Coraz więcej mniejszych usługodawców decyduje się na otworzenie własnej firmy, aby uniknąć pośredników i pracować na własną rękę. Działalność lokalną zakładają np. hydraulicy, glazurnicy, ślusarze, trenerzy, prawnicy, lekarze i inni. Część z nich wie, że własna strona internetowa w sieci to obecnie podstawa, jeśli myślimy o promocji w Internecie. Jak jednak sprawić, aby użytkownik wpisując w wyszukiwarkę Google dane słowo kluczowe (powiązane z naszym biznesem) widział naszą stronę? Pomoże w tym specjalistyczna usługa – pozycjonowanie lokalne. Sprawdź, na czym taka usługa polega.
- 1 Co to jest pozycjonowanie lokalne?
- 2 Dla kogo pozycjonowanie lokalne?
- 3 Zalety pozycjonowania lokalnego
- 4 Jak wygląda proces pozycjonowania lokalnego?
- 5 Błędy początkujących przedsiębiorców
- 6 Skuteczne pozycjonowanie – strona internetowa to podstawa
- 7 Google Moja Firma
- 8 Co wspomaga proces pozycjonowania lokalnego?
- 9 Podsumowanie – informacje o pozycjonowaniu lokalnym
- 10 Skuteczne pozycjonowanie lokalne
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to usługa polegająca na prowadzeniu działań on-site oraz off-site w celu zwiększenia poziomu widoczności strony internetowej na określone zapytania (słowa kluczowe) w kontekście jednego regionu, miasta, bądź tez i nawet dzielnicy. Przykład -> Strony internetowe Wrocław.
Działaniami on-site nazywamy prace, które odbywają się na danej stronie internetowej; jest to np. wdrożenie zmian optymalizacyjnych na stronie, stworzenie contentu, optymalizacja treści, optymalizacja szybkości ładowania strony, wdrożenie certyfikatu SSL i inne.
Działaniami off-site są np. pozyskanie linków, artykułów sponsorowanych, redystrybucja treści i inne – czyli wszystkie działania, które podejmuje się poza obszarem strony.
Dla kogo pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne docelowo jest świetnym rozwiązaniem dla małych firm, ale zdarzają się również sytuacje, w których to i większe firmy korzystają z pozycjonowania lokalnego. Między innymi w sytuacji, kiedy ich grupa docelowa jest duża w danym regionie. Promowanie biznesu nakierowanego na rynek globalny jest popularny w takich branżach jak:
Pozycjonowanie lokalne – dlaczego niektórym firmom się bardziej opłaca
Na potrzeby naszego artykułu przyjmijmy, że mamy do wypromowania klinikę stomatologiczną we Wrocławiu. Jednym z działań, które podejmuje profesjonalna agencja marketingowa zajmująca się skutecznym pozycjonowaniem stron internetowych, jest research słów kluczowych.
Przykładowe sugerowane frazy, na które klinika stomatologiczna we Wrocławiu powinna się promować zawiera poniższy screen:
Są to słowa kluczowe, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarce Google w celu znalezienia interesujących dla nich treści. Zatem nie trudno się domyślić, że np. osoba, która wpisuje w Google hasło “dobry stomatolog Wrocław”, po prostu szuka dobrego stomatologa we Wrocławiu.
Dla takiej firmy nie ma zatem sensu promować się na globalne słowa kluczowe typu “klinika stomatologiczna, dentysta, chirurg stomatolog” i inne. Oczywiście nie możemy wykluczyć, że osoba z drugiego regionu Polski specjalnie pofatyguje się i przyjedzie skorzystać z Twojej oferty, ale racjonalnie zakładając tego typu klientów będzie po prostu mało.
Współczynnik konwersji kluczem do celu
Kluczem do efektywnej kampanii online jest przede wszystkim wysoki współczynnik konwersji ustalonego celu (np. wypełnienie formularza, kontakt telefoniczny, sprzedaż bezpośrednia) etc.
Nie będziesz zarabiał, jeśli Twój ruch nie będzie konwertował. Niepotrzebny Ci ruch i widoczność na słowa kluczowe, które nie będą dopasowane do Twojej działalności. Dlatego zawsze należy wybierać profesjonalne agencje SEO, które na podstawie własnego doświadczenia i swojej wiedzy dopasują najlepsze słowa kluczowe, które faktycznie w perspektywie długofalowej będą przyciągać dla Ciebie klientów.
