Polub nasz artykuł

Jak budować linki w 2018 roku

SEO to gałąź marketingu, która ciągle ewoluuje i podlega zmianom. Przez wszystkie lata jedna rzecz pozostaje taka sama – linki zwrotne i ich liczba pozostają jednym z najsilniejszych czynników, według których ocenia nas Google. Jeżeli chcesz znacząco poprawić SEO na swojej stronie oraz jej wyniki w rankingach Google, musisz dowiedzieć się jak budować linki.

Jeszcze do niedawna celem marketingowców było zdobycie tak dużej liczby linków prowadzących do ich strony, jak to tylko możliwe. Linki ze stron niskiej jakości, forów dyskusyjnych i komentarzy zostawionych przez nich samych na innych stronach także się liczyły. Teraz sytuacja uległa zmianie i potrzebujesz linków, którym wyszukiwarka może zaufać. Sprawienie, żeby dane linki były postrzegane przez Google jako zaufane, to dużo trudniejsza sprawa. Content marketing bardzo pomógł – bardziej niż cokolwiek innego – redefiniować tworzenie linków.

Czym teraz jest budowa linków?

Tworzenie linków jest procesem pozyskiwania linków do swojej strony z innych witryn internetowych i obecnie to właśnie treści grają tutaj kluczową rolę. Należy jednak pamiętać, że nie każdy rodzaj treści pomoże Ci w pozyskiwaniu linków przychodzących. Internet jest tak bardzo wypełniony treścią, że ciężko jest wiedzieć, gdzie czego szukać – nie można już liczyć na to, że opublikujemy dany content i ludzie sami zaczną do niego linkować.

Content marketing w formie, jaką znamy dzisiaj, tworzy również pewien niespotykany dotąd problem – mnóstwo treści zostaje udostępnione, ale tylko w formie odniesienia się do nich, bez tworzenia osobnych linków. Autorzy, firmy i publikacje zostają wyróżnione poprzez cytaty, może czasami poprzez linki do profili w social media, ale nie zawsze wiąże się to z linkowaniem ich witryny. O ile każdy taki cytat i odwołane to duży komplement, to jednak bez linku do ich strony nie znaczy nic w kontekście SEO i content marketingu.

Publikowanie Twoich treści na właściwych stronach znaczy też więcej, niż publikowanie Twoich treści na wielu stronach. Jeżeli wartościowe źródła linkują do Twojej strony, ona też automatycznie jest postrzegana jako bardziej zaufana. Google zdecydowanie bardziej skupia się na jakości niż na ilości, a pozyskanie tych wartościowych linków przychodzących jest dużo trudniejszym zadaniem.

Mając to wszystko na uwadze, powinieneś przestrzegać dwóch poniższych reguł tworzenia linków:

  1. Twórz wartościowe treści o wysokiej jakości, które są interesujące i jest większe prawdopodobieństwo, że ktoś będzie chciał je udostępnić;
  2. Spraw, aby inni zauważyli Twoje treści poprzez udostępnianie we właściwych kanałach dystrybucji

Można powiedzieć, że wyzwanie polega na ściągnięciu na siebie uwagi świetnych, popularnych, zaufanych stron dystrybuujących treści wysokiej jakości i sprawieniu, że zauważą i pokochają Twój content na tyle, by do niego linkować. Pierwszym krokiem w tę stronę będzie stworzenie wartościowych treści.

Jak stworzyć content, który warto linkować?

Co sprawia, że dane treści są chętnie linkowane? Pierwszym krokiem jest zrozumienie, dlaczego ludzie mieliby linkować do Twojego materiału i znalezienie sposobów na zdobycie ich wsparcia. Twoje posty mogą być pomocne dla kogoś innego – poniżej znajdziesz przykłady, w jaki sposób możesz tego dokonać:

– podeprzyj swój artykuł materiałami źródłowymi;
– udostępnij autorytatywne treści (np. badania);
– udostępniaj wartościowe dla innych materiały (np. e-booki, przewodniki);

Innym sposobem na upewnienie się, że Twoje treści niosą dla odbiorców jakąś wartość, jest zastanowienie się, jakie typy artykułów byłyby dla nich pomocne. Im bardziej będą dla nich użyteczne, tym lepiej. Ale pamiętaj, że pewne rodzaje contentu zawsze będą niosły ze sobą większy potencjał dla linków przychodzących. Spójrzmy na niektóre z nich:

  1. Oryginalne badania i wnioski

Własnoręcznie przeprowadzone badania dostarczą Ci unikalnych danych i statystyk. Kiedy ktoś będzie chciał się odwołać do tych informacji, po prostu będzie musiał linkować do Twojej strony i artykułu.

