Polub nasz artykuł

Content marketing – jak może pomóc Twojej firmie?

Stwierdzenie, że „treść jest królem” od jakiegoś czasu generuje wiele szumu wśród specjalistów do spraw marketingu internetowego. O ile można się długo zastanawiać na ile prawdziwy jest ten zwrot, to trzeba zrozumieć, że content marketing po prostu nieco się różni od pozostałych obszarów marketingu, takich jak social media marketing czy SEO – a wiele z tych kategorii marketingu wręcz opiera się nim.

Chwila refleksji nad contentem

Zastanów się nad tym. Na przykład, bez contentu SEO nie miałoby czego optymizować pod silniki wyszukiwarek. Nie miałoby sensu dodawanie metadanych do postów – robi się to tylko po to, aby wyszukiwarki poprawnie indeksowały treści. Każdy link do strony zdobyty przez specjalistów od internetowego marketingu odnosi się do jakiegoś artykułu lub innego rodzaju treści, a ludzie używają konkretnych słów kluczowych w wyszukiwarkach tylko po to, aby odnaleźć interesujące ich…treści. Bez nich Internet byłby niczym.

Każdy e-mail, każdy tweet, każda landing page i każdy produkt w każdym sklepie internetowym to przykłady treści. Najlepszym sposobem na wskazanie, co te wszystkie rzeczy mają ze sobą wspólnego, będzie przytoczenie słów Iana Lurie z firmy Potent Inc. –

„Content to nie coś, co piszemy aby znajdować się wyżej w rankingach, infografiki ani artykuły. Content to wszystko, co przekazuje odbiorcy jakąś wiadomość.”

Content jest sercem wszystkiego, co robimy jako specjaliści od marketingu: rozmawiamy z klientami i kontrahentami, a wszystko to, co im przekazujemy – to właśnie różnego rodzaju treści.

Czym jest zatem content marketing?

content marketing obrazek 1

To całkiem proste. Jest to wykorzystanie treści w taki sposób, aby pomagała spełnić marketingowe cele Twojej firmy. To może być zarówno pozyskanie nowych klientów, utrzymanie już istniejących, wzrost rozpoznawalności marki czy cokolwiek innego. Poniżej przedstawimy najbardziej popularne i efektywne sposoby na wykorzystanie content marketingu na swoją biznesową korzyść.

W jaki sposób content marketing może pomóc mojej firmie?

content marketing obrazek 2

Jednym z powodów, dla których niektóre firmy wahają się zainwestować w content marketing może być to, że ciężko jest im zrozumieć, jakie korzyści może on za sobą nieść. Sprawienie, że ludzie będą lepiej myśleć o Twojej firmie brzmi świetnie, ale same praktyczne rezultaty wydają się być dość niejasne. W tym wypadku warto pomyśleć o tym, jak wiele jest korzyści płynących ze stosowania content marketingu. Zacznijmy od tych bardziej niematerialnych (ale nie mniej ważnych):

Duża świadomość marki

Wyobraź sobie taką przykładową konwersację między dwojgiem z Twoich potencjalnych odbiorców:

Hej, widziałeś dzisiaj ten nowy post na XYZ?
– Nie, co to jest XYZ?
– To taki blog prowadzony przez firmę ABC, która produkuje takie ciekawe aplikacje mobilne. Czekaj, wyślę Ci link….

Tworzone treści dają odbiorcom temat do rozmów. Kiedy rozmawiają o Tobie, przekazują sobie nawzajem nowe informacje o Twojej firmie, w międzyczasie wymieniając się linkami i rekomendacjami. Świadomość marki jest w marketingu niezwykle ważna.

Szacunek i podziw w branży

content marketing obrazek

Zbudowanie szacunku i podziwu dla Twojej firmy wśród innych w branży z pewnością zajmie sporo czasu, ponieważ wymaga to budowy zaufania. Kiedy już udowodnisz, że jesteś ekspertem w danym temacie, a także – co więcej – że można Ci zaufać, możesz stać się takim światełkiem w tunelu, do którego inni zwracają się, gdy czują się zagubieni. Jest wiele stron, które zupełnie nie dbają o jakość swojego przekazu – czasami nazywane są fabrykami contentu.

Na nich często użytkownicy znają złe lub mylące porady, które sprawiają, że czują się zdezorientowani. Autorytet, który zdobędziesz poprzez produkcję dobrego contentu, przeniesie się także na sposób postrzegania Twoich produktów i usług, a co za tym idzie – na Twoją konkurencyjność w branży.