Zalety pozycjonowania lokalnego
Pozycjonowanie lokalne jest łatwiejsze
Pozycjonowanie na globalne frazy jest przeważnie trudniejsze, tzn. jest większa konkurencyjność i trzeba poświęcić więcej zasobów na wysokie notowania. Co więcej, nawet jeśli ktoś zdecyduje się na pozycjonowanie globalnych fraz to efekty prawdopodobnie i tak nie będą trwałe z uwagi na tzw. geolokalizację. Algorytm Google na podstawie lokalizacji użytkownika dopasowuje pożądane wyniki niezależnie od tego, czy użytkownik wpisał frazę lokalną, czy tez ogólnopolską. I tak na przykładzie, mieszkaniec Wrocławia w momencie wpisania słowa "klinika stomatologiczna" otrzyma podobny rodzaj wyników do tych, które zobaczyłby po wpisaniu "klinika stomatologiczna Wrocław". Reasumując - przy dobrym pozycjonowaniu lokalnym również możesz pojawiać się na frazach globalnych.
Pozycjonowanie lokalne jest szybsze
Konkurencyjność na lokalne frazy jest przeważnie o wiele mniejsza, niż w przypadku fraz globalnych, co skutkuje szybszymi efektami.
SEO lokalne jest tańsze
Cena oczywiście koreluje z zasobami, które trzeba poświęcić na dane efekty: jeżeli lokalne frazy jest łatwiej wypozycjonować, to znaczy, że cena za lokalne pozycjonowanie jest również tańsze.
Dla kogo nie jest pozycjonowanie lokalne?
Oczywiście pozycjonowanie lokalne nie jest zalecane wszystkim firmom. Istnieją branże, w przypadku których SEO lokalne nie będzie rekomendowaną formą promocji.
Ta forma promocji zalecana jest przede wszystkim firmom i przedsiębiorcom, które świadczą swoje usługi na terenie danego miasta lub regionu. Firmy, które świadczą swoje usługi globalnie, powinny skupić się na promowaniu fraz ogólnych lub na pozycjonowaniu fraz przez tzw. długi ogon.
Przykładami biznesów, które NIE powinny pozycjonować się lokalnie:
Pozycjonowanie lokalne - cennik
Pozycjonowanie lokalne, czy też globalne jest procesem ciągłym i czasochłonnym oraz wymaga podjęcia szeregu działań. Nasza agencja SEO rozlicza się w modelu abonamentowym, tzw. płacisz stałą, określoną kwotę za pozycjonowanie Twojej strony internetowej co miesiąc. Nie ponosisz przy tym żadnych dodatkowych kosztów, a co miesiąc wysyłamy raporty z przeprowadzoncych działań.
Jak wygląda proces pozycjonowania lokalnego?
Optymalizacja stron promujących dany typ usługi obejmuje szeroki zakres działań. Specjaliści SEO tworzą bazę tekstów i artykułów związanych z daną działalnością, które przyciągną uwagę Google. Teksty najczęściej tworzy copywriter na podstawie draftu, który opracował specjalista SEO, pracujący dla danej agencji marketingowej. Jeśli teksty są gotowe, czas na ich publikację i stworzenie konkretnych podstron na dane słowa kluczowe.
Jeśli content jest dobrze zoptymalizowany, to następstwem będzie pojawienie się witryny wyżej od stron konkurentów. Oczywiście przeważnie jest to wzrost liniowy, stopniowy, który możemy porównać do wchodzenia po schodach krok po kroku, coraz wyżej. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, aby teksty były pisane przede wszystkim dla użytkowników, a nie dla wyszukiwarek Google – takie zresztą są wytyczne od samego Google. Takie teksty bardziej zwracają uwagę czytelników i efektywniej konwertują. Oczywiście cały proces został przez nas uproszczony. O tym, jak wygląda proces pozycjonowania bardziej szczegółowo możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów: Pozycjonowanie
Kolejnym kluczowym aspektem pracy w kontekście pozycjonowania lokalnego jest budowanie linków do strony, o czym już wspominaliśmy w tzw. działaniach off-site.
Błędy początkujących przedsiębiorców
Początkującemu przedsiębiorcy często wydaje się, że najlepiej sprawdzi się wyścig i walka o pozycje popularnych fraz. Konkurencja na takim rynku jest ogromna, a dodatkowo część pozyskanych w ten sposób użytkowników nie będzie zainteresowana skorzystaniem z danej usługi.
Dlatego sugerujemy, aby próbować właśnie lokalnego pozycjonowania stron w oparciu o profesjonalną strategię. Dla nowo założonych lokalnych firm właściwe pozycjonowanie strony internetowej może okazać się kluczem do pozyskania ciągłego dopływu klientów, a z czasem stałych klientów, którzy wracają, aby ponownie skorzystać z usług. Jeśli jednak przedsiębiorca nie wie, jak zabrać się za pozycjonowanie, najlepiej powierzyć to zadanie agencji SEO, która profesjonalnie podejdzie do promocji strony firmy, w tym i poprawy pozycji również w mapach Google. Drugim bardzo częstym popełnianym błędem jest złe przygotowanie strony internetowej, o czym więcej napiszemy w następnym akapicie.
