Jak zapewne doskonale zdajesz sobie sprawę, warto w dzisiejszych czasach być widocznym w sieci, szczególnie w wyszukiwarce Google – tak, aby potencjalni klienci z łatwością odnaleźli Twoje produkty lub usługi. Algorytm Google bierze pod uwagę wiele czynników w momencie plasowania stron internetowych na danych lokatach w wynikach wyszukiwania. Jednym z ważniejszych czynników jest autorytet tematyczny (topical authority). W tym artykule omówimy, czym jest autorytet tematyczny, jak działa i jak można go zwiększyć, aby poprawić pozycję Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
- 1 Co to jest autorytet tematyczny?
- 2 Czy autorytet tematyczny został potwierdzony przez Google jako czynnik rankingowy?
- 3 Co to jest autorytet domeny?
- 4 Jaka jest różnica pomiędzy autorytetem tematycznym, a autorytetem domeny?
- 5 Co jest lepsze – wysoki autorytet tematyczny, czy moc domeny?
- 6 Jak stworzyć autorytet tematyczny?
- 7 Autorytet tematyczny – wskazówki
- 8 Podsumowanie
Co to jest autorytet tematyczny?
Autorytet tematyczny to pojęcie z zakresu SEO, które określa stopień wiarygodności oraz zaufania do Twojej strony internetowej w konkretnym obszarze tematycznym.
Autorytet tematyczny często odgrywa kluczową rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych, ponieważ pomaga algorytmowi Google w zrozumieniu Twojej witryny i przypisaniu jej odpowiedniej wartości w danym obszarze tematycznym.
Im więcej na Twojej stronie wysokiej jakości treści – pożytecznych i wartościowych dla użytkowników z danego obszaru tematycznego – tym bardziej prawdopodobne, że Twoja witryna będzie uważana przez algorytm Google (i użytkowników) za autorytet w danej dziedzinie.
A im wyższy autorytet tematyczny Twojej strony, tym większa szansa na to, że Twoje strony, wpisy, kategorie czy produkty będą wyżej wyświetlane w wynikach wyszukiwania, ponieważ algorytm Google uzna ją za godną zaufania. Warto jednak zaznaczyć, że budowa autorytetu tematycznego to nie jednorazowa usługa, trwa to niekiedy trwa latami i w procesie jego tworzenia ważna jest systematyczność oraz właściwa strategia SEO.
Czy autorytet tematyczny został potwierdzony przez Google jako czynnik rankingowy?
Google ma swoje powody i rzadko kiedy wygłasza precyzyjne komunikaty na temat funkcjonowania swojego algorytmu. Jednakże na podstawie dotychczasowych informacji, udzielonych m.in. przez Johna Muellera, analityka trendów w Google, możemy przyjąć, że autorytet tematyczny jest ważnym czynnikiem, który wpływa na pozycje domeny w wyszukiwarce Google.
Więcej informacji na ten temat możemy wysłuchać ze spotkania Google Search Central SEO, zarejestrowanego 10 grudnia 2021 roku.
Poniżej zamieszczamy główne wnioski z rozmowy odnośnie autorytetu tematycznego:
- Dla wyszukiwarek istotne jest, aby strona internetowa była uznana za wiarygodne źródło informacji w danym obszarze tematycznym.
- Google stara się identyfikować strony internetowe, które są autorytetami w swojej dziedzinie.
- Starając się o lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, warto skupić się na budowaniu autorytetu w konkretnej dziedzinie, nie tylko na optymalizacji pojedynczych stron.
- Nie wszystkie witryny muszą posiadać autorytet, aby posiadać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
- 30 wpisów na blogu to za mało dla Google, aby strona przez algorytm Google została uznawana jako autorytatywna.
Co to jest autorytet domeny?
Pisząc o autorytecie tematycznym, nie sposób pominąć autorytet domeny, ponieważ oba te pojęcia często mogą być rozumiane jako tożsame, a w rzeczywistości znaczą zupełnie coś innego.
