanych treści. Dobrze, jeżeli takie dane podparte są też analizami sytuacji i postępów przygotowanymi przez popularne narzędzia SEO czy wyniki Google Search Console.

To szczególnie ważne z perspektywy klienta, aby uniknąć sytuacji, w której mniej uczciwa agencja będzie chciała wykorzystać nieuwagę czy brak czasu przedsiębiorców i będzie pobierać co miesiąc opłaty, jednocześnie ignorując zlecone działania SEO.

Inne modele rozliczeń – hybrydowe, prowizyjne, barterowe

O ile model abonamentowy czy model „za efekt” to dwa najpopularniejsze systemy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby obie strony zawarły umowę na innych zasadach. Może to być np. model hybrydowy, w którym agencja pobiera stałą opłatę podobnie jak w systemie abonamentowym, jednak zwykle niezbyt wielką, a dodatkowo rozlicza się za osiągnięte efekty swoich prac. 

Przypomina to system „podstawa + prowizja”, znany z życia codziennego jako model wynagrodzeń w wielu branżach, np. sprzedaży.

Niektórzy klienci rozliczają się z agencjami np. w systemie prowizyjnym, gdzie klient płaci określony procent od swojego obrotu wygenerowanego przez działania SEO – często np. jest to zysk z leadów pozyskanych w konkretny sposób (np. formularz na stronie). Model prowizyjny może być również elementem hybrydowego systemu rozliczeń.

Zdarza się też, że klienci szukają możliwości rozliczenia (przynajmniej częściowego) za pomocą barteru – to ma zwłaszcza miejsce w przypadku przedsiębiorstw świadczących usługi dla biznesu, np. księgowość.

Jak wybrać odpowiedni model rozliczeniowy za prace SEO?

Wybór właściwego modelu rozliczeniowego w SEO jest kluczowy dla zapewnienia, że inwestycja w pozycjonowanie przyniesie oczekiwane rezultaty przy zachowaniu kontroli nad kosztami. Aby podjąć świadomą decyzję, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników.

rodzaje rozliczeń w seo obraz 2-min

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego modelu rozliczeniowego w SEO jest kluczowy dla osiągnięcia celów marketingowych przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad budżetem. 

Najpopularniejsze modele rozliczeń obejmują modele „za efekt”, abonamentowe i hybrydowe. Model „za efekt” może wydawać się atrakcyjny ze względu na opłaty uzależnione od osiągniętych wyników, ale często niesie ryzyko krótkotrwałych sukcesów i działań niezgodnych z wytycznymi Google.

Model abonamentowy zapewnia większą przewidywalność i pozwala na długofalowe planowanie, jednak wymaga zaufania i regularnej komunikacji między agencją a klientem. 

Hybrydowe modele rozliczeniowe łączą elementy obu podejść, dostosowując się do specyficznych potrzeb każdej kampanii.

Ostatecznie, decyzja o wyborze modelu rozliczeniowego powinna opierać się na dogłębnym zrozumieniu celów biznesowych, budżetu, ryzyka i specyfiki branży. Pamiętaj, że skuteczne SEO to inwestycja w długoterminowy rozwój Twojej marki w cyfrowym świecie, a odpowiedni model rozliczeniowy jest fundamentem tej podróży.

Zapraszamy do współpracy

Chcesz, aby Twoja strona osiągnęła wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania? Nasza agencja SEO oferuje dostosowane do Twoich potrzeb strategie, które pomogą Ci osiągnąć ten cel. Zapraszamy do kontaktu.

Rodzaje rozliczeń w SEO - który jest najlepszy? 6
Podoba Ci się nasza treść?

Będzie nam miło, jak zostawisz komentarz lub ocenę 😊

Wystaw nam notę!
5/5 - (1 vote)
Dodaj komentarz