Skuteczne pozycjonowanie – strona internetowa to podstawa
Warto zaznaczyć, że jeśli chcesz chcesz efektywnie pozyskiwać klientów z Internetu, to bardzo ważna w tym kontekście jest profesjonalna strona internetowa dla firmy.
Po pierwsze, dobrze zbudowana strona internetowa pod względem architektury technicznej oraz informacyjnej ma bardzo duży wpływ na SEO. Po drugie, dobrze zaprojektowana witryna pod względem UX zachęci Twojego potencjalnego klienta do współpracy (a co najważniejsze – nie odstraszy).
Jeśli będziesz miał już dobrze zaprojektowaną stronę internetową to zadbaj, aby na niej znajdowało się jak najwięcej danych o lokalizacji firmy – tak, aby algorytm Google bez problemu zidentyfikował Twoją witrynę. Umieść dane takie jak nazwa firmy, adres, numer telefonu, e-mail, NIP, godziny pracy oraz wszelkie inne przydatne informacje o firmie w stopce oraz na podstronie “Kontakt”.
Jest to jeden z tzw. czynników optymalizacyjnych on-site, o którym już wspominaliśmy w naszym artykule. Pozycjonowanie lokalne możesz również wspierać i pozyskiwać linki z lokalnych serwisów powiązanych oczywiście z Twoim regionem (np. dodanie firmy do katalogu, artykuł sponsorowany i inne).
Google Moja Firma
W procesie pozycjonowania lokalnego ani rusz bez konta Google Moja Firma!
Wizytówkę możesz całkowicie bezpłatnie stworzyć pod tym adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ Po tym, jak założysz wizytówkę na adres podany podczas rejestracji przyjdzie do Ciebie kod aktywacyjny, który będziesz musiał wpisać w odpowiednie miejsce – na wizytówce są załączone wszelkie instrukcje.
Kod weryfikacyjny przychodzi zazwyczaj w przeciągu kilku dni roboczych. Po tym, jak Twoja firma zostanie poprawnie zweryfikowana i jej status to będzie “Opublikowany” Twoja wizytówka na Google Maps będzie już widoczna! Reasumując: w przeciągu kilku dni roboczych możesz zwiększyć zaangażowanie swoich klientów lokalnie w wyszukiwarce i Google Maps!
Prowadzenie wizytówki Google
Jak zapewne się domyśliłeś, coś jeszcze pewnie będzie trzeba robić. Stworzona i zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma to dopiero połowa sukcesu. Jak dowodzą różne case studies, aktualizowana o nowe treści wizytówka Google jest bardziej premiowana przez Google – w tym oczywiście jest wyświetlana wyżej w rankingach, niż wizytówki, które tych treści nie aktualizują.
Treści do wizytówki Google możesz dodawać poprzez dodatek “Wpisy”, w których dodaje się krótki tekst ze zdjęciem wraz z klikalnym odnośnikiem (to też dobry zabieg pod SEO, w końcu redystrybujesz dalej content). Dodatkowo warto poprosić swoich klientów o dodanie opinii – firmy mające dużą liczbę opinii, zwłaszcza pozytywnych, również plasują się wyżej. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie wizytówki Google – znajdź agencję, którą oferuje takie usługi, np. naszą 🙂 Sprawdź nasz cennik na lokalne SEO i zwiększ liczbę organicznych wyników wyszukiwania.
Co wspomaga proces pozycjonowania lokalnego?
Pokrótce przedstawiliśmy proces pozycjonowania lokalnego, ale istnieje jeszcze wiele czynników, od których uzależniona jest skuteczność lokalnego SEO. Przyda Ci się ta wiedza w wielu przypadkach, np. przy wyborze agencji – możesz dopytać, czy poniższe elementy również będą zawarte w usłudze. W sytuacji, kiedy np. nie masz aktualnie budżetu na Google pozycjonowanie, może będziesz chciał się tym zająć samemu.
Wysokiej jakości specjalistyczne katalogi
Nie myl ich czasem z katalogami, które jeszcze kilka lat temu w branży SEO królowały w kontekście pozyskiwania linków przychodzących. Obecnie prędzej zaszkodzą, niż pomogą. Przykład: jeśli jesteś lekarzem, prowadzisz swój gabinet, przyjmujesz pacjentów - warto być obecnym w takim serwisie jak np. znanylekarz.pl.
Serwisy zewnętrzne
Czyli blogi lokalne, serwisy lokalne, strony tematyczne powiązane z Twoją branżą i inne. Możesz pomóc pozycjonowaniu lokalnemu np. poprzez aktywne komentowanie artykułów, występując w roli specjalisty lub poprzez nawiązanie współpracy z autorem serwisu i publikowanie artykułów na łamach zewnętrznego portalu wraz z odnośnikiem prowadzącym do naszej strony internetowej.
