Passage ranking i BERT – czyli jak tworzyć treści przyjazne SEO w 2021 roku

Zdolność tworzenia przyjaznych treści SEO jest dosyć trudną do opanowania umiejętnością, za to bardzo docenianą na rynku zawodowym. Osoba trudniąca się copywritingiem internetowym oprócz lekkiego pióra i łatwości do werbalizowania myśli musi na bieżąco nadążać za algorytmem Google. Co więcej, osoba ta powinna posiadać wysokie zdolności adaptacyjne, ponieważ mechanizm algorytmu Google jest ciągle udoskonalany i wytyczne wyszukiwarek oraz wydawców stale się zmieniają. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy kilka nowości, które nadchodzą już wkrótce i przedstawimy uniwersalne wskazówki dotyczące pisania SEO friendly tekstów.

Co to znaczy, że tekst jest SEO friendly?

To zapewnienie Google i swoim użytkownikom czytelnych, odpowiednich i wysokiej jakości treści.

Ranking Google Passage i BERT – poznaj AI

Do napisania tego artykułu zainspirowała nas transmisja online pt. „Search On”, która odbyła się 15 października 2020 roku i na której przedstawiono informacje na temat najnowszych ulepszeń wyszukiwarki Google.

W trakcie transmisji na żywo Google przedstawił nadchodzące zmiany w wyszukiwarce Google, które dotyczą bezpośrednio całej branży SEO – te informacje są ważne dla copywriterów, specjalistów SEO, właścicieli witryn i wszystkich innych osób, które chcą budować ruch organiczny. 

Google podczas swojej transmisji poruszyło wiele kwestii, ale te najważniejsze dotyczyły BERT oraz tzw. passage indexing (passage ranking).  Zanim przedstawimy Ci kilka ważnych wskazówek na temat pisania przyjaznych treści pod SEO, to najpierw musimy skupić się na wyjaśnieniu powyższych terminów oraz ich wpływu na klasyfikację treści i domen w wyszukiwarce Google. Zaczynajmy! 

Co to jest Google Bert?

Google uruchomił BERT w październiku 2019r – wprowadzona zmiana do algorytmu miała na celu dopasowanie lepszych wyników do zapytań użytkowników.

Passage ranking i BERT – czyli jak tworzyć treści przyjazne SEO w 2021 roku 1

BERT to sztuczna inteligencja, która potrafi zrozumieć tekst w taki sam sposób jak człowiek.

Na przykład do zdania „Katarzyna weszła do piekarni i kupiła bochenek …” dopisałaby „chleba”, ponieważ uczy się, analizując miliony zdań w tysiącach książek.

BERT jest systemem NLP (Natural Language Processing – z ang. przetwarzanie naturalnego języka) i ma zadanie dać wyszukiwarce zdolność rozumienia nie tylko poszczególnych słów w zapytaniu, ale także całego kontekstu, zależności między nimi itd.

Jak pisać treści SEO pod kątem Google Bert?

Ponieważ Google teraz lepiej rozumie treści na stronach internetowych, najlepiej po prostu pisać je naturalnie. Szczególnie zwracaj uwagę, aby nie wciskać na siłę fraz ścisłego dopasowania do zdania w miejsca, w których stylistycznie to po prostu nie pasuje.

Pisz naturalnie teksty. Twoim najważniejszym zadaniem jest dostarczenie użytkownikom informacji, których szukają i potrzebują. Skup się przede wszystkim na idealnej strukturze artykułu.

Pisz treści dopasowane ściśle do tematu artykułu. Staraj się zawężać słowa kluczowe tak, aby najlepiej odpowiadały zapytaniom użytkowników, nie lej wody.

Używaj klastrów tematycznych - pisz na tematy pogłębiające główny temat witryny oraz łącz inne wartościowe treści ze sobą poprzez wewnętrzne linkowanie.

Perswazyjnie kieruj użytkowników na dopasowaną do oferty stronę docelową (o ile jest taka potrzeba). Przykład? Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google frazę „szczoteczka soniczna Xiaomi” - jego intencja wskazuje, że chce poznać produkty, poczytać opinie, więc oprócz przedstawienia mu tych informacji, pokieruj go również do odpowiedniej oferty.

Pamiętaj, że teksty SEO powinny również konwertować!

Sprawdź też: Copywriting – co to jest i dlaczego dobry copywriter jest ważny

Co to jest Passage Ranking?

Google Passage to nowy system oceny treści na stronach internetowych. Ma za zadanie dostarczać użytkownikom odpowiednie fragmenty treści na listach SERP, które od razu odpowiedzą na zapytanie użytkownika.

google passage

Do momentu wprowadzenia Google Passage algorytm wyszukiwarki podczas klasyfikacji domeny na liście zawsze sprawdzał i oceniał całą stronę, która była powiązana z danym słowem kluczowym.

