Jeśli kiedyś zastanawiałeś się nad usługą pozycjonowania, to z pewnością słyszałeś o tym, że pozycjonowanie to proces ciągły i na pierwsze wyniki trzeba czekać. Mogło to u Ciebie wywołać pewne podejrzenia odnośnie uczciwości oferty, ale w dzisiejszym case study na konkretnym przykładzie wyjaśnimy, dlaczego pozycjonowanie stron to proces ciągłej aktualizacji i systematycznej pracy
- 1 Historia pozycjonowania
- 2 Pierwsze działania
- 2.1 Wyniki przed naszymi działaniami
- 2.2 Wyniki po 10-miesięcznej współpracy
- 2.3 TOP3 – 70 (wzrost 45%)
- 2.4 TOP10 – 248 (wzrost 115%)
- 2.5 TOP50 – 840 (wzrost 122%)
- 2.6 Inne – najwyższy CTR w kanale organicznym
- 2.7 Wyniki obecne
- 2.8 Dlaczego klient zakończył współpracę?
- 2.9 Działania wpływają na całą stronę
- 3 Dlaczego pozycja strony może spadać po zakończeniu współpracy?
- 4 Podsumowanie – zasady SEO
- 5 Skuteczne pozycjonowanie stron
Historia pozycjonowania
Jest to nietypowy case, który przedstawia sytuacje sklepu internetowego naszego byłego klienta, z którym współpracowaliśmy od 08.2018 do 06.2020.
Podjęliśmy się współpracy na najniższym pakiecie, ówczesny „Personal” (sprawdź cennik), który obecnie jest już niedostępny.
W ramach pakietu oferowaliśmy:
- stworzenie 1 artykułu miesięcznie wraz z publikacją (w tym i pozycjonowanie)
- linkowanie
- optymalizację
- przygotowanie strategii kampanii.
Mieliśmy za zadanie zwiększyć widoczność sklepu internetowego, który sprzedaje dosyć popularny asortyment codziennego użytku w niewysokiej cenie – przyjmijmy, że jest to herbata.
Pierwsze działania
Po stworzeniu strategii kampanii zajęliśmy się narzędziem promocji (w ramach usługi), czyli blogiem, który troszkę zaniedbany.
Blog został przebudowany, dodaliśmy ścieżki konwersji, poprawiliśmy linkowanie wewnętrzne, błędy UX, przebudowaliśmy menu itd.
Po tym, jak narzędzie promocji zostało przez nas przygotowane do użyteczności, zaczęliśmy standardowy cykl naszej pracy:
(draft -> tworzenie treści -> publikacja -> optymalizacja -> linkowanie -> analiza).
Sprawdź też: Prowadzenie bloga – wskazówki i porady
Wyniki przed naszymi działaniami
Przed nawiązaniem z nami współpracy statystyki serwisu nie rokowały dobrze.
Widoczność strony w Google:
Zauważalny jest trend spadkowy, który z uwagi na nasze działania został przerwany.
27.08.2018 – TOP3 – 48, TOP10 – 115, TOP50 – 377
Ruch w sklepie internetowym:
Traffic na poziomie 16k unikalnych odsłon.
Wyniki po 10-miesięcznej współpracy
Nad sklepem internetowym pracowaliśmy zaledwie 10 miesięcy, współpracę zakończyliśmy 10.06.2020. W tym czasie przebudowaliśmy bloga, pozyskaliśmy linki oraz stworzyliśmy 11 artykułów na konkurencyjne słowa kluczowe powiązane z branżą.
Ruch w sklepie internetowym
Ruch wzrósł pod względem poprzedniego roku (w tym samym okresie) o 38,35%, przy czym odsłon o 44,34% (co może świadczyć o dalszym przepływie użytkowników z bloga do stron sklepowych).
Widoczność strony w Google:
Strona zaczęła rosnąć do góry (i jak widać od zakończenia współpracy, wraca na dół)
TOP3 – 70 (wzrost 45%)
TOP10 – 248 (wzrost 115%)
TOP50 – 840 (wzrost 122%)
Inne – najwyższy CTR w kanale organicznym
Dodatkowo wprowadzone przez nas konkurencyjne słowo kluczowe generowało najwyższy CTR spośród wszystkich dostępnych fraz. Dla porównania była to fraza w stylu „najlepsza herbata” oraz semantycznie powiązana „dobra herbata”.
Wyniki obecne
Od czasu zakończenia z nami współpracy strona jeszcze przez kilka miesięcy była na tym samym poziomie, jednak po czasie, w którym Google nie odnotowało jakichkolwiek działań nad stroną, zaczęła liniowo spadać. Spadek widoczny jest na powyższych wykresach i nie wątpimy, że tak pozostanie, jeśli nie żadne prace nad sklepem nie zostaną podjęte.