Własne narzędzie promocji
Możemy zdefiniować je jako serwis, który będzie miał za zadanie rozszerzyć zawartość obecnego serwisu; narzędziem w takim razie może być, np. blog firmowy, landing page, portal ekspercki, strona produktowa etc. Poprzez systematyczne dostarczanie wysokiej jakości specjalistycznych treści zwiększysz zaufanie klientów do firmy i zbudujesz pozytywny wizerunek. Dodatkowo zapewnisz w perspektywie długofalowej swojej firmie dodatkowe źródło ruchu oraz uatrakcyjnisz ją w oczach Google. Sprawdź też: Prowadzenie bloga
Fora internetowe
Nie myl z nieudolnym marketingiem szeptanym, na który w dzisiejszych czasach użytkownicy forów są już bardzo wyczuleni - a co więcej, większość forów po prostu ma zablokowane odnośniki dofollow, więc taka forma promocji będzie zupełnie nieskuteczna (tak, wiemy, nofollow też czasem "klepie"). Także warto uczestniczyć w dyskusjach na forach regionalnych i branżowych, ale w roli eksperta. Po prostu bądź naturalny i doradzaj użytkownikom, z pewnością przełoży się to na rozpoznawalność Twojej firmy.
Wizytówka Google
Wspominaliśmy już o internetowej wizytówce Google, która wyświetla się na mapach Google i jest niemalże niezbędnym narzędziem dla każdej firmy lokalnej, która planuje docierać do użytkowników z danego regionu. Warto prowadzić wizytówkę Google cały czas, dodawać treści, odpowiadać na opinie, pozyskiwać opinie itd.
Wizytówki NAP
Odnośniki Name, Adress, Phone czyli tzw. NAP są zbiorem danych teleadresowych, stanowiącym szczególnie ważny przedmiot zainteresowania dla algorytmu Google w kontekście pozycjonowania lokalnego. Im więcej będziesz posiadał linków przychodzących na stronach NAP (np. zumi.pl, targeo.pl) tym większa Twoja szansa na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania (w tym i również na mapach Google).
Dodatkowo, wielu specjalistów od lokalne SEO uważa, że roboty wyszukiwarki zamierzając sprawdzić autentyczność zindeksowanych stron porównują NAP danej firmy umieszczonych w różnych miejscach – i jeśli dane będą zgodne, profil Google Moja Firma lub strona internetowa osiąga lepsze pozycje wśród lokalnych wyników. Ma to sens – Google po prostu dodatkowo weryfikuje autentyczność witryn internetowych.
Pamiętaj tylko, że często dodanie wpisów do tzw. wizytówek NAP i katalogów firm jest płatne. Oczywiście istnieją portale, które oferują bezpłatne założenie konta oraz dodanie danych teleadresowych, dlatego ważne, aby w każdym serwisie przeczytać regulamin.
Sprawdź też: Reklama firmy w Internecie – sposoby reklamy
Podsumowanie – informacje o pozycjonowaniu lokalnym
Jeśli Twoja działalność głównie opiera się na danym regionie i okolicy, a swoje usługi świadczysz stacjonarnie, przede wszystkim powinieneś zainteresować się poprawą pozycji i widoczności na frazy lokalne. Pamiętaj tylko, że bardzo ważnym elementem jest trafność fraz na listach wyników wyszukiwania. Twoja strona ma przede wszystkim zarabiać – nie inwestuj w ruch i frazy, które nie będą konwertowały. Dużym plusem dla Ciebie jest zapewne również fakt, że w przypadku pozycjonowania lokalnego efekty są stosunkowo szybkie, więc w przeciągu już nawet kilku miesięcy, możesz zacząć pozyskiwać nowych klientów przez Internet.
Skuteczne pozycjonowanie lokalne
Szukasz skutecznej reklamy na lokalnych wynikach wyszukiwania? Zacznij od porządnej optymalizacji strony i skontaktuj się z nami. Poprawimy Twoją pozycję na rynku lokalnym i zwiększymy widoczność kluczowych fraz dla Twojego biznesu na listach wyszukiwań Google. Dzięki naszym działaniom, zaczniesz zarabiać dzięki Internetowi!
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.
Kordian Minkina
says:Bardzo dobry i obszerny artykuł na temat pozycjonowania lokalnego. Fajnie, że pokazujecie również metody promowania strony na rynku lokalnym, takie jak katalogi czy wizytówki NAP. Budowanie popularności na rynku lokalnym z reguły jest tańsze i szybsze od pozycjonowania na ogólne frazy, a co za tym idzie bardzo opłaca się klientom oferującym swojego usługi lub produkty na lokalnie.