Autorytet domeny obliczany jest na podstawie kombinacji najważniejszych czynników, których wyszukiwarki używają do oceny danej strony internetowej. Do jednych z kluczowych możemy uznać np. moc linków, wiek domeny, czy jej popularność.
Jaka jest różnica pomiędzy autorytetem tematycznym, a autorytetem domeny?
Topical authority (autorytet tematyczny) odnosi się do miary wiarygodności oraz zaufania danej strony internetowej w określonym obszarze tematycznym. Oznacza to, że strona ta jest uznawana za godną zaufania w danym obszarze tematycznym i posiada wartościowe treści w danej niszy tematycznej.
Z kolei autorytet domeny odnosi się do ogólnej mocy domeny, niezależnie od konkretnych tematów, na które się składa. Oznacza to, że domena ta jest uznana za wartościową w szerszej perspektywie, a nie tylko w ramach konkretnych dziedzin tematycznych. Autorytet domeny jest mierzony m.in. na podstawie profilu linkowego domeny, wieku domeny, ruchu organicznego i innych czynników.
Co jest lepsze – wysoki autorytet tematyczny, czy moc domeny?
Może mało oryginalnie, ale za to tradycyjnie w tej branży – to zależy.
To zależy od sytuacji, dostępnych zasobów, celów kampanii itd.
Przykład #1
Dla nas, np. (jako agencji SEO) lepiej byłoby posiadać bardzo silną domenę, którą moglibyśmy wykorzystywać w różnych niszach tematycznych (np. onet.pl), niż posiadać wysoki autorytet tematyczny wyłącznie w danym obszarze tematycznym np. w SEO.
Po prostu uważamy, że lepiej moglibyśmy wykorzystać potencjał tej domeny (i dalej moglibyśmy ją wykorzystywać chociażby w SEO) bez problemu rywalizując z innymi domenami, które mają mniejszą moc domeny, ale wysoki autorytet tematyczny.
W rzeczywistości wiele agencji SEO działa w sposób podobny – zaczynają od tworzenia wpisów na temat SEO, ale przy dużej intensywności wpisów, ten temat w końcu może się wyczerpać. Chcąc uniknąć duplikacji treści, a zarazem chcąc zwiększyć moc domeny, rozszerzają zakres swoich wpisów o obszary tematyczne pokrewne – takie jak media, technologie, czy marketing.
Przykład #2
Natomiast dla np. producenta agregatów prądotwórczych, który działa wyłącznie w danej niszy, duża moc domeny nie musi być tak ważna (bo po co, skoro i tak jej nie wykorzysta?)
Najprawdopodobniej interesują go wyłącznie frazy tematyczne (np. dotyczące jego produktów, oferty) oraz budowa wizerunku eksperta. Nie musimy w takim razie angażować olbrzymich zasobów, aby zdobyć wysokie pozycje w Google na interesujące nas i klienta słowa kluczowe.
Wystarczą systematyczne i skuteczne działania (w tym m.in. budowa autorytetu tematycznego) i wtedy również możemy rywalizować nawet z mocnymi domenami. Niezasadne w takiej sytuacji jest zatem przepalanie budżetu na zwiększanie mocy domeny (w kontekście ogólnym) oraz zmniejszenie jego autorytetu (np. w oczach klientów), publikując na domenie treści niekoniecznie związane z branżą, czy też linki.
Przykład #3
Załóżmy, że szukasz kliniki do założeniu aparatu ortodontycznego – czy poczułbyś zaufanie do placówki, która na swojej stronie internetowej posiada odnośniki również do innych tematyk jak np. pranie dywanów lub korepetycje z języka niemieckiego? Dziwnie by to wyglądało, prawda?
Warto zaznaczyć, że każda rozsądna strategia SEO uwzględnia równoległe budowanie autorytetu tematycznego oraz mocy domeny (m.in. przez połączenie działań z zakresu on-page oraz off-page).
Jak stworzyć autorytet tematyczny?