Pośrednia konwersja klientów

konwersja content marketing

Ciekawy post. Nigdy wcześniej nie słyszałem o tej firmie, ciekawe czym się zajmują…Aplikacje mobilne? Hm, ciekawe do czego służą…

Jeżeli tworzysz treści zaadresowane do swoich potencjalnych klientów, skracasz tym samym dystans między nimi a Twoimi produktami czy usługami, przez co chętniej w przyszłości wybiorą właśnie Twoją markę. To działa w ten sposób niezależnie nawet od tego, czy w swoich treściach w ogóle wspominasz o swojej ofercie i produktach.

Współpraca zespołu

wspolpraca zespolu content marketing

Content marketing to fundament, na którym mogą być budowane całe kampanie marketingowe. Tworzenie treści pozwala Tobie, sympatycznemu specjaliście od marketingu internetowego, fantastyczną okazję na współpracę z zespołami i departamentami w Twojej firmie, z którymi na co dzień nie masz okazji często nawet porozmawiać. Możesz nawiązać współpracę z działem projektowym/graficznym w celu stworzenia wspaniałych grafik do swoich postów. Możesz pracować wraz z web developerami, aby upewnić się, że Twoje treści na stronie internetowej firmy wyglądają tak, jak tego oczekiwałeś.

To tylko początek. Poniżej prezentujemy kilka korzyści, dzięki którym efekty content marketingu są nieco bardziej materialne i łatwiejsze w zmierzeniu.

Ruch na stronie

To może być bardzo oczywiste, ale zarazem jest niezwykle istotne. Tworzenie dobrej jakości contentu przyciągnie ludzi na Twoją stronę, gdzie (miejmy nadzieję) znajdą także informacje o Twojej firmie i jej ofercie. Znacznie zwiększysz ruch z wielu kanałów, w tym głównie z kanału organicznego.

Ulepszone SEO

ranking seo content marketing

Liczba sposobów, w jakie treści pozytywnie wpływają na SEO, jest zbyt duża do policzenia. Podsumowując można stwierdzić, że dobry content przyciąga linki przychodzące, co jednocześnie jest sygnałem dla Google, że Twoja firma jest autorytetem i jest ważna. Dzięki contentowi Google może też „przeskanować” Twoją stronę i zrozumieć, czym zajmuje się Twoja firma, co przełoży się na wyświetlanie Twojej strony użytkownikom z Twojej grupy docelowej. Tę listę można kontynuować, ale sprowadza się ona się do jednego pytania: co mielibyśmy optymizować dla wyszukiwarek, gdyby nie content?

Bezpośrednia konwersja klientów

Dobre opisy produktów, które przyciągają zainteresowanie klientów i przekonują ich, że Twoje produkty i usługi są równie dobrej jakości, pozwolą Ci na zwiększenie liczby klientów jak żadna inna kampania reklamowa.

Coś o marketingu i teorii koła zamachowego

content marketing obrazek 5

Jedna rzecz, którą musisz wiedzieć już na samym początku, to fakt, że żadna z tych korzyści nie pojawi się natychmiast. Content marketing jest świetnym przykładem na to, co nazywane jest czasem teorią koła zamachowego w marketingu – na początku trzeba włożyć sporo siły, aby poruszyć kołem, jednak z biegiem czasu własny pęd koła sprawia, że utrzymanie go w ruchu w tym samym tempie wymaga coraz mniej wysiłku. Nie oczekuj, że wyniki pojawią się już jutro i zastanów się też, czyje oczekiwania być może będziesz musiał utemperować (czy Twój szef też oczekuje, że efekty Twojej pracy będą na przedwczoraj? 😊 ) Ale nie panikuj i nie pozwól, abyś sam zaczął wątpić w to, czy content marketing rzeczywiście działa.

Założyciel portalu moz.com zaprojektował i wypromował świetną grafikę, która dobrze ilustruje cały ten problem:

content marketing efekt pracy obrazek

Okazuje się, że wielu marketingowców dostrzega te początkowe przebłyski sukcesu i bierze je za wyjątkowo dobrą monetę, tylko po to, aby kompletnie się poddać przy pierwszych spadkach ruchu na stronie i zaprzestać kampanii content marketingowej zanim jeszcze nabierze ona rozpędu. Nie bądź jak oni – wytrzymaj. 😊

Czy mogę prowadzić skuteczny content marketing bez dużego budżetu czy specjalnego zespołu?

maly budzet content marketing

Jasne! Jeżeli nawet nie masz odpowiednich zasobów, które możesz poświęcić na regularne tworzenie świetnego contentu, postaraj się skupić na treściach – tzw. evergreenach, które są mniej wrażliwe czasowo i wymagają mniejszego zaangażowania, np. nie tak częstych aktualizacji.  Świetnym przykładem jest Google Algorithm Change History na moz.com, który z początku służył jej autorowi do śledzenia zmian i aktualizacji wprowadzanych przez Google, głównie na własny użytek. Z biegiem czasu kiedy dodawał tam kolejne i kolejne wpisy, strona stała się podstawowym źródłem wiedzy na temat zmian w wynikach wyszukiwania. Minimalnym nakładem pracy udało się autorowi  osiągnąć prawie 2 miliony odwiedzin w ciągu 7 lat!

Oczywiście wszystko ma swoje granice –  nie masz czasu ani środków na podejmowanie każdego wyzwania związanego z content marketingiem, jaki przyjdzie Ci do głowy. Musisz pamiętać o rozważnym dobieraniu projektów, dzięki czemu uzyskasz sensowne portfolio o logicznej strukturze. Jakość zawsze jest ważniejsza od ilości.

W jaki sposób mogę przekonać szefa do content marketingu?

content marketing szef

Content marketing może i jest królem marketingu, ale wielu specjalistów często ma problem z wykazaniem jego wartości dla przedsiębiorstwa. Dzieje się tak dlatego, że typowe dla content marketingu rodzaje treści (posty na bloga, przewodniki etc.) raczej nie kojarzą się nikomu ze środkami, które przełożą się na bezpośredni wzrost sprzedaży.

Może Cię zainteresuje cały nasz artykuł na ten tematJak udowodnić wartość content marketingu swojemu szefowi?

Content marketing pomaga innym Cię odnaleźć i być może nawet pokochać. Rzeczywiście może nie będzie on miał bezpośredniego odzwierciedlenia w liczbie klientów czy wartości przeciętnego zamówienia, dlatego też może Ci być trudno przekonać swojego menedżera do zainwestowania w content marketing. Ale i na to znamy sposób – więcej o tym przeczytasz w naszym artykule….

Edukuj

content marketing edukuj

Jeżeli Twój szef nie wie, czym jest content marketing lub nie rozumie, na czym polega jego fenomen, ciężko Ci będzie go przekonać do zainwestowania. Spróbuj otworzyć mu oczy poprzez dyskusję o zaletach content marketingu.

Wspomnij o:

– budowaniu długoterminowych relacji z klientami;
– kreowaniu konsekwentnych doświadczeń dla klientów;
– tworzeniu koła zamachowego dla Twoich innych działań marketingowych;

Upewnij się, że otwarcie rozmawiacie o potencjalnych efektach content marketingu. Budowanie marki? Jest. Wspomożenie wysiłków w kanałach social media? Mamy to. Powiększenie grona odbiorców i potencjalnych klientów? Jak najbardziej. Ale ponieważ content marketing głównie opiera się na działaniach, które mają na celu zwiększenie świadomości klientów co do Twojej marki, nie byłoby realistyczne oczekiwanie, że po jednym poście na blogu Twojej firmy klienci zaczną walić drzwiami i oknami.

Zademonstruj ROI

roi content marketing

Mimo, że w content marketingu chodzi głównie o markę i jej rozpoznawalność, nie jest niemożliwe osiągnięcie i obliczenie zwrotu z takiej inwestycji. To będzie wymagało od Ciebie zaprojektowania nieco bardziej złożonego modelu, który wykaże w jaki sposób treści przekładają się na konwersję. Takie modele mogą dostarczyć rozsądnych szacunków na temat wartości Twojego contentu, ale to wciąż tylko szacunki – pamiętaj o tym, zanim powiesz swojemu szefowi, że dzięki jednemu postowi na blogu zarobisz dla firmy 5000 PLN.

Wspomnij o konkurencji

konkurencja content marketing

„Ale XYZ tak robi” to beznadziejny argument, prawda? Cóż…wcale nie. Jeżeli pokażesz szefowi, ile osób udostępnia nowe posty XYZ na portalu społecznościowym i jaką uwagę w branży dzięki temu przyciągają, z pewnością da mu to do myślenia. Przygotuj się jednak na to, że jego polecenie może brzmieć wówczas „Dobra, to róbmy dokładnie to co oni”, co jak wiemy nie jest kluczem do udanego content marketingu. 😊

Czy content marketing jest odpowiedni dla mojej firmy?

Tak, jest! I już go na pewno w jakiś sposób stosujesz – chociażby prowadząc prostego firmowego bloga czy profil społecznościowy. Czy w takim razie wsparcie dotychczasowych wysiłków nowymi treściami pomoże Ci zdobyć zainteresowanie klientów i kontrahentów? Pewnie, że tak. Dowiedz się, jak to zrobić, czytając naszego bloga.