Dlaczego klient zakończył współpracę?
Z powodu podwyższenia przez nas ceny pakietu o stawkę podatku VAT. Był to jedyny klient, który do tej pory zrezygnował z naszych usług. Swój cennik musieliśmy podnieść z uwagi na wzrost zainteresowania naszymi usługami i naszą wielką chęcią utrzymania usług w dalszym ciągu na najwyższym poziomie.
Działania wpływają na całą stronę
Musisz pamiętać, że pozycjonowanie oraz szereg działań, które towarzyszą temu procesowi, wpływają na całą witrynę. Nie da się wypozycjonować strony, która nie ma dobrego profilu linkowego, dużego ruchu organicznego i contentu z dnia na dzień. Konkurencja wiele lat pracuje nad swoimi pozycjami i nie ma zamiaru ich oddawać za darmo. Pozyskane linki przychodzące i dobry content gwarantują też, że nie stracisz swoich dotychczasowych pozycji. A z biegiem czasu naturalnie będziesz też wspinał się do góry na inne frazy.
Dlaczego pozycja strony może spadać po zakończeniu współpracy?
Fakt wypracowania z agencją SEO kilku fraz w czołówce wyników wyszukiwania nie oznacza tego, że Twoja strona wciąż pozostanie w TOP po rozwiązaniu współpracy. Pozycjonowanie jest naturalnym i bardzo skutecznym narzędziem reklamy, ale pod warunkiem, że prace nad stroną www i prowadzącymi do niej linkami są procesem ciągłym.
Konkurencja nie śpi
Jeśli przestaniesz rozwijać swoją stronę, na 100% wykorzysta to konkurencja chyba że działasz w zupełnie niszowej branży, o której Google nawet zbytnio nie wie. Wykorzystają ten fakt nowe i świadome firmy oraz te, które kiedyś były po prostu za Tobą i Cię w końcu prześcignęły. Celem pozycjonowania jest także to, aby być lepszym od konkurencji (np. oferując lepszej jakości treści).
Google nie śpi
Google cały czas pracuje nad udoskonalaniem swoich algorytmów, lepszym rozumieniem treści i coraz sprawniejszym AI, który dopasuje najlepsze treści do zapytań użytkowników. Jeśli zauważy, że Twoja strona od dłuższego czasu nie jest odświeżana, to z pewnością to odnotuje podczas rankowania.
Zmiany w algorytmie Google
Algorytmy w wyszukiwarce Google zmieniają się często, profesjonalne agencje SEO śledzą wszystkie nowinki oraz jeśli istnieje taka potrzeba, wprowadzają odpowiednie modyfikacje lub też zmieniają strategie, aby nie dopuścić do spadków witryny. Tym razem, Ty śpisz spokojnie!
Spadek widoczności strony
Zaznaczymy, że prawdopodobnie gdyby nie nasze działania podjęte w przykładzie omawianym w tym case, spadki zaczęłyby się dużo wcześniej, ponieważ w okolicach marca 2018 Google wprowadziło istotną zmianę w algorytmie, co wpłynęło na większość stron internetowych (najczęściej słabej jakości i nieaktualizowanych).
Podsumowanie – zasady SEO
Na pozycjonowanie składa się szereg procesów, który polega na systematycznym oraz cyklicznym wdrażaniu opracowanych działań, które zostały ustalone podczas tworzenia strategii. Zmiany algorytmów wyszukiwarki Google powstają w celu dopasowania jak najlepszych i najbardziej wartościowych wyników dla użytkowników. Aby pozycjonowanie było skuteczne, strona powinna cały czas rozwijać się razem z Twoim biznesem – im dłużej proces trwa, tym i również osiągane efekty są trwalsze, większe. Niestety, najczęściej po zerwaniu współpracy następuje stopniowy spadek widoczności strony w Internecie. Oczywiście część fraz może utrzymać się jeszcze przed długi czas, ale naszym zdaniem jest to zdecydowanie marnowanie potencjału, na który strona w końcu przez pewien czas pracowała. Pewnie nasunie Ci się na koniec pytanie czy pozycjonowanie uzależnia Cię od danej agencji? Absolutnie nie. Działania możesz dalej prowadzić, chociażby samemu. Byle skutecznie i systematycznie.
Chciałbyś zwiększyć swoją widoczność w Internecie? Skorzystaj z naszej usługi na pozycjonowanie stron internetowych. Skontaktuj się z nami, a opracujemy najlepszą strategię!
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.