Według wielu specjalistów SEO budowa autorytetu tematycznego jest bardzo ważna. Pomaga on osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google na ważne słowa kluczowe, związane z tematyką witryny. Poniżej w przystępnej formie i dużym uproszczeniu opisujemy proces, który pomoże Ci zbudować autorytet tematyczny.
Wybierz temat
Na początek wybierz obszar tematyczny, w którym Ty lub Twój zespół się specjalizuje. Zazwyczaj jest to główny temat związany z Twoją marką, który przynosi korzyści biznesowe. W naszym przypadku jest to szeroko pojęte SEO oraz strony internetowe.
Zrób research
Budowa autorytetu tematycznego oparta jest na rzeczywistych danych – tj. odpowiadasz użytkownikom na faktyczne ich pytania i problemy. Musisz zatem sprawdzić, jakie zapytania z Twojego obszaru tematycznego użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google. Nie powinieneś samodzielnie ich wymyślać. W tym celu najlepiej skorzystać z narzędzi SEO takich jak Senuto, czy Semrush, aby zgromadzić informacje na temat zapytań i powiązanych zagadnień.
Wyniki możesz zgromadzić sobie w Excelu, aby wszystkie dane utrzymać zorganizowanie.
Sprawdź też: Jak wyszukiwać słowa kluczowe? Narzędzia i sposoby
Poznaj intencje użytkownika
Dostosowanie treści i charakteru podstrony do oczekiwań użytkownika jest kluczowe. Wyróżniamy trzy główne rodzaje intencji: informacyjną, nawigacyjną oraz transakcyjną.
Przykładowo, dla frazy “strony internetowe” intencja informacyjna może obejmować temat “jak stworzyć stronę internetową”, nawigacyjna – odniesienie do konkretnej witryny, jak “strony internetowe contentninja”, natomiast transakcyjna – kiedy użytkownik szuka usługi lub produktu, jak “najlepsze strony internetowe”.
Dlatego istotne jest, aby dostosować treści na Twojej stronie do intencji zapytania, tak by użytkownik odwiedzający witrynę mógł rzeczywiście zaspokoić swoje potrzeby. Jeśli posiadasz już sporządzoną listę słów kluczowych w Excelu, będzie wygodniej, gdy przypiszesz każdemu z nich określoną intencję.
Stwórz spójną strukturę treści
Na tym etapie powinieneś posiadać już sporą listę tematów oraz zapytań, na które jesteś w stanie opracować treści. Powinieneś teraz wszystkie te zagadnienia oraz zapytania pogrupować wokół klastrów tematycznych.
Klastry tematyczne to nic innego jak struktura, która pozwala na uporządkowanie tematów i podtematów w czytelne grupy. Tworzenie klastrów tematycznych pomaga w poprawie wyników SEO m.in. poprzez linkowanie wewnętrzne i odpowiedni przepływ mocy.
Poniżej przedstawiamy zobrazowanie klastra tematycznego na przykładzie frazy “usługi SEO”.
Sprawdź też: Techniczne SEO – co to jest?
Zaplanuj content
Na obecnym etapie powinieneś posiadać już listę słów kluczowych, wokół których chciałbyś stworzyć pierwsze treści na nowe podstrony. Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi SEO, takich jak np. Surfer SEO, warto zbadać wymagania związane z poszczególnymi słowami kluczowymi (np. długość tekstu, pokrycie fraz, zagęszczenie fraz itd.) i na tej podstawie zlecić lub opracować treści.
Opracuj harmonogram treści
Weź pod uwagę, że budowa autorytetu tematycznego to proces długofalowy, bardziej przypominający maraton niż sprint. Wskazana jest systematyczna publikacja treści. Sugerujemy, aby ustalić miesięczny plan publikacji i konsekwentnie przestrzegać wyznaczonych terminów.