Wartościowe badania powinny odpowiadać na rzeczywiste problemy danej branży i nieść ze sobą wartość dla odbiorców. Zanim spróbujesz podjąć się stworzenia takiego artykułu, powinieneś zrozumieć jaką chcesz przyjąć hipotezę i w jaki sposób te dane mają pomóc Twoim odbiorcom. Przygotowanie i opracowanie takiego typu contentu może zająć wiele czasu i wysiłku, ale często będzie skutkować linkami przychodzącymi z wysokiej jakości stron.

  1. Zasoby wizualne i graficzne

Wspomaganie swoich treści za pomocą dobrej jakości materiałów graficznych i wideo niesie za sobą dodatkowe korzyści, między innymi większy potencjał do stworzenia linków zwrotnych. Grafiki i wideo przyciągną uwagę wzrokowców, sprawiają że tekst jest mniej nudny i łatwiejszy do linkowania.

Przykładami materiałów wizualnych mogą być:

– infografiki – wiele firm używa ich w swoich postach na blogach, zwłaszcza jeżeli zawierają pomocne informacje lub statystyki. Umieść link do swojej witryny w kodzie pozwalającym na udostępnienie materiału, aby mieć pewność, że uzyskasz link przychodzący gdy dana infografika zostanie przekazana dalej;

– wykresy i diagramy – pomagają w zrozumieniu skomplikowanych danych i pozwalają czytelnikowi upewnić się, że na pewno zrozumiał potrzebne mu informacje;

– materiały wideo – znaczenie materiałów wideo zwiększa się z dnia na dzień wraz ze wzrostem ich dominacji platform społecznościowych. Materiały wideo są znacznie trudniejsze do plagiatowania niż tradycyjne posty na bloga, o wiele bardziej czasochłonne i często droższe do wyprodukowania; ale jeżeli jesteś w stanie to zrobić dobrze, inni influencerzy z pewnością chętnie będą do niego linkować

  1. Przewodniki i e-booki

Przewodniki, e-booki i publikacje często zawierają wartościowe informacje na dany temat, co daje więcej miejsca na wejście w szczegóły danego zagadnieniu. Dobrze opracowany i zaplanowany artykuł może sprawić, że Twój przewodnik stanie się dla czytelników podstawowym źródłem informacji. Dodatkową korzyścią może być potężne narzędzie do generowania leadów.

Kiedy stworzysz już fantastyczne treści, musisz zaplanować ich dystrybucję, aby zostały zauważone przez odpowiednich ludzi.

Jak budować linki za pomocą dystrybucji treści

jak budować linki

Posiadanie planu dystrybucji treści, który skupia się nie tylko na uzyskaniu rezultatów od klientów, ale także bierze pod uwagę wpływ na SEO, jest niezbędny jeżeli chcesz maksymalizować potencjał swojego contentu. Autentyczny, fantastyczny i unikalny content rzadko kiedy sam w sobie przynosi korzyści w postaci linków przychodzących. Musisz wziąć sprawy w swoje ręce i poinformować ludzi, że stworzyłeś coś wartościowego za pośrednictwem odpowiednich kanałów dystrybucji.

  1. Jak budować linki poprzez relacje z influencerami

W przypadku linków przychodzących moc influencerów jest nieoceniona. Kiedy udostępniają oni Twoje treści, masz dużo większe szanse na uzyskanie uwagi, której potrzebujesz. Influencer może nawet polubić Twoje treści na tyle, że udostępnią je na swojej stronie, która z pewnością jest dobrze postrzegana przez silniki wyszukiwarek. Oczywiście to są te linki, których potrzebujesz.

Jeżeli nie wiesz, kto jest liderami opinii w Twojej branży, poświęć czas na ich znalezienie. Podczas promocji swoich treści, pamiętaj aby wchodzić w interakcje z influencerami i stronami o wysokim autorytecie bez spamowania ich. Budowanie relacji na przestrzeni czasu będzie na dłuższą metę o wiele bardziej korzystne dla Ciebie. Jeżeli influencer naprawdę polubi Ciebie i Twoja stronę, z pewnością pomoże Ci więcej niż jeden raz, dlatego tak ważne są długoterminowe relacje. Jeżeli będziesz im po prostu wysyłał losowe posty raz na jakiś czas, nie licz na wiele.