Niestety prowadziło to do różnych skrajności, czego Google najwidoczniej było świadome – często na proste zapytania właściciele witryn tworzyli długie elaboraty, tylko po to, aby móc wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania, kiedy tak naprawdę na zapytanie użytkownika można by było odpowiedzieć w kilku zdaniach. Sami pewnie nie raz zauważyliście to, kiedy np. szukaliście w Internecie krótkiej odpowiedzi na problem, a topowe wyniki wyszukiwania to były przydługie artykuły, pisane ewidentnie na siłę, gdzie odpowiedź podana była dopiero na szarym końcu.

Google planuje zatem oceniać strony internetowe m.in. na podstawie poszczególnych fragmentów niezależnie od pozostałej zawartości witryny. Tak więc nawet jeśli strona jako całość nie jest uważana za istotną dla zapytania, Google może uznać, że niektóre kluczowe fragmenty na niej są istotne i w konsekwencji strona nadal może zajmować wysoką pozycję w rankingu dla tego zapytania.

Google zapowiada, że około 7% zapytań wpisywanych w wyszukiwarce będzie związaną z tą aktualizacją. To naprawdę wielka liczba i sami jesteśmy ciekaw, jak ta zmiana zmieni rynek SEO.

Kiedy pojawi się Google Passage?

Konkretna data aktualizacji algorytmu Google nie została jeszcze ogłoszona, ale aktualizacja najprawdopodobniej pojawi się w 2021 roku.

Jak tworzyć przyjazne treści SEO w 2021 roku

Pierwsza wskazówka – nie pisz pod wyszukiwarki! Pisz dla swoich czytelników i zapewnij im odpowiednie i czytelne treści. Nadchodzące w 2021 roku zmiany zapowiadają, że kluczowym elementem podczas klasyfikacji witryn będzie to, jak czytelne i trafne są dane treści.

Twórz treści, które są zgodne z intencją wyszukiwania użytkownika. Pisząc na dany temat, powinniśmy zatem przewidywać intencje swoich użytkowników.

Nie używaj wysublimowanego języka – Google może mieć problem z klasyfikacją Twoich treści. W swoich treściach używaj prostego i oczywistego języka; takiego, jakiego byś używał podczas mówienia. Nie stosuj specjalistycznego żargonu.

Struktura treści zawsze była ważna, ale będzie jeszcze bardziej istotna w nadchodzącym roku. Twoje treści muszą być czytelne na różnych urządzeniach, także tych mobilnych. Twórz krótkie akapity (nie dłuższe niż 200 wyrazów), proste zdania, listy, nagłówki relatywne do treści etc.

Używaj słów kluczowych w naturalny sposób. Nie pisz treści pod słowo kluczowe – kiedyś widział to tylko użytkownik, teraz widzi również Google. O wiele łatwiej jest też optymalizować teksty, które były pisane naturalnie niż te tworzone nieumiejętnie.

Twórz jasne nagłówki w treściach. Unikaj perswazyjnych zwrotów.

Twórz treści pasujące do tematu artykułu, zagadnienia, oferty etc. Zbyt wiele osób bierze obecnie pod uwagę liczbę znaków na stronie – to nie zawsze jest decydujący czynnik rankingowy, o czym możemy się przekonać niejednokrotnie analizując listę SERP na dane słowo kluczowe.

Użytkownik wpisujący w pole wyszukiwarki „kursy walut” nie szuka elaboratu na temat mechanizmów handlu walutami, historii pierwszych cinkciarzy w Polsce czy Europie, tylko prostego i intuicyjnego narzędzia.

Pisz przede wszystkim naturalnie, przewiduj intencje użytkownika do danego zapytania i przestań pisać, kiedy poczujesz, że wyczerpałeś cały temat.

Podsumowanie

W nadchodzącym roku nadchodzi wiele zmian. Google od dłuższego czasu zwraca uwagę na to, aby tworzyć treści dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek. Potwierdza to też wprowadzenie Google Passage.

Jak to się odbije na właścicielach stron internetowych? W tym momencie trudno jeszcze powiedzieć. Z pewnością Google w ten sposób zatrzyma część ruchu – użytkownik dostanie odpowiedź automatycznie na liście SERP i nie będzie musiał eksplorować witryn w celu odnalezienia odpowiedzi.

Czy zyskają na tym mniejsze, specjalistyczne serwisy? Czas pokaże.

Sprawdź też nasz ostatni wpis: Jak sprawdzić pozycjonowanie? Sprawdź, czy Twoja agencja od SEO pomaga, czy szkodzi

Dodaj komentarz