Twórz wysokiej jakości treści
Pamiętaj, aby pisać wyłącznie wartościowe i rzetelne treści (najlepiej w oparciu o własne doświadczenia). Staraj się udzielać odpowiedzi na pytania użytkowników (np. w sekcji komentarzy) oraz śledź aktualne trendy i nowości w swojej branży. Pamiętaj też o stosowaniu najlepszych praktyk SEO oraz o regularnej aktualizacji strategii, ponieważ coś, co było aktualne i działało jeszcze rok temu, szybko w dzisiejszych czasach może się zdezaktualizować.
Sprawdź też: Jak pisać teksty SEO?
Autorytet tematyczny – wskazówki
Jak zapewne już doskonale zdajesz sobie sprawę, osiągnięcie wysokiego autorytetu tematycznego wymaga odpowiedniej wiedzy, strategii oraz długoterminowego zaangażowania. Poniżej dodatkowo przedstawiamy praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w budowie autorytetu tematycznego w swojej niszy tematycznej (jak i jego podtrzymanie – bo Google nic nie daje na zawsze).
- Regularnie aktualizuj treści na stronie internetowej, dostosowując się do dynamicznie zmieniających się pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP)
- Śledź najnowsze trendy i rozwój branży w Twoim obszarze tematycznym
- Aktualizuj klastry tematyczne, poświęcając czas na ich przeglądanie i wprowadzanie modyfikacji w razie potrzeby
- Obserwuj działania konkurencji i zapełniaj luki w treściach względem niej
- Przestrzegaj zasad SEO, aby w pełni wykorzystać potencjał treści oraz ruchu na stronie
- Pozyskuj wartościowe linki zewnętrzne - pomimo tego, że budowa autorytetu tematycznego opiera się głównie na treściach i strukturze witryny, wartościowe linki zewnętrzne wciąż odgrywają istotną rolę.
- Monitoruj i analizuj wyniki na bieżąco - śledź pozycje słów kluczowych oraz kondycję domeny.
- Zapewnij pozytywne doświadczenia użytkownikom na stronie internetowej - dbaj o łatwą nawigację, dostosowanie do najnowszych wytycznych, szybkie ładowanie strony itp.
- Zadbaj o poprawne formatowanie treści oraz ich wygląd. Staraj się je opakować w bardziej przystępnej formie, niż konkurencja.
- Jeśli nie jesteś pewien swojej strategii SEO - postaw na konsultacje.
- Pamiętaj, że nie ilość publikacji jest najważniejsza, a jakość i kompleksowość treści.
Sprawdź też: Zasady SEO – poznaj 12 najważniejszych zasad SEO
Podsumowanie
Budowa autorytetu tematycznego wymaga stosunkowo zaawansowanej wiedzy w obszarze SEO. Osiąga się go głównie poprzez regularne tworzenie wysokiej jakości treści, które są wyczerpujące i obejmują całość danego tematu.
Autorytet tematyczny dotyczy wyraźnego uznania witryny za autorytet w całej niszy lub szerokim spektrum tematycznego. Według specjalistów SEO jest to jeden ze sposobów, w jaki Google ocenia jakość treści, wpływający na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Uwzględnienie budowy autorytetu tematycznego w strategii SEO pozwala na tworzenie solidnej sieci powiązanych słów kluczowych, co wpływa pozytywnie na kondycję domeny oraz przepływ mocy wewnątrz domeny. Dzięki wysokiemu autorytetowi tematycznemu, Twój brand zostaje uznany za eksperta w swojej branży zarówno przez odbiorców, jak i Google, które będzie traktować Twoją witrynę jako autorytet w swojej niszy (przy tym ją faworyzując).
Jeśli planujesz zostać ekspertem w swojej branży i szukasz pomocy, zapraszamy do kontaktu z nami. Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania, omówimy strategię działania i pomożemy osiągnąć zamierzony cel.
Właściciel ContentNinja.pl – ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu komercyjnymi projektami internetowymi. Specjalizuje się w projektowaniu stron internetowych oraz szeroko pojętym SEO. Uwielbia realizować cele biznesowe swoich klientów. Prywatnie pasjonat tenisa ziemnego i nowinek technologicznych.