  1. Jak budować linki w kanałach earned

Innym świetnym sposobem na dystrybucję treści i zdobywanie wartościowych linków przychodzących jest pisanie gościnnych postach na dobrych blogach. Takie gościnne pisanie może wzmocnić Twoją relację z tymi stronami i ich influencerami. Może Ci to także dać szansę na umieszczenie linku przychodzącego do Twoich badań lub przewodników, które wesprą dane przedstawione przez Ciebie w poście.

Musisz jednak pamiętać, aby wybierać strony ostrożnie. Nawiązuj tego typu współpracę z firmami i stronami, które są ogólnie szanowane i dystrybuują treści wysokiej jakości, które są przydatne dla ich odbiorców. Linki z takich blogów mogą pomóc Ci zdobyć oczekiwane wyniki.

  1. Linki z odzysku

Śledzenie wzmianek o Twojej stronie i marce może być świetną szansą na pozyskanie linków przychodzących. Jak to zrobić? Poproś po prostu autora wpisu, w którym znajduje się wzmianka o Tobie czy Twojej stronie, o zamieszczenie linka do Twojej witryny. Większość administratorów stron nie będzie miało nic przeciwko. Czasami zbudowanie takiej biznesowej relacji może zająć Ci nieco czasu, ale zwykle tego typu wysiłki kończą się sukcesem.

Ta sama metoda może zadziałać w wypadku stron, które piszą o Twojej konkurencji. Jest duże prawdopodobieństwo, że są zainteresowani Twoją gałęzią biznesu i warto wykorzystać szansę na zaprezentowanie swojej marki i zaoferowanie wartościowych informacji, które można znaleźć w publikowanych przez Ciebie treściach. Sprawdź, jakiego rodzaju artykuły są przez nich udostępniane i zaproponuj im coś podobnego lub nawet lepszego.

  1. Jak budować linki z kanałów płatnych

Płatne reklamy w social media to jeden z najlepszych sposobów na zwrócenie na siebie uwagi dużej ilości osób na raz. Reklamy na Facebooku, Instagramie, YouTube czy nawet Pintereście są rewelacyjnymi sposobami na zaprezentowanie swoich treści swojej grupie docelowej w bardzo szybko sposób.

Możesz też spróbować użyć reklam społecznościowych w celu prezentacji swojej pracy innym osobom z branży lub influencerom. W tym celu musisz zdefiniować oddzielne grupy docelowe i zadbać również o dywersyfikację samej reklamy. Na przykład agencja marketingowa może jednocześnie reklamować się małym przedsiębiorstwom (grupa docelowa) i innym agencjom marketingowym (osoby z branży) – jednak obie reklamy powinny wyglądać zupełnie inaczej. Reklamy na Facebooku i Instagramie mają niezwykle dobre narzędzia do targetowania reklam i będą dobrym punktem wyjścia w takich sytuacjach.

Być może zainteresuje Cię również11 skutecznych sposobów na pozyskanie linków do strony i zwiększenie ruchu

Podsumowując…

Mamy nadzieję, że nasz artykuł w większym stopniu pozwolił Ci zrozumieć jak budować linki w 2018 roku. Tworzenie unikalnego i wartościowego contentu jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości linków przychodzących i poprawy SEO.

Sposób, w jaki algorytmy wyszukiwarek oceniają linki przychodzące, mocno się zmienił w ostatnich latach i zdobycie teraz dobrych backlinków jest dużo trudniejsze, ale nie jest niemożliwe. Najlepszym na to sposobem jest stworzenie treści, która będzie chętnie linkowana i jest wartościowa dla Twoich docelowych odbiorców. Czasami najprostsze pomysły na treści – poruszenie znanych w branży problemów, odpowiedzi na często zadawane pytania – będą najchętniej linkowane, bo będą najbardziej pomocne dla Twoich czytelników. Mając w pamięci te pomysły na artykuły i sposoby na ich dystrybucję, nawet nie zauważysz, kiedy zaczniesz zdobywać cenne linki